خانه دیوانه؛ مهمان‌خانه‌ای عجیب در ویتنام

نگین توکلی
نگین توکلی یکشنبه، ۳ فروردین ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۰
خانه دیوانه؛ مهمان‌خانه‌ای عجیب در ویتنام

خانه دیوانه، مهمان‌خانه‌ای عجیب در شهر زیبای کوهستانی دالات در ویتنام است که راهی فوق‌العاده برای گذراندن تعطیلات در نزدیکی طبیعت و آزادکردن ذهن محسوب می‌شود.

جنگلی، عجیب‌و‌غریب، خارق‌العاده، راه‌های زیادی برای توصیف «خانه دیوانه» وجود دارد؛ خانه‌ای که آن را با نام «مهمان‌خانه‌ هانگ نگا» (Hang Nga Guesthouse) هم می‌شناسند و در شهر توریستی و کوهستانی دالات در جنوب ویتنام قرار دارد.

راجع به یک مسئله هیچ شکی وجود ندارد، این مجموعه دیوانه واقعا در جهان منحصر‌به‌فرد است. با کجارو همراه شوید تا با این مهمان‌خانه عجیب و پیشرو در سبک معماری آشنا شوید که هزارتویی از راه‌پله‌همای مارپیچ، اتاق خواب‌های پر از مجسمه، سطوح ناهموار، طیفی از رنگ‌های روشن، پل‌های باریک و کنج‌های مخفی است.

داستان پشت «خانه دیوانه» در ویتنام چیست؟

جان گرفتن یک تصور خیالی در خانه دیوانه

«دانگ ویت نگا» (Dang Viet Nga)، هنرمند ۷۹ ساله خالق این سازه می‌گوید که خانه دیوانه، منتهای تجلی تصوراتش است. دانگ که دختر «ترونگ چین» (Truong Chinh)، دبیر کل سابق ویتنام است، این‌گونه اظهار می‌کند:

می‌خواستم چیزی اصیل، پیشگام و متفاوت از هر سازه دیگری در جهان خلق کنم.

تمرینی برای خلاقیت

دانگ پس از کسب مدرک دکترای معماری در مسکو برای چند سال در روسیه مشغول به کار شد و سپس به هانوی نقل مکان کرد و پروژه‌های دولتی را به دست گرفت.

دانگ می‌گوید در یک سفر تجاری به دالات، عاشق چشم‌انداز سرسبز و متراکم، آب‌و‌هوای خنک و مردم مهربان آنجا شد و امیدوار بود که بتواند در نهایت به آنجا برود. بالاخره در سال ۱۹۸۳، او با پسر هشت ساله‌اش، «نوین ویت تانگ» (Nguyen Viet Thang) به دالات نقل مکان کرد.

پس از سال‌ها کار روی پروژه‌های متعلق به دولت که خلاقیت کمی داشتند، وی احساس کرد که باید تخیل خود را رها کند.

داستان پشت «خانه دیوانه» در ویتنام چیست؟

خانه دیوانه، ۱۰ اتاق مهمان دارد که هرکدام به نام یک حیوان یا گیاه نام‌گذاری شده‌اند

در فوریه ۱۹۹۰، دانگ شروع به طراحی خانه دیوانه کرد؛ اما به‌جای نقشه کلی ساخت، دست به خلق یک مجموعه از نقاشی‌ها زد تا رویاهای خیالی خود را به تصویر بکشد. این خانه به‌عنوان نوعی از معماری اکسپرسیونیست، هیچ زاویه قائمه‌ای ندارد و به‌جای آن، شکل‌های طبیعی‌ طراحی شدند تا انعکاس‌دهنده المان‌های طبیعی چون قارچ‌ها، غارها، صدف‌ها و تار عکنبوت‌ها باشند.

دانگ ویا نگا می‌گوید:

با این شکل، شما باید تلاش کنید تا ذهنتان آزاد شود. اینجا هیچ قانونی به‌غیر از اصول اولیه ساختمانی، برای اطمینان از امنیت و پایداری آن، وجود ندارد. خانه دیوانه فقط درباره ابراز وجود است.

دانگ در زمان شروع ساخت خانه از انواع مختلفی از مصالح چون آهن، چوب و بتن استفاده کرد. نوین، پسر دانگ که هم‌اکنون ۴۴ ساله است، می‌گوید:

مادرم بتن زیادی برای ساخت اینجا استفاده کرد؛ زیرا این ماده ارزان است و به‌راحتی می‌توان با آن کار کرد. از آنجایی که او می‌توانست هر شکلی که می‌خواهد را خلق کند، ما می‌توانیم انعکاس تصورات ذهنی او را ببینیم.

کمتر از یک سال بعد از شروع ساخت، درهای مهمان‌خانه به روی عموم باز و میزبانی از اولین مهمان‌ها آغاز شد.

نزدیک به طبیعت

داستان پشت «خانه دیوانه» در ویتنام چیست؟

معماری اکسپرسیونیست

امروز، خانه دیوانه شبیه به یک فانتزی جنگلی می‌ماند که جان در کالبدش دمیده شده است. دانگ می‌گوید:

حس کردم که مردم در طول قرن گذشته، نه فقط در ویتنام، بلکه در سراسر جهان واقعا طبیعت را تخریب کرده‌اند. برای همین تصمیم گرفتم تا سازه‌ای خلق کنم که مردم را به طبیعت نزدیک‌تر کند.

یک خانه اصلی بلند که به نظر متعلق به دنیای هانسل و گرتل است در مرکز یک محوطه باز و در احاطه چهار خانه درختی بزرگ قرار دارد.

داستان پشت «خانه دیوانه» در ویتنام چیست؟

خانه دیوانه از سال ۱۹۹۱، میزبان مهمان‌های بسیاری بوده است

شاخه‌های سیمانی مارپیچ که شبیه به پل هستند در میان خانه‌های مختلف، تنیده و پیچیده شده‌اند تا افراد بتوانند از یک خانه به دیگری بروند.

در نگاه اول، این سازه سورئال، بیننده را به یاد تصاویر شگفت‌انگیز و تکان‌دهنده یکی از نقاشی‌های سالوادور دالی یا شاید حتی کارهای ارگانیک آنتونی گائودی، معمار مدرن کاتالانی، می‌اندازد. این سبک در میان خانه‌های درختی ادامه پیدا می‌کند؛ جایی که ۱۰ اتاق مهمانی که به نام یک حیوان یا یک گیاه نام‌گذاری شده‌اند، مملو از اشکال طبیعی، تخت‌های غاری‌شکل و نشیمنگاه‌های چوبی هستند.

دانگ می‌گوید:

برقراری ارتباط مجدد با طبیعت، پیامی بود که می‌خواستم با ساخت این خانه منتقل کنم؛ اما اینجا پیام دیگری هم در دل خود دارد، خارج از چارچوب‌ها فکر کنید. نگذارید قوانین و انتظارها شما را محدود کنند. با ذهنی رها اجازه دهید که تخیلاتتان، رام‌نشده و بدون دستکاری تجلی پیدا کنند.

خانه دیوانه هیچ‌گاه واقعا تمام نخواهد شد. این خانه شبیه به یک موجود زنده عمل می‌کند و همیشه در حال تغییر است

دانگ با گوش‌دادن به توصیه خودش، به رویاپردازی و اضافه‌کردن بخش‌های جدید به این ملک ادامه می‌دهد؛ در حالی که نوین، مسئولیت گرداندن مهمان‌خانه را بر عهده دارد. او اخیرا به فکر دو باغ جدید است، یک باغ زمینی و یک باغ آسمانی تا بتواند گل‌ها و فضای سبز و همچنین یک خانه درختی دیگر به مجموعه خانه دیوانه اضافه کند. نوین می‌گوید:

به نظر من خانه دیوانه هیچ‌وقت یک پروژه تکمیل‌شده نخواهد بود. این یک موجود زنده و همیشه در حال تغییر است.

بازدیدکنندگان علاوه بر امکان اقامت در اتاق‌های این مهمان‌خانه یک ستاره می‌توانند به‌صورت رایگان در یک تور به بازدید از جاذبه‌های گردشگری دالات بپردازند. البته باید بدانید که این مجموعه رستوران ندارد و مهمان‌ها می‌توانند از یک غرفه در باغ، تنقلات و نوشیدنی بخرند.

مطالب مرتبط:

منبع edition.cnn

دیدگاه