هر آنچه باید درباره سفر به کشورهای بالتیک بدانید

نگین توکلی
نگین توکلی شنبه، ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۰۰
هر آنچه باید درباره سفر به کشورهای بالتیک بدانید

استونی، لتونی و لیتوانی از کشورهای زیبای حوزه دریای بالتیک هستند که سفر به آن‌ها می‌تواند تجربه‌ای بی‌نظیر و فراموش‌نشدنی برای هر گردشگری باشد. 

استونی، لتونی و لیتوانی، سه جمهوری حوزه دریای بالتیک با تاریخی طولانی و پیچیده هستند. قدرت‌های بزرگ‌تر منطقه به‌خصوص روسیه و آلمان برای مدت زیادی بر فرهنگ، سیاست و تجارت این کشورها تاثیر گذاشته‌اند.

با وجودی که هر یک از این ملت‌ها بخشی از روسیه و امپراتوری اتحاد جماهیر شوروی بوده‌اند، توانسته‌اند زبان و هویت متمایز خود را حفظ کنند. به هر حال، اگر شما نیز به فکر سفر به این کشورها هستید، در سفری هیجان‌انگیز و خارق‌العاده با کجارو همراه باشید.

نکات ضروری برای سفر به کشورهای حوزه دریای بالتیک

ویلنیوس، پایتخت و بزرگ‌ترین شهر لیتوانی دارای تاریخی با قدمتی از عصر سنگی است، عکس از دیه‌گو فلور (Diego Flore)

سه کشور حوزه دریای بالتیک همچنین دارای یک تناقض آشکار هستند. اگرچه برخی نقاط این کشورها کاملا شهرنشین شده‌اند؛ اما بیشتر مساحت آن‌ها را زمین‌های جنگلی یا کشاورزی تشکیل می‌دهند.

پایتخت‌ آن‌ها نیز با جاذبه‌های شهرهای اروپای شمالی پذیرای گردشگران هستند؛ جاذبه‌هایی چون چشم‌اندازهایی سرزنده و پرجنب‌و‌جوش از رستوران‌ها و کافه‌ها، گالری‌ها، موزه‌ها و مراکز خرید که قطعا برای گردشگران جذاب به نظر می‌رسند. پارک‌های ملی این کشورها از جنگل‌های درخت توس مملو از دریاچه‌ها و نهرها تا گستره‌های وسیعی از تپه‌های شنی که گهگاه توسط قلعه‌هایی با قدمت چند قرن اشغال شده‌اند، ارزش دیدن دارند.

نکات ضروری برای سفر به کشورهای حوزه دریای بالتیک

ریگا، پایتخت لتونی برای معماری زیبای هنر نو در جهان شناخته‌ شده است

سه کشور استونی، لتونی و لیتوانی واقع در انتهای شمال شرق اروپا، در مرکز بسیاری از لحظه‌های تاریخی بوده‌اند. آن‌ها در حالی که به‌صورت اسمی از جنگ جهانی اول به بعد مستقل بوده‌اند؛ اما تا سال‌ها پس از جنگ جهانی دوم به‌شدت تحت نفوذ اتحاد جماهیر شوروی قرار داشتند، حتی با اینکه هرگز به‌صورت رسمی به این اتحادیه نپیوستند.

در ۲۳ اوت ۱۹۸۲، دو میلیون معترض، یک زنجیره انسانی را در سراسر جمهوری‌های بالتیک شکل دادند و عقب‌گرد ارتش سرخ را کلید زدند. در سال‌های پس از آن، این ‌ملت‌ها و بیش از ۶ میلیون نفر ساکن در آن‌ها، شاهد آغاز یک روحیه کارآفرینی بودند که همین امر آن‌ها را به مقصدی فوق‌العاده‌ برای بازدید گردشگران تبدیل کرده است.

بهترین زمان سفر به کشورهای حوزه دریای بالتیک

بهترین زمان سفر به کشورهای حوزه دریای بالتیک، فصل تابستان است که دمای هوا معتدل می‌شود و خورشید در طولانی‌ترین روزها، ۱۸ ساعت در آسمان می‌تابد. در نظر داشته باشید که استفاده از تورهای گردشگری در فصل خلوت این مناطق ممکن است نتیجه معکوس بدهد؛ زیرا فصل بهار معمولا کوتاه و پر از بارش باران، پاییز دارای هوایی خنک و زمستان، هوایی سرد و تاریک است و به همین دلیل گشت‌وگذار در شهرها، به‌خصوص مناطق روستایی، بسیار چالش‌برانگیز می‌شود. حتی اگر قصد داشته باشید به‌سراغ مناطق معتدل‌تر ساحلی بروید؛ همان جایی که تالین و ریگا، پایتخت‌های استونی و لتونی واقع شده‌اند، با هوای برفی در ماه‌های سردتر روبه‌رو خواهید شد.

نکات ضروری برای سفر به کشورهای حوزه دریای بالتیک

تالین، پایتخت استونی دارای چشم‌اندازهایی سرزنده و پرجنب‌و‌جوش از رستوران‌ها و کافه‌ها است

حمل‌و‌نقل در کشورهای حوزه دریای بالتیک

برای جابه‌جایی در کشورهای حوزه دریای بالتیک، بهترین گزینه اجاره‌ خودرو است

تالین، ریگا و ویلنیوس، پایتخت‌های استونی، لتونی و لیتوانی دارای فرودگاه‌های بین‌المللی هستند؛ اگرچه هیچ پرواز مستقیمی از آمریکای شمالی به آنجا انجام نمی‌شود. در صورتی که می‌خواهید در مناطق دیگری غیر از پایتخت‌ها به گشت‌و‌گذار بپردازید که البته دلایل زیادی برای رفتن به آن‌ها وجود دارد، باید بدانید خدمات اتوبوس نسبت به قطار، بسیار گسترده‌تر است؛ هرچند که محدودیت‌های خاص خودشان را دارند و اجاره‌کردن خودرو، سفر را آسان‌تر خواهد کرد.

یک راه دیگر برای دیدن مناطق حوزه دریای بالتیک، کشتی کروز است که بیشتر آن‌ها، گردشگران را به‌خوبی با تالین، ریگا و کلایپدا (بندرگاه اصلی لیتوانی) آشنا می‌کنند.

غذا و نوشیدنی

غذاهای محلی کشورهای حوزه دریای بالتیک که بسیاری از آن‌ها شبیه به غذاهای روسی هستند و شامل چغندر و سیب‌زمینی، نان‌های تیره لذیذ و انواع کوفته می‌شوند، در رستوران‌های این منطقه به چشم می‌خورند. شما در این کشورها با ماهی و صدف دریایی هم روبه‌رو خواهید شد؛ زیرا آشپزها از وفور ماهی در دریای بالتیک نهایت استفاده را می‌کنند. شکار هم در این مناطق بسیار محبوب است و اگر در فصل تابستان به اینجا بیایید می‌توانید حسابی در این فصل تماشایی، خوش‌گذرانی کنید. آب‌میوه‌های این مناطق بسیار مشهور هستند؛ پس یک لیوان خنک آب گیلاس یا انگورفرنگی سیاه بخرید و نوش جان کنید.

فرهنگ

هر سه پایتخت کشورهای حوزه بالتیک، قدمتی طولانی دارند و در میان آن‌ها، ویلنیوس با قدمتی از عصر سنگی، قدیمی‌ترین به شمار می‌آید. در هر شهری، گشت‌وگذار در بخش‌های قدیمی و بین ساختمان‌های قرون‌وسطایی، گوتیک و رنسانس، ایدئال هستند.

ریگا با ساختمان‌های به سبک معماری هنر نو در جهان شناخته می‌شود؛ در حالی که ویلنیوس اخیرا به‌خاطر معماری مرتبط با عصر شوروی معروف شده است. پروازهای ارزان از هر نقطه اروپا به این کشورها باعث شده است که رستوران‌ها، کافه‌ها و بخش‌های موسیقی در تالین و ریگا پرجنب‌وجوش‌تر شوند.

نکات ضروری برای سفر به کشورهای حوزه دریای بالتیک

سفر در زمان به گذشته و قرون‌وسطا با بازدید از قلعه تراکای لیتوانی، عکس از مارک درانل (Marek Dravnel)

جاذبه‌هایی که نباید از دست بدهید

پس از گردش در مکان‌های تاریخی پایتخت‌ها، حتما به بازدید از قلعه‌های قرون‌وسطایی بروید که در خطوط ساحلی و بخش‌های داخلی کشورهای حوزه بالتیک قرار گرفته‌اند. تراکای (Trakai castle)، قلعه‌ای واقع در یک جزیره در دریاچه گلو (Lake Galve)، با نمایش ارتفاعات مناطق دوک‌نشین بزرگ لیتوانی، مکانی تماشایی و منحصر‌به‌فرد است.

یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی که نباید به‌هیچ‌وجه از دست بدهید، شهر سرزنده سیگولدا است؛ جایی که شرکت‌کنندگان جنگ‌های صلیبی در قرن دوازدهم و سیزدهم در آن زندگی می‌کردند و قصد داشتند جمعیت کافر آن زمان منطقه بالتیک را به دین مسیحیت دعوت کنند.

برای درک بیشتر فرهنگ این منطقه در خارج از پایتخت‌ها، به‌سراغ بندرگاه اصلی لیتوانی یعنی کلایپدا بروید. این شهر به‌شدت تحت‌تاثیر آلمان بوده است؛ زیرا تا سال ۱۹۲۳ که به لیتوانی ضمیمه شد، به‌لحاظ سیاسی بخشی از آلمان بود.

بازدید از تارتو، دومین شهر بزرگ استونی، را فراموش نکنید که بزرگ‌ترین دانشگاه و بخش مهمی از تاریخ کشور را در خود جای داده است. اگر به طبیعت علاقه‌مند هستید، به بزرگ‌ترین پارک ملی استونی، لاهما (Lahemaa) بروید که شامل چشم‌اندازهایی متنوع از جنگل‌ها تا تپه‌های شنی و دریاچه‌های آلپی است.

اطلاعات کاربردی 

هر کشور دارای یک زبان مجزا است؛ اما بومیان منطقه سعی می‌کنند تا با سطح ابتدایی زبان انگلیسی با گردشگران ارتباط برقرار کنند. واحد پول کشورها، یورو است. لیتوانی در سال ۲۰۱۵ واحد پول خود را به یورو تغییر داد.

جریان استاندارد ولتاژ برق، ۲۳۰ ولت است و پریزهای دوشاخه و رابط‌های اف در این سه کشور رایج هستند. آداپتورهایی که در حین سفر در کشورهای غرب اروپا استفاده می‌کنید در این کشورها هم کار می‌کنند.

اگر در حال برنامه‌ریزی سفر با تور اروپا به نقاط مختلف این قاره سرسبز هستید و به‌دنبال مناسب‌ترین پیشنهادها تور می‌شد، در کجارو با مشاهده تمامی آن‌ها می‌توانید پکیج موردنظرتان را با پایین‌ترین قیمت از فروشنده‌های معتبر مسافرتی به‌راحتی و در کمترین زمان تهیه کنید.

مطالب مرتبط:

منبع afar

دیدگاه