۶۰ ترفند فوق العاده در عکاسی که جای دیگری نشنیده‌اید (قسمت هفتم)

رضا صادقی مقدم
رضا صادقی مقدم دوشنبه، ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۳۰
۶۰ ترفند فوق العاده در عکاسی که جای دیگری نشنیده‌اید (قسمت هفتم)

تا چندی پیش برای فراگیری تکنیک‌های عکاسی باید سال‌ها جور استاد می‌کشیدیم و به هر دری می‌زدیم تا به کتابی دست یابیم و هنر عکاسی خود را ارتقاء دهیم. پس از آن تازه اول داستان یادگیری فوت و فن‌های ریز و به قولی فوت کوزه‌گری آغاز می‌شد که فراگیری آن مستلزم صرف سال‌ها تجربه و هزینه بود. اما امروزه به دلیل پیشرفت عکاسی دیجیتال و افزایش امکانات و تنظیمات مختلف، بر‌خلاف تصور عموم عکاسی بسیار پیچیده‌تر و دقیق‌تر شده است.

با کمک منبع بسیار فوق‌العاده‌ی اینترنت و دسترسی کم هزینه و حتی رایگان به تکنیک‌های عکاسی و سال‌ها تجربه‌ی عکاسان حرفه‌ای، یادگیری ترفندهای عکاسی بسیار آسان است. با کجارو همراه شوید تا در چند مقاله، ۶۰ فوت کوزه‌گری بسیار مفید را در عکاسی دیجیتال بیاموزید.

مقاله مرتبط:

۳۷- از فیلتر ND فقط برای عکاسی منظره استفاده نکنید

فیلترهای ND قوی (مثل شماره ۱۰) فقط برای محو کردن آب و ابرهای آسمان کاربرد ندارند. این فیلترها می‌توانند به شما برای ناپدید کردن توریست‌ها  و رهگذران در عکس‌هایتان کمک کنند. برای این‌کار می‌توانید سرعت شاتر را آن‌قدر کم کنید که رهگذران از شدت محوی ناپدید شوند. photography tips یک فیلتر ND همچنین می‌تواند در زمان‌هایی به کمک شما بیاید که در محیط‌های پر نور بخواهید دیافراگم را برای به دست آوردن عمق میدان کم، باز کنید. چرا که در این محیط‌ها به دلیل وجود نور زیاد معمولا مجبور به بستن دیافراگم می‌شوید.

۳۸- برای عکاسی پرتره به بالا بالاها بروید!

آن نردبان را بیرون بیاورید! وقتی از یک پرتره ( مخصوصا در حالت نشسته ) عکاسی می‌کنید، قرار دادن سطح دوربین کمی بالاتر از سطح چشم سوژه می‌تواند جذابیت خاصی به عکس شما بدهد. البته زیاد‌ هم بالا نروید چرا که سوژه فرم طبیعی خود را از دست می‌دهد و انگار به فریم تعلق ندارد. photography tips برعکس آن نیز صادق است. اگر می‌خواهید سوژه‌‌ی شما مهم و قدرت‌مند به نظر برسد، کمی سطح دوربین را از سطح چشمانش پایین‌تر بیاورید. با این کار سوژه‌ی شما با اعتماد به نفس‌تر نیز به نظر خواهد رسید.

۳۹-  ساده و سریع ژست را ارتقاء دهید

در زمانی عکاسی پرتره‌، به پاهای سوژه‌ی خود دقت کنید. اگر هردوی آنها به سمت شما هستند امکان خراب شدن عکس شما بسیار بالاست.در عوض از سوژه بخواهید که در زاویه‌ی سه چهارم قرار گیرد و وزن خود را بر روی پای جلویی یا عقبی قرار دهد.

۴۰ - از قطع عضو امتناع کنید!

در زمان کادر‌بندی پرتره تلاش کنید مرز کادر بر روی مفاصل تمام نشود. photography tips اگر مرز کادر شما بر روی زانوها، آرنج، مچ‌ها یا حتی ابروها قرار گیرد، این اعضا زمخت و بدترکیب به نظر خواهند رسید و به سادگی توجه بیننده را به سمت خود منحرف‌ می‌کنند.

۴۱-  در ترکیب بندی سر اشخاص جسور‌تر باشید

فکر نکنید حتما باید کل سر سوژه خود را در فریم قرار دهید. کمی زوم کنید و مرز کادر را بر روی پیشانی و یا محل رویش مو قرار دهید. photography tips این کار باعث می‌شود عکس شما خاص‌تر و اثرگذارتر شود.

۴۲-  لباس‌های کهنه‌ بپوشید

وقتی می‌‌خواهید خلاقانه عکاسی منظره کنید، آن لباس مارک‌دار نو را نپوشید. در این موقعیت‌ها معمولا مجبور می‌شوید بر روی سطوح خیس و خاکی بنشینید  یا حتی دراز بکشید. قطعا نمی‌خواهد نگران تجهیزات و لباس‌های تازه از جعبه بیرون آمده‌ی خود باشید. photography tips برخی از عکاسان حرفه‌ای یک کیسه‌ی پلاستیکی زخیم در کیف دوربین خود برای این مواقع دارند. این کیسه حتی زمان باران‌های ناگهانی می‌تواند محافظ خوبی برای تجهیزات و کیفتان باشد.   با مقالات بعدی نیز در کجارو همراه باشید   منبع : Digital Camera World  

مطالب مرتبط:

دیدگاه