زندگی در کرج چگونه است؟

مرتضی گودرزی
مرتضی گودرزی سه شنبه، ۷ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۰۶
زندگی در کرج چگونه است؟

کرج یکی از کلان‌شهرهای ایران و مرکز استان البرز است که به‌دلیل همجواری با پایتخت، مقصد مهاجرت بسیاری از افراد محسوب می‌شود.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۵/۰۸/۰۷ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۰۷ به‌روزرسانی شده است.

کلان‌شهر کرج، مرکز استان البرز به‌حساب می‌آید که به‌عنوان سی‌و‌یکمین استان ایران شناخته می‌شود و در سال ۱۳۸۸ تاسیس شده است. این شهر یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای کشور است که پس از تهران، دومین شهر مهاجرپذیر ایران نیز به حساب می‌آید. در ادامه با کجارو همراه باشید تا شما را با شرایط زندگی در کرج آشنا کنیم.

آنچه باید درباره زندگی در کرج بدانید:

کرج کجاست؟

شهر کرج در ارتفاع ۱,۳۲۱ متر از سطح دریای آزاد و بین ۳۵ درجه و ۴۶ دقیقه تا ۳۵ درجه و ۵۱ دقیقه عرض شمالی و ۵۰ درجه و ۵۴ دقیقه تا ۵۱ درجه و ۳۱ دقیقه طول شرقی واقع شده است. بلندترین نقطه شهر در شرق خلج آباد با ارتفاع ۱,۴۰۰ متر و پست‌ترین نقطه شهر در جنوب شهر با ارتفاع ۱,۲۷۵ متر از سطح دریا است و به‌طور کلی شیب کرج از شمال به‌سمت جنوب در حال کاهش است.

این شهر از شمال به استان مازندران، از جنوب به شهرستان شهریار و استان مرکزی، از غرب به شهرستان ساوجبلاغ و استان قزوین و از شرق به شهرستان تهران محدود است. استان البرز معبر ۹ تا ۱۳ استان پرتردد کشور است و ۱۸ درصد ترافیک کشور را نیز دوش می‌کشد.

 مسیرهای دسترسی کرج

کرج

عکس‌ از وب‌سایت خبرگزاری ایسنا

کلان‌شهر کرج از دیرباز، پل ارتباطی و گلوگاه بسیار مهمی در حد فاصل تهران- قزوین و شهرهای استان مازندران بوده است. همچنین در طی سه دهه گذشته با ایجاد شبکه راه‌های جدید و احداث آزادراه‌های منشعب و عبوری از آن بر اهمیت این شهر در مسیر ارتباطی تهران به کشورهای اروپایی افزوده شده است. مهم‌ترین راه‌های ارتباطی کرج عبارت‌اند از:

  • آزادراه تهران-کرج- قزوین: طول ۱۵۹ کیلومتر
  • راه آسفالته کرج-هشتگرد: طول ۳۸ کیلومتر
  • راه آسفالته کرج-چالوس: طول ۱۶۱ کیلومتر
  • راه آسفالته کرج-شهریار: طول ۱۸ کیلومتر
  • راه آسفالته کرج-بوئین زهرا: طول ۹۸ کیلومتر
  • راه آسفالته کرج-رباط کریم: طول ۴۰ کیلومتر
  • راه آسفالته کرج- گاجره-دیزین- شمشک: طول ۸۲، ۸۸ و ۱۰۳ کیلومتر

تاریخچه کرج

در جلسه هیئت دولت در تاریخ دوازده بهمن سال ۱۳۸۸، لایحه تاسیس استان البرز تصویب و به مجلس شورای اسلامی فرستاده شد و در نهایت به‌عنوان سی‌ویکمین استان‌ ایران شناخته می‌شود. استان البرز از جدا شدن چهار شهرستان کرج، طالقان، ساوجبلاغ به مرکزیت هشتگرد و نظرآباد تشکیل شده است و مساحت کل استان در حدود ۵,۸۰۰ کیلومتر مربع است. کرج بعد از انقلاب با گسترش سریع و همه جانبه‌ای مواجه شد و جمعیت آن به‌شدت رشد یافت و در همین مسیر کرج به چندین شهرستان و منطقه تقسیم شد و در ادامه هرکدام از بخش‌های پیشین به یک شهرستان و بسیاری از روستاهای آن، خود به شهر و شهرک‌هایی تبدیل شده‌اند که تمام آن‌ها نقش مهمی در گسترش کرج ایفا کردند.

کرج

عکس‌ از وب‌سایت تهران‌تایمز

در ابتدا کرج، در محدوده خیابان‌های کشاورز و مصباح، روستایی تابع بخش ساوجبلاغ از توابع حوزه ۱۹ تهران بود، این شهرستان با جهشی سریع از دوره روستایی و شهری گذشت و منطقه بسیار وسیعی را در بر گرفت. شهر کرج با قدمتی دیرینه و جمعیتی انبوه و پیشینه‌ای تاریخی است که تا رسیدن به کلان‌شهر کنونی مسیر طولانی را  پشت سر گذاشته است و در این دوران مراکز اداری و تجاری آن گاهی در شهرهای تهران، برغان، کردان و هشتگرد بوده است. بعد از مدتی شهر کرج جزو توابع شهرستان تهران شد و نمایندگی‌های ادارات مرکزی به مدیریت امور آن می‌پرداختند. اشتهارد، شهریار، طالقان، ساوجبلاغ، کوهپایه و بخش حومه تابع استان تهران، همه قلمرو کرج به حساب می‌آمد.

اقلیم، آب‌و‌هوای کرج

آب وهوای کرج

عکس‌ از وب‌سایت Wikipedia

شهرستان کرج دارای آب‌وهوای نیمه بیابانی و خشک در تابستان و آب‌وهوای سرد و کوهستانی در زمستان است. میانگین دمای این شهر حداقل ۴- درجه سانتی‌گراد و میانگین حداکثر دمای ۴۰ درجه سانتی‌گراد است. میانگین رطوبت هوا در یک دوره ۳۰ ساله ۵۱ درصد بوده است که در فصل گرم و سرد شرایط متفاوت می‌شود. میانگین حداکثر رطوبت نسبی ۷۳/۱ درصد است که در دی ماه بیشترین میانگین را داریم. همچنین میانگین حداقل رطوبت نسبی ۳۱/۵ درصد در خرداد است، به‌طوری که در این ماه میزان رطوبت به ۱۷ درصد نیز می‌رسد. با توجه به نمودار تعداد روزهای یخبندان ایستگاه هواشناسی کرج مشخص می‌شود که افت دما در این شهرستان از آبان ماه شروع و در اکثر روزهای ماه‌های آذر، دی، بهمن و اسفند ماه مشاهده می‌شود که البته این وضعیت تا اواسط فروردین ماه ادامه پیدا می‌کند.

میانگین بارندگی کرج به‌طور سالانه در حدود ۲۵۲٫۳ میلی‌متر است. بارندگی در قسمت‌های شمالی بیشتر از قسمت‌های جنوبی شهر رخ می‌دهد. ماه اسفند با میانگین ۴۱٫۹ میلی‌متر پربارش‌ترین ماه سال است. بارندگی در زمستان ۴۲ درصد و حدود ۱۰۶٫۲ میلی‌متر است، بعد از آن در فصل بهار ۲۸٫۹ درصد (۷۳ میلی‌متر)، در پاییز ۲۶٫۹ درصد (۹٫۶۷ میلی‌متر) و در تابستان ۲٫۲ درصد (۵٫۵ میلی‌متر) است.

جمعیت کرج

کرج

عکس‌ از وب‌سایت خبرگزرای ایسنا

شهر کرج یکی از مهاجران پذیرترین شهرهای ایران است و هر ساله هزاران نفر از اقصانقاط کشور به این شهر مهاجرت می‌کنند و همین امر باعث به وجود آمدن فرهنگ‌های مختلف در این شهر شده است. در آخرین سرشماری جمعیتی مشخص شد که استان البرز در حدود  ۲٫۵ میلیون نفر جمعیت را در خود جای داده است؛ همچنین این شهر در میان کلان‌شهرهای ایران با رشد جمعیت سالانه‌ی ۳٫۱۴ درصد، بالاترین رشد جمعیت را دارد.

جمعیت: ۲۴۱۲۵۱۰ نفرمساحت: ۵۱۷۳.۷۲ کیلومتر مربع
متوسط رشد سالانه: ۳.۰۴ درصدتعداد شهرستان: ۶
سهم از جمعیت کشور: ۳/۲۱ درصدتعداد بخش: ۱۳
میزان شهرنشینی: ۹۰.۵ درصدتعداد دهستان: ۲۹
درصد باسوادی: ۹۰/۲ درصدتعداد شهر: ۱۷
بعد خانوار: ۳/۴تعداد آبادی: ۴۷۳

فرودگاه کرج

فرودگاه پیام کرج که تنها فرودگاه کارگو کشور است امروزه به‌علت ناتوانی در تامین سوخت هواپیماها، چند سالی است در شرایطی نیمه تعطیل قرار گرفته است و کمتر از ۱۰ درصد ظرفیت این فرودگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد و در واقع، کمترین جابه‌جایی کالا از طریق حمل‌ونقل هوایی را انجام می‌دهد و صادرکنندگان، دیگر این فرودگاه را مبدایی مناسب برای صادرات محصولات خود به کشورهای منطقه نمی‌دانند؛ تا جایی که امروز شاید به زحمت و آن هم برای خالی نبودن عریضه، سالانه کمتر از انگشتان یک دست در این فرودگاه بزرگ و بین‌المللی جابه‌جایی هوایی کالا انجام می‌شود. البته چند سالی است که مدیران صحبت‌هایی را برای تبدیل این فرودگاه به یک فرودگاه مسافربری را مطرح می‌کنند؛ اما هنوز هیچ حرکت عملی در این راستا انجام نشده است.

 مترو کرج

مترو کرج

عکس‌ از وب‌سایت مشرق‌نیوز

در سال ۱۳۸۰ احداث مترو کرج با طرح اولیه برای راه‌اندازی یک قطار سریع‌السیر در مسیر کرج-گلشهر کار خود را آغاز کرد، این مسیر در سال ۱۳۸۲ افتتاح شد و اکنون وضعیت خطوط متروی پیش‌بینی‌ شده برای کرج به شرح ذیل است.

ردیف

نام خط

مسیر خط

طول خط

تعداد ایستگاه

پیش‌بینی میزان جابه‌جایی مسافر در هر جهت در ساعت

۱

خط ۱

گرمدره - گلشهر - پایانه مهرشهر

۱۷Km

۴


۳۰۰,۰۰۰

۲

خط ۲

کمالشهر - چهارراه طالقانی - میدان امام حسین - شهر ملارد

۲۷Km


۲۳


۳۵,۰۰۰

۳

خط ۳

ایستگاه کرج (میدان شهید سلطانی) - عظیمیه - بلوار موذن - باغستان

۱۴Km


۱۲


۱۶,۵۰۰

۴

خط ۴

باغستان - فرودگاه پیام

۱۸km


۱۹


۲۲,۵۰۰

۵

خط ۵

بلوار شهید موذن (دانشگاه آزاد اسلامی) - محمد شهر

۱۲Km


۱۰


۱۸,۶۰۰

۶

خط ۶

بلوار تربیت مربی - میدان شهید سلطانی

۹Km

۸


۱۷,۳۰۰

هزینه مسکن در کرج

کرج

عکس‌ از وب‌سایت خبرگزاری مهر

قیمت مسکن در استان البرز به‌ویژه شهرستان کرج همانند سایر مناطق بسیار متفاوت است و محدوده قیمت‌‌ها بسته به موقعیت جغرافیایی و نوع ملک با یکدیگر تفاوت دارد و به گفته بسیاری از مشاوران املاک، محله‌های عظیمیه و مهرشهر کرج از گران‌ترین محله‌‌های این شهرستان به شمار می‌رود. قیمت هر متر مربع از آپارتمان‌های نوساز در این محله از ۲۷ میلیون تومان شروع می‌شود و تا ۳۱ میلیون تومان ادامه دارد؛ گرچه این قیمت‌ها بستگی به ساختمان مورد نظر و موقعیت مکانی آن دارد.

محله‌های هشتگرد، محمدشهر، ماهدشت و کیان‌مهر با میانگین قیمت پنج تا هشت میلیون تومان به‌ازای هر متر مربع، جزو ارزان‌ترین محله‌های کرج محسوب می‌شوند. بااین‌همه، رکود بازار مسکن باعث شده است تا نرخ معاملات از همیشه کمتر باشد.

دانشگاه‌های کرج

دانشگاه‌های کرج به‌دلیل همجواری با تهران، از کیفیت قابل‌قبولی برخوردارند و موسسات یا دانشکده‌های وابسته به دانشگاه‌های مطرح پایتخت نیز در این شهر قرار دارند. از جمله دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کرج می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دانشکده علوم پزشکی کرج
  • پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران
  • دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
  • دانشگاه هنر
  • دانشگاه تربیت معلم
  • دانشگاه جامع علمی-کابردی
  • دانشگاه پیام نور
  • آموزشکده فنی شهید بهشتی
  • آموزشکده عالی سما واحد کرج
  • آموزشکده عالی محیط زیست کرج
  • موسسه علمی فرهنگی پژوهندگان علم كرج

بیمارستان‌های کرج

استان البرز به‌دلیل اینکه سال‌ها در سایه تهران قرار گرفته بود، از بسیاری از امکانات و تجهیزات محروم شده است. به‌عنوان نمونه در بحث بهره‌مندی از تجهیزات بیمارستانی و درمانی و امکانات بهداشتی و پزشکی، استان البرز و به‌طور ویژه شهرستان کرج از محرومیت‌های بسیاری رنج می‌برد که البته در دولت یازدهم این وضعیت در حال بهبود است؛ اما هنوز با استاندارها، فاصله فراوانی دارد.

بیمارستان شهید رجائی

  • آدرس: کرج، حصارک کرج، خیابان دکتر بهشتی، خیابان رجائی

بیمارستان کمالی

  • آدرس: کرج، میدان شهدای کرج

بیمارستان شهید مدنی

  • آدرس: کرج، منطقه جهانشهر

بیمارستان شهید باهنر

  • آدرس: کرج، منطقه شهرک عظیمیه

بیمارستان حضرت علی (ع)

  • آدرس: کرج، منطقه ۲ اسلام آباد

بیمارستان کسری

  • آدرس: کرج، جهانشهر کرج

بیمارستان امام خمینی

  • آدرس: کرج، مرکز شهر کرج و در ابتدای خیابان دکتر بهشتی

سرانه ورزشی در کرج

میزان میانگین سرانه امکانات ورزشی در کشور حدود دو متر مربع است؛ این در حالی است که سرانه ورزشی در کرج حداکثر ۳۸ سانتی‌متر است و این تفاوت اعداد نشان از کمبود امکانات ورزشی در کرج نسبت به سایر نقاط کشور دارد. البته رشد سریع جمعت این شهر نیز در این آمار بی‌تاثیر نیست.

اکنون ساخت سالن‌های ورزشی با اولویت‌های مناطق محروم در دستور کار شهرداری قرار گرفته و بر این اساس چند سالن ورزشی در منطقه ۶ کرج در حال ساخت است.

جاهای دیدنی‌ کرج

پیست دیزین

عکس‌ از وب‌سایت Wikipedia

آبشار هفت چشمه

یکی از آبشارهای مهم استان البرز، آبشار هفت چشمه و است که در کیلومتر ۱۷ جاده کرج-چالوس و در نزدیکی روستای ارنگه و بالادست رودخانه ارنگه واقع شده است. ارتفاع آبشار هفت چشمه در حدود ۹۰ متر است و از این نظر یکی از آبشارهای بزرگ کشور محسوب می‌شود.

کاخ مروارید (کاخ شمس)

کاخ مروارید نام یک بنا از زمان پهلوی است که در مهرشهر منطقه ۱۲ شهرداری کرج قرار دارد.

روستای شهرستانک

روستای شهرستانک یکی از جاهای دیدنی کرج و جایی است که ناصرالدین‌شاه قاجار از طبیعت بکر آن غافل نماند و قصر تابستانی خود را در آن پی افکند. دمای تابستانی آن به زحمت از ۱۵ درجه سانتی‌گراد می‌گذرد.

غار یخ مراد

غار یخ مراد در حوالی روستای آزادبر و روستای کهنه‌ده در منطقه گچسر و جاده چالوس است. این غار در محدوده استان البرز و از جاذبه‌های طبیعی استان البرز است.

پیست اسکی دیزین

پیست دیزین، مهم‌ترین پیست اسکی خاورمیانه است، این پیشت دارای دو هتل، ۱۹ کلبه (شاله) و پنج رستوران است. این مجموعه بین‌المللی اسکی در سال‌های ۱۳۴۶ راه‌اندازی شد. در فصل تابستان، مسابقات اسکی روی چمن در این پیست برگزار می‌شود.

نظر شما درباره زندگی در کرج چیست؟ آیا این شهر را برای مهاجرت خود انتخاب خواهید کرد؟ لطفا نظرات خود را با ما و سایر خوانندگان محترم کجارو درمیان بگذارید.

عکس‌ کاور از وب‌سایت خبرگزاری ایسنا

پرسش‌های متداول

کرج کجاست؟

کلان‌شهر کرج، مرکز استان البرز به‌عنوان سی‌و‌یکمین استان ایران است.

جمعیت استان البرز چقدر است؟

۲۴۱,۲۵۱۰ نفر

گران‌ترین محله‌های کرج کدامند؟

محله‌های عظیمیه و مهرشهر کرج از گران‌ترین محله‌‌های این شهرستان به شمار می‌رود.

جاهای دیدنی کرج کدامند؟

آبشار هفت چشمه، کاخ شمس، روستای شهرستانک و غار هفت مراد

مطالب مرتبط:

دیدگاه