۶۰ ترفند فوق العاده در عکاسی که جای دیگری نشنیده‌اید (قسمت نهم)

رضا صادقی مقدم
رضا صادقی مقدم دوشنبه، ۲ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۳۰
۶۰ ترفند فوق العاده در عکاسی که جای دیگری نشنیده‌اید (قسمت نهم)
تا چندی پیش برای فراگیری تکنیک‌های عکاسی باید سال‌ها جور استاد می‌کشیدیم و به هر دری می‌زدیم تا به کتابی دست یابیم و هنر عکاسی خود را ارتقاء دهیم. پس از آن تازه اول داستان یادگیری فوت و فن‌های ریز و به قولی فوت کوزه‌گری آغاز می‌شد که فراگیری آن مستلزم صرف سال‌ها تجربه و هزینه بود. اما امروزه به دلیل پیشرفت عکاسی دیجیتال و افزایش امکانات و تنظیمات مختلف، بر‌خلاف تصور عموم عکاسی بسیار پیچیده‌تر و دقیق‌تر شده است.
با کمک منبع بسیار فوق‌العاده‌ی اینترنت و دسترسی کم هزینه و حتی رایگان به تکنیک‌های عکاسی و سال‌ها تجربه‌ی عکاسان حرفه‌ای، یادگیری ترفندهای عکاسی بسیار آسان است. با کجارو همراه شوید تا در چند مقاله، ۶۰ فوت کوزه‌گری بسیار مفید را در عکاسی دیجیتال بیاموزید.

مقاله مرتبط:

49- برای عکاسی اکشن ( متحرک) پیش_فکوس کنید

حتی زمانی که دوربین خود را در حالت فکوس خودکار پیوسته (Continuous AF  ) قرار داده و بر روی چشمی نقطه‌ی فکوس را انتخاب کرده‌اید، فکوس بر روی اجسامی که با سرعت بالا حرکت می‌کنند بسیار دشوار است. photography tips پیشنهاد ما: بر روی نقطه‌ای که انتظار دارید سوژه به آن برسد فکوس کنید. سپس بر روی حالت فکوس دستی بروید تا فکوستان دست نخورد. متناوبا دوربین را طوری تنظیم کنید که با دکمه‌ی پشت دوربین بتوانید سریعا فکوس خودکار را خاموش و روشن کنید. حالا با سوژه Pan  کنید و تا زمانی که از نقطه‌ی مورد نظر رد می‌شود پشت سر‌هم عکس بگیرید. با این‌کار در نهایت یک یا چند عکس با فکوس مناسب به‌دست خواهد آمد. به کارگیری این تکنیک در موقعیت‌هایی که مسیر حرکت سوژه قابل پیش‌بینی است بیشتر به کار می‌آید. از جمله عکاسی از اتومبیل و موتورسیکلت در پیست.

50- Panning  خود را نرم‌تر کنید

زمانی که از سوژه‌ی متحرکی عکاسی می‌کنید، بسیار وسوسه‌انگیز است که بعد از هر شات دوربین را پایین بیاورید و چک کنید که آیا عکس خوبی شده یا نه. photography tips اما ما پیشنهاد می‌کنیم تا حد امکان و تا زمانی که سوژه در دیدرس است آن را رها نکرده و در حال ‌‌Pan کردن عکس بگیرید. این عمل به شما کمک می‌کند Pan های نرم‌تری داشته باشید.

51- مراقب ردپایتان باشید

در حال عکاسی در ساحل یا بر روی برف تازه‌ هستید؟ مراقب رد‌پای به جا مانده‌ی خود باشید. بسیار مفید است که مسیر و سوژه‌ی خود را برنامه‌ریزی کنید. photography tips سپس با کادرهای واید تر شروع کرده و کم کم به سوژه نزدیک شوید. در غیر این صورت امکان دارد تصاویری بگیرید که ردپای خودتان در آن‌ها نقش بسته.

52-  در عکاسی از امواج،  به زمان حرکت موج‌ها دقت کنید

اگر در خلیج یا دماغه‌ی ساحل عکاسی می‌کنید، قبل از گرفتن عکس بهتر است صبر کنید تا موج‌ها به صخره‌ها برخورد کنند و زمانی شات را بزنید که پس از برخورد در حال عقب نشینی هستند. با این کار وقتی که با سرعت کم شاتر( Long Exposure )  عکاسی می‌کنید، کنتراست بین سطح سفید آب و سطح تیره‌ی صخره‌ها باعث زیبایی و تاثیر بیشتر عکس شما خواهد شد. photography tips در این حالت می توانید با توجه با سرعت کم شاتر، از تایمر خودکار دوربین استفاده کنید اما پیش‌بینی زمان بهترین حالت موج بسیار دشوار است. پس از رادیو تریگر یا هر گونه شاترزن از راه دور دیگری بهره ببرید.

53- در زمان عکاسی در شب، لنز خود را بسیار تمیز نگه دارید

اگر در تاریکی عکاسی می‌کنید، هر گونه فیلتر از جمله UV یا Skylight را از روی لنز باز کنید در غیر این‌صورت هر سوژه‌ی روشنی در تصویر دارای شبه می‌شود. photography tips همچنین زمان عکاسی در تاریکی به طور مداوم عدسی جلوی لنز را با پارچه‌ی بسیارنرم مثل microfiber پاک کنید. در عکاسی در نور روز یک لکه‌ی کوچک یا یک غبار ریز اثری آنچنانی نخواهد گذاشت. اما در عکاسی شب این لکه و غبار اثر بسیار بدی بر سوژه‌های نورانی می‌گذارد.

54-  خیلی راحت اثر ستاره‌ای در عکس‌ها به وجود آورید

برای خلق اثر ستاره‌ای روی لامپ‌ها و نور‌ها زمانی که شب‌ها مثلا از مناظر شهری عکاسی می‌کنید، دیافراگم را روی اعداد بالا مثل F16 (  دیافراگم بسته یا کوچک ) قرار دهید. photography tips تعداد تیغه‌های ستاره بستگی مستقیم به تعداد تیغه‌ها و نوع دیافراگم شما دارد. photography tips با کجارو در بخش پایانی نیز همراه باشید منبع : Digital Camera World

مطالب مرتبط:

دیدگاه