برخورد نزدیک با زندگی هابیت ها

علیرضا میرخانی
علیرضا میرخانی پنجشنبه، ۳۱ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۰۰
برخورد نزدیک با زندگی هابیت ها

سه‌گانه‌های ارباب حلقه‌ها و هابیت، نقش بسزایی در ارتقای جلوه‌های ویژه کامپیوتری سینما ایفا کرده‌اند. اما آیا تمام لوکیشن‌ها در استودیو فیلم‌برداری شده‌اند؟ کجارو را همراهی کنید.

همه ما کم‌و‌بیش با هابیت‌ها آشنایی داریم. موجوداتی که در نگاه اول، قدِ کوتاه و پاهای بزرگشان به چشم می‌آید. معروف‌ترین اثر سینمایی که این موجودات را به تصویر کشیده است، سه‌گانه ارباب حلقه‌ها بود که در سال ۲۰۰۱ میلادی قسمت اول آن، «یاران حلقه» و در سال ۲۰۰۳ میلادی نیز قسمت آخر با نام «بازگشت پادشاه» به نمایش درآمد. «پیتر جکسون»، کارگردان معروف سینما نیز شهرت خود را به واسطه تولید همین سه‌گانه به دست آورده است. او پس از حدود یک دهه، سعی در تکرار همین موفقیت با سه‌گانه‌ای مشابه به نام هابیت کرد که به عقیده بسیاری منتقدان و علاقه‌مندان به سینما ناکام ماند.

ارباب حلقه ها

سه‌گانه‌های ارباب حلقه‌ها و هابیت بر اساس رمان‌های معروفی با همین نام، اثر «جان رونالد رول توکین» ساخته شده‌اند. به‌طور حتم موفقیت فیلم نیز تا اندازه‌ای به خاطر داستان جذاب و فیلم‌نامه موفق برگرفته از همین رمان است. اما این تنها عامل نمی‌تواند باشد. ماندگاری یک اثر سینمایی حاصل تلاش گروهی و بسیاری عوامل گوناگون است. از فیلم‌نامه و کارگردانی گرفته تا موسیقی. برای یادآوری فضای فیلم، پیشنهاد می‌کنیم ویدیوی اجرای موسیقی متن زیبای فیلم با نوازندگی استادانه فلوت «جیمز گلوی»، ملقب به مردی با فلوت طلایی را در ادامه ببینید و لذت ببرید. 

دانلود ویدیو

اما فاکتوری که شاید بیش از سایر عوامل توجه بینندگان فیلم را به خود جلب کرد، جلوه‌های ویژه کامپیوتری فیلم بود. از آنجا که فضای داستان در دنیایی با المان‌هایی فانتزی روایت می‌شود، حضور پررنگ جلوه‌های کامپیوتری اجتناب ناپذیر بود. کاری که اگرچه پیچیده اما فیلم به‌خوبی از پس آن برآمد و دنیای فیلم را برای تماشاگر کاملا باورپذیر جلوه می‌داد. می‌توان گفت ارباب حلقه‌ها در زمینه جلوه‌های ویژه کامپیوتری انقلابی به حساب می‌آمد. حال اما ممکن است این سوال پیش بیاید که آیا تمامی فیلم و دنیای فانتزی آن در داخل فضای بسته استودیویی فیلم‌برداری شده است. مسلما پاسخ این سوال خیر است. 

هابیتون

هابیت‌ها عمدتا ساکن منطقه‌ای به نام شایر بودند. خانه‌های کوچک هابیت‌ها نیز در هابیتون مرکز شایر قرار گرفته‌اند. نقشه بالا هابیتون را در مرکز شایر به تصویر کشیده است. در واقع هابیتون از آن جمله لوکیشن‌های خارجی فیلم است که اکثر آن‌ها در کشور نیوزلند فیلم‌برداری شده‌اند. هابیتون همان محله‌ای است که شخصیت «گاندولف» جادوگر در ابتدای فیلم با درشکه وارد آن می‌شود. دهکده‌ای آرام و سرسبز با خانه‌هایی کوتاه که در دل تپه‌ها ساخته شده‌اند.

شایر

هابیتون ابتدا تنها به‌منظور لوکیشن فیلم‌برداری فیلم ارباب حلقه‌ها در سال ۱۹۹۹ میلادی ساخته شد. اما پس از پایان کار به‌اندازه‌ای با محیط پیرامون خود پیوند خورده بود که با ورود به آن به‌هیچ‌وجه تصور حضور در یک لوکیشن فیلم‌برداری رخ نمی‌داد. همچنین با تصمیم «پیتر جکسون» مبنی بر ساخت سه‌گانه هابیت، لوکیشن هابیتون در سال ۲۰۱۰ میلادی نیز بازسازی شد. در این بازسازی از موادی استفاده شد که این مجموعه، سال‌های سال به عمر خود ادامه دهد.

به هابیتون خوش آمدید

هابیتون نه‌تنها دیگر لوکیشن فیلم‌برداری نیست، بلکه به‌عنوان مکانی توریستی در نیوزلند، همه ساله میزبان تعداد بسیاری توریست از سراسر جهان است. تورهای بسیاری مسئولیت هدایت و گردش بازدیدکنندگان از آن را بر عهده دارند. اگرچه که به‌صورت شخصی هم امکان بازدید از هابیتون هست، اما اگر به‌دنبال تجربه‌ای کامل به‌همراه راهنما باشید، بازدید به‌همراه تور منطقی خواهد بود.

ورودی هابیتون

با ورود به هابیتون چندین مسیر برای گشت‌و‌گذار در دهکده وجود دارد. اگر شما هم سالها پیش به تماشای این فیلم هیجان‌انگیز نشسته‌اید، مشاهده مجدد دقایق ابتدایی فیلم و ورود «گاندولف» به «شایر» و مقایسه با آنچه که اینجا می‌بینید، جذاب خواهد بود.

هابیتون

ورود به خانه‌ هابیت‌ها، ممنوع

ورود به خانه‌ها ممنوع است. البته اکثر خانه‌ها هم تنها نمای خارجی بوده و داخل، خبری از اسباب و اثاثیه نیست. حتی ممکن است در جلوی بعضی خانه‌ها مواد خوراکی مصنوعی ببینید که برای طبیعی‌تر بودن فضا از آن‌ها استفاده شده است. همچنین خانه‌ها برای فیلم‌برداری با اندازه‌های متفاوت ساخته شده‌اند. برخی مناسب هابیت‌ها و کوتاه و برخی دیگر بزرگ‌تر.

هابیتون

معروف ترین این خانه‌ها، خانه «بیلبو بگینز» است که تصویر بالا آن را نمایش می‌دهد. اگرچه سکانس‌های داخل خانه تماما در استودیو ضبط شده‌اند، اما ورودی خانه به‌طور کامل برای دکور نیز ساخته شده است. علتش هم اگر به یاد داشته باشید سکانس ورود «گاندولف» به خانه «بیلبو بگینز» است که درب خانه باز می‌شود تا «گاندولف» وارد شود. همچنین جالب است بدانید درخت عظیم‌الجثه قرار گرفته بالای این خانه، جزئی از دکور ساخته شده بوده و تمام برگ‌های آن مصنوعی است.
هابیتون

مهمان‌خانه اژدهای سبز همان جایی است که هابیت‌ها دور هم جمع می‌شدند و گپ می‌زدند. البته اینجا دیگر همه چیز دکور نبوده و گردشگران می‌توانند به داخل آن رفته و همه چیز مانند یک مهمان‌خانه واقعی خواهد بود. معمولا پایان تورهای یک‌روزه به این مهمان‌خانه ختم شده و نوشیدنی‌های محبوب هابیت‌ها نیز در آن سرو می‌شود.

اما برای آنکه بیشتر با کلیت لوکیشن هابیتون آشنا شوید، شما را به تماشای ویدیویی ساخته شده از این منطقه توریستی دعوت می‌کنیم. با دیدن این فیلم سکانس‌های بیشتری از فیلم ارباب حلقه‌ها را به یاد خواهید آورد و احتمالا شما هم مانند ما کمی خاطره بازی کنید. مانند صحنه پریدن از روی حصار.

دانلود ویدیو

برای آشنایی بیشتر با محل لوکیشن و تورهای هابیتون، می‌توانید به مقاله «هابیتون کجاست؟» سایت که در بخش مقاله‌های مرتبط نیز آمده سر بزنید. همچنین با مراجعه به مقاله «لوکیشن فیلم: ارباب حلقه ها» اطلاعات کاملی از سایر لوکیشن‌های فیلم ارباب حلقه‌ها به‌دست می‌آورید.

در انتها نیز اگر از عاشقان سینما هستید و کنجکاوید که درباره لوکیشن‌های معروف بیشتر بدانید، حتما پیشنهاد می‌کنیم تا به صفحه لوکیشن فیلم سایت ما نگاه بیندازید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه