پایتخت بلغارستان کجاست؟

محبوبه رستمی | دوشنبه, ۱۴ مرداد ۹۸ ساعت ۱۲:۴۵

صوفیه، پایتخت و بزرگ‌تر‌ین شهر کشور بلغارستان، یکی از قدیمی‌ترین پایتخت‌های اروپا به شمار می‌رود که پیشینه‌ آن به قرن هشتم میلادی باز می‌گردد. می‌توان در جای جای این شهر  اثر چنین این تاریخ غنی را پیدا کرد.

معرفی

صوفیه

مقاله‌‌های مرتبط:

صوفیه جمعیتی بالغ‌بر ۳ میلیون نفر (با احتساب حومه) دارد و از این نظر بزرگ‌ترین شهر بلغارستان محسوب می‌شود. وسعت شهر صوفیه به ۴۹۲ کیلومترمربع می‌رسد. شهر یاد شده در جوار کوه ویتوشا در بخش غربی بلغارستان (۵۰ کیلومتری مرزصربستان) واقع شده است. به‌علاوه صوفیه در مرکز شبه‌جزیره‌ی بالکان قرار دارد، بدین معنی که میان راه بین دریای سیاه و دریای اژه محسوب می‌شود. البته دریای اژه به این شهر نزدیک‌تر است. این شهر همچنین میزبان چند دانشگاه اصلی بومی، موسسه‌های فرهنگی و شرکت‌های تجاری است که به اهمیت هرچه بیشتر آن می‌افزایند. شهر مذکور یکی از ۱۰ مکان برتر تجاری در دنیا به‌خصوص در زمینه‌ی فناوری اطلاعات محسوب می‌شود. شهر تاریخی صوفیه همچنین در سال ۲۰۱۳ به‌عنوان مقرون به‌صرفه‌ترین پایتخت اروپا برای گردشگران انتخاب شد.

صوفیه

صوفیه‌ درون دره‌ای به همین نام واقع شده است که همین موضوع به معتدل نگه‌داشتن آب و هوای آن در طول سال کمک شایانی می‌کند. طبق انتظار زمستان‌ها سرد و برفی است. در سردترین روزهای سال (اغلب در ژانویه) دمای هوا تا ۱۵- درجه‌ی سانتی‌گراد کاهش پیدا می‌کند. مه به‌ویژه در شروع این فصل امری غیرعادی به شمار نمی‌رود. تابستان‌های این شهر اما گرم و آفتابی هستند. در طول این فصل، صوفیه به دلیل قرار داشتن در ارتفاعات،  نسبت به دیگر نقاط بلغارستان هوای خنک‌تری را تجربه می‌کند. با این وجود، در گرم‌ترین روزهای سال (به خصوص ماه‌های جولای و آگوست) دمای هوا به ۳۵ درجه‌ی سانتی‌گراد هم می‌رسد. بهار و پاییز در صوفیه نسبتا کوتاه همراه با آب و هوای متغیر و طوفان‌های شدید و گرم یا سرد شدن ناگهانی هستند.

صوفیه

صوفیه از حدود ۷,۰۰۰ سال قبل از میلاد مسکونی بوده و شهر نخستین بلغارستان به شمار می‌رود. طبق گفته‌ی سایت رسمی شهر و منابع دیگر، صوفیه دومین شهر قدیمی اروپا محسوب می‌شود که البته صحت این ادعا چندان مورد تایید نیست، چرا که حتی در جهان هم شهرهای زیادی با این قدمت وجود ندارد. با این وجود، یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان به شمار می‌رود و نمی‌توان از تاریخ غنی و طولانی آن چشم پوشی کرد، به‌گونه‌ای که امروزه بناها و موزه‌های تاریخی بخشی بزرگ از جاذبه‌های گردشگری صوفیه و حتی جاهای دیدنی بلغارستان را به خود اختصاص داده‌اند. صوفیه تاکنون چندین نام از جمله سردیکا داشته است. در همه‌ جای این شهر می‌توان چشم‌اندازهای شهری زیبایی را مشاهده نمود. از جمله بهتری جاذبه‌های صوفیه می‌توان به کلیسای قرن چهارمی سنت جرج (Church of St. George)، تالار بازار مرکزی صوفیه، موزه‌ی ملی باستان‌شناسی، موزه‌ی ملی تاریخ، کلیسای جامع الکساندر نوفسکی، کلیسای بویانا، پارک طبیعت ویتوشا، چشمه‌های معدنی، کلیسای ایا صوفیه (نانم شهر از این کلیسا مشتق شده است)، تئاتر ملی ایوان وازوف، موزه‌ی تاریخ طبیعی، موزه‌ی ملی تاریخ ارتش، بلوار ویتوشا، گالری ملی و بناهای بی‌شمار با سبک معماری گوتیک اشاره کرد.

دسترسی

صوفیه

قبل از سفر به صوفیه حواستان به زمانی که می‌خواهید سفر کنید باشد، چرا که این شهر در طول تعطیلات بزرگ ملی مانند کریسمس، عید پاک ارتدوکس، روزهای اول، ششم و بیست و چهارم ماه مه و ششم سپتامبر بسیار خلوت می‌شود و اغلب فروشگاه‌ها و مغازه‌ها تعطیل هستند.

بدیعی است که برای سفر به این شهر باید ابتدا با هواپیما پرواز کنید. خوشبختانه پروازهای مستقیمی از تهران به سمت صوفیه انجام می‌شود که قیمت‌های مناسبی هم دارند. فاصله‌ی این دو شهر حدود ۲,۵۳۷ کیلومتر است که حدود ۳.۵ ساعت به طول می‌انجامد. فرودگاه صوفیه حدود ۹ کیلومتر از مرکز شهر فاصله دارد. برای رسیدن به مرکز شهر می‌توانید از خط ۱ متروی صوفیه (قرمز)، خط اتوبوس شماره‌ی ۸۴ و تاکسی استفاده کنید. ایستگاه مرکزی اتوبوس در بخش شمالی مرکز شهر قرار دارد و تا جاذبه‌های پرگردشگر فاصله‌ی چندانی ندارد. به‌طور کلی صوفیه سیستم حمل و نقل عمومی معتبری دارد که شامل انواع اتوبوس، تراموا، مترو و تاکسی می‌شود. این سیستم از ساعت ۵ صبح تا ۱۲ شب به مسافران سرویس می‌دهد. البته در این میان تاکسی تنها گزینه‌ای است که می‌توان در نیمه‌های شب پیدا کرد.

با استفاده از موتور جستجوی پرواز کجارو می‌توانید ارزان‌ترین بلیط هواپیما به مقصد بلغارستان و یا سایر مقاصد خارجی و داخلی را یافته و از فروشندگان معتبر خریداری کنید.

هزینه‌ی حمل و نقل

تاکسی از فرودگاه تا مرکز شهر

۴.۶۲ تا ۸.۶۷ لف

اتوبوس عمومی از فرودگاه تا مرکز شهر

۱.۶ لف

هر ۳ کیلومتر جابجای توسط تاکسی در شهر

۲.۳۱ تا ۳.۱۸ لف

مترو/تراموا/اتوبوس در سطح شهر

۱.۶ لف

بلیت ۱۰ سفره برای یک نفر

۱۲ لف

مطالب مرتبط:

منبع en.wikipedia

دیدگاه