حقایق جالب در مورد بانکوک

مینا رهبری
مینا رهبری شنبه، ۱ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۰۰
حقایق جالب در مورد بانکوک

بانکوک، پایتخت کشور تایلند، با معابد بسیار زیبا و طبیعت بکر خود، یکی از برترین جاذبه‌های گردشگری، به‌خصوص برای ایرانیان است و هر سال، حدود ۱۵.۹۸ میلیون گردشگر به این شهر سفر می‌کنند. در مورد این شهر حقایق بسیار جالبی وجود دارد که دانستن آن‌ها می‌تواند در تجربه‌ی یک سفر خوب به شما کمک کند. با کجارو همراه باشید.

بانکوک حدود ۸ میلیون نفر جمعیت دارد و ایام خاص و تعطیلات، مقصد سفر بسیاری از گردشگران خارجی است که علاقمند به دیدن فرهنگ مردم این شهر و جاذبه‌های گردشگری آن هستند. در مورد بانکوک حقایق جالبی وجود دارد که در این مقاله به معرفی تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم:

۱. نام این شهر در خارج از تایلند «بانکوک» است اما در زبان تایلندی نام کامل شهر بانکوک «Krungthepmahanakhon Amonrattanakosin Mahintharayutthaya Mahadilokphop Noppharatratchathaniburirom Udomratchaniwetmahasathan Amonphimanawatansathit Sakkathattiyawitsanukamprasit» است! معنی آن «شهر فرشتگان، شهر بزرگ جاودانه، شهر باشکوه نه جواهر، مسند پادشاه، شهر کاخ‌های سلطنتی، شهر خدایان مجسم، ساخته شده توسط «Visvakarman» به دستورایندرا» است!

۲. بانکوک بزرگترین شهر تایلند است. در واقع این شهر با جمعیتی حدود ۸/۲ میلیون نفر، ۱۳ درصد جمعیت تایلند را تشکیل می‌دهد. با این‌که این شهر بسیار شلوغ و پرجمعیت به‌نظر می‌رسد، اما زمانی که بانکوک را با شهرهای بزرگ جهان مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم بسیار کوچک‌تر از آن‌ها است؛ در حال حاضر بانکوک بیست و چهارمین شهر بزرگ جهان است.

بانکوک

۳. بانکوک شهر پرجمعیتی است و تعداد گردشگرانی هم که به این شهر می‌آیند بسیار زیاد است. اگر این تعداد گردشگر را به جمعیت این شهر اضافه کنید، می‌فهمید که چرا بانکوک این قدر شلوغ است! بانکوک یکی از شهرهای محبوب و پرطرفدار جهان است و هر ساله حتی بیشتر از پاریس گردشگر جذب می‌کند! آمار دقیق گردشگران متغیر است؛ اما می‌توان گفت سالانه حدود ۱۵ میلیون نفر از بانکوک بازدید می‌کنند.

۴. یکی از سرگرمی‌هایی که می‌توانید خود را با آن در بانکوک مشغول کنید این است که هنگامی که از معابد بانکوک بازدید می‌کنید، می‌توانید مکان‌هایی را که در پشت سکه‌های تایلند حک شده است را آنجا بیابید. تمام این معابدی که روی سکه‌ها حک شده‌اند در بانکوک قرار دارند و شما می‌توانید در طول یک روز از تمامی آن‌ها دیدن کنید. 

۵. طبق گزارش‌های سازمان جهانی هواشناسی، بانکوک گرمترین شهر جهان است! متوسط دمای هوای این شهر در طول سال ۲۸ درجه‌ی سانتیگراد است اما بین ماه‌های مارس و مه این دما به ۳۴ درجه‌ی سانتیگراد می‌رسد. بهترین زمان برای سفر به بانکوک بین ماه نوامبر و فوریه است؛ در این زمان دمای هوا خنک و آسمان آبی است. 

۶. در تایلند هر روز دو بار در ساعت ۸ صبح و ۶ عصر سرود ملی این کشور در مکان‌های عمومی پخش می‌شود. حتی قبل از اجرای فیلم، تئاتر یا اجراهای فرهنگی سرود پادشاه پخش می‌شود و همه باید به احترام آن بلند شوند. انجام ندادن این کار هم بسیار رفتار بد و هم غیرقانونی است. 

۷. در تایلند استفاده از میوه‌ی «خارگیل» به‌عنوان سلاح غیرقانونی است و اگر کسی با این میوه مورد حمله قرا بگیرد، جریمه را طبق تیغ‌هایی که در تنش فرو رفته است، تعیین می‌کنند.

خارگیل

۸. در تایلند پا گذاشتن روی پول رایج این کشور (چه سکه و چه اسکناس) که عکس پادشاه روی آن باشد، غیرقانونی است.

۹. نوشیدنی مشهور انرژی زای «رد بال» که امروزه میلیون‌ها نفر از آن استفاده می‌کنند، توسط مرد کم‌سواد تایلندی درست شده است. مردم تایلند از سال ۱۹۷۶ از این نوشیدنی استفاده می‌کنند. در سال ۲۰۱۲ زمانی که این مرد فوت کرد، با ثروتی حدود ۵ میلیارد دلار سومین مرد ثروتمند تایلند بود. 

۱۰. بزرگترین محله‌ی چینی‌ها در جهان، در بانکوک قرار دارد. نام این محله «Yaowarat» است و بیش از یک میلیون چینی در آن زندگی می‌کنند. روزها می‌توانید اجناس ارزان‌قیمت از این محله بخرید و شب‌ها، رستوران‌ها غذاهای خوشمزه به مشتریان عرضه می‌کنند. مناطق اطراف این محله برای گردشگران کنجکاو مناسب است و می‌توانند چیزهای جالبی در آن کشف کنند. در این محله‌ی چینی بزرگترین بودای طلایی جهان قرار دارد. 

۱۱. رودخانه‌ی «Chao Phraya»، رودخانه‌ی مهم بانکوک است که دقیقا در قلب این شهر جریان دارد. بسیاری از جاذبه‌های گردشگری این شهر در اطراف این رود قرار گرفته‌اند و به‌راحتی می‌توانید با چند دقیقه پیاده‌روی به محل مورد نظر برسید. 

۱۲. در بانکوک ۳ معبد مشهور وجود دارد اما این معابد تنها معابد این شهر نیستند؛ در بانکوک بیش از ۴۰۰ معبد وجود دارد و در سفر خود به این شهر نمی‌توانید از همه‌ی آن‌ها بازدید کنید. 

معابد بانکوک

۱۳. برخی ادعا می‌کنند که هفته بازار «Chatuchak» بانکوک با ۸ هزار غرفه، بزرگترین بازار جهان است. این ادعا می‌تواند درست یا غلط باشد اما در این حقیقت که این بازار بزرگترین بازار تایلند است، شکی نیست.

۱۴.  بانکوک شهر میلیونرها است! در تایلند حدود ۲۰۰ هزار میلیونر وجود دارد که حدود ۹۵ درصد آن‌ها در بانکوک زندگی می‌کنند. 

۱۵. بانکوک مانند ونیز بر روی ده‌ها کانال آبی ساخته شده است. امروزه با این که بیشتر این کانال‌ها پر و به سنگفرش تبدیل شده است، بسیاری از گردشگران هنوز هم این شهر را «ونیز شرق» می‌نامند.

۱۶. بانکوک مانند ونیز، هر ساله ۲ الی ۲/۵ سانتی‌متر در آب فر می‌رود! این امر به‌دلیل توسعه‌ی این شهر و افزایش سطح آب دریاها است. طبق گزارش دولت تایلند، طی ۱۵ سال آینده قسمتی از بانکوک در آب فرو خواهد رفت. پس اگر می‌خواهید از این شهر بازدید کنید، بهتر است هرچه زودتر این کار را انجام دهید!

۱۷. هر ساله تایلند به‌دلیل سطح بالای آلودگی هوا در بانکوک، ۲/۳ میلیارد دلار صرف هدررفت انرژی و هزینه‌های سلامت می‌کند. افسران پلیس راهنمایی و رانندگی بانکوک به‌دلیل آلودگی هوا همواره ماسک روی صورت خود می‌گذارند. بیش از ۱۵ درصد این افسران از بیماری‌های تنفسی رنج می‌برند!

آلودگی هوای بانکوک

۱۸. هر ساله در طول تعطیلات سال نو تایلندی، بانکوک میزبان بزرگترین جشنواره‌ی آب بازی جهان به نام جشنواره‌ی «Songkran» است.

۱۹. تایلندی‌ها عاشق پادشاه خود بودند! این عشق در بانکوک بیشتر از هر جای دیگری است. تصاویر و پوسترهای او و خانواده‌ی سلطنتی در همه جای شهر به چشم می‌خورد. خندیدن به عکس پادشاه یا بد گفتن از او غیرقانونی است، پس در این شهر مراقب رفتار خود در این مورد باشید!

مطالب مرتبط:

دیدگاه