حقایق جالبی که درباره شهر رم ایتالیا نمی‌دانید

نگین توکلی
نگین توکلی جمعه، ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۰۰
حقایق جالبی که درباره شهر رم ایتالیا نمی‌دانید

در سفر به شهر شگفت‌انگیز رم، از مسیرهای اصلی گردشگری خارج شوید و ناشناخته‌ها و حقایق جالب این شهر جادویی در ایتالیا را کشف کنید.

رم، پایتخت زیبا و باشکوه ایتالیا، سرشار از حقایق آشکار، کشف‌شده، رمزآلود و جذاب است که کجارو در این مقاله برای شما بازگو خواهد کرد. با وجود شگفتی‌های نهفته در گوشه‌وکنار رم، این شهر، لیاقت آن را دارد که رویای هر گردشگری باشد. اولین باری که به اینجا می‌آیید، فقط به‌سراغ مسیرهای گردشگری‌ای می‌روید که میلیون‌ها مسافر برای بار اول تجربه می‌کنند. در سفر دوم شاید بتوانید جنب‌و‌جوش قلب شهر را حس کنید؛ هرچند مسافران می‌گویند که بار سوم همچون سحر و افسونی است و شهر، درهای اصلی خود را با رازهای عمیق و زیادش به‌روی شما می‌گشاید.

البته برای بیشتر ما، فرصت سفر به شهر تاریخی رم و کارهایی که باید در آن انجام داد، یک بار پیش می‌آید. اطلاعات زیادی درباره کل شهر وجود دارد که قطب تاریخ، هنر، فرهنگ و مذهب به شمار می‌آید؛ اما برای تماشای چهره رم و لمس حس واقعی آن، باید از مسیر اصلی خارج شوید، دل را به دریا بزنید و ناشناخته‌ها را کشف کنید. در ادامه به ۱۰ حقیقتی اشاره کرده‌ایم که از رم نمی‌دانید و دانستن آن‌ها، تمام تجربه شما از شهر را تغییر خواهد داد.

به خاطر داشته باشید که بهترین و ارزان‌ترین آفرهای تور ایتالیا را می‌توانید در کجارو پیدا کرده و از آژانس‌های معتبر با خیالی آسوده خریداری کنید.

۱. مردم رم برای صبحانه، پیتزا و کاپوچینو می‌خورند

۱۰ حقیقت باور نکردنی که راجع به رم نمی‌دانید

غذاهای ایتالیایی نیاز به معرفی ندارند؛ اما تعداد کمی از ما می‌دانیم که صبحانه واقعی در رم چیست. نانوایی‌ها در رم از ساعت چهار صبح شروع به کار می‌کنند تا نان‌های تازه، کرنتو (نسخه ایتالیایی کروسان) و حتی پیتزا را به مشتریان خود ارائه کنند. بله، درست شنیدید، پیتزا! عشق به این غذا، جاودان و همیشگی است و شهروندان رمی برای صبحانه، پیتزا بیانکا (پیتزای سفید) می‌خورند.

هر روز صبح، بوی پیتزای تازه از نانوایی‌ها برمی‌خیزد که مطمئناً با چند قطره روغن زیتون و چند دانه نمک دریایی، به چیز دیگری احتیاج نخواهید داشت. پس از خوردن پیتزا، یک لیوان کاپوچینوی گرم، میل کرده و روز خود را سرزنده و شاداب آغاز کنید. بر طبق باورهای رایج در شهر، کاپوچینو تنها برای وعده صبحانه سرو می‌شود.

۲. کلیسای جامع سنت پیتر با خطای دید، شما را گول می‌زند

۱۰ حقیقت باور نکردنی که راجع به رم نمی‌دانید

عکس از نگین توکلی

اگر اشتباه می‌کنم، حرف من را تصحیح کنید. هرچه به اجسام نزدیک‌تر می‌شوید، باید بزرگ‌تر به نظر بیایند، درست است؟ به خیابان پیکومولینی (Piccolomini) بروید و چشم‌اندازی بی‌نظیر از گنبد کلیسای جامع سنت پیتر را تماشا کنید. موضوعی که شما را شگفت‌زده خواهد کرد، این است که هرچه به‌سمت گنبد حرکت کنید، به نظر کوچک‌تر می‌شود. باید واقعا با این صحنه روبه‌رو شوید تا بتوانید آن را باور کنید.

هرچه به گنبد سنت پیتر نزدیک‌تر شوید، آن را کوچک‌تر خواهید دید

به‌لطف محاسبات دقیق و شگفت‌انگیز هندسی برنینی، ترفندهای بسیاری در این سازه کلیسا و میدان نهفته است. در میدان، یک طراحی بیضی شکل با ستون‌های بزرگ در چهار ردیف وجود دارد؛ اما اگر در نقطه‌ای خاص بایستید، تنها قادر به دیدن یک ردیف خواهید بود و سه ردیف دیگر به‌صورت جادویی از جلوی چشمان شما ناپدید می‌شوند.

۳. پاپ برای خروج از واتیکان، یک راه مخفی داشت

۱۰ حقیقت باور نکردنی که راجع به رم نمی‌دانید

مسیر «پستو دی بورگو» (Passetto di Borgo)، واتیکان و قلعه سنت آنجلو را به یکدیگر متصل می‌کند. به نظر می‌آید که این گذرگاه، یک مسیر سنگی معمولی دیگر در رم است؛ اما شاید بیشتر ما ندانیم،‌ یک راه مخفی در دیوارهای آن قرار دارد که برای فرار اضطراری پاپ ساخته شده بود.

پاپ الکساندر ششم به این مسیر مسلط بود و چند سال پیش در مقابل اشغالگران فرانسوی از آن استفاده کرد. امروزه، این مسیر مخفی برای مدتی محدود در فصل تابستان، به روی بازدیدکنندگان باز می‌شود.

۴. در رم، اسپاگتی با گوشت قلقلی پیدا نمی‌کنید

۱۰ حقیقت باور نکردنی که راجع به رم نمی‌دانید

شکی در این نیست که ایتالیایی‌ها عاشق پاستای خود هستند؛ اما اگر در سفرتان به رم، به‌دنبال پاستا با گوشت قلقلی بگردید، با نگاه‌های عجیب و غریب رستوران‌های محلی روبه‌رو خواهید شد. این غذا متعلق به رم نیست و توسط مهاجران ایتالیایی در ایالات متحده آمریکا اختراع شده است.

محبوب‌ترین بشقاب‌های پاستای رم، پاستای فلفل و پنیر (Cacio e Pepe)، اسپاگتی با سس کاربونارا (متشکل از تخم‌مرغ، خامه، گوشت و فلفل سیاه) و دا دانیلو (Da Danilo) هستند؛ این ترکیب منحصربه‌فرد با پاستا، کنگر فرنگی یا آرتیچوک تهیه می‌شود؛ گیاهی که بومی جنوب اروپا و کناره مدیترانه‌ است و غنچه خوراکی آن، بیشتر به‌صورت آب‌پز پخته می‌شود. عشق به پاستا در رم آن‌قدر زیاد است که یک موزه انحصاری پاستا در آن وجود دارد؛ اما به احتمال زیاد از وجود آن بی‌خبر بودید! 

۵. یک هرم، در رم وجود دارد

۱۰ حقیقت باور نکردنی که راجع به رم نمی‌دانید

بله، کاملا درست خواندید. این احتمال وجود دارد که ساخت اهرام از بیابان‌های مصری سرچشمه گرفته شده باشند. در هر صورت زمانی که رومیان به سرزمین فراعنه حکومت می‌کردند، احتمالا تحت‌تاثیر این طراحی استثنایی قرار گرفتند و شاید به همین دلیل است که در رم هم، یک سازه هرمی شکل وجود دارد. در هرم چستیوس (Pyramid of Cestius)، مقبره گایوس چستیوس قرار دارد؛ فردی که زمانی حاکم و عضو مهم شورای انجمن مذهبی بود که تاثیر زیادی روی رم داشت.

هرم پابرجای چستیوس که قدمت آن به قرن ۱۸ تا ۱۲ قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد، در پس‌زمینه آسمان رم، به‌طرز هولناکی بلند و متفاوت است؛ این هرم که در نزدیکی دروازه سن پائولو قرار دارد، باید در فهرست بازدید شما گنجانده شود.

۶. شما می‌توانید از شیرهای عمومی رم، آب بخورید

در سفر به رم می‌توانید به‌سادگی پول خرید آب معدنی را صرفه‌جویی کنید. شهر رم، پر از شیرهای چدنی است که آب آشامیدنی کاملا تازه، سرد و سالم را برای شما فراهم می‌کنند. بیش از ۲,۵۰۰ ناسونی یا شیر آب در سراسر شهر وجود دارند که قدمت آن‌ها به اواخر قرن نوزدهم برمی‌گردد.

شیرهای آب رم، به‌شکل استوانه‌ای شبیه به بینی هستند و با فشردن سوراخ کوچکی که در بالای آن‌ها تعبیه شده است، می‌توان به‌راحتی آب خورد. ناسونی که در ادبیات ایتالیایی به معنی بینی بزرگ است، یکی از یافته‌های قدیمی علم مهندسی به شمار می‌آید که از هدررفتن آب از شیرهای عمومی جلوگیری می‌کند و به غیر از منبع آب تازه، جاذبه گردشگری هم محسوب می‌شود.

۷. محل مرگ ژولیوس سزار، امروز پناهگاه گربه‌ها است

۱۰ حقیقت باور نکردنی که راجع به رم نمی‌دانید

اول از همه بهتر است بدانید، تردیدهای بسیاری در مورد محل مرگ ژولیوس سزار، سیاستمدار معروف رومی، وجود دارد. با وجود اینکه معبد سزار در فروم رم قرار دارد؛ جایی که جسد او سوزانده شد؛ اما در حقیقت او در لارگو دی توره آرژانتین (Largo di Torre Argentina) به قتل رسید، در میدان بزرگی که هم‌اکنون ویرانه‌های تئاتر پومپوئی را در خود جای داده است.

هنگام عبور از کنار ویرانه‌هایی که قدمت‌شان به قرن چهارم قبل از میلاد مسیح می‌رسد، با پناهگاه گربه‌ها روبه‌رو می‌شوید که توسط گروه‌های داوطلبانه اداره می‌شود و خانه چند گربه ملوس و ناز است. یک خبر خوب برای دوستداران گربه‌ها! کشتن گربه‌های بی‌خانمان در رم، غیر قانونی است و آن‌ها حقوقی شبیه به حقوق ویژه شهروندی دارند.

۸. بیش از ۹۰۰ کلیسا در رم وجود دارد

۱۰ حقیقت باور نکردنی که راجع به رم نمی‌دانید

۹۰۰ کلیسا در رم وجود دارد؛ موضوعی که واقعا شگفت‌آور است. اگر به قرن چهارم پس از میلاد برگردید و بخواهید یک برنامه برای بازدید از برجسته‌ترین آن‌ها بریزید، قطعا یک هفته برای شما کافی نخواهد بود.

۹. زیارتگاه تنها پاپ زن جهان، در رم قرار دارد

۱۰ حقیقت باور نکردنی که راجع به رم نمی‌دانید

جنسیت پاپ جوآن در زمان زایمان فرزندش مشخص شد و پس از مرگ او، واتیکان تمام اسناد را از بین برد

کماکان، حدس و گمان‌های بسیاری در این زمینه وجود دارد که رم یا واتیکان واقعا یک پاپ زن داشته است یا خیر؛ اما با کمی پیاده‌روی از کولسئوم، به زیارتگاه پاپ جوآن می‌رسید؛ فردی که گفته می‌شود تنها پاپ زن در کل تاریخ واتیکان بوده است. با وجودی که بیشتر مورخان، وجود او را یک افسانه می‌دانند؛ اما داستان‌هایی هم وجود دارد که نشان می‌دهند، او در قرون وسطی برای چند سال به‌عنوان پاپ، حکمرانی می‌کرده است.
افسانه یا حقیقت، ما هیچ‌وقت نخواهیم فهمید؛ اما شما می‌توانید از زیارتگاه او در رم دیدن کنید. وی زنی بااستعداد و باهوش بود که جنسیتش در زمان زایمان تنها فرزندش فاش شد و کمی پس از آن نیز به‌دلیل مرگ طبیعی و شاید قتل، دار فانی را وداع گفت. پس از فاش‌شدن این حقیقت، واتیکان هرگونه سند و آثار او را از بین برد.

۱۰. هر روز ظهر، یک توپ شلیک می‌شود

۱۰ حقیقت باور نکردنی که راجع به رم نمی‌دانید

اگر در ساعت ۱۲ ظهر در حال گذر از بلوارهای زیبای رم باشید، حتما از شنیدن صدای بلند شلیک توپ، متعجب خواهید شد. شلیک‌کردن توپ، رسمی است که از اواسط قرن نوزدهم به دستور پاپ پیوس نهم در تاریخ ثبت شد و همین شلیک توپ، به برج‌های ساعت شهر کمک می‌کرد تا زمان را تنظیم کنند و با هم هماهنگ شوند. اگرچه امروزه برای تنظیم ساعت‌ها نیازی به شلیک توپ نیست؛ اما این سنت ادامه دارد و هر روز ظهر از بالای تپه جیانی کولو (Gianicolo hill)، یک توپ شلیک می‌شود.

مطالب مرتبط:

منبع triphobo

دیدگاه