نکاتی درباره برنامه ‌ریزی سفر به استانبول (قسمت اول)

حمیده کریمی
حمیده کریمی سه شنبه، ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۳۰
نکاتی درباره برنامه ‌ریزی سفر به استانبول  (قسمت اول)

استانبول، بزرگ‌ترین شهر ترکیه، یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری دنیا است. در این مقاله از کجارو، با نکاتی درباره‌ی سفر به این شهر دیدنی آشنا می‌شویم.

ترکیه یکی از مقصدهای گردشگری محبوب و پرطرفدار برای ایرانیان و استانبول یکی از زیباترین و تاریخی‌ترین شهرهای دنیا است. سالانه گردشگران زیادی به این شهر دیدنی سفر می‌کنند. برای برنامه‌ریزی سفر به استانبول چند نکته را باید مد نظر قرار دهید. در ادامه این نکات را مطرح می‌کنیم.

جذابیت و زیبایی جاذبه های استانبول توجه هر گردشگری را جلب می‌کند به‌خصوص کسانی که سفر به شهرهای تاریخی و تماشای بازارهای سنتی را دوست دارند. استانبول که در محل تلاقی آسیا و اروپا واقع شده، یک مقصد گردشگری عالی برای کسانی است که دوست دارند سنت و مدرنیته را در کنار هم ببینند.

برای برنامه‌ریزی سفر به استانبول باید چند نکته را مد نظر قرار دهید. با رعایت این نکات می‌توانید سفری بی‌دردسر و پر از خاطرات خوب را تجربه کنید.

استانبول

مدارک مورد نیاز برای سفر به استانبول

برای سفر به ترکیه نیاز به پاسپورت معتبر و ویزای ترکیه دارید. البته شهروندان ایرانی از قانون دریافت ویزا معاف بوده و می‌توانند تا ۹۰ روز تمام (سه ماه) بدون ویزا در خاک این کشور حضور داشته باشند. برای اطلاع از نحوه‌ی دریافت مدارک مورد نیاز و انواع ویزاها می‌توانید به مقاله‌ی چگونه ویزای ترکیه بگیریم؟ که قبلا در کجارو منتشر شده، مراجعه کنید.

حتما پیش از سفر بیمه‌ی مسافرتی برای تمام مدتی که در ترکیه هستید، تهیه کنید. برای این کار باید با آژانس گردشگری موردنظرتان هماهنگ باشید.

واحد پول ترکیه، لیره است که در حال حاضر یک لیره‌ی ترکیه برابر با ۱۰۷۰۰ ریال است. دلار آمریکا و یورو به‌راحتی در سراسر کشور قابل تبدیل است اما امن‌ترین راه تبدیل پول در بانک است. دستگاه‌های خودپرداز هم در سراسر شهر دیده می‌شوند و گرفتن پول نقد، کار بی‌دردسری است. کارت‌های اعتباری رایج در بیشتر مکان‌ها پذیرفته می‌شود.

استانبول

بهترین زمان برای سفر به استانبول، چه فصلی است؟

مثل سایر جاذبه‌های گردشگری محبوب دنیا، استانبول هم در اواخر بهار و تابستان پذیرای بیشترین تعداد گردشگران است. بنابراین شما باید با توجه به بودجه‌ای که در نظر دارید درباره‌ی زمان سفرتان تصمیم بگیرید. می‌توانید در ایام پرگردشگر و البته گران، یعنی ماه‌های ژوئیه تا اوت به استانبول سفر کنید. در این فصل گرما و رطوبت هوا ممکن است آزارتان بدهد. در غیر این صورت، فصل پاییز و اوایل زمستان یعنی از سپتامبر تا نوامبر، زمان خوبی برای سفر به استانبول است؛ هم از نظر آب‌و‌هوا و هم از نظر هزینه‌ی سفر.

اگر پرواز خود را از قبل رزرو کنید می‌توانید به مقدار قابل‌توجهی در هزینه‌ی سفرتان صرفه‌جویی کنید. البته سایت‌ها و آژانس‌های گردشگری متعددی هم وجود دارند که برای بلیط هواپیما، تخفیف‌های لحظه آخری در نظر می‌گیرند و شما می‌توانید از این فرصت هم برای تهیه‌ی بلیط ارزان استفاده کنید. آژانس‌های گردشگری چون همه‌چیز را کلی رزرو می‌کنند می‌توانند تخفیف‌های خوبی بگیرند و در نتیجه به شما هم تخفیف بدهند.

استانبول

چطور به استانبول سفر کنیم؟

ایرلاین‌های بین‌المللی متعددی پروازهای منظم به مقصد استانبول دارند. این شهر دو فرودگاه دارد. فرودگاه آتاتورک در بخش اروپایی و فرودگاه بین‌المللی صبیحه گوکچن (Sabiha Gokcen) در بخش آسیایی. پس از رسیدن به فرودگاه می‌توانید با تاکسی، فرودگاه یا سرویس هتل خود را به هتل محل اقامت برسانید. برای اطلاع از پروازهای ایرانی به فرودگاه‌های استانبول و آشنایی بیشتر با این دو فرودگاه و راه‌های دسترسی به آن‌ها به مقاله‌ی فرودگاه‌های استانبول مراجعه کنید.

وسایل حمل و نقل عمومی در استانبول

وسایل نقلیه‌ی متعددی در استانبول وجود دارند که با توجه به نیاز و بودجه‌ی خود می‌توانید آن‌ها را انتخاب کنید. تاکسی، اتوبوس، قطار، تراموا و فرابر از جمله وسایل حمل‌ونقل عمومی استانبول هستند.

سیستم اتوبوسرانی در ترکیه بسیار کارآمد و قابل‌اطمینان است و بیشتر اتوبوس‌ها از ساعت ۶:۳۰ صبح تا ۱۱:۳۰ شب فعالیت می‌کنند.

تراموا هم یک وسیله‌ی حمل‌ونقل عمومی مقرون‌به‌صرفه است. مسیرهای متعددی در اطراف شهر وجود دارد و ساعت فعالیت آن از ۶ صبح تا نیمه شب است.

استفاده از فرابر یکی از بهترین روش‌ها برای گشت‌وگذار در تنگه بسفر و تماشای چشم‌انداز و افق شهری استانبول است. بسیاری از گردشگران از این کروزها استقبال می‌کنند. تورهای قایق‌سواری خصوصی هم در صورت تمایل وجود دارد.

تاکسی یکی از گران‌ترین وسایل حمل‌ونقل در استانبول است به‌خصوص اگر گیر راننده‌ای بیافتید که بخواهد شما را سرکیسه کند. همیشه مطمئن شوید که تاکسی‌متر روشن است و اصرار داشته باشید که راننده آن را روشن کند، سپس با توجه به مسافت طی شده مبلغ را بپردازید. البته قیمت‌ها در ساعات مختلف روز متفاوت است. از نیمه‌شب تا ۶ صبح باید ۵۰ درصد بیشتر بابت کرایه تاکسی بپردازید.

استفاده از کارت سفری Istanbulkart به مسافرانی توصیه می‌شود که قصد دارند زیاد از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند. این کارت را می‌توانید با پرداخت ۱۰ لیره از فرودگاه خریداری کنید و در مراکز مختلفی در شهر امکان شارژ مجدد آن وجود دارد. این کارت برای اتوبوس، مترو، قطارهای حومه، قایق‌های فرابر و تراموا Metropolitan Municipality قابل استفاده است.

برای اطلاعات بیشتر درباره‌ی حمل و نقل عمومی در استانبول به مقاله‌ی راهنمای استفاده از وسایل نقلیه‌ در استانبول مراجعه کنید.

استانبول

کجا اقامت کنیم؟

درست مثل وسایل حمل‌ونقل عمومی، امکانات اقامتی هم در استانبول بی‌شمار و نامحدود است و برای بودجه‌های مختلف گزینه‌های متعددی وجود دارد. از هتل ۵ ستاره و لوکس گرفته تا هاستل‌های ارزان‌قیمت، انواع امکانات اقامتی در استانبول پیدا می‌شود که با توجه به هزینه‌ای که برای اقامت در نظر گرفته‌اید می‌توانید یکی را انتخاب کنید. 

بهترین راه برای پیدا کردن اقامتگاه خوب با قیمت مناسب این است که به آژانس‌های گردشگری مراجعه کنید یا از سایت‌های رزرو آنلاین استفاده کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی هتل های استانبول، می‌توانید به مقالات زیر مراجعه کنید:

استانبول

نکات کلی

با توجه به آب‌‌‌وهوا، وسایل سفر را آماده کنید. دقت کنید که برای بازدید از اماکن مذهبی مثل مساجد و کلیساها باید لباس مناسب که زانو و شانه‌تان را بپوشاند، به تن داشته باشید. برای گشت‌و‌گذار در شهر و قدم زدن در مسیرهای سنگ‌فرش آن، کفش مناسب و راحت همراه ببرید.

مطالب مرتبط:

منبع buzzle

دیدگاه