دانستنی‌های لازم پیش از سفر به فرانسه

سعیده واقعی
سعیده واقعی سه شنبه، ۷ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۰۰
دانستنی‌های لازم پیش از سفر به فرانسه
سفر به کشوری زیبا با طبیعت چشم‌نواز مانند فرانسه می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد. در چنین سفری هرگز متوجه گذر زمان نخواهید شد چرا که این کشور علیرغم انداره‌ی کوچکش، فرهنگی غنی و متفاوت در هر گوشه‌ی خود دارد. البته مسئله‌ی دیگری که در سفر به این کشور باید به یاد داشته باشید همین فرهنگ مردم فرانسه است. ممکن است بسیاری از رفتارها و عادات که در کشور شما پذیرفته شده در این کشورخوشایند نباشد و یا حتی برعکس! به همین منظور لازم است پیش از سفر اطلاعاتی کافی درباره‌ی زندگی روزمره در این کشور کسب کنید. با کجارو همراه باشید.
چیزهای جالبی در فرانسه وجود دارد که پیش از سفر به آنجا باید بدانید. برخی از این موارد جزئی، برخی مهم‌تر و البته همه جالب، خنده‌دار و حتی اکثر آنها مفید هستند.

مقاله مرتبط:

تخم مرغ و کالباس گوشت را باید فراموش کنید

همچنین خبری از پن‌کیک نیست. حتی فکر میوه و ماست را هم نکنید (که فقط بعد از شام سرو خواهند شد). در فرانسه تنها برای صبحانه دو انتخاب دارید: نان یا شیرینی کروسان فرانسوی. اگر این برنامه غذایی خوشمزه به نظر می‌رسد اما شما را برای حفظ تناسب اندام‌تان دچار نگرانی می‌کند، پس غذاهای سالم برای خود به همراه داشته باشید. صبحانه فرانسوی

از ابتدا به زبان فرانسه صحبت کنید

اگر در کشور خود شما کسی به سمت شما بیاید و بی‌مقدمه شروع به صحبت به زبانی خارجی کند، طوری که از شما انتظار داشته باشد منظورش را متوجه شوید، چه احساسی خواهید داشت؟ متأسفانه این مشکل در فرانسه بسیار اتفاق می‌افتد. حداقل به اندازه‌ای که بتوانید به فرانسوی احوالپرسی کنید و بپرسید که آیا فرد مقابل انگلیسی می‌داند یا نه، زبان فرانسه را یاد بگیرید. (یک حقیقت جالب دیگر این است که سیستم‌های مدارس فرانسه زمان بسیار کمی را صرف مکالمه‌ی انگلیسی کرده و تاکید بیشتری بر مهارت‌های خواندن و نوشتن دارند. بنابراین، بسیاری از مردم فرانسه اعتماد به نفس کافی برای گفتگو به زبان انگلیسی ندارند. هنگامی که شخص فرانسوی مخاطب شما ببیند که اطلاعات شما از زبان فرانسه تا چه حد کم است، در مقابل احساس خجالت از گفتگو به انگلیسی نخواهد داشت. نکته‌ی مهم این است که از ابتدا تلاش خود را نشان دهید).

رفت‌ و آمد با مترو بی‌نهایت آسان اما گران است

مترو گاهی حتی گران‌تر از پرواز است. بهترین کاری که می‌توانید بکنید (که البته هم راحت‌تر و هم جذاب‌تر است)، کرایه‌ی ماشین به صورت گروهی است. لازم نیست بترسید، گروهی که به همراه آنها ماشین کرایه می‌کنید غریبه خواهند بود، که از نظر منتقدین هم این گزینه مطمئن است. کرایه ماشین به صورت مشترک

معمولاً وعده‌های (ناهار و شام) بسیار دیر سرو می‌شوند

حتی زودترین زمان سرو شام زودتر از ۷.۳۰ بعد از ظهر نخواهد بود. همچنین فرانسوی‌ها به طول دادن وعده‌ی غذایی علاقه دارند، به همین صورت ترجیح می‌دهند وعده‌های غذا را جداگانه سر میز بیاورند تا اینکه همه‌ی انواع غذا را به یکباره سر میز قرار دهند. بهتر است برای خود خوراکیبه همراه داشته باشید.

فرانسوی‌ها غذاها را مخلوط نمی‌کنند

بعضی وقت‌ها آدم فکر می‌کند غذاها را فقط برای اینکه حرص میهمان را در بیاورند جدا سرو می کنند، مثل اینکه میزبان می‌داند میهمان مثلا قصد دارد سالاد گوجه را روی استیک بریزد یا پس از شروع غذای دوم یک قاشق سوپ بخورد! اصلاً چطور می‌شود دربرابر خوردن تلفیقی از پنیر و سوسیس مقاومت کرد، اما شما که میهمان هستید بهتر است سوسیس را به عنوان پیش غذا و پنیر را برای دسر میل کنید. هنگامی که همه چیز در کنار هم خورده شود، بعید است ببینید دیگران در یک بشقاب غذاها را با یکدیگر مخلوط می‌کنند. اما شما کاری که دوست دارید بکنید، مهم نیست دیگران تعجب کنند. شام فرانسوی

همیشه با خطاب عنوان احوالپرسی کنید

مگر اینکه با طرف مقابل آشنایی کامل داشته باشید: Monsieur  (مِسیو)، به معنای آقا Madame (مَادام)، به معنای خانم Mademoiselle (مادمازل)، به معنای دوشیزه خانم

با توجه به سن و نوع رابطه‌ای که با شخص مقابل خود دارید، شیوه‌ی صحبت کردن متغیر است

این تغییر مانند تفاوت گفتن (آهای! تو!) با گفتن (ببخشید!) است. از آنجایی که ممکن است این موضوع کمی اضطراب آور باشد، سعی کنید که از سبک گفتگوی رسمی استفاده کنید.

اغلب اروپایی‌ها قهوه یا «همان آب جوش رنگی!» را در فنجان‌های بزرگ نمی‌خورند

پس از زندگی در فرانسه، هرکسی به میزان کمتر و غلیظ‌تر قهوه‌ی اروپایی تمایل پیدا می‌کند. پس هنگامی که برای سفارش قهوه تردید دارید، به یاد داشته باشید که قهوه‌ی عادی یک شات اسپرسو و قهوه‌ی بزرگ (گراند کافه) دو شات قهوه دارد. تقریباً در تمامی کافه‌های فرانسه می‌توانید قهوه‌ی خوبی بخورید – لازم نیست حتماً به کافه‌های زنجیره‌ای استارباکس (کافه‌های زنجیره‌ای و معروف امریکایی) بروید! قهوه فرانسوی

اگر قصد کرایه‌ی ماشین دارید، باید بدانید که دولت فرانسه مالیات‌های هنگفتی برای جاده‌های خود اعمال می‌کند

اندازه‌ی ساندویچ در فرانسه فقط شکم یک گنجشک را سیر می‌کند

ساندویچ‌های مردم فرانسه با یک ورقه کوچک پنیر، و یک تکه کالباس با دو برش گوجه درون یک نان باگت بزرگ گم می‌شود! برای افرادی پرخور مثل آمریکایی‌ها ساندویچی با تکه‌های بزرگ گوشت و لایه‌های پنیر بین آن با گوجه، کلم و پیاز قرمز فراوان جذاب‌تر است. کسی ساندویچ نان با تزئین کالباس و پنیر نمی‌خواهد. پس پول خود را هدر ندهید. تمام مواد لازم برای تهیه ساندویچ را خریداری کرده و خودتان ساندویچ را تهیه کنید.

سلامت برابر است با تهیه محصولات ارگانیک

اگرچه اغلب میوه‌جات و سبزیجات در خود فرانسه تولید می‌شوند و این بسیار عالی است، اما بازهم در تهیه محصولات از آفت‌کش استفاده می‌شود. درفرانسه تعداد بی‌شماری فروشگاه محصولات طبیعی/ارگانیک وجود دارد. با جستجوی اینترنتی می‌توانید فهرست فروشگاه‌های ارگانیک در پاریس را پیدا کنید. فروشگاه‌هایی که ما انتخاب کردیم Bio Generation و Naturalia بود. اکثر فروشگاه‌های بزرگ موادغذایی نیز گزینه‌های سالم و ارگانیک نیز دارند. محصولات ارگانیک

هنگامی که با شخصی جدید ملاقات می‌کنید، با بوسیدن گونه‌ها به روش فرانسوی احوالپرسی کنید

هنگامی که کسی را ملاقات می‌کنید، منتظر بمانید تا طرف مقابل حرکت اول را آغاز کنید. اینگونه خود را از اضطراب نجات بدهید. اگر خوش شانس باشید، فقط به هم دست خواهید داد. طرف مقابل اگر قصد روبوسی داشته باشد، ابتدا گونه‌ی راست خود را (درست مثل دست دادن، دست راست) را جلو بیاورید، سپس گونه‌ی چپ. منتظر اتفاقات آزاردهنده در این رابطه باشید که چه کسی به کدام سمت می‌رود! این موضوع می‌تواند مشکل شخصی ایجاد کند. و به یاد داشته باشید که : می توانید همیشه برخوردفرهنگی خنثی از خود نشان داده و از این مخمصه هر دو نجات پیدا کنید.

فرانسوی‌ها خیلی به خواب نیمروزی اهمیت می‌دهند

در نگاه اول این عادت جذاب است اما گاهی می‌تواند مشکل‌ساز باشد. از ساعت دوازده تا دو ظهر، به خرید نروید. نتیجه خیلی ناراحت کننده خواهد بود. علاوه بر این روز یکشنبه خوابِ تمام‌روز برپا بوده و برای بسیاری از فروشگاه‌ها دوشنبه نیز به همین منوال می‌گذرد. در این روزها خواروبار نخواهید داشت. تنها راه ممکن این است که از ساعات کاری فروشگاه از پیش باخبر شوید و خود را با شرایط وفق دهید.

رستوران‌های فرانسه مانند همه‌ی دیگر رستوران‌ها و کافه‌های روی زمین، از استفاده از تصاویر در منو پرهیز می‌کنند

این یک تله برای توریست‌ها است. افراد بومی دیگر می‌دانند که هر غذا چه ترکیبی دارد و از طعم بد برخی غذاها مطلع هستند، بنابراین رستوران‌ها امید دارند که با عکس‌های احتمالاً گمراه‌کننده سر شما کلاه بگذارند. همیشه اینطور بوده است. تنها رستورانی که از این قاعده مستثنی است رستوران‌های محله‌ی چینی‌ها است.

سواری رایگان گرفتن در فرانسه مرسوم بوده و از آن استقبال می‌شود

البته معمولا! مقصد خود را روی یک برگه بنویسید و زیر آن بنویسید S.V.P که مخفف (s'il vous plait) یعنی در صورت تمایل است. موفق باشید. Hitchhiker

خدمتکاران انتظار انعام ندارند

به همین دلیل است که سرویس‌ها در فرانسه اکثراً مطلوب نیستند. اگر جایی سرویس مطلوب بود، البته 5 تا 10 درصد انعام مورد انتظار خدمتکاران است.

منطقه‌ی خود را بشناسید

فرانسه کوچک است، اما تنوع شخصیتی درون این کشور خیر! بیست و دو منطقه درون فرانسه وجود دارد و فرهنگ‌ها، گویش‌ها، سبک غذایی و آب‌وهوا تا حد قابل‌توجهی در این مناطق متغیر است. خود این مسئله موضوعی برای گفتگو است، پس درباره‌ی آن بپرسید. یادگیری سرگرمی است.

فرصت‌هایی مانند Menu du Jour یعنی منوی روز را از دست ندهید

 هرگاه که  نوشیدنی، پیش‌غذا، غذای اصلی، دسر یا قهوه با یک قیمت کلی عالی ارائه شد از فرصت استفاده کنید. معمولاً برای هر غذا یک گزینه وجود دارد، پس پیدا کردن چیزی مطابق میل آسان است.

بازارهای محلی را پیدا کنید

یکی از جذاب‌ترین چیزها درباره‌ی فرانسه این است که حتی کوچک‌ترین شهرهایش بازار روز مختص به خود را دارند که یکشنبه‌ها برگذار می شود- مواد غذایی تازه خیلی برای انها اهمیت دارد. بهترین کار این است که از مردم بومی برای پیدا کردن بازار روز پرس‌وجو کنید. از شهری تا شهر دیگر زمان کار بازار روز متغیر است، پس در تقویم خود علامت‌گذاری کنید تا این بازار را از دست ندهید. بازار محلی فرانسه اگر تجربه ای از سفر به فرانسه دارید با ما در میان بگذارید. همچنین اگر احساس می‌کنید باید گزینه‌ای دیگر به دانستنی‌های ارائه شده اضافه شود، پس معطل نکنید و نظر خود را ثبت کنید. منبع: chowgypsy

مطالب مرتبط:

دیدگاه