رژیم غذایی مردم هند

محبوبه حسنی
محبوبه حسنی پنجشنبه، ۱۲ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۰
رژیم غذایی مردم هند

برنامه‌ی غذایی مردم هند یکی از قدیمی‌ترین و در عین حال، غنی‌ترین رژیم‌های غذایی در سراسر دنیا است. وجود ۲۸ ایالت ، ۱۸ زبان رسمی، ۱۶۰۰ زبان غیر رسمی، گویش و لهجه‌های مختلف و همچنین ۸ آئین و مذهب، باعث شکل‌گیری چنین فرهنگ غذایی شده است. بدون شک چاشنی‌ها، طعم و عطر غذاها، تنوع بی‌شمار مواد غذایی و منحصربفرد بودن وعده‌های غذایی، در عوامل شهرت و حتی محبوبیت این رژیم بی تاثیر نیست.

taj-mahal

فرهنگ غذایی

تفاوت مردم هند در مذهب، منطقه زندگی، زبان، ایالت و طبقات اجتماعی باعث شده که هرکدام از این گروه‌ها از رژیم غذایی جداگانه‌ای برخوردار باشند. بنابراین کاملا بدیهی است، هند که عنوان دومین کشور پرجمعیت‌ شناخته شده در جهان را از آن خود کرده، حتی نتوانسته غذا یا خوراکی کاملا ملی را در رژیم غذایی خود به مردم دنیا معرفی کند. با این اوصاف، حتی نتیجه‌گیری قطعی و توضیح یک نوع رژیم غذایی ملی، که بتواند تمام مردم را با هر زبان، فرهنگ و طبقه‌ی اجتماعی تحت پوشش قرار دهد، امری دشوار است. بنابراین سعی کردیم به رژیم‌های غذایی که در مناطق مختلف هند، مطرح و مورد استفاده هستند بپردازیم.

رژیم غذایی در ایالات مختلف هند

north

شمال هند

nuts بیشترین تاثیرپذیری رژیم غذایی هند در شمال این کشور رخ داده است. از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به رژیم غذایی کشمیر در ایالت کشمیر، رژیم غذایی مغول در اکثر ایالات شمال هند و رژیم غذایی پنجابی در ایالت پنجاب اشاره کرد. رژیم غذایی در شمال هند از لحاظ طعم و عطر مواد غذایی، قابل مقایسه با جنوب این کشور نیست. چراکه چاشنی‌هایی که در پخت غذاهای این منطقه مورد استفاده قرار می‌گیرد بیشتر از مجموعه مواد معطر و خوش‌بو هستند. گوشت، آجیل، میوه‌های خشک و ماست معمولا به عنوان مواد اصلی در سبد مواد غذایی روزانه‌ی مردم این منطقه قرار می‌گیرد.

رژیم غذایی کشمیر

8 مردم این ایالت در پخت غذاهای خود، بیشتر از گوشت، مخصوصا گوشت بره و بزغاله و نیز چاشنی‌های مخصوص خود بهره می‌برند. چاشنی‌هایی مثل زعفران که نه تنها عطر بلکه رنگ و طعمی به یاد ماندنی را به غذاها می‌ بخشد. آن‌ها از پنیر گودا و میوه‌های فصلی نیز استفاده می‌کنند. دام آلو (Dum Allo) doom-alloروگان جوش (Rogan Josh) roghan-joosh.jpg5

رژیم غذایی مغول

انواع کباب، کوفته، پولا (Pulao: نوعی غذا که با برنج تهیه می‌شود. همان پلوی ایران) و بریانی از غذاهای مورد علاقه‌ی مردم ایالت مغول به شمار می‌رود. وعده‌های غذایی آنها از لحاظ ارزش بسیار غنی بوده و و طعم و عطر کره در غذاهایشان به خوبی احساس می‌شود. همچنین چاشنی‌هایی که مردم در تهیه‌ی خوراک‌ خود استفاده می‌کنند، عطر و طعمی بی نظیر را به ارمغان می‌آورد. گوشت، انواع زردآلو، طالبی‌ و هندوانه، هلو و آلو برقانی‌ معمولا از مواد تشکیل دهنده‌ی غذاهای آن‌ها است. در نتیجه می‌بینیم تقریبا غذاهای مغول شیرین ولی خوش طعم هستند. پلو(Pulao)

poulaجوجه کباب (Chicken Kebab) kebabماهی پلو (Seafood Pulao) sea-food-2بریانی (Biryani) motton-beryani

رژیم غذایی پنجاب

tandoori-1 تندوری (tandoori: نوعی غذای پختنی) و رُتی (roti:نوعی نان)، وعده‌های غذایی هستند که به جان مردم پنجاب وابسته است. گوشت ترد شده (گوشت را برای ترد شدن مدتی در ماست می‌خوابانند)، مرغ، ماهی، پنیر و نان رُتی در رژیم غذایی مردم پنجاب از جایگاه خاص و ویژه‌ای برخوردار است. همچنین موادی که در وعده‌های غذایی مردم هند، مرتبا دیده می‌شوند ماست، کره‌ی آب شده و پنیرها هستند. پیاز، سیر و زنجبیل نیز از چاشنی‌های مصرفی در رژیم غذایی آن‌ها است. تندوری (Tandoori) tandoori-3رتی (Roti) roti

غرب هند

در غرب هند رژیم غذایی مردم ایالت گوآن (Goan)، گوجاراتی (gujarati) و گیاهخواران (گیاهخواران بیشترین تاثیر را در رژیم غذایی مردم غرب هند داشته‌اند) بسیار شناخته شده و مورد استفاده قرار گرفته است. دلیل این امر را می‌توان به قدرت عظیم دو مذهب جِینیزم (Jainism: آیین هندی که شباهت بسیاری به آیین بودا دارد) و هیندوئیزم (Hinduism: آیین هندو) نسبت داد. ماهی، گوشت خوک، مرغ و گوشت گاو به دلیل تاثیرپذیری از اروپا در سبد غذایی این مردم قرار گرفته است. البته جالب است بدانید، استفاده از گوشت خوک تنها در این منطقه از کشور هند رواج دارد. زیرا مردم مناطق دیگر هند، گوشت خوک را نجس و ناپاک می‌دانند. غذاهای دریایی و نارگیل به طور معمول در سبد غذایی مردم غرب هند وجود دارد. سمبوسه (Samosa) sambosa-1

رژیم غذایی گوجاراتی (gujarati)

vegtable ۶۹ درصد گوجاراتی‌ها گیاهخوار هستند. البته نباید از این موضوع غافل شد که تخم مرغ، پیاز و سیر جز گیاهان مورد نظر آن‌ها قرار نمی‌گیرد. استفاده از کره و مقدار کمی روغن برای گوجاراتی‌های گیاهخوار، که معمولا غذاهایشان را به صورت شیرین و ترش تهیه می‌کنند، امری بی‌نهایت مهم و ضروری است.

شمال شرقی و شرق هند

basmati-rice رژیم غذایی شرق و شمال شرقی هند، بیشترین تغییرات را نسبت به سراسر هند داشته است. رژیم غذایی ایالت بنگال (Bengali) در این منطقه از هند، رواج بسیاری دارد. البته رژیم غذایی گیاهخواران نیز در مقیاس بسیار کم، در شرق و شمال شرق هند، طرفداران خاص خود را یافته است. مردم شرق هند، بیشتر از درآمد ماهانه‌‌ی خود، برای تهیه‌ی غذا هزینه می‌کنند. ماهی، سیب زمینی، نارگیل، برنج و گیاهان سبز نسبت به سایر مواد غذایی، در رژیم غذایی آن‌ها قرار گرفته است.

رژیم غذایی بنگال

رس گلاب(rasgulab) ras-gulab مردم بنگال غذاهای خود را با  ترکیبی از چاشنی‌های شیرین و خوش عطر، بسیار لذیذ و معطر تهیه می‌‌‌کنند. از شیرینی‌های معروف این منطقه می‌توان به رس‌گلاب (rasgulab)، گلاب‌جامون (gulab jamun) و رس‌مالی (rasmalai) اشاره کرد. رس مالی(rasmalai)  ras-malli2 رژیم غذایی شرق و شمال شرقی هند بیشترین تغییرات را نسبت به سراسر هند داشته است. دو رژیم غذایی حیدرآبادی (hyderabadi:ایالتی در شرق هندوستان) وتامیلیان (tamilian:ایالت تامیل نادو(tamil nadu)) در این منطقه از کشور هند، مورد توجه و استفاده‌ی مردم قرار گرفته است. چاشنی‌ها و مواد غذایی معطری که حیدرآبادی‌ها و تامیلیان‌ها در تهیه‌ی مواد غذایی خود، استفاده می‌کنند در سراسر هند کاملا مشهور و شناخته شده است. غذاهای پخته شده سرشار از ادویه‌های خوش عطر و شیره‌ی آناناس است. رژیم غذایی این منطقه،  بیشترین تاثیر خود را از رژیم غذایی مردم سنگاپور و جنوب شرقی آسیا گرفته است.

رژیم غذایی حیدرآبادی

بریانی(beryani) beryani رژیم غذایی ایالت حیدرآباد، برگرفته از رژیم غذایی مردم مغول در شمال کشور هند است. رژیمی که سرشار از چاشنی‌ها و ادویه‌های تند و گرم است. خلاقیت مردم این منطقه در ترکیب چاشنی‌های خوش رنگ و کره با برنج و مواد غذایی معطر، غذایی بسیار لذیذ را تهیه می‌‌کنند. تمبر هندی، فلفل‌های چیلی قرمز و برگ‌ رسله (rozelle)، برای آشپزی مردم ایالت حیدرآبادی بسیار لازم و ضروری است. جالب است بدانید که دوم بریانی (dum beryani) یکی از غذاهای ممتاز و بسیار لذیذ آن‌ها است.

رژیم غذایی ایالت تاملیان

روگان جوش roghan-joosh در رژیم غذایی مردم ایالت تاملیان، از غذاهای برنجی به عنوان یکی از ترکیبات اصلی و بسیار ضروی صبحانه، ناهار و حتی دسر‌ استفاده می‌شود. حبوبات به ویژه عدس و شیره‌ی نارگیل در تهیه‌ی انواع غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد. تمبرهندی 147258 آن‌ها از چاشنی‌های مخصوصی که محتوی دانه‌های خردل، آنقوزه (صمغی بدبو که سابقا به عنوان داروی گیاهی استفاده می‌گردید)، برگ‌های درخت کاری، فلفل‌های چیلی قرمز و تمبر هندی، برای طعم و عطری بهتر بهره می‌برند. سراسر هند، مردم ایالت تاملیان را با غذاهای نانی خوش عطر و بسیار لذیذشان می‌شناسند. رسله(Rozelle) 2365

غلات مصرفی در هند

basmati2 در رژیم غذایی مردم هند، برنج همچون سوزنی است که به سفره‌های غذای آن ها منگنه شده باشد. در واقع این  طور می‌توان بیان کرد که برنج هرگز از وعده‌های غذایی آن‌ها حذف نخواهد شد. گندم نیز همانند برنج بسیار مورد مصرف قرار می‌گیرد. با این تفاوت که مردم جنوب عاشق خوردن برنج و مردم شمال طرفدار بی‌چون و چرای گندم هستند. مطمئنا همه‌ی ما با برنج‌های تولید شده‌ی کشور هند کاملا آشنا هستیم. برنج‌هایی که پس از پخت فقط قد می‌کشند. مردم کشور هند، عاشق این نوع برنج هستند و به هیچ عنوان برنج‌هایی که در کشورهای ژاپن و چین، استفاده می‌شود، مصرف نمی‌کنند. از برنج‌هایی که اکثر مردم هند در رژیم غذایی خود استفاده می‌کنند، می‌توان به  برنج باسماتی (basmati)، اشاره کرد. البته نباید از این مطلب غافل شد که مصرف غلات نیز در رژیم غذایی مردم هند جایگاه بسیار مهم و ارزنده‌ای دارد. مردم شرق هند، پس از خشک کردن دانه‌های برنج، آن را سرخ کرده و همراه با شکر به عنوان صبحانه‌ای لذیذ مصرف می‌کنند.

سبزیجات

Untitled-6 سبزجات یکی از ترکیبات مهم و اصلی در تهیه ی غذاهای گوشتی است. گوشت هرگز به عنوان یک وعده‌ی مهم و اصلی در رژیم غذایی مردم هند به شمار نمی‌رود، اما سبزیجات یکی از وعده‌های غذایی مردم هند هستند. آن‌ها به روش‌های مختلف در پخت انواع سبزیجات، در رژیم غذایی خود استفاده می‌کنند. بادنجان، سیب‌زمینی، گوجه فرنگی، بامیه و کدو در غذاهای مردم هند بسیار دیده می‌شوند. یک وعده غذای گیاهخواران را حداقل پنج ظرف از غذاهای تهیه شده با سبزی تشکیل می‌دهد. yaghurt در رژیم غذایی مردم هند، مصرف محصولات لبنی، از اهمیت و توجه قابل ملاحظه‌ای برخوردار است. به گونه ای که می‌توان گفت، هیچ رژیم غذایی دیگری، به این اندازه به استفاده از لبنیات اهمیت نمی‌دهند. شیر، ماست، سرشیر، کره و خامه به طور معمول توسط مردم هند مورد استفاده قرار می‌گیرد. لبنیات، مواد اصلی اکثر شیرینی‌ها و دسرهایی است که مردم هند مصرف می‌کنند.

گوشت و غذاهای دریایی

گوشت

پلوماهی با ادویه کاری fish-curri-2 مصرف گوشت در رژیم غذایی مردم هند، نسبت به سایر کشورها، خیلی کم‌رنگ‌تر است. بنابراین بیشتر جمعیت کشور هند را گیاهخواران تشکیل می‌دهند. بنابراین استفاده از گوشت گاو در رژیم غذایی مردم هند (بیشتر مسلمانان از گوشت گاو استفاده می‌کنند)، نسبت به دیگر مواد غذایی کمتر است. در حالی که مرغ یکی از مواد اصلی و مصرفی در رژیم غذایی مردم شمال هند است . استفاده از گوشت خوک نیز به جز رژیم غذایی مسیحیان در هیچ رژیم غذایی دیگری از مردم هندوستان، وجود ندارد.

غذای دریایی

  fish-kuri ایالت گوآن و کرالا (kerala) به استفاده از غذاهای دریایی خوشمزه، بسیار مشهور و شناخته شده هستند. ایالت بنگال و اوریسان (orissan)، نیز علاقه‌ی زیادی به استفاده از غذاهای دریایی به ویژه غذاهایی که با ماهی آب‌های شیرین تهیه می‌شود، دارند.

نوشیدنی‌ها

لاسی(Lassi) ماست-دو شیر،  نوشیدنی‌های تهیه شده از ماست و سرشیر از محبوبیت زیادی در بین مردم هند برخوردار است. البته از نوشیدنی‌های دیگری مانند لاسی (lassi: با استفاده از ماست، آب، میوه‌ی پالم و چاشنی‌های معطر یا نمک، تهیه می‌شود)، شربت (با ترکیب یخ، آب لیمو و چاشنی مخصوص تهیه می‌شود) و آب انبه، آب لیمو و آب آناناس نیز بین مردم هند بسیار پرطرفدار است.

چای و قهوه

Untitled-1 کشور هند یکی از بزرگترین کشورهای صادرکننده انواع چای در جهان است. چای ماسالا (masala) از ترکیب چاشنی‌های معطر و چای بدست می‌آید. ادویه‌هایی که معمولا در تهیه چای استفاده می‌شوند عبارتند از: زنجبیل، هل، دارچین و میخک. Untitled-2 قهوه نیز از نوشیدنی‌هایی است که مردم شمال هند از آن استفاده می‌کنند. با توجه به این مقاله به نظر می‌رسد همان اندازه که در هندوستان مذهب و زبان مختلف وجود دارد، می‌توان غذاهای متنوع نیز پیدا کرد. امیدواریم شما نیز مانند ما با دیدن این خوراکی‌های خوشمزه، هوای سفر هند به سرتان نزده باشد. به قول معروف هر که طاووس خواهد جور هندوستان کشد! منبع: samfusionz  

مطالب مرتبط:

دیدگاه