ماه عسل در بالی: وضعیت آب و هوا و راهنمای سفر

محمد حسین غفاری | شنبه, ۱۲ دی ۹۴ ساعت ۲۲:۳۰

کشور اندونزی از جمله کشورهای واقع در جنوب شرق آسیاست که برای عقب نماندن از رقابت تنگاتنگ جذب گردشگر با همسایگان خود، تلاش‌های زیادی را در چند سال اخیر در این خصوص انجام داده که از جمله آن‌ها آماده‌سازی جزیره گردشگری بالی است که امروزه به واسطه امکانات بسیار مناسب، با کیفیت بالا و آرامش محیطی، در دنیا معروف شده است. برای آشنایی با جاذبه‌های این جزیره و دستیابی به برخی اطلاعات مفید مربوط به آن، با ما در کجارو همراه باشید.

 بالی یکی از ۱۷۰۰۰ جزیره کشور اندونزی است که از استرالیا تا آسیا گسترده شده‌اند. این جزیره ماهی‌شکل، مابین دریای جاوه و اقیانوس هند قرار گرفته و روی خط استوا قرار دارد. جزیره مذکور دارای فرودگاه اختصاصی است پس در نتیجه به‌راحتی و مستقیما می‌توان به آن سفر کرد. فقط باید مراقب باشید زیرا این جزیره آن‌چنان وسوسه‌انگیز است که ممکن است حتی به این فکر بیفتید که در آن به‌طور دائم اقامت داشته باشید.

اطلاعات مورد نیاز پیش از مسافرت به بالی (Bali)

نیازمندی‌های ورود به بالی

گذرنامه با مدت اعتبار بیش از ۶ ماه و داشتن حداقل دو صفحه خالی، بلیط برگشت و روادید گردشگری(که می‌توان در زمان ورود به بالی دریافت کرد).

زبان

زبان‌های رایج در این جزیره عبارت‌اند از: باهاسابالی (Bahasa)، باهاسای اندونزیایی، انگلیسی، آلمانی (بیش از ۷۰۰ زبان در اندونزی رایج است).

واحد پول

روپیه اندونزی (IDR)

مدت زمان پرواز

بیشتر از ۲۴ ساعت از بسیاری از شهرهای آمریکا

وسایل نقلیه قابل استفاده

تاکسی، بمو (Bemo) (نوعی مینی بوس)، اتومبیل کرایه‌ای، موتورسیکلت و دوچرخه

زمان‌های مناسب برای رفتن به بالی

زمان مناسب از نظر آب و هوایی

ماه‌های آوریل، می، سپتامبر و اکتبر

زمان مناسب از نظر قیمت‌ها

قیمت‌ها تقریبا در طول سال ثابت هستند.

زمان‌های مهم برگزاری جشن‌ها

بومیان بالی دارای دو نوع تقویم محلی هستند: تقویم هندو ساکا (Hindu saka) و تقویم ووکو (Wuku). بهترین جشن در تقویم ووکو، جشن گالونگان (Galungan) است که هر ۶ ماه یکبار برگزار شده و به‌مدت ۱۰ روز به طول می‌انجامد. در این جشن، بومیان، حیوانات افسانه‌ای دست‌سازی را به نام بارونگ (Barong)(موجود خیالی ترکیبی از سگ و شیر) از یک معبد به معبدی دیگر جابه‌جا می‌کنند. در تقویم ساکا نیز روزی به نام روز نیه پی (Nyepi) وجود دارد که به روز سکوت شهرت یافته و در اعتدال بهاری قرار گرفته است. بومیان جزیره معتقدند که در این روز، ارواح شیاطین از سمت دریا به طرف جزیره پرواز می‌کنند. روز بااهمیت دیگری هم که در تقویم اندونزی وجود دارد، ۱۷ اوت روز استقلال است که در آن مسابقات ورزشی و برنامه‌های فرهنگی انجام می‌شود.

جشن گالونگان در بالی

جشن نیه پی در بالی

کارهایی را که می‌توان انجام داد

بازدید از معابد

جزیره بالی به نام سرزمین ۱۰۰۰ معبد نیز شناخته می‌شود. برای یک گردش بعدازظهر، بازدید از معبد پورا لوهور اولوواتا (Pura Luhur Uluwata) توصیه می‌شود. این معبد که روی صخره‌ای به ارتفاع ۲۵۰ فوت در جنوب شبه‌جزیره بوکیت بادونگ (Bukit Badung) قرار گرفته، نمایانگر جلوه‌ای رویایی از آخرت است. دیدار از پورا بساکی (Pura Besakih) به‌عنوان یکی از مقدس‌ترین شهرهای اندونزی نیز بسیار جالب است. این معبد، یکی از سه معبد اصلی قرار گرفته بر دامنه‌ی کوه گونونگ آگونگ (Gunung Agung) است که کوهی با قله ی آتشفشانی بوده و بومیان بالی اعتقاد دارند که اینجا ناف زمین است. معبد پورابساکی به معبد مادر معروف است و پیرامون آن را هزاران دسته مخروطی شکل از کاه و دشت‌های مملو از گل‌های رنگارنگ و خوشبو پوشانده است.

معبد پورا بساکی در بالی

آشنایی با فرهنگ

شهر کوچک اوبود(Ubud) مکان خوبی برای بازدید از گالری‌های هنری، روستاهای سنتی (با آثار منبت‌کاری، جواهرات و نقاشی‌ها)، موزه‌ی پوری لوکیسان (Puri Lukisan)، رستوران‌ها، رقص و موسیقی است. این شهر همچنین دارای امکانات مناسبی برای قایق سواری با قایق‌های چوبی سنتی و سفرکردن با گاری است.

مزارع برنج در اوبود بالی

شرکت در جشن‌ها

در این جزیره که آن را به نام سرزمین خدایان نیز می‌نامند، برگزاری جشن‌ها تقریبا به‌صورت همه‌روزه است. شرکت کردن در یکی از آن‌ها تجربه باور نکردنی دیدن برنامه‌ی وایانگ کولیت (Wayang Kulit) (نمایش عروسک‌ها و سایه‌ها) و شنیدن آهنگ‌های بسیار بلند ارکستر گاملان (Gamelan) با سازهایی مانند فلوت، سنج، زنگ‌های مخصوص، درام و سنتورهایی از جنس بامبو را که گاهی می‌تواند گوشخراش هم باشد،برای شما به‌همراه خواهدداشت. برای آگاهی از برنامه‌ی جشن‌ها می‌توانید به پذیرش هتل مراجعه کرده یا با مطالعه نشریه اوقات بالی (Bali Times)، به برنامه کاملی از زمان و مکان برگزاری جشن‌های جزیره دسترسی پیدا کنید.

تئاتر وایانگ کولیت در بالی

شادی و نشاط در تمام طول شب

حتی اگر برنامه‌ای برای رفتن به ساحل کوتالگیان (Kuta/Legian)(مکان مملو از گردشگران) ندارید، با این حال برنامه‌ای برای بازدید از آن و استراحت در این ساحل زیبا بگذارید. اینجا با کافه‌ها، مغازه‌ها و تمام برنامه‌های شادی‌بخشی که دارد، مرکز زندگی شبانه بالی است.

منطقه کوتالگیان در بالی

منبع: The Knot

مطالب مرتبط:

دیدگاه