کارهایی که نباید در ترکیه انجام دهید

شیرین روستا
شیرین روستا چهار شنبه، ۲ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۳۰
کارهایی که نباید در ترکیه انجام دهید

کشور ترکیه در قاره‌های آسیا و اروپا واقع شده و به جرئت می‌توان گفت که مقصد شماره یک گردشگری جهان است و هرساله گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند تا از فرهنگ غنی و جاذبه‌های فوق‌العاده‌ی آن دیدن کنند. اگر شما هم قصد سفر به این کشور تاریخی را دارید، با کجارو همراه باشید.

فقط از استانبول بازدید نکنید

سفر به ترکیه فقط به شهر استانبول خلاصه نمی‌شود. به سایر شهرها و استانهای این کشور هم سری بزنید و از نسیم خنکی که در شرق و جنوب سواحل مدیترانه می وزد، لذت ببرید. کاوش در مخروبههای باستانی اِفسس را که حدود یک ساعت با ازمیر فاصله دارند، فراموش نکنید. عجایب کاپادوکیه در قلب آناتولی و گشتن در منطقه سرسبز دریای سیاه و تجربه نفس عمیق در هوای تازه در آیدر یایلاسی در نزدیک ریزه را هم در برنامه بازدید خود قرار دهید. در دیار بکر احساس نزدیکی بیشتری به فرهنگ آن کشور پیدا می‌کنید. از معماری ماردین لذت ببرید. حسابی در خوردن غذاهای شرقی افراط کنید و ازبالای کوههای نمروت در استان آدایامان از طلوع آفتاب عکس های زیبا بگیرید. ترکیه همه امکانات لازم برای یک ماجراجویی کامل را در ۷۸۳.۵۶۲ کیلومتر مربع در خود جای داده است. پس لطفا از استانبول خارج شوید و چیزهای جدیدتری کشف کنید.

در کافه‌های محلی ترکیه قهوه تصفیه شده سفارش ندهید

حتما قهوه ترک را امتحان کنید و بعد از آن برای خود فال قهوه بگیرید. قهوه ترک با دانههای قهوه بو داده شده درست می‌شود و پودر آن را در یک قابلمه به نام cezve می پزند. در هنگام درست کردن قهوه به آن شکر نیز اضافه می‌کنند. در نهایت قهوه را در فنجان های کوچکی سرو می‌کنند. پس از سرو کردن قهوه تفاله آن کف فنجان تهنشین می‌شود و مایع آن بالای فنجان باقی می ماند. این قهوه بسیار قوی است اما در عین حال بسیار خوشمزه است. بعد از نوشیدن قهوه، بعضی از افراد با تهمانده قهوه شما در فنجان فال قهوه می‌گیرند. آن‌ها فنجان قهوه را کمی تکان می‌دهند و سپس آن ر اوارونه می‌کنند تا تفاله قهوه باقی مانده در فنجان پخش شود. سپس فالگیر از طریق شکلها و نمادهایی که کف فنجان به وجود می آیند، به تفسیر بخت و طالع شما می‌پردازد. در هر شهر کافههای ویژه ایی که در آن به شما پیشنهاد فال قهوه را می‌دهند، وجود دارد اما اگر شما خوششانس باشید، یک دوست ترک این کار را برای شما انجام خواهد داد.

به حمام‌های آبگرم گرانقیمت نروید

به‌جای رفتن به حمام گران‌قیمت، به حمامهای قدیمی ترکیه بروید. حمامهای فوقالعاده زیبا با بخار آب و روزنههایی در سقف که موجب روشنایی می‌شوند، نمونههایی از معماری شرقی هستند که شما می‌توانید در این حمام های قدیمی تجربه به یادماندنیتری از یک آبگرم فانتزی و گرانقیمت داشته باشید. جمبرلیتاش، گالاتاسرای، کیلیج علی پاشا و حمام خرم سلطان در استانبول و حمام اسکیشهر و حمام شنگول در آنکارا از بهترین حمامهای قدیمی در دنیا هستند.

از فروشگاه‌ها خرید نکنید

به‌جای رفتن به فروشگاه‌ها و پاساژها از بازارهای تاریخی خرید کنید. بازار بزرگ ترکیه در استانبول به‌خوبی شناخته شده است. اما بازار کِمرالتی در اِزمیر و بازارهای محلی در اولوس آنکارا می‌توانند شما را با جنبههای اصیلتری از فرهنگ بازار بدون وجود انبوه گردشگران و شلوغی آشنا کنند.

نگران افزایش وزن خود نباشید

تا جایی که می‌توانید از غذاهای ترکی بخورید و نگران چاقی نباشید. ترکیه در سراسر سواحل شرقی و غربی و در شمال و جنوب خود غذاهای محلی اغواکننده و خوشمزهی زیادی دارد و در هر استانی، این غذاها به‌نحوی خاص خوشمزه هستند. غذاهای اصلی و شیرینیهای ترکیه ترکیبی از فرهنگ و مواد غذایی است که در طول صدها سال شکل گرفته، بنابراین به شما پیشنهاد می‌کنیم که غذا خوردن در ترکیه را جدی بگیرید.

در هنگام صرف غذا نه به معنی نه نیست

انتظار غذای بیش از حد توان خودتان را روی میز شام داشته باشید. مردم ترکیه به‌عنوان میزبان ، عاشق غذا دادن به میهمانان خود هستند و چون فکر می‌کنند میهمان آن‌ها خجالت می‌کشد غذای بیشتر درخواست کند، به میهمان خود اصرار می‌کنند که زیاد غذا بخورد و این اصرار زیاد آن‌ها برای غذا خوردن میهمان یک امر کاملا عادی است. پس اگر زیاد اشتها ندارید، با کمی  رفتارهوشمندانه غذا خوردن خود را طولانی تر کنید. چراکه بشقاب خالی شما خیلی سریع دوباره پر خواهد شد.

از هدفون استفاده نکنید

به‌جای گوش دادن به آهنگهای خودتان به آهنگهای ترکی توجه کنید. موسیقی ترکی مانند غذاهای آن از محلی به محل دیگر فرق می‌کند. انواع مختلفی از موسیقی مانند: موسیقی کلاسیک ترکی تا موسیقی فولکلور، ارابسک تا مدرن را در ترکیه می‌توان یافت. استانبول شهری است که در آن از طریق گوش دادن به موسیقی می‌توان با زندگی مردم بیشتر آشنا شد. از شهر خارج شوید و شنیدن آهنگهای سنتی مردم سواحل دریای سیاه و گوش کردن به ترانههای ترکی از مردم محلی با ساز باغلاما ( که یک سازی زهی است) را تجربه کنید.

مراسم‌های ترکی را از دست ندهید

اگر به مراسم عروسی برخورد کردید، حتما در آن حضور پیدا کنید چراکه مراسم حنا بندان که یک رسم سنتی در ترکیه است، می‌تواند برای شما بسیار جالب باشد. تجربه ماه رمضان و غذاهای خوشمزهای که در این ماه سرو می‌شوند مانند: گولاک که یک دسر شیری با لایههای نازک خمیر و انار است، را امتحان کنید. حتما به تماشای رقص سما با درویش هایی که با صدای نی میچرخند، بروید. «سِبی آروس» مراسمی است که هرساله در سالگرد فوت مولا فیلسوف بزرگ برگزار می‌شود. تلاش کنید دیگر مثل یک خارجی نباشید و همانند یک ترک واقعی جشن بگیرید.

فقط در هتل اقامت نکنید

یکبار هم یک به‌جای هتل در خانههای ترکی اقامت کنید. این بهترین راه برای درک بهتر زندگی بومی و فرهنگ است و باعث شناخت بهتر و بیشتر از میهمان نوازی مردم ترک می‌شود. همچنین یک فرصت عالی برای اقامت در محیط طبیعی و مزارع است و حتی به شما این امکان را می‌دهد که به‌صورت داوطلبانه برای مردم بومی کمی کشاورزی کنید. انجمن Bugday در پی انجام دادن پروژه ایی به نام TaTuTa است که به‌دنبال شناسایی این مزارع طبیعی در ترکیه برای اقامت گردشگران است.

منبع: matadornetwork

مطالب مرتبط:

دیدگاه