هفته‌نامه کجارو شماره ۳: از ماراتن بین المللی کویری ایران تا قطار لوکس ۲۰ هزار دلاری   تهران - مسکو

علی زمانی
علی زمانی یکشنبه، ۳ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۰
هفته‌نامه کجارو شماره ۳: از ماراتن بین المللی کویری ایران تا قطار لوکس ۲۰ هزار دلاری   تهران - مسکو

همان طور که خواننده گان محترم پرتال کجارو مطلع هستند، مدتی هست که سرویس خبری این پرتال، مهم‌ترین اتفاقات و رویدادهای دنیای گردشگری ایران را در قالب هفته‌نامه کجارو در یک بسته خبری ارائه می‌کند. این گزارش، نگاهی دارد به مهم‌ترین اخبار صنعت گردشگری ایران در هفته ای که گذشت و تلاش می‌کند تا مخاطبان و فعالان گردشگری کشور را با آنچه در ایران در این عرصه اتفاق افتاده، آشنا کند. امروز که نخستین هفته آبان ماه ۹۴ را آغاز می‌کنیم، نگاهی داریم به رویدادهای گردشگری کشور در آخرین هفته مهرماه. مهرماه امسال برای صنعت سفر و گردش ایران، ماه غمناکی بود. فاجعه منا که به کشته شدن صدها هموطن ما در کنگره عظیم حج ۹۴ منجر شد، صنعت گردشگری کشور را تحت‌تاثیر قرار داد. پایان مهر ماه نیز با حماسه فرهنگی و هنری عاشورا همراه شد که در صنعت گردشگری نوین، جایگاه خاص خود را دارد و در شناساندن آداب و رسوم و فرهنگ اقوام ایرانی که با پاسداشت نهضت عاشورا همراه هست، سهم بسزایی دارد. امیدواریم هم برگزاری بزرگ ترین گردهمایی جهانی سالانه در عربستان با کم ترین تلفات و چالش ها همراه باشد، هم حماسه بزرگ مراسم عاشوار نیز هر سال، فرهنگی تر از سال‌های قبل باشد. نذر کتاب به‌جای نذر غذا، می‌تواند اهمیت و ماندگاری بیش تری در میان مخاطبان میلیونی نهضت حسینی در سراسر جهان داشته باشد و شهروندان غیر مسلمان را نیز با این حرکت فرهنگی، هنری، سیاسی و اجتماعی آشنا تر کند. راهپیمایی میلیونی روز عاشورا در کربلا نیز، یکی از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی و هنری و مذهبی ایران بود که روز گذشته اتفاق افتاد. از این اتفاقات که بگذریم، در داخل کشور نیز مواردی قابل‌توجه رخ داد. هفته گذشته خبر دار شدیم که پائولو برگینی، قهرمان ماراتن جهان از ایتالیا، قصد دارد تا به‌زودی به ایران سفر کرده و تور ماراتنی را با حضوری برترین دونده گان غربی در دشت لوت ایران برگزار کند. از سویی دیگر، شرکت بریتانیایی قصد دارد تا قطار لوکسی را برای علاقه‌مندان به گردشگری میان تهران و مسکو راه‌اندازی کند. این قطار، یک بسته گردشگری ویژه برای متمولین دو کشور هست که علاقه‌مند هستند تا برای ۲ هفته سفر در امتداد راه ابریشم، ۲۰ هزار دلار پرداخت کنند.

قطار لوکس تهران مسکو به‌زودی راه‌اندازی می‌شود

1 خبر اول اینکه شبکه خبری پرس تی وی ایران اعلام کرد ، قرار هست قطار لوکسی برای جابه‌جا کردن مسافران بین تهران و مسکو به‌زودی برقرار شود تا دو قطب گردشگری مهم آسیا و اروپا را به یکدیگر نزدیک تر کند. راه‌اندازی این مسیر گردشگری ماجراجویانه لوکس پس از آن اتفاق افتاد که یک شرکت بریتانیایی، از طریق بوداپست مجارستان، گردشگران متمولی را به تهران آورد. شرکت بریتانیایی Golden Eagle Luxury Trains در نظر دارد تا تا از طریق جاده ابریشم، گردشگران روسی را از مسیر قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان به ایران بیاورد و این فعالیت از اوایل سال آینده میلادی آغاز خواهد شد. این شرکت گردشگری خصوصی بریتانیایی در سال ۲۰۱۴ میلادی نیز، از طریق بالکان و تنگه بسفر در ترکیه، گردشگران متمولی را با قطار به ایران آورد. هزینه این سفر که ۱۲ روز در مسکو و ۲ شب در تهران خواهد بود، ۱۳۵۹۵ پوند انگلیس اعلام شده است که به نظر نمی رسد برای عاشقان گردشگری لوکس، مبلغ زیادی باشد. این مسیر در برنامه گردشگری لوکس بریتانیایی، بیش از ۶ هزار مایل را شامل می‌شود. گفتنی است، ایران در نظر دارد تا در یک برنامه جاه طلبانه گردشگری، بیش از ۲۰ میلیون گردشگر و ۳۰ میلیارد دلار را تا سال ۲۰۲۵ در صنعت گردشگری خود جذب کند.  علاقه‌مندان به ثبت نام، به پرتال شرکت به آدرس www.goldeneagleluxurytrains.com مراجعه کنند. اضافه می‌شود، ایران دارای ۱۹ اثر ثبت شده در میراث فرهنگی جهان هست و به‌عنوان یکی از قطب های پر پتانسیل گردشگری جهان به شمار می‌رود.

۲.۵ میلیون ایرانی به عتبات عالیات رفتند

2 یکی از بزرگ ترین گردهمایی مذهبی و فرهنگی ایرانیان در سال ۹۴، روز گذشته به مناسبت برگزاری مراسم عاشورای حسینی در عتبات عالیات برگزار شد. قریب به ۲.۵ میلیون زائر و عاشق ایرانی نهضت حسینی که اکثرا با پای پیاده به‌سمت کربلای معلی در حرکت بودند، روز گذشته جلوه ای از عشق و ارادت را به سید الشهدا(ع) نشان دادند که برای چندمین سال پیاپی کم نظیر بود. راهپیمایی میلیونی عاشقان حسینی در عتبات عالیات، امسال نیز با شگفتی رسانه های جهان مواجه شد و بازتاب گسترده‌ای یافت. نظم و کیفیت برگزاری مراسم در امسال به نسبت سال‌های قبل بسیار افزایش یافته بود و اطلاعات شاهدان عینی دال بر این نکته بود که به نظر می‌رسد هر سال، بر شمار مشتاقان مسلمان و حتی غیر مسلمانی که علاقه‌مند به شرکت در این کنگره عظیم پرشور مذهبی و گردشی هستند، افزوده شود. گفتنی است، طبق اعلام مرکز پزشکی هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در عراق، روزانه نزدیک به ۸۰۰ نفر از زائران ایرانی عتبات عالیات، به‌طور رایگان توسط پزشکان ویزیت و تحت درمان قرار می‌گیرند. اضافه می‌شود که بزرگ ترین راهپیمایی جهان، هر ساله در اربعین حسینی و در کربلای معلی برگزار می‌شود.

نیم میلیون نفر به حسینیه اعظم زنجان رفت

هفته گذشته از سراسر کشور، مخاطبان زیادی به حسینیه اعظم زنجان رفتند تا در مراسم خاصی که هر ساله در این مکان معروف عاشورایی کشور برگزار می‌شود شرکت کنند. خبر دار شدیم که امسال، نزدیک به نیم میلیون نفر در حسینیه اعظم گرد هم آمدند. تاسوعا و عاشورای هر سال گردشگران بسیاری به چند شهر مهم در ایران می‌روند تا مهمان شور آیینی عزاداری دلدادگان حسینی در دهه اول محرم باشند. عزاداری امام حسین(ع) در ایران به‌صورت گسترده برگزار می‌شود و هر یک از اقوام ایرانی به سبک و سیاق خود روزهای اول ماه محرم را عزاداری می‌کنند. در این میان برخی از شهرهای ایران بیش از سایر شهرها میزبان عزاداران حسینی هستند. ترک زبانان ایرانی که ارادت آن‌ها به حضرت ابوالفضل(ع) زبانزد است، با گویش محلی، زبان ترکی، چنان در روزهای محرم و صفر عزاداری می‌کنند که هر ایرانی دلش می‌خواهد در مراسم آن‌ها شرکت کند، حتی اگر زبانشان را متوجه نشود. این مراسم عزاداری در برخی از شهرها در طی سال‌های اخیر به حدی گسترده شده که برخی از روستاهای محل برگزاری مراسم، دیگر جایی برای غریبه‌ها و مسافران شهرهای دیگر ندارند. حماسه حسینی در شهر های ایرانی سبب می‌شود که اقتصاد گردشگری کشور نیز در این فضای معنوی تقویت شود و به همین دلیل، انتظار می‌رود ستادهای خاصی برای پذیرایی از گردشگران عاشورایی در کشور ایجاد و نسبت به مدیریت بهینه گردشگران داخلی و خارجی علاقه‌مند به مشاهده مراسم محرم اقدام شود.

دومین گروه رالی گردشگران اروپایی، وارد ایران شدند

دشت لوت ایران هفته پیش خبر ساز شد. 3 مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی هفته پیش اعلام کرد که دومین گروه رالی گردشگران اروپایی در ایران و اولین در خراسان جنوبی، پیش از ظهر سه‌شنبه وارد کویر لوت (دهسلم) شد و مورد استقبال اهالی خون‌گرم این روستا قرار گرفت.   این گروه گردشگری ۳۰ نفره که غالبا از اساتید و محققان دانشگاه‌های کشور متبوعه خود هستند، به‌وسیله ۱۹ دستگاه خودرو از مرز بازرگان وارد کشور شده و پس از عبور از استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، تهران، اصفهان و یزد وارد استان شده و در تاریخ ۹ آبان از کشور خارج می‌شوند. وی با بیان اینکه ملیت‌های این گروه گردشگری اروپایی بیشتر از کشورهای آلمان، فرانسه و پرتغال است، افزود:

تمام تمهیدات لازم برای انجام میزبانی شایسته از این گردشگران انجام شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی تصریح کرد:

هر گردشگر خارجی ظرفیتی برای معرفی تاریخ، فرهنگ و نقش سازنده ایران اسلامی در طول تاریخ است.

رمضانی ادامه داد:

مدت اقامت این گروه از روز سه‌ شنبه ۲۸ مهرماه تا ۲ آبان ماه است و بازدید از روستا و آشنایی با آداب و رسوم ساکنان کویر، بازدید از صنایع دستی منطقه، آشنایی با نحوه امرار و معاش و کشاورزی مردم، اجرای مسابقات سافاری در کویر و اسکی روی شن و همچنین رصد ستارگان را از مهم‌ترین برنامه‌های این گردشگران در کویر دهسلم است.

وی یادآور شد:

این دومین مسابقات رالی با حضور گردشگران اروپایی در ایران است و اولین برنامه در ایران طی سال گذشته در سمنان برگزار شد.

امیدواریم چنین فعالیت های فرهنگی و هدفمندی که می‌تواند به‌صورت منظم و سالانه برای گردشگران غربی در کشور برگزار شود، در دستور کار فعالان صنعت گردشگری ایران قرار بگیرد و معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی نیز بتواند در مدیریت بهینه و اطلاع‌رسانی چنین برنامه هایی در داخل و خارج از کشور، تمهیدات بهتری را دنبال کند.

روادید فرودگاهی ۳۰ روزه صادر می‌شود

4 خبر مهمی که هفته گذشته برای صنعت گردشگری ایران قابل تامل بود، اجرایی شدن فرایند صدور روادید فرودگاهی ۳۰ روزه برای گردشگران خارجی در ایران هست. چند ماه پس از تصویب طرح "افزایش اعتبار ویزای فرودگاهی برای گردشگران خارجی"، سرانجام این مصوبه در فرودگاه‌های بین‌المللی ایران به مرحله اجرا رسید. هیئت وزیران ۱۱ مهرماه "روادید فرودگاهی ۳۰ روزه" را با قابلیت تمدید ۱۵ روز اضافی، تصویب کرد. این مصوبه از حدود دو هفته پیش به دفاتر گذرنامه و روادید وزارت خارجه در فرودگاه‌های بین‌المللی ابلاغ شده است. مجتبی کریمی، رئیس اداره گذرنامه و روادید وزارت خارجه از ابلاغ این مصوبه‌ی دولت توسط این وزارتخانه به مراکز مرتبط خبر داد و گفت:

صدور ویزای یک ماهه فرودگاهی با قابلیت ۱۵ روز تمدید در فرودگاه‌های بین‌المللی ایران آغاز شده است.

ابراهیم پورفرج، رئیس جامعه تورگردانان ایران نیز با تایید این خبر گفت:

از حدود دو هفته پیش امکان دریافت ویزای یک ماهه ایران برای گردشگران خارجی در فرودگاه‌های بین‌المللی فراهم شده که این اتفاق در شرایطی که تعداد درخواست‌ها برای سفر به ایران افزایش یافته، واقعا خوشایند و اقدامی بجا بوده است. اگر دوستان غیرایرانی شما در لیست زیر هست، می‌توانند به‌راحتی در فرودگاه های کشور ویزا دریافت کنند.

اتباع کشورهایی چون جمهوری آذربایجان‌، آلبانی‌، آلمان‌، اتریش‌، ارمنستان‌، ازبکستان‌، اسپانیا‌، استرالیا‌، اسلوونی‌، اسلواکی، امارات‌، اندونزی‌، اوکراین‌، ایتالیا‌، ایرلند‌، بحرین‌، برزیل‌، برونئی‌، بلاروس‌، بلژیک‌، بلغارستان‌، دانمارک‌، روسیه‌، رومانی، ژاپن‌، سنگاپور‌، سوئد‌، سوئیس، سوریه‌، عربستان‌، عمان‌، فرانسه‌، فلسطین‌، قبرس‌، قرقیزستان‌، قطر‌، کرواسی‌، کره‌جنوبی‌، کره‌شمالی‌، کلمبیا‌، کوبا‌، کویت‌، گرجستان‌، لبنان‌، لوکزامبورگ،‌ لهستان‌، مالزی‌، مجارستان‌، مغولستان‌، مکزیک‌، نروژ‌، نیوزلند‌، ونزوئلا‌، ویتنام‌، هلند‌، هند‌، کشورهای عضو یوگسلاوی سابق و یونان امکان دریافت روادید فرودگاهی را دارند. فعالان گردشگری کشور، تسهیل در صدور ویزا برای گردشگران خارجی را عامل برای ترغیب آنان به سفر به کشور می دانند که در رونق اقتصادی ایران و تقویت فضای اقتصاد مقاومتی در دوران پسا تحریم نقش بسزایی دارد.

صادر کننده نمونه صنایع دستی ایران معرفی شد

5 برترین صادر کننده صنایع دستی کشور هفته پیش معرفی شد. شرکت بازرگانی سفال تاج، به‌عنوان صادر کننده نمونه ایران در سال ۹۴ در عرصه صنایع دستی معرفی و مورد تقدیر قرار گرفت. هر ساله در ۲۸ مهر ماه که روز ملی صادرات نیز نام‌گذاری شده است، برترین صادر کننده گان کشور در حوزه های مختلف صنعتی، فرهنگی و هنری انتخاب و معرفی می‌شوند که امسال، قرعه به نام عادل بشیری جلال در عرصه صنایع دستی افتاد. انتخاب صادر کننده نمونه صنایع دستی ایران در حال روی داد که قریب به ۱۰ سال، این حوزه مهم فرهنگی کشور، نماینده ای در میان برترین صادر کننده گان کشور نداشت. شرکت سفال تاج، قریب به دو دهه در زمینه صنایع دستی و صادرات آن به کشورهای آسیایی و اروپایی فعالیت می‌کند و مصنوعات چوبی، شیشه های تراش خورده و سرامیک را به علاقه‌مندان فرهنگ و تمدن ایران در سراسر جهان می فروشد. پرتال صادر کننده نمونه در http://www.taj-pottery.ir قرار دارد. این صادر کننده را در نشانی https://instagram.com/taj.pottery در اینستاگرام نیز می‌توانید دنبال کنید. به نظر می‌رسد، فعالان صنایع دستی و گردشگری کشورمان، بایستی در معرفی قابلیت ها و ظرفیت‌های تولیدی و هنری خود، از توان مندی های شبکه‌های اجتماعی بیش از پیش استفاده کنند و بازارهای جدیدی را کشف و قدرت بازاریابی گسترده‌ای را در دستور کار قرار بدهند.

از ثبت جهانی مسجد کبود ایروان تا خرید خانه قاجاری در ارمنستان

6 هفته گذشته نیز از آن سوی مرزها خبر رسید که پرونده ثبت جهانی مسجد کبود ارمنستان به جمهوری اسلامی ایران سپرده شد. در پی سفر مسئولان ارشد کشورمان به ارمنستان، قرار شد تا اقدامات مرمتی، حافظتی و تهیه پرونده ثبت جهانی مسجد جامع کبود ایروان توسط کارشناسان و متخصصان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشورمان انجام شود. گفته می‌شود که مسجد جامع کبود ایروان از جهاتی شباهت های ساختاری با مسجد جامع تبریز دارد. این مسجد، ۲ قرن سابقه دارد و  معماری آن الهام گرفته از مسجد کبود تبریز هست. به نظر می‌رسد که  اطراف مسجد جامع کبود ایروان به‌دلیل ساخت و سازهای ناهمگون به‌جای مانده از دوران شوروی سابق دچار نابسامانی‌های زیادی شده که برای ثبت جهانی این بنا، کارشناسان و متخصصان میراث فرهنگی با همکاری شهرداری ایروان باید هرچه سریعتر نسبت به رفع آسیب‌های موجود و مداخلات صورت گرفته در حریم بنا اقدام کنند. قرار است پس از مذاکرات صورت گرفته با دولت ارمنستان، کارشناسان میراث فرهنگی ایران در دو هفته آینده عازم ایروان شوند تا با اجرای طرح جامع حفاظتی، مستندات و اطلاعات مقدماتی پرونده ثبت جهانی مسجد جامع کبود ایروان را برای یونسکو تهیه کنند. همچنین خبر دار شدیم که قرار است مکاتبات مرتبط با خریداری یک باب خانه قاجاری در ارمنستان که در دوره کمونیسم، کنسولگری ایران در آن کشور بود توسط وزارت امورخارجه انجام شود و پس از آن معاونت میراث فرهنگی توسط کارشناسان و متخصصان خود که در ایروان مستقر هستند این بنای تاریخی را مرمت و احیاء کنند. اقدامات بین‌المللی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشورمان در حفظ و احیای آثار به جا مانده از معماری ایرانی اسلامی در کشورهای همسایه، نقش زیادی در معرفی ظرفیت‌های هنری و فرهنگی تمدن ایران خواهد داشت که به نظر می‌رسد می‌تواند با همکاری و همیاری خیران عرصه گردشگری و حفظ ابنیه تاریخی نیز مواجه شود.

کویر لوت ایران، مقصد بعدی دونده ماراتن جهان

7 هفته پیش خبر دار شدیم که پائولو برگینی، دونده مشهور دو ماراتن جهان تصمیم دارد تا به‌زودی به ایران سفر کند و نخستین ماراتن سخت کویری جهان را در دشت لوت ایران برگزار کند. وی را به‌دلیل آن که کویرهای مختلف جهان از آفریقا تا آمریکا را زیر پا گذاشته، قهرمان مارتن های کویری جهان می نامند که گویا ایران، در فهرست انتخاب های بعدیش قرار دارد. این دونده معروف ایتالیایی، ماه آینده به ایران می‌آید و هم اینک، از کلیه دونده گان ایتالیایی که علاقه‌مند هستند وی را در این سفر همیاری کنند، دعوت به همکاری کرده است. آقای برگینی هم اینک در یکی از شهر های ایتالیا، به علاقه‌مندان کویر نوردی در ایران، آموزش هایی درباره ماراتن کویری می‌دهد. اگر درباره برنامه آقای برگینی می‌خواهید اطلاعاتی داشته باشید، باید یک ماه صبر کنید تا سرویس خبری کجارو، اطلاعات مصوری را از این سفر گردشگر ماجراجوی ایتالیایی به ایران ارائه کند. اما همین اندازه بدانید که اولترا ماراتن کویری ایران که به اولترا ماراتن جاده ابریشم ایرانی معروف است در یک مسیر ۲۵۰ کیلومتری برگزار می‌شود. این ماراتن از یک کاروانسرای تاریخی در کرمان شروع می‌شود و پس از طی مسافت کویر لوت ایران در خود شهر کرمان به پایان می‌رسد. به اطلاع مخاطبان محترم پرتال کجارو می‌رساند که طبق برنامه‌ریزی های صورت گرفته توسط تیم این دونده ماراتن مشهور ایتالیایی، ۲۰ کیلومتر آخر مسیری که قرار هست در اولترا مارتن جاده ابریشم ایرانی در کرمان برگزار شود، برای علاقه‌مندان و خانواده‌ها آزاد اعلام شده و شما می‌توانید در کنار بزرگان ماراتن جهان بدوید. اگر نمی دانید اولترا ماراتن چیست باید عرض کنیم که نزدیک به ۴ دهه پیش دویدن در مناطق کویری جهان به رسمیت شناخته شد. اولترا ماراتن کویری در جهان به‌عنوان یکی از شاخه های گردشگری ورزشی همواره برگزار می‌شود و قدمت برگزاری این رویداد ورزشی در برخی کشورهای جهان همچون مراکش به ۳۰ سال نیز رسیده است. دویدن در مناطق کویری جهان و سختی‌هایی که این شیوه از دویدن نسبت به ماراتن های معمولی دارد این شاخه از توریسم ورزشی را به اولترا ماراتن جهانی تبدیل کرده است. یعنی چیزی فراتر از یک ماراتن معمولی که در برخی شهرها و کشورهای جهان برگزار می‌شود. در روزهای آینده اطلاعات بیش تری درباره این ماراتن ارائه خواهیم کرد. علاقه‌مندان به نشانی http://www.paolobarghini.com مراجعه کنید.

بانوی ۷ هزار ساله تهرانی به موزه ملی رفت

8 خبر دیگر آن که اسکلت بانوی ۷ هزار ساله تهرانی که قبلا در میدان مولوی کشف شده بود به‌صورت موقت به موزه ملی ایران رفت. مشاهده تکه های سفال توسط مهسا وهابی دانشجوی کارشناسی ارشد رشته باستان‌شناسی در میان حفاریهای فاضلاب چهار راه مولوی در سال گذشته کاوش های اضطراری باستان‌شناسی را به‌همراه داشت که به کشف اسکلت بانوی ۷ هزار ساله منجر شد. مدتی پس از کشف اسکلت بانوی هفت هزار ساله کارشناسان پژوهشکده‌ باستان‌شناسی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری موفق شدند چهره‌ این بانو را بازسازی کنند. در این اقدام، نخست اسکلت به‌صورت فتو اسکن مستندنگاری شد و تصاویری که به دست آمد با استفاده از رایانه به‌صورت نقشه فتوگرامتری شامل نقطه، خط و سطح پوششی از اسکلت درآمد‌ و در مرحله‌ بعدی نقشه اسکلت تبدیل به اطلاعات سه‌بعدی شد و همه‌ بخش‌های آن حجم‌دار شدند. گفتنی است که پس از آماده شدن محل کشف اسکلت برای تبدیل آن به سایت موزه توسط سازمان زیباسازی شهرداری تهران اسکلت بانوی ۷هزارساله دوباره به آنجا منتقل خواهد شد. کشف اسکلت بانوی ۷ هزار ساله، حرف و حدیث های زیادی ایجاد که احتمالا قدمت تهران ۷ هزار سال هست. اما احسان یغمایی، متخصص باستان‌شناسی اوایل امسال به خبرگزاری میراث فرهنگی گفت: برخی معتقدند که زندگی در شهر تهران ۷ هزار سال قدمت دارد در حالی که در باستان‌شناسی هر واژه برد و معنای خودش را دارد. زندگی، سکونت، اقامت، ماندگاری، یک‌جا نشینی، چادر نشینی، کوچندگی و.... هرکدام معنای خاص خودشان را دارند. به نظر من، زندگی در شهر تهران ۷ هزار ساله شد، یک اشتباه محض است. شهر بودن تعریف و ویژگی‌های خاص خود را دارد که تنها یکی از این ویژگی‌های آن میزان جمعیت است. به نظر شما پیدا شدن یک اسکلت یعنی سکونت؟ و تازه در کدام تهران؟ تهران ده زیرزمینی، تهران طهماسبی، ناصری، پهلوی یا کلان‌شهر تهران امروزی؟ درباره این اسکلت ۷ هزار ساله در آینده بیش تر خواهیم نوشت.

سفال هایی با قدمت عصر آهن در گورستان مانایی کشف شد

9 خبر دیگر از دنیای باستان‌شناسی ایران آن که سفال هایی با قدمت عصر آهن در سقز یافت شد. علی هژبری سرپرست هیئت کاوش در گورستان مانایی علی آباد سقز این هفته اظهار داشت که می‎توان ادعا کرد خانواری گسترده در کانی زیرین زندگی می‌کردند که به کار صنعت مشغول بوده و مردگانشان را نیز در کنار این محوطه دفن می‌کردند. وی افزود:

گمانه‌زنی به‌منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم و کاوش در گورستان مانایی علی آباد کانی زیرین به کشف یک مدال با حروف لاتین، ظروف سفالی ، ظروف مینیاتوری آیینی کوچک ،خمره ،تعدادی دستبند دو سره و..انجامید .

به گفته هژبری کانی زیرین نام چشمه ای کوچک در دامنه کوه سلطان و از منابع غنی آهن منطقه است که درسال ۱۳۷۸محوطه مجاور این کوه و چشمه توسط صابر وفایی شناسایی و در سال  ۱۳۸۰ به ثبت آثار ملی رسید.

تئاتر شهر، بار دیگر خبر ساز شد

10 اوایل هفته بود که خبر دار شدیم که به‌دلیل فرسوده گی بکسل های مهار کننده، سازه فلزی صحنه صالی تئاتر شهر تهران فرو ریخت و دوباره این تئاتر خانه معروف ایران، خبر ساز شد. تغییر اندازه دهنه تالار برای نصب دکور نمایش ترور که قرار است از ۱۲ آبان سال جاری در این مکان به نمایش عمومی در آید، از جمله دلایل ریزش اعلام شده است. وزن این دکور، حدود ۱۰ تن تخمین زده شد. مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی درباره حادثه تئاتر شهر گفت: مشکل اصلی فرسودگی ماشینری سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر است که قرار بود در ابتدا بازسازی مجموعه، از سالن اصلی شروع شود. سال‌های متمادی است که این ماشینری فرسوده است و هیچ اقدام لازمی در این خصوص انجام نشده است. امیدواریم حفاظت از برترین مراکز فرهنگی و هنری شهر تهران که مخاطبان بسیاری دارد، در اولویت های سازمان میراث فرهنگی قرار بگیرد و انجمن خیران حمایت از آثار فرهنگی و تاریخی کشور نیز تقویت شود. تئاتر شهر را در پرتال اینترنتی آن به آدرس  http://www.teatreshahr.com دنبال کنید. گفتنی است، طبق اعلام متخصصان در روز گذشته، تئاتر شهر برای ادامه روند فعالیت خود ایمن اعلان شده است و شما می‌توانید آبان ماه رنگارنگ تهران را با تئاترهای خوب این مجموعه هنری دنبال کنید. گفتنی است،تئاتر شهر از ۳۰ مهر لغایت ۴ آبان به مناسبت عزاداری حسینی تعطیل بود. سامانه ارسال پیامک مجموعه تئاتر شهر با شماره ۳۰۰۰۶۸۸۰ آماده دریافت نظرات، انتقادات و پیشنهادها علاقه‌مندان به تئاتر هست.

اپرای عاشورا، ۷ ساله شد

11 خبر دیگر از دنیای تئاتر ایران اینکه این هفته، اپرای عاشورا، هفتمین سال تولد خود را جشن گرفت، اپرای عروسکی «عاشورا» که اولین‌بار سال ۱۳۸۷ به نویسندگی، طراحی و کارگردانی بهروز غریب‌پور اجرا شد، از یکم تا هشتم آبان‌ماه در تالار فردوسی به صحنه می‌رود. این اپرا که در هشت سال گذشته فقط یک سال اجرا نشده، در کشورهای فرانسه، ایتالیا و لهستان هم به صحنه رفته است. غریب‌پور درباره این اثر ۷۲ دقیقه‌ای می‌گوید:

اپرای عروسکی «عاشورا» مطلعی بر احیای اپرای ملی و نیز آغازگر اپرای نوین ایران است که پس از نخستین اجرا موفقیت‌های زیادی در ایران و جهان به دست آورد.

فرشاد فولادوند (عمربن سعد)، بهار موحد (همسر شمر و هم‌خوان جبرئیل)، مهدی جاور (یزید)، کیوان فرزین (مصعب برادر حر و هم‌خوان جبرئیل) و نسیم ادبی به‌عنوان خطبه‌خوان حضرت زینب (س) به‌همراه مومن ثانی، سینا ولی‌پور، سارا رضازاده و گروه همسرایی "غافر" دیگر آواگران این اپرا هستند. همچنین ۳۰ نفر از بازی‌دهندگان گروه تئاتر عروسکی "آران" از جمله عوامل اپرای عروسکی عاشورا هستند که موسیقی آن توسط ارکستر سمفونیک کی‌یف به رهبری ولادمیر سیرینکو و گروه کُر ناسیونال اوکراین ضبط شده است. اپرای «عاشورا» تا هشتم آبان‌ماه از ساعت ۱۹ در تالار فردوسی بنیاد رودکی اجرا می‌شود.

آیین های عزاداری کردستانی ها برای محرم برگزار شد

12 کردستانی ها مراسم خاصی در گرامی داشت نهضت ابا عبدالله دارند که امسال نیز باشکوه خاصی برگزار شد. ر این آیین، در روز نخست ماه محرم در داخل یک طشت بزرگ، آب ریخته می‌شود و سپس ۷۲ سیب به نماد ۷۲ یار امام حسین (ع) در کربلا، درون این طشت ریخته شده و روی آن با یک پارچه سبز پوشانده می‌شود؛ این طشت در همه مراسم عزاداری‌های منطقه سریش آباد وجود دارد و در روز هفتم، این سیب‌ها برای تبرک بین مردم پخش می‌شود. عاشقان سرور و سالار شهیدان و دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در این آیین با قرار دادن طشت آب در مساجد، تکایا و حسینیه‌ها و مدیحه‌سرایی به استقبال ماه محرم می‌روند. روشن کردن شمع، نوشیدن آب متبرک از این طشت‌ها، صحنه‌سازی حالات طفلان لب تشنه دشت نینوا و مداحی و سوگواری از اعمال این مراسم است. آیین طشت‌گذاری یکی از قدیمی‌ترین سنت‌ها و مناسک در ایران است که جمع کثیری از مردم آذری‌ زبان نیز با این آیین به پیشواز عزاداری‌های محرم می‌روند؛ آیینی که به یاد لبان تشنه امام حسین(ع) و یاران باوفایش برگزار می‌شود. این سنت، با الهام از حماسه سالار شهیدان و یادآور رفتار جوانمردانه امام حسین(ع) است؛ بر اساس روایت‌ها، عزاداران در روز ۲۷ ذی الحجه آب مشک‌ها را در طشت‌ها ریخته و لشکر حر و اسبان سپاه او را سیراب می‌کنند. در این آیین، طشت‌ها و تعدادی مشک پر از آب بر دوش ریش سفیدان و عاشقان حسینی وارد مسجد شده و در حالی که به احترام طشت‌ها، همه حاضران در مسجد به پا می‌خیزند و در جلو آن‌ها دسته سینه‌زنی با شور و شوق خاص و با شعار «الدخیل یا اباالفضل» سینه زده و حرکت می‌کنند؛ بعد از دور زدن مسجد، طشت‌ها در جای مخصوص خود قرار داده می‌شوند و بلافاصله از آبی که در مشک‌ها است پر می‌شوند و دعای مخصوص طشت‌گذاری در میان حزن و اندوه حاضران قرائت می‌شود. آیین طشت گذاری به‌عنوان آثار معنوی سریش‌آباد به شماره ۶۸۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. آیین حلیم پزی در روز تاسوعا نیز از جمله مراسم جالب مردم کردستان بود که هفته پیش برگزار شد. آیین های عزاداری مردم ایران در نکوداشت حماسه حسینی، یکی از ظرفیت‌های گردشگری داخلی کشور را در ماه محرم و صفر به‌همراه دارد که باید به‌صورت جدی تری به آن پرداخت و مورد توجه فعالان صنعت گردشگری کشور قرار بگیرد.

مسجد اعظم قلهک چند گام تا موزه شدن

13 خبر آخر اینکه مطلع شدیم، مسجد اعظم قلهک می‌خواهد آثار تاریخی خود را همچون موزه – حسینیه حفظ کند. متولیان مسجد اعظم قلهک در تهران مانند هر سال روز عاشورا مراسم نخل‌گردانی را با یک نخل ۱۵۰ ساله برگزار می‌کنند و می‌خواهند در این مسجد، موزه‌ای موقت از اشیای تاریخی مسجد برپا کنند. مراسم عزاداری قلهکی های قدیم تهران یکی از مهم‌ترین عزاداری هایی است که تاکنون در فهرست میراث ملی ایران ثبت نشده است. این عزاداری که مهم‌ترین شاخصه آن نخل گردانی است می‌تواند در ضمیمه پرونده ثبت جهانی آیین نخل گردانی نیز باشد. در آشپزخانه مسجد اعظم قلهک کنار آبخوری‌ها دو سماور برنجی زرد رنگ قرار دارد و ملحقات آن مانند تشت‌های کوچک و بزرگ و حتی قوری اش نیز وجود دارد این وسایل را نیز آقا رضا قلهکی در سال ۱۳۶۴ هجری قمری وقف کرده است. 14 این وقف نامه را  در پایین سماورها می‌توان دید روی سماور نوشته شده است: «کربلایی ح س ن سنه ۱۳۳۰ » . اما راز فر می‌گوید که سن این نوشته جدیدتر از سماور است. هیئت امنای مسجد معتقدند که سن سماورها از سن مسجد قدیمی تر است. این موضوع را جواد همابخت یکی دیگر از هیئت امنای مسجد قلهک نیز تایید می‌کند و می‌گوید: این مسجد در سال ۱۳۴۵ توسط آیت‌الله خوانساری کلنگ زده شد و پس از آن آیت‌الله مشکوری متولی مسجد و مسجد های اطراف شد.

خبرهای تکمیلی

  • به‌دلیل ازدحام جمعیت در روز حافظ در شیراز، شیشه محافظ آرامگاه حافظ شیرین سخن شکست.
  • فهرست موقت میراث فرهنگی و تاریخی ایران نزد یونسکو که از سال ۲۰۰۷ به روز نشده است، قرار است تا پایان سال جاری به روز شده و به ۱۵۰ عنوان برسد.
  • مدیرکل ثبت آثار تاریخی کشور اعلام کردْ در حوزه میراث ناملموس، آیینهای یلدا، چوگان و نی انبان به‌صورت چند ملیتی و مشترک با کشورهای دیگر ثبت جهانی می‌شوند. در فهرست میراث ملموس نیز تعدادی پرونده وجود دارد که زنجیره وار چند اثر تاریخی را در برمی گیرد به این ترتیب می‌توان گفت که چند بنای تاریخی را به‌صورت هم‌زمان ثبت جهانی می‌کنیم مانند باغ‌های ایرانی که هم‌زمان در یک پرونده ۹ باغ ایرانی ثبت شد. آرامگاههای معاصر  مفاخر ایران یکی از این پرونده هاست که شامل آرامگاه بوعلی، فردوسی، عطار و... می‌شود. خانه ایرانی(خانه هایی که بیانگر نقطه عطف یا خلاقیتی باشند) کاروان‌سراها، آب انبارها، برج مقبره ها، پل های تاریخی ایران، حمام ایرانی و... جزو پرونده هایی هستند که هم‌زمان در یک پرونده ثبت می‌شوند اما دربرگیرنده چندین اثر تاریخی هستند.
  • گلاب گیری کاشان و آیین شست‌وشوی خانه کعبه نیز هفته پیش اعلام شد که برای ثبت جهانی، پرونده اش در حال آماده شده هست. هر ساله در شهرستان قمصر کاشان ضمن برگزاری مراسم سنتی گلابگیری، مراسم ویژه‌ای نیز برای تهیه گلاب ناب ویژه شست‌وشوی خانه کعبه برگزار می‌شود. این گلاب به عربستان ارسال شده و هر سال در روز ۲۴ رجب حدود ۴۰ لیتر از این میزان گلاب در روز نخست ماه شعبان المعظم و ۴۰ لیتر آن در ماه ذی الحجه برای شست‌و‌شوی خانه خدا استفاده می شود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه