۱۰ غذای خیابانی سنگاپور که باید امتحان کنید

محمد طولابی | دوشنبه, ۳ اسفند ۹۴ ساعت ۱۲:۰۰

سنگاپور کشوری دوست‌داشتنی در جنوب شرق آسیاست که علی‌رغم مساحت کوچک خود، جمعیت نسبتا بالایی داشته و همین امر موجب تنوع فرهنگ‌ها و آداب و رسوم در آن شده است. این کشور غذاهای بسیار لذیذی نیز دارد که امتحان کردن آن‌ها خالی از لطف نیست. با کجارو همراه باشید تا فهرستی از خوشمزه‌ترین غذاهای خیابانی سنگاپور را با هم بررسی کنیم.

فرنی قورباغه

frog porridge.jpeg

می‌دانم، قطعا با شنیدن نام قورباغه و یادآوری قیافه زیبا و خوردنی آن، کمی حالتان بد شد، ولی باور کنید همه کسانی که این غذا را با اکراه چشیده‌اند، عاشق آن شده‌اند! گفته می‌شود که فرنی قورباغه خیلی هم غذای بدی نیست و واقعا مزه دلچسبی دارد. راستش را بخواهید خود من وقتی به یکی از محبوب‌ترین غذاهای کشور عزیزمان یعنی کله‌پاچه فکر می‌کنم و کله درسته پخته شده گوسفند را پس از ساعت‌ها جوشیدن در دیگ تجسم می‌کنم، می‌بینم که ما هم غذاهای ترسناک و ناخوشایند زیاد داریم. شاید اگر یکی از همین قورباغه‌خورها را مجبور به خوردن کله‌پاچه کنید، با دیدن پاچه‌ها به التماس بیفتد و از شما بخواهد که او را از این کار معاف بدارید. پس بهتر است تا طعم غذایی را نچشیده‌ایم، در مورد خوشمزه بودن یا نبودن آن اظهار نظر نکنیم.  این غذا یکی از نرمترین و البته تمیزترین غذاهاست (از نظر بهداشتی و البته از نظر مردم سنگاپور). این قورباغه‌ها، در سویا، پیاز، فلفل قرمز، زنجبیل و الکل خوراکی که کمی بحث برانگیزش می‌کند، خوابانده و سپس  به دقت پخته می‌شوند. این غذا بسیار لذیذ است و حتی برخی از مشتریان آن ادعا می‌کنند که مزه آن بسیار به مرغ نزدیک است! فرنی که در کنار گوشت قورباغه سرو می‌شود، بسیار نرم و لذیذ و اغلب همراه با سس پیاز سبز است. این غذای بدشکل ولی بسیار خوشمزه، احتمالا جزیی از خاطرات ماندگار افراد از سفر به سنگاپور است.

باکوته

bah kut teh.jpg

این غذا، سوغاتی مهاجرانی است که از چین به سنگاپور رفته‌اند و به‌تدریج به یک از محبوب‌ترین غذاهای سنگاپور تبدیل شده است. باکوته در زبان اهالی سنگاپور به‌معنای چای استخوانی است (که خودم هم نمی‌دانم یعنی چه) و یکی از لذیذترین غذاها از  نظرمردم سنگاپور است. البته در مورد نام این غذای محلی،  افسانه‌سازی‌های بسیاری هم شده است. مثلا مردم سنگاپور می‌گویند که سال‌ها پیش، زمانی که یک آشپز تهیدست، سعی در سیر کردن شکم فقرا با منابع ناچیز غذایی خود داشت، برای اولین بار موفق به پخت این غذا شده است. آن فرد حتی فکرش را هم نمی‌کرد که روزی این غذا تبدیل به یکی از بهترین، خوشمزه‌ترین و معروف‌ترین غذاهای خیابانی سنگاپور شود. اگر به سنگاپور رفتید، برای شادی روح آن مرحوم هم که شده حتما چند لقمه مختصر  از این غذا را میل بفرمایید! مطمئنا طعم عالی آن، رضایت شما را جلب خواهد کرد!

ماهی پهن سمبل (sambal)

sambal stingray.jpeg

 این ماهی که با نام ایکان باکار یا همان ماهی باربیکیو شناخته می‌شود، یک غذای فوق‌العاده محبوب بین اهالی سنگاپور است. سال‌های سال، این ماهی در نظر مردم سنگاپور به‌عنوان غذایی بسیار ارزان و پیش پا افتاده تلقی می‌شد و تا این حد به آن توجه نمی‌شد، تا اینکه روزی یک نفر ایده‌ای بسیار خلاقانه را روی آن پیاده کرد. ایده او، آمیختن این ماهی با سس تند سمبل بود. همین کار ساده موجب شد که این خوراک به غذایی بسیار فراگیر و محبوب در کشور سنگاپور تبدیل شود. نتیجه کار بی‌نظیر است!‌ این ماهی در برگ موز کباب می‌شود تا طعم طبیعی خود را حفظ کند. سس سمبل هم که عامل اصلی خوشمزه شدن این غذاست‌، خود ترکیبی از فلفل تند، بلاکان یا همان رب میگو، موسیر و ادویه‌جات مخصوص ترشی است و روی ماهی در حال کباب شدن ریخته می‌شود. اغلب در مراحل نهایی پخت این غذا، از کلامانسی که نوعی میوه ترش است نیز برای خوش‌طعم کردن این غذا استفاده می‌شود. اگر این غذا به‌صورت حرفه‌ای پخته شود، خواهید دید که علی‌رغم شکننده بودن پوشش بیرونی آن، داخلش کاملا نرم و دلچسب است. در سنگاپور، این غذاها را که به اختصار BBQ گفته می‌شود، می‌توان در بازار تامان جورانگ به آسانی یافت. اگر به سنگاپور سفر کردید حتما این غذای خوشمزه را امتحان کنید.

خرچنگ گل‌آلود

mud crab.jpeg

 فلفل قرمز یا فلفل معمولی؟ اگر قرار باشد که یکی از این دو را در پخت خرچنگ گل‌آلود استفاده کنید، به شخصه باید اعتراف کنم که این سوال، یک معمای دشوار است، مخصوصا برای کسی که سال‌ها در سنگاپور زندگی کرده‌ است. این خرچنگ را خرچنگ لجنی هم می‌گویند چراکه همواره درون گل و لای زندگی می‌کند. برای تهیه غذای فوق، خرچنگ سخت پوست را به‌صورت درسته درون روغن سرخ می‌کنند و به آن یکی از این دو ترکیب را می‌افزایند: فلفل سیاه یا لایه نازکی از سس گوجه فرنگی به‌همراه فلفل قرمز. دستور پختی که در آن از فلفل قرمز و سس گوجه فرنگی استفاده می‌شود، کمی قدیمی‌تر از دیگری است و مربوط به سال ۱۹۵۶ است و سه سال پس از آن در سال ۱۹۵۹ نیز پخت نسخه دوم این غذا به‌همراه فلفل سیاه متداول شد. هر دو نوع این غذا بسیار خوشمزه هستند اما به نظر می‌رسد که از خرچنگ سرو شده با سس جک‌فروت و فلفل سیاه نمی‌توان گذشت. از جمله مکان‌هایی که می‌توان این غذها را در آنجا یافت، می‌توان به غذافروشی دریایی لانگ بیچ اشاره کرد که متخصص پخت خرچنگ با سس سیاه است. اگر به دنیال جایی برای نسخه فلفل قرمز این غذا هستید، پیشنهاد ما غذاخوری خانه سرخ است. اما اگر می‌خواهید بهترین خرچنگ گل‌آلود جهان را تجربه کنید، می‌توانید با پرداخت بهایی بالاتر به کرب پارتی بروید و علاوه بر این دو دستورالعمل، دستورالعمل‌های دیگر را نیز برای پخت خرچنگ گل‌آ‌لود تجربه کنید. در این رستوران شما حتی می‌توانید مبداء جغرافیایی خرچنگتان را انتخاب کنید!

چلو مرغ

chicken rice

این غذا هم همچون باکوته از جایی خارج از سنگاپور به این کشور وارد شده است. مهاجرانی که از جزیره هاینان در جنوب چین به سنگاپور رفته‌اند، این دستور پخت را با خود به آنجا برده‌اند. این غذا به‌عنوان غذایی ملی و نیمه‌ رسمی شناخته می‌شودو  در رده‌ بندی‌های جهانی خوشمزه‌ترین غذاها، همیشه جزءبرترین‌ها بوده و هست. بر اساس آداب و رسوم هاینانی، یک مرغ ترجیحا بالغ و چاق و چله و آغشته به روغن را به‌صورت درسته با گوشت خوک و استخوان مرغ در یک ظرف قرارمی‌دهند تا کاملا پخته شود. سپس آن را قطعه قطعه کرده و به‌همراه برنج پخته در خمره‌ای جداگانه‌ قرار می‌دهند. یک فلفل قرمز تند هم در کنار این غذا قرار داده تا طبیعت تند و اصالت جنوب شرقی خود را حفظ کند. برای خوشمزه شدن هرچه بیشتر این غذا به آن زنجبیل و سس سویا هم می‌افزایند. پس از طی این مراحل، غذایی به دست می‌آید که دل هر بیننده‌ای را می‌برد! بهترین بشقاب از این غذا را در مینگ کی به آسانی خواهید یافت. اگر هم از چلو مرغ خسته شده‌اید، بهتر است چلو اردک را امتحان کنید. این غذا اگرچه روش پختی همانند چلو مرغ دارد اما مزه متفاوتی داشته و قطعا ارزش تجربه کردن را دارد. 

دورین (Durian)

durian

 بیهوده نیست که دورین را شاه میوه‌ها می‌دانند! (من که با شنیدن نام دورین، یاد کاراکتر شوخ و دوست داشتنی شاه جولین در کارتون پنگوئن‌های ماداگاسکار افتادم. شما را نمی‌دانم!) . سنگاپوری‌ها و همسایگانشان در جنوب شرقی آسیا به داشتن اشتهای سیری‌ناپذیر برای رفتارهای ناهمگون شهرت دارند. این میوه مزه عجیبی دارد و با تعاریفی که از آن شنیده‌ام، باید بگویم نمی‌توان بدون چشیدن مزه آن  گفت که خوب است یا افتضاح. مزه این میوه کمی به شیرینی شبیه است ولی شیرین نیست. هنگامی که ویکتوریا آلفرد راسل والاس این میوه را برای اولین بار چشید گفت: مزه‌اش شبیه یک کاستارد غنی شده با مزه زیاد بادام است. احتمالا او تلاش کرده است که مودب باشد! اگر در لحظه ابتدایی گاز زدن این میوه کمی استقامت کنید، پس از جویدن آن آرام آرام به مزه شیرینی می‌رسید که ارزشش را دارد. این میوه را می‌توانید در بازار از فروشگاه تئوبون تک و دخترش بخرید. نکته مثبت این فروشگاه این است که فروشندگانش توضیحات جامعی را  در مورد روش مصرف این میوه به شما خواهند داد. هنگام برگشتن از سنگاپور هم می‌توانید تعدادی از آن‌ها را با خود به‌عنوان سوغاتی بیاورید و آشنایانتان را خوشحال کنید.

او-لواک (OH-luak) و شای تاو کوای(chai tao kway)

OH-luak and chai tao kway

این دو غذا با وجود آن که از هم جدا هستند، اما در یک نقطه با هم اشتراک دارند و آن هم تخم‌مرغ است. Oh-Luak در حقیقت نوعی املت صدف است که از سرخ کردن تخم‌مرغ و نشاسته سیب‌زمینی همراه با سخت‌پوستان لذیذ تهیه می‌شود. می‌توان نوعی از این غذا را که نشاسته کمتری دارد هم در بازار پیدا کرد اما فراموش نکنید که در این صورت، غذا کمی از مزه خود را از دست می‌دهد. این غذا اصالتی تایوانی دارد اما در سنگاپور نیز بسیار محبوب است و به همین دلیل است که نام آن را در فهرست ده تایی خود آورده‌ایم. البته فراموش نکنید که این دستور پخت مربوط به نسخه تایوانی آن است و نسخه سنگاپوری آن علاوه بر مواد گفته شده، طبق معمول دارای فلفل قرمز و سرکه هم هست.در مورد شای تاو کوای هم بهتر است بدانید که این غذا به اشتباه به‌عنوان کیک هویج شناخته شده است اما اصلا ارتباطی با هویج ندارد! تنها دلیل این اشتباه تشابه اسمی بین تربچه و هویج در زبان سنگاپوری است. در همان غرفه فروش او لواک می‌توانید این غذا را نیز پیدا کنید. غذای فوق شامل تخم‌مرغ سرخ شده در روغن ترب کوهی، کیک تربچه و ادویه است. شای تاو کوای معمولا به‌عنوان صبحانه سرو می‌شود و محبوبیت بسیار زیادی در سنگاپور دارد.

کاری (curry) کله ماهی قرمز

red snapper head curry

در فرهنگ غذاخوری غربی، معمولا پس از خوردن گوشت بدن ماهی، کله آن را دست نخورده باقی می‌گذارند. اما در جنوب شرقی آسیا این‌گونه نیست. در کشورهای این منطقه، کله ماهی، پایه تعدادی از غذاهای مشهور را تشکیل می‌دهدکه معروف‌ترین آن‌ها نوعی کاری است. دستور پخت اصلی این غذا هم همانند بسیاری از غذاهای نام برده در فهرست، اصالتی غیر سنگاپوری و بنگلادشی دارد اما این امر کوچک‌ترین تاثیری بر محبوبیت فوق‌العاده آن در سنگاپور ندارد. کاری نوعی نازک و غنی از کرالان (keralan) است که با بادمجان و بامیه همراه شده است. از سس نیز در کنار این غذا استفاده می‌شود و سر ماهی موجود در غذا هم ترد و معطر است. غرفه‌های هندی این غذا را با ادویه و فلفل بسیار بیشتری به فروش می‌رسانند، در حالی که غرفه‌های چینی مزه شیرین و متعادل را ترجیح می‌دهند. در بین دستورهای مختلف پخت این غذا، دستور پخت آسام، منحصر به فردترین و خوشمزه‌ترین است. در این روش، در انتهای غذا، مقداری تمر هندی ترش هم سرو می‌شود که واقعا لذت‌بخش است. برای امتحان کردن این غذا، بهترین جا، غذاخوری گوا ما جیا است که علی‌رغم عمر پنج ساله خود، مشهورترین مکان برای خوردن این غذا در سطح شهر است. 

لاکسا کاری

curry laksa

اگر فقط به‌اندازه خوردن یک بشقاب غذا در سنگاپور وقت داشته باشید فقط باید لاکسا را امتحان کنید. این غذا ذائقه چینی و مالایی را با هم درآمیخته است و سس نارگیل خامه‌ای، پاستا ورمیشل و کشک لوبیای سرخ شده از مواد تشکیل دهنده آن هستند. برش‌هایی از ماهی و میگو نیز برای ایجاد یک وعده غذایی سالم  و در عین حال دلچسب به این غذا افزوده می‌شود. مانند کاری کله ماهی می‌توان به آن تمبر هندی افزود. در تهیه لاکسا از پیاز، فلفل قرمز، خیار و آناناس استفاده می‌شود و  برای طعم دادن هرچه بیشتر به این غذا، به آن نعنای ویتنامی و زنجبیل نیز می‌افزایند. بعضی رستوران‌ها مانند کاتونگُ در این غذا از رشته فرنگی خرد شده نیز استفاده می‌کنند و آن را به‌عنوان یک نوع سوپ به مشتری عرضه می‌کنند. اگر به سنگاپور سفر کردید،  این غذای فوق‌العاده را از دست ندهید.

تائو هوا
tao hua

پس از خوردن این همه غذای تند و ادویه‌ای‌، بدون شک به مقادیر زیادی دسر برای خنک کردن آتش درون خود نیاز پیدا خواهید کرد!  تائو هوا در حقیقت نسخه محلی دونگ هوای چینی است که به‌عنوان دسری دوست داشتنی شناخته شده است. این دسر به‌همراه شربتی شیرین و آمیخته با برگ پاندان که دانه‌های جینکو روی آن شناور است، سرو می‌شود. این دسر را می‌توان به هر دو صورت گرم و سرد میل کرد و با سرد شدن، تغییر طعم خاصی در آن ایجاد نمی‌شود. لطفا توجه داشته باشیدکه به‌هیچ‌وجه نسخه ژله مانند آن را که به‌تازگی فراگیر شده است، سفارش ندهید چراکه دارای مقادیر بسیار زیادی از قند بوده و برای سلامتی مضر است. سویا و بادام هم‌زمان به‌همراه این دسر عرضه می‌شود که فرد دوست دشته باشد دسرش بسیار شیرین باشد. پس از میل کردن این غذاهای تند، خوردن تائو هوا توصیه می‌شود.
آیا تاکنون به سنگاپور سفر کرده‌اید؟ اگر تجربه‌ای از سفر به سنگاپور و خاطره‌ای از غذاهای خوشمزه و تند آن دارید، آن را با ما و دوستانتان در کجارو در میان بگذارید.

منبع: theculturetrip

مطالب مرتبط:

دیدگاه