سیاه گوش چیست؟ پرونده گربه سانان

شایان شفایی
شایان شفایی شنبه، ۲۲ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۵۹
سیاه گوش چیست؟ پرونده گربه سانان

در این فصل از سری مقالات «گردشگری حیات وحش»، قصد داریم تا به بررسی پرونده گربه‌سانان مشهور بپردازیم که در اولین قسمت از این پرونده، پستاندار گوشتخواری را بررسی می‌کنیم که تا حد بسیار زیادی ظاهری شبیه به درندگان ماقبل تاریخی دارد! در ادامه با کجارو همراه باشید تا با سیاه گوش‌ها بیشتر آشنا شویم.

سیاه گوش‌ها (Lynx)، گربه سانانی گوشتخوار با اندازه متوسط هستند که مشخصه ظاهری اصلی‌شان گوش‌های تیزشان است که با مو پوشیده شده و دم کوتاه گلوله‌ای‌شان که انتهایش کاملا سیاه است. سیاه گوش‌های کانادایی که در مناطق برفی زندگی می‌کنند، پنجه‌هایی بزرگ‌تر از حد معمول دارند که در برف سنگین نقش چکمه را برای آن‌ها ایفا می‌کند.

از دیگر مشخصه‌های سیاه گوش (مخصوصا سیاه گوش‌های کانادایی) می‌توان به بلند بودن پاهای جلویی نسبت به پاهای عقبی و خز بسیار متراکم اشاره کرد. سیاه گوش‌ها از نظر ظاهری بسیار شبیه به «گربه‌های دم کوتاه» هستند که حتما این پستاندار را در مقالات آینده به صورت کامل معرفی خواهیم کرد. از وجوه تمایز این دو پستاندار می‌توان به تفاوت بین خز، نوع ظاهری گوش‌ها و شکل ظاهری دم اشاره کرد.

اندازه و شکل ظاهری

سیاه گوش

سیاه گوش‌ها (بدون احتساب طول دم) طولی معادل ۸۰ تا ۱۰۰ سانتی‌متر دارند و دم آن‌ها به تنهایی طولی معادل ۱۰ تا ۲۰ سانتی‌متر دارد. وزن این پستانداران بین ۱۰ تا ۲۰ کیلوگرم متغیر است. با درک طول و وزن سیاه گوش‌ها، به راحتی متوجه خواهیم شد که چرا این گربه سانان در رده «گربه سانان متوسط» قرار می‌گیرند.

خز این جانوران بسیار زیبا و متراکم است و بدن آن‌ها را گرم نگه می‌دارد. خز آن‌ها در ناحیه پنجه‌ها بسیار بیشتر و متراکم‌تر است. سیاه گوش‌ها نژاد و انواع مختلفی دارند و در کل سیاه گوش‌های اروپایی اندازه‌ای نزدیک به سیاه گوش‌های آسیایی دارند و از سیاه گوش‌های آمریکایی و کانادایی بزرگ‌ترند.

عادات طبیعی، شکار و رژیم غذایی

سیاه گوش

سیاه گوش‌ها به طور طبیعی و غریزی از انسان‌ها دوری می‌کنند و تماما در شب شکار می‌کنند. به همین دلیل مشاهده آن‌ها از نزدیک و در دل حیات وحش کار آسانی نخواهد بود!

تمامی سیاه گوش‌ها در شکار کردن بسیار توانا و ماهرند.

تمامی سیاه گوش‌ها در شکار کردن بسیار توانا و ماهرند و در خفا شکار می‌کنند. سیاه گوش‌ها شکار کردن بی نقص خود را مدیون حس شنوایی و بینایی فوق‌العاده خود هستند.

یک سیاه گوش قادر است تا از فاصله ۷۵ متری یک موش کوچک را ببیند! سیاه گوش‌های کانادایی غالبا از موش‌ها، سنجاب‌ها و پرندگان تغذیه می‌کند. سیاه گوش‌های بزرگتر اورآسیایی علاوه بر طعمه‌های کوچک، از گوزن‌ها و دیگر حیوانات بزرگ‌تر نیز تغذیه می‌کنند.

سیاه گوش

سیاه گوش‌ها حیواناتی منزوی هستند که غالبا به صورت تکی زندگی و شکار می‌کنند. سیاه گوش‌ها دو مدل شکار دارند. مدل فعال که در آن به تعقیب طعمه پرداخته و سپس آن را شکار می‌کنند و مدل غیر فعال که در آن در یکجا منتظر می‌مانند تا طعمه از راه برسد و سپس آن را شکار می‌کنند.

تولید مثل

توله سیاه گوش

سیاه گوش‌های ماده سالی یک بار توله به دنیا می‌آورند. سیاه گوش‌ها توله‌های خود را در مناطقی همچون درون تنه درخت یا چاله‌هایی درون زمین مخفی می‌کنند. توله‌ها به مدت یک سال در کنار مادر خود زندگی می‌کنند تا نحوه شکار را بیاموزند و در این مدت سیاه گوش نر هیچگونه مسئولیتی در زمینه مراقبت و آموزش توله‌ها بر عهده نمی‌گیرد. توله‌های سیاه گوش‌ها (مخصوصا توله‌های سیاه گوش اورآسیایی) ظاهری بسیار زیبا دارند.

کجا سیاه گوش ببینیم؟

سیاه گوش

همانگونه که در ابتدای مقاله نیز ذکر شد، دیدن سیاه گوش‌ها از نزدیک به دلیل فعالیت غالب آن‌ها در شب و فرار از انسان‌ها بسیار سخت است اما گردشگران حیات وحش قادرند تا این گربه‌سان را در مناطق و کشورهایی همچون آمریکای شمالی، کانادا، آلاسکا، اروپا و آسیا مشاهده کنند.

سیاه گوش‌ها در جنگل‌های مرطوب یا سرد و برفی که مملو از شکار باشد زندگی می‌کنند.

سیاه گوش‌ها غالبا در جنگل‌های مرطوب یا سرد و برفی که مملو از شکار باشد زندگی می‌کنند. انسان‌ها غالبا سیاه گوش‌ها را برای خز بسیار زیبایشان شکار می‌کنند.

در حال حاضر یکی از نژادهای سیاه گوش‌ها که «سیاه گوش ایبری» نام دارد در خطر انقراض است. این گونه از سیاه گوش‌ها در اسپانیا، به دور از سایر نژادهای سیاه گوش‌ها یافت می‌شوند و همچنان برای بقای خود تلاش می‌کنند.

جالب است بدانید که سیاه گوش‌ها در ایران نیز یافت می‌شوند. آن‌ها غالبا در مناطق بیابانی و نیمه بیابانی ایران زندگی می‌کنند.

نظر شما در مورد سیاه گوش‌ها و دیگر گربه سانان چیست؟ نظرات خود را با کجارو در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه