۱۰ نکته ای که قبل از سفر به ترکیه باید بدانید

مینا رهبری
مینا رهبری پنجشنبه، ۸ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۰۰
۱۰ نکته ای که قبل از سفر به ترکیه باید بدانید

ترکیه در تمامی طول سال و در هر تعطیلاتی، مقصد سفر گردشگران ایرانی است. اگر قصد سفر به این کشور را دارید، نکاتی وجود دارد که باید در مورد آن بدانید.

ترکیه برای هر گردشگری به‌دلیل داشتن غذاهای بسیار متنوع و تاریخ شگفت‌انگیزش، مقصد هیجان‌انگیزی برای سفر است. گردشگران ایرانی اگر قصد سفر خارجی داشته باشند، ترکیه یکی از اولین گزینه‌هایی است که به ذهن‌شان می‌رسد.

ترکیه شهرهای توریستی کم ندارد؛ اما آنچه که از گذشته تاکنون برای ایرانی‌ها و حتی جهانیان بیشتر شناخته شده، شهر تاریخی استانبول است. استانبول در هر زمان از سال طرفدار دارد و هر فصل آن، رنگ تازه‌ای به شهر می‌بخشد و چشم هر گردشگری را خیره می‌کند.

غذاهای ترکیه بیشتر بر مبنای مواد غذایی گیاهی است

غذاهای گیاهی ترکی

اگرچه غذاهای پرگوشت ترکیه شهرت دارد، اغلب رستوران‌های محلی انواع گزینه‌های مختلف گیاهی مناسب گیاهخواران هم سرو می‌کنند. رستوران‌های تریدزمن (صاحبان کسب و کار) غذاهایی با روغن زیتون عرضه می‌کنند که پر از سبزیجات هستند. تمامی رستوران‌هایی که کباب و ماهی عرضه می‌کنند، در منوی خود مزه‌های (چاشنی‌های ترکی) بدون گوشت دارند که شامل ماست، سبزیجات، هوموس یا حمص و سالاد بادمجان می‌شود. 

همیشه پول نقد به‌همراه داشته باشید

در شهرهای کوچک‌تر و همچنین در فروشگاه‌ها و مراکز خرید کوچک شهرهای بزرگ، فقط پول نقد پذیرفته می‌شود

بسیاری از گردشگرانی که به ترکیه سفر می‌کنند (که البته گردشگران ایرانی را شامل نمی‌شود)، معمولا کارت‌های اعتباری (کردیت کارت) دارند. در شهرهای بزرگ ترکیه مثل استانبول، آنکارا و ازمیر، می‌توان از کارت‌های اعتباری استفاده کرد؛ اما در شهرهای کوچک‌تر و همچنین در فروشگاه‌ها و مراکز خرید کوچک شهرهای بزرگ، فقط پول نقد پذیرفته می‌شود. همچنین برای پرداخت کرایه تاکسی، انعام به کارکنان رستوران‌ها و حمام‌های عمومی، باید پول خود را به لیر ترکیه تبدیل کنید. معمولا سایر ارزها پذیرفته نمی‌شود.

گربه‌ها و سگ‌های خیابانی جزوی از منظره شهر هستند

مجسمه تامبیلی استانبول

گربه‌ها و سگ‌هایی که آزادانه پرسه می‌زنند، در هر جایی پیدا می‌شوند، از آستانه در شعبه Starbucks در بسفر گرفته تا ورودی کلوپ‌ها و حتی سواحل لوکس در خطوط ساحلی مدیترانه. معمولا مردم محلی به‌خوبی از آن‌ها مراقبت می‌کنند و این حیوانات رفتار دوستانه‌ای با آن‌ها دارند، پس اصلا لازم نیست از سگ‌ها و گربه‌های خیابانی ترکیه بترسید. حتی یک مجسمه از تامبیلی (Tombili) که یک گربه خیابانی بسیار مشهور بود و در سال ۲۰۱۶ مرد، در استانبول وجود دارد. 

از شیر آب، آب نخورید

در ترکیه از آب لوله‌کشی برای آشامیدن استفاده نکنید

کیفیت آب لوله‌کشی در ترکیه، منطقه به منطقه متفاوت است؛ اما در هیچ کجای این کشور، از آب لوله‌کشی برای آشامیدن استفاده نمی‌شود. با این حال استفاده از این آب برای پخت و پز، درست کردن چای بعد از جوشاندن و مسواک زدن مانعی ندارد، البته تا زمانی که آن را قورت نداده باشید. سیستم‌های تصفیه آب در شهرهای بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما مردم محلی ترجیح می‌دهند برای اطمینان از حفظ سلامتی، از آب لوله‌کشی، آب نخورند.

هنگامی که با دوستی سلام و علیک می‌کنید، دو گونه طرف مقابل را ببوسید

در ترکیه نیز مثل ایران، هنگامی که افراد به یکدیگر می‌رسند، همدیگر را در آغوش گرفته و می‌بوسند. شاید فرهنگ برخی گردشگران ایجاب کند که در برخورد اول، فقط با طرف مقابل دست بدهند؛ اما مردم ترکیه علاوه بر آن، دو گونه یکدیگر را نیز می‌بوسند.

هنگام عبور از خیابان، احتیاط کنید

در اغلب شهرهای بزرگ ترکیه، ترافیک خودروها سرسام‌آور است؛ اما عبور از خیابان برای عابرین پیاده نیز آسان نیست. عبور از محل‌های عبور عابران پیاده به این معنی نیست که انتظار داشته باشید خودروها حتما توقف کنند تا شما از این سوی خیابان به آن سو بروید. امن‌ترین راه برای عبور از خیابان، توجه به چراغ راهنمایی است؛ اما بهتر است خودتان نیز بسیار مراقب باشید تا خودرویی با شما تصادف نکند. 

جذابیت ترکیه، فقط استانبول نیست

طبیعت ترکیه

زمانی که در حال آماده‌سازی برنامه سفر به ترکیه هستید، فقط استانبول و بناهای تاریخی مشهور را مد نظر قرار ندهید. ترکیه چشم‌اندازهای بسیار متنوعی برای کاوش دارد، از مسیرهای پیاده‌روی و کوهپیمایی در Lycia و دره‌های منطقه دریای سیاه گرفته تا دودکش‌های جن در کاپادوکیا و بزرگ‌ترین دریاچه کشور، یعنی دریاچه وان، واقع در جنوب شرقی ترکیه. سفر در فصول مختلف، مستلزم شرکت در تورهای طبیعت‌گردی مختلف است، پس قبل از سفر وضعیت آب و هوا را بررسی کنید و سپس برنامه سفر بریزید.

چای نشانه مهمان‌نوازی است

چای ترک

پذیرایی از میهمانان با چای در ترکیه، نماد میهمان‌نوازی است

اگر به‌سمت محله‌های تاریخی استانبول می‌روید یا اینکه عازم شهرهای کوچک این کشور هستید، میزبان‌تان هر روز با چند فنجان چای از شما پذیرایی خواهد کرد. مردم ترکیه چای زیاد می‌خورند و ممکن است هنگام خرید نیز مغازه‌داران به شما چای تعارف کنند.

اگر مهمان‌خانه مردم محلی ترکیه شدید، به احتمال زیاد در ابتدا آن‌ها از شما با یک فنجان چای تازه‌دم پذیرایی کنند. این کار نمادی از میهمان‌نوازی و دوستی است و اگر از نوشیدن آن امتناع ورزید، ممکن است از دست شما دلخور شوند.

حمل و مصرف مواد مخدر در ترکیه ممنوع است و با فرد مجرم به‌شدت برخورد می‌شود

ماری جوانا در کشوری مثل آمریکا قانونی اعلام شده است؛ اما ترکیه در مورد مصرف مواد مخدر به‌شدت سختگیر است. این کشور هیچ ارفاقی برای افرادی که به‌منظور مصرف یا خریدوفروش مواد مخدر به ترکیه می‌آیند، قائل نمی‌شوند. با این حال سیگار کشیدن در ترکیه مثل ایران، مانعی ندارد.

توالت‌های ترک (همان توالت‌های ایرانی) در سراسر ترکیه وجود دارد

در اکثر شهرهای ترکیه، توالت‌های سنتی (ایرانی) وجود دارد

اگر شما فقط به استانبول سفر کرده باشید، احتمالا اصلا با این توالت‌های سنتی مواجه نشدید؛ اما در سایر شهرها معمولا توالت‌ها، سنتی است و کمتر به توالت فرنگی برمی‌خورید. این توالت‌ها معمولا تمیز و بهداشتی هستند و در شهرهای بزرگ، اکثر سرویس‌های بهداشتی توالت‌های سنتی و فرنگی یک‌جا دارند. 

مطالب مرتبط:

دیدگاه