۱۳ حقیقت جالب درباره پل گلدن گیت

سعید میرزاپور | شنبه, ۱۰ بهمن ۹۴ ساعت ۲۱:۳۰

گلدن‌گیت یکی از معروف‌ترین پل‌های جهان در شهر سان‌فرانسیسکو آمریکا است که تبدیل به یک نماد شده و هر بازدیدکننده‌ای را به تحسین وا می‌دارد. عبور از این پل و ثبت چند عکس یادگاری آرزوی هر گردشگری است که به سان‌فرانسیکو سفر می‌کند. همراه کجارو باشید تا با ۱۳ حقیقت جالب از پل گلدن‌گیت که تاکنون نمی‌دانستید، آشنا شویم.

پل گلدن‌گیت یکی از معروف‌ترین سوژه‌ها برای عکاسان است، اما هیچ فردی در حین رانندگی نباید از آن عکاسی کند. زیرا یک عکس بیشتر از جان انسان ارزش ندارد. در کنار تمام زیبایی‌هایی که این پل در شرایط آب و هوایی مختلف دارد، چند نکته در خصوص آن منتشر شده که پی بردن به آن‌ها بسیار جالب خواهد بود.

۱- پل گلدن‌گیت اگر تحت کنترل نیرو‌های نظامی آمریکا بود، رنگ متفاوتی داشت

پل گلدن‌گیت

همان طور که می‌دانید نیرو‌های نظامی در تمام نقاط جهان دوست دارند ابزار‌هایشان یک‌رنگ باشند و با این اوصاف اگر پل گلدن‌گیت تحت مالکیت نیروی نظامی آمریکا بود، آن را به‌ رنگ مشکی و زرد رنگ‌آمیزی می‌کرد و اگر دست نیروی هوایی بود شاید شاهد رنگ سفید و قرمز (به‌ صورت راه‌راه) در این پل بودیم.

۲- پل گلدن‌گیت تاکنون ادعایی در خصوص استفاده از رنگ نارنجی بین‌المللی نداشته است

پل گلدن‌گیت در شهر سان‌فرانسیسکو تاکنون مدعی نشده است که از رنگ نارنجی بین‌المللی استفاده می‌کند و معمار این پروژه به‌ نام Irving Morrow یز اعلام کرده است گلدن‌گیت یک اثر ملی و طبیعی است که از رنگ نارنجی استفاده می‌کند.

۳- طرح اولیه پل گلدن‌گیت متفاوت از نمونه‌ای بود که اکنون آن را می‌شناسیم

پل گلدن‌گیت

طراح نخست پل گلدن‌گیت فردی به نام Joseph Strauss بود که طرح اولیه وی ساختاری بالا و پایین داشت و به ستون‌های پل، ساختار‌های مختلفی نیز اضافه شده بود. اما طراح پل فعلی Ellis نام دارد که متاسفانه بدون تشریفات اداری از اشتراوس (Strauss) اخراج شد. همین اخراج دلیلی شد که در گزارش پایانی پل هیچ نامی از الیس نباشد.

۴- با میزان کابل‌های استفاده شده در پل گلدن‌گیت می‌توان کل جهان را سه دور بسته‌بندی کرد

پل گلدن‌گیت

همان طور که در نگاه اولیه به پل گلدن‌گیت می‌توان دریافت، نگهدارندگان اصلی این پل همان کابل‌هایی هستند که به‌چشم می‌خورند و مقدار این کابل‌ها نیز به‌حدی زیاد است که طولی به مسافت سه برابر خط استوا دارند.

۵- سطح اصلی پل بر اساس شرایط آب و هوایی ۱۶ فوت بالا و پایین می‌رود

شرایط آب و هوایی برای پلی به‌ بزرگی گلدن‌گیت موضوع مهمی است و همین امر نیز تاثیرات نسبتا زیادی روی پل می‌گذارد. فلزات مورد استفاده در این پل با افزایش و کاهش دما شرایط متفاوتی به‌ خود می‌گیرند و این تغییرات می‌تواند حدود ۱۶ فوت باعث بالا یا پایین رفتن پل شود. حدود ۲ ساعت قبل از تغییر شرایط آب و هوایی، این تغییر دما صورت می‌گیرد و حجم دمای جدید چند ساعت قبل از اتفاق باعث تغییر دمای کلی پل می‌شود.

۶- آژیر خطر مربوط به مه به‌صورت دستی فعال می‌شود

پل گلدن‌گیت

شاید پیش خودتان فکر کنید که در پلی به این بزرگی حتما دانشمندان برای فعال کردن آژیر مه تحقیقات گسترده‌ای انجام داده‌اند و سیستم بر اساس مقدار مه، هشدار را فعال می‌کند. اما باید بدانید که آژیر مه به‌ صورت دستی فعال می‌شود. شیوه اندازه‌گیری فرد فعال‌کننده آژیر نیز بدین صورت است که اگر از میدان Plaza نتواند برج شمالی پل را ببینید، در این صورت باید آژیر مه را فعال کند.

۷- آژیر مه ساختاری بسیار قدیمی دارد

آژیر مورد استفاده در پل گلدن‌گیت برای هشدار دادن شرایط مه‌آلود در واقع یک آژیر قدیمی است که از طریق هوای فشرده صدای بلندی ایجاد می‌کند که یکی از این آژیر‌ها روی برج جنوبی و دیگری در برج میانه مسیر قرار دارد. این آژیر‌ها در هر بار آژیر کشیدن ۲ ثانیه صدا ایجاد می‌کنند و بعد از ۱۸ ثانیه دوباره صدای آژیر از آن‌ها شنیده می‌شود. با تمام وجود این آژیر‌ها در پل گلدن‌گیت منحصر به‌ فرد هستند و حتی کشتی‌ها نیز از این طریق برای پیدا کردن مسیر خلیج به اقیانوس استفاده می‌کند و همین موضوع باعث می‌شود که تصادفی با پل در شرایط مه‌آلود نداشته باشند.

۸- فردی که آژیر مه را روشن می‌کند، صدای آژیر را از دفتر خود نمی‌شنود

پل گلدن‌گیت

آژیر‌های هشداردهنده شرایط مه‌آلود در پل مذکور به‌ صورت الکتریکی فعال می‌شوند. اما نکته جالب این است که در پل مذکور عابرین صدای آژیر را به‌خوبی می‌شنوند اما در فاصله ۵۰ فوتی از آن، در میدان Plaza این صدا شنیده نمی‌شود.

۹- یک بار آژیر هشدار دهنده هوای مه‌آلود ۱۵ روز به‌طور پیوسته فعال بود

در اوت سال ۱۹۹۲ آژیر هوای مه‌آلود حدود ۳۹۵ ساعت به‌طور مداوم کار کرد و البته همان طور که می‌دانید در ماه اوت شرایط آب و هوایی اغلب چندان مناسب نیست.

۱۰- نقاشان پل گلدن‌گیت نمی‌توانند در شرایط بارانی پل را رنگ بزنند

پل گلدن‌گیت

پل گلدن‌گیت نیز همانند اغلب پل‌ها از آهن و مواد فلزی ساخته شده است و به همین دلیل امکان خوردگی آن وجود دارد. با قدیمی شدن رنگ‌های موجود، نقاشان باید آن‌ها را دوباره رنگ بزنند که انجام چنین کاری در هوای بارانی امکان‌پذیر نیست. رنگ این پل از همان ابتدا نارنجی بوده است و اکنون نیز همین رنگی است. رنگ مورد استفاده این پل را نیز شرکت Serwin-Williams تولید می‌کند. برای رنگ‌زدن این پل نیاز به رنگ بسیار زیادی است. همان طور که در گزینه نخست از این مقاله گفته شد، پل گلدن‌گیت هیچ ادعایی در خصوص استفاده از رنگ بین‌المللی نارنجی ندارد و فرمول رنگ آن را نیز می‌توان در سایت آن پیدا کرد.

۱۱- تمام بخش‌های پل همه ساله رنگ نمی‌شوند

پل گلدن‌گیت

در حقیقت از سال ۱۹۳۷ که پل مذکور ساخته شد تا سال ۱۹۶۵ تنها بخش‌هایی که مشکل داشتند، رنگ‌آمیزی شدند و مدتی بعد از مواد مورد نیاز برای جلوگیری از خوردگی پیچ‌ها استفاده شد. تنها زمانی نقاشان در این پل مشغول به‌ کار می‌شوند که بخشی از آن دچار مشکل شده باشد. برای مثال با یکبار رنگ‌آمیزی بخشی از این پل، آن قسمت می‌تواند تا ۵ سال بدون رنگ‌آمیزی جدید مورد استفاده قرار گیرد.

۱۲- پناهگاه‌های پل گلدن‌گیت به‌عنوان مراکز اداری و انبار مورد استفاده قرار می‌گیرند

پل گلدن‌گیت

خلیج سانفرانسیسکو  یکی از نقاط تجاری مهم در جهان است که اهمیت بسیار زیادی دارد و در این بخش شاهد برخی تونل‌های سری و پناهگاه‌های مخفی نیز هستیم. پل گلدن‌گیت نیز در این محل قرار گرفته و به‌ همین دلیل موضوع امنیت آن بسیار مهم است و تلاش‌های زیادی نیز در این خصوص انجام گرفته است. پنا‌هگاه‌هایی قدیمی در این مکان وجود دارند که در حال حاضر به‌ عنوان بخش‌های اداری و مکانی برای نگهداری وسایل، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۱۳- خطوط محدود کننده ۶ بار در روز تغییر می‌کنند

مدتی است که در پل گلدن‌گیت موانعی را برای مسیر‌ها در نظر می‌گیرند که این موانع باعث می‌شوند شیوه رانندگی بهتر شود و خطرات نیز کاهش یابند. ساختار و چینش این موانع در هر روز شش بار تغییر می‌کند.

همان طور که در این مقاله از کجارو مطالعه کردید، با ۱۳ واقعیت در خصوص پل معروف گلدن‌گیت آشنا شدیم. نظر شما در خصوص این پل کابلی زیبا چیست؟ با ما و کاربران کجارو از طریق بخش دیدگاه‌ها در ارتباط باشید.

 منبع:thrillist

مطالب مرتبط:

دیدگاه