آشنایی با کشورهای یورو 2016؛ گروه شش: اتریش

محبوبه حسنی | سه شنبه, ۲۲ تیر ۹۵ ساعت ۲۳:۳۰

رقابت‌های یورو ۲۰۱۶ یا همان جام جهانی کوچک از یازدهم ژوئن (۲۰ خرداد) در کشور فرانسه آغاز می‌شود. این تورنمنت یک ماه ادامه خواهد داشت و به این بهانه قصد داریم به معرفی ۲۴ تیم شرکت‌کننده در این رقابت‌ها بپردازیم. با کجارو همراه باشید.

مقاله مرتبط:

رقابت‌های یورو ۲۰۱۶ پانزدهمین دوره‌ی این مسابقات است که به میزبانی کشور فرانسه برگزار می‌شود. این رقابت‌ها که از آن به‌عنوان جام‌جهانی کوچک نیز یاد می‌شود، هر ۴ سال یک بار در قاره‌ی اروپا برگزار می‌شود و از اهمیت زیادی برخوردار است. این بار قرار است برخلاف دوره‌های قبلی، این رقابت‌ها با حضور ۲۴ تیم اروپایی برگزار شود که ازاین‌رو تیم‌های بیشتری شانس حضور در این مسابقات را دارند. به همین منظور قصد داریم در کجارو به معرفی ۲۴ کشور حاضر در این تورنمنت بپردازیم.

اتریش، کشوری زیبا و تاریخی

یورو ۲۰۱۶ فرانسه در شهرهای پاریس، بوردو، لیل، لیون، مارسی، لان، سنت‌دنیز، سن‌اتین، تولوز و نیس برگزار خواهد شد. اتریش یکی از کشورهایی است که در این مسابقات حضور دارد و همراه با مجارستان، پرتغال و ایسلند در گروه پنجم رقابت‌ها قرار گرفته است. در ادامه بیشتر با این کشور بی‌نظیر آشنا می‌شویم.

اتریش یکی از کشورهای مهم اروپایی است که در غرب این قاره قرار دارد و پایتخت آن شهر زیبای وین است. مردم این کشور به زبان‌های مختلف آلمانی (به‌عنوان زبان اصلی و رسمی)، کروات، مجاری و اسلونیایی صحبت می‌کنند و واحد پول آن‌ها یورو است. اتریش یکی از کشورهای زیبا و با اهمیت اروپا است که نقش تعیین‌کننده‌ای در مناسبات اروپا و جهان دارد.

پیشینه

اتریش کشوری است که پیش از قرون وسطی به نام نوریکوم شناخته می‌شده و اسم اتریش از زمان شارلمانی به جا مانده است. این سرزمین نیز مانند خیلی از کشورها جزوی از پادشاهی روم بوده است. اتریش در اصل از کلمه‌ی فرانسوی اتریخ آمده و آلمانی‌ها آن را اوسترریش می‌کند که به معنی پادشاهی شرقی است. البته در زمان قاجار اتریش را به‌عنوان نمسا می‌شناخته‌اند و بعدها این اسامی به اتریش رسیده است.

بعد از اینکه رودلف هایسبورگ در قرن ۱۹ میلادی به سلطنت اتریش رسید، خاندان او تا قرن ۲۰ میلادی بر این کشور حکمرانی می‌کردند و امپراتوری اتریش را تشکیل دادند. البته امپراتوری اتریش-مجارستان یکی از امپراتوری‌های قدرتمندی بود که بعد از جنگ جهانی اول سرنگون شد. هیتلر در سال ۱۹۳۸ اتریش را به‌عنوان بخشی از آلمان تصاحب کرد و از سال ۱۹۵۵ این کشور به‌شکل جمهوری مستقل تبدیل شد.

پرچم

پرچم اتریش یک نمونه‌ی مستطیلی شکل سه رنگ است که نوارهای بالا و پایین به رنگ قرمز و نوار سفید وسط به رنگ سفید است. این نوارها به‌صورت افقی قرار گرفته‌اند. این پرچم برگرفته از زمان حکمرانی بابنبرگ است که به قرن ۱۲ میلادی بازمی‌گردد. شکل فعلی پرچم در کنار نمونه‌ی زرد و سیاه مربوط به پادشاهی هابسورگ از قرن ۱۵ میلادی به بعد استفاده شده است. پرچم فعلی از سال ۱۹۱۸ میلادی به‌عنوان پرچم ملی اتریش استفاده می‌شود.

موقعیت جغرافیایی و همسایگان

اتریش کشوری است در اروپای غربی که مرکز آن شهر زیبا و تاریخی وین است. اتریش از شمال با آلمان و جمهوری چک، از جنوب با ایتالیا و اسلوونی، از غرب با سوئیس و لیختن‌اشتاین و از شرق با اسلوواکی و مجارستان همسایه است. این کشور ۸۳ هزار و ۸۵۵ کیلومتر مربع مساحت دارد و بیش از ۸/۵ میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند. اتریش ۹ ایالت دارد و وین، گراتش و اینسبروک شهرهای مهم آن هستند.

حکومت

اتریش کشوری است که بعد از سال ۱۹۴۵ میلادی و پایان جنگ جهانی دوم به‌صورت جمهوری پارلمانی فدرال اداره می‌شود. صدر اعظم و رئیس‌جمهوری اتریش از طریق انتخابات برگزیده می‌شوند. مجلس این کشور به نام شورای ملی شناخته می‌شود و قانون‌گذاری برعهده‌ی نمایندگان مجلس قرار دارد. اما زمام امور در اختیار رئیس‌جمهوری و صدر اعظم است.

جاذبه‌های گردشگری اتریش

اتریش کشوری زیبا و مملو از مناظر سرسبز طبیعی و چشم‌نواز در قاره‌ی اروپا است که به‌دلیل موسیقی، هنر و همچنین عمارات و ساختمان‌های احداث شده با طراحی و معماری شگفت‌انگیز به‌عنوان مهد تمدن معماری و موسیقی در سراسر جهان شهرت یافته است. در بسیاری از ایالات و شهرهای این کشور جالب و دوست‌داشتنی می‌توان چشم‌انداز زیبای طبیعت و مهارت و هنرنمایی دست بشر را مشاهده کرد که باعث ایجاد جاذبه‌های گردشگری فراوان و پرطرفدار در این کشور شده است. در ادامه با ما همراه باشید تا به معرفی برخی از مهم‌ترین مکان‌های تفریحی و گردشگری اتریش بپردازیم.

قصر شنبرون (Schönbrunn Palace)

شهر وین، پایتخت کشور اتریش، همواره به‌دلیل آثار تاریخی و اماکن تفریحی زیبا و چشم‌نوازش از مهم‌ترین مقاصد گردشگری توریست‌های سراسر جهان به شمار می‌رود. با حضور در این شهر زیبا، لحظاتی ناب و دلپذیر را با تماشای طبیعت فوق‌العاده، عمارات کهن و معماری و هنر حیرت‌انگیز اروپایی تجربه خواهید کرد که تا مدت‌ها در اذهان باقی خواهد ماند. کاخ شنبرون (شون‌برون)، یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری کشور اتریش به شمار می‌رود که در سال ۱۷۰۰ میلادی تاسیس و در سال ۱۹۶۰ میلادی به‌عنوان مکانی برای اسکان ویژه‌ی تابستانی پادشاهان این کشور مورد استفاده قرار گرفت. چشمه‌ی زیبا یا بهار زیبا نیز از معانی این قصر باشکوه است که با سبک معماری روکوکو (Rococo اصطلاحی است در هنر که برای وصف و شرح هنر تزیینی در زمینه‌هایی از جمله نقاشی، طراحی اثاثیه، به کارگیری اشیا تزیینی، معماری و آرایش بنا مورد استفاده قرار می‌گیرد)، ساخته شده است. این قصر تابستانی و زیبا، کهن‌ترین باغ وحش دنیا را نیز در خود جای داده است که قدمت آن به سال ۱۷۵۲ میلادی باز می‌گردد.

کلیسای سنت استفان  (St. Stephen's Cathedral) 

در مرکز شهر وین، عمارتی کهن با معماری شگفت‌انگیز دوران گوتیک قرار دارد که مورخان و باستان‌شناسان قدمتی بالغ بر ۹ قرن را برای آن تخمین زده‌اند. این بنای تاریخی که به کلیسای سنت استفان شهرت دارد، در طول تاریخ شاهد اتفاقات جالب و حتی حزن‌انگیزی بوده است که می‌توان به جشن ازدواج موتزارت در سال ۱۷۸۲ میلادی و نیز به تشییع پیکر وی در سال ۱۷۹۱ میلادی اشاره کرد. شاخص‌ترین بخش این کلیسا، زیرزمین یا سرداب آن است که با مشاهده‌ی آن، ترس و وحشتی وصف‌نشدنی، تمام وجود بازدیدکنندگان را دربرخواهد گرفت. در این بخش از این عمارت کهن، بقایای اسکلت مردگانی را خواهید دید که بر اثر بیماری طاعون جان خود را از دست داده‌اند و اجساد آن‌ها را درون گورهای دسته‌جمعی نگهداری می‌کنند.

خانه اپرای ملی وین (Vienna State Opera)

 عمارتی زیبا با معماری چشم‌نواز که قدمت آن به قرن ۱۹ میلادی باز می‌گردد. این اثر شگرف تاریخی، در شهر وین کشور اتریش و به‌منظور مکانی برای برگزاری اپرا احداث شده است. شهری که از آن به‌عنوان مرکز هنر موسیقی یاد می‌شود. در این مکان ارکسترهای متعددی از سراسر دنیا برگزار می‌شود که می‌توان به ارکستر فلارمونیک وین، از مشهورترین آن‌ها، اشاره کرد. تزیینات داخلی، معماری به کار رفته در ساخت این عمارت هنری و فرهنگی و برنامه‌های اجرا شده توسط هنرمندان معروف و مشهور اتریش و سراسر جهان، این ساختمان را به یکی از جاذبه‌های گردشگری کشور اتریش تبدیل کرده است که سالانه میزبان بازدیدکنندگان بسیاری از سراسر جهان است.

 قصر میرابل (Mirabell Palace)

در شهر سالزبورگ (Salzburg) کشور اتریش، که به‌دلیل زادگاه شگفتی موسیقی جهان مورتزارت از شهرتی جهانی برخوردار است، ساختمانی تاریخی با معماری تحسین‌برانگیز و فضای سبزی زیبا و مجذوب‌کننده همراه با باغ‌هایی بی‌نظیر و بسیار زیبا وجود دارد که از آن به نام کاخ میرابل یاد می‌شود. به نظر می‌‌رسد در سال ۱۶۰۶ میلادی به دستور پادشاه اتریش، Wolf Dietrich Raitenau بر کرانه‌ی ساحل رودخانه‌ی سالزاچ (Salzach)، این قصر تاریخی و کهن را احداث کرده‌اند. البته شهرت این عمارت که به‌عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است، پس از معماری و طراحی زیبای بنای آن، به‌دلیل حضور باغ‌های باشکوهی است که زیبایی و سرسبزی خیره‌کننده‌ای را برای بازدیدکنندگان و توریست‌های علاقه‌مند به طبیعت و زیبایی‌های آن به ارمغان آورده است. همچنین به نظر می‌‌رسد در دوران مختلف، بخش‌هایی به این قصر شگفت‌انگیز اضافه شده است. به‌عنوان مثال باغ‌ها در سال ۱۶۷۸ میلادی به دستور پادشاه وقت طراحی و دستور ساخت آن‌ها صادر شد و امروزه محل مناسبی برای بازدید توریست‌ها و گردشگران به شمار می‌آید.

 قلعه هوچواسترویتز (Hochosterwitz Castle)

بر فراز قله‌ی صخره‌ای رفیع و بلند به ارتفاعی بالغ بر ۱۶۰ متر در کشور اتریش، قلعه‌ای بسیار شگفت‌انگیز و دیدنی احداث شده است که از دید بسیاری از گردشگران و بازدیدکنندگان نمی‌توان لقبی جز باشکوه‌ترین قلعه‌ی اتریش را به آن نسبت داد. این قلعه‌ی زیبا از نمایی جذاب و مناظر دیدنی منحصربه‌فردی برخوردار است که سالانه میزبان توریست‌های بسیاری از سراسر اتریش و جهان است. مراجعه‌کنندگان برای تماشای شگفتی‌های این ساختمان حیرت‌انگیز در ایام عید پاک (عید مربوط به مسیحیان) و اواخر ماه اکتبر میلادی می‌توانند به این مکان سفر کنند.

کلیسای جامع سالزبورگ  (Salzburg Cathedral)

کلیسایی تاریخی و مربوط به قرن ۱۷ میلادی در شهر سالزبورگ کشور اتریش قرار دارد که به کلیسای جامع این شهر شهرت یافته است. این عمارت تاریخی به دستور پادشاهان رومن تاسیس و به نیت شخصی مقدس به نام راپرت (Rupert) و ورجیل (Vergilius) مقدس وقف شده است. معماران و طراحان سازنده‌ی آن، معماری سبک باروک را در احداث آن پیاده کرده و اثری شگرف و زیبا را برای آیندگان به یادگار گذاشته‌اند. جالب است بدانید در سال ۷۷۴ میلادی روی بقایای شهری از رومیان، کلیسای جامعی را تاسیس کرده که در سال ۱۱۸۱  میلادی توسط معماران آن زمان به‌دلیل آتش‌سوزی صورت گرفته در این کلیسا مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت. در قرن ۱۷ میلادی نیز به دستور شاهزاده Wolf Dietrich Raitenau این کلیسای جامع دوباره بازسازی و مجددا به سبک باروک طراحی و ساخته شد. از ویژگی‌های گردشگری در این کلیسا می‌توان به حوضچه یا چشمه‌ای اشاره کرد که گفته می‌شود موزارت را در آن غسل تعمید داده‌اند که همچنان با همت مسئولان این کلیسا نگهداری می‌شود.

قلعه و برج ساعت بر فراز کوه  (Graz Schlossberg) 

شهر گراتس (Graz) کشور اتریش، به‌واسطه‌ی مناظر سرسبز و طبیعت بکر و فوق‌العاده‌اش، یکی دیگر از مقاصد گردشگری بازدیدکنندگان و توریست‌های سراسر جهان به شمار می‌آید. قلعه‌ و برج ساعت شهر گراتس که از شهرت و محبوبیت جهانی برخوردار است، بر فراز کوهی در مرکز شهر گراتس احداث شده است. قلعه‌ای که قدمت فعالیت آن به اواخر قرن ۱۰ تا اواسط قرن ۱۶ میلادی باز می‌گردد. تپه‌ای مملو از خاک سه طرف قلعه را محاصره کرده‌اند که امروزه به پارکی برای استفاده‌ی عموم تبدیل شده است. مشاهده‌ی مناظر زیبا و هیجان‌انگیز، بر بلندای این پارک عمومی، یکی از ویژگی‌های جالب و منحصربه‌فرد این قلعه‌ی تاریخی است که خاطراتی مطبوع را در اذهان بر جای خواهد گذاشت. ارتفاع قلعه نیز که جهت کاربری نظامی و بالا بردن قدرت نظامی ساخته شده است، حدود ۴۰۰ متر است که معماری آن را فردی از شمال کشور ایتالیا بر عهده داشته است. جالب است بدانید که بقایایی از یک سیم ضخیم فولادی جهت کشیدن و جابه‌جا کردن مصالح برای ساخت‌وساز قلعه کشف شده است و می‌توان از آن به‌عنوان نوعی آسانسور ساخت دست بشر در سال‌های ۱۵۲۸ تا ۱۵۹۵  میلادی یاد کرد. به نظر می‌رسد ساعت و ناقوس نصب شده بر برج، نوعی پیشکشی یا جریمه برای آزاد کردن اسرا در آن زمان بوده است.

غذاها و رژیم غذایی اتریش

رژیم غذایی مردم کشور اتریش، تاثیر گرفته از رژیم غذایی مردم جنوب شرقی اروپا است و می‌توان دستورالعمل‌ها و روش‌های متنوع آشپزی این ناحیه از اروپا را به وضوح در آشپزی مردم اتریش مشاهده کرد. پخت و پز مردم کشورهای رومانی، صربستان و مجارستان یکی از بارزترین سبک‌های مورد استفاده‌ در تهیه‌ی غذا در بین مردم کشور اتریش محسوب می‌شود. البته نباید فراموش کرد که مردم اتریش علاقه‌ی بسیاری به انواع دسر داشته و به همین دلیل در تدارک این خوراکی‌های پرطرفدار و محبوب، روش بکر و بومی خود را استفاده می‌کنند. به‌گونه‌ای که می‌توان به انواع شیرینی، کیک و تارت اشاره کرد که معمولا همراه با فنجانی قهوه‌ی تازه‌دم میل می‌شود. محصولات بکر و تازه‌ی کشاورزی نیز اثری شگرف در ایجاد طعم و مزه‌ی فوق‌العاده‌ی غذاهای مردم اتریش داشته که آن‌ها را به مردمانی با خوشمزه‌ترین دست‌پخت مشهور ساخته است.

گولاش (Goulash)

غذایی برگرفته از رژیم غذایی کشور مجارستان و شبیه تاس‌کباب است که در بین مردم اتریش، بسیار محبوب و پرطرفدار است. آشپزهای اتریش، با استفاده از گوشت گوساله، سس پاپریکای تند و برخی از ادویه‌های بومی این غذا را تهیه و طبخ می‌کنند.

تافل اسپیتز (Tafelspitz)

این غذا که به‌عنوان غذای ملی کشور اتریش شناخته شده است، با استفاده از گوشت گوساله‌ی پخته شده تهیه می‌شود. مردم این کشور با ترکیب چاشنی‌های بومی و به‌کارگیری هنر آشپزی خود، غذایی لذیذ و اشتهاآور را برای خانواده‌های خود تهیه می‌کنند.

پالاچینکن (Palatschinken)

دیگر خوراکی‌های پرطرفدار و لذیذ تهیه شده در برنامه‌ی غذایی مردم اتریش، انواع پنکیک است که به پالاچینکن شهرت دارند. شیرینی لذیذ کم‌نظیر که شباهت بسیاری به پیراشکی‌های تهیه شده در کشور ایران دارد.

اشترودل سیب (Apple strudel)

مردم محلی اتریش، خوراکی بومی و بسیار لذیذ و پرطرفداری را در دستور آشپزی خود دارند که به کمک سیب تهیه می‌شود. این خوردنی محلی به آفل اشترودل شهرت دارد و اکثر گردشگران داخلی و خارجی علاقه‌ی زیادی به امتحان کردن طعم آن از خود نشان می‌دهند.

فوتبال

اتریش کشوری است که هیچگاه فوتبال آن در سطح جهانی به‌عنوان یک تیم قدرتمند مطرح نبوده است. این تیم پیش‌تر شرایط بهتری داشت، ولی بعد از مدتی افت کرد و حالا به نظر می‌رسد قصد دارد دوباره نمایش قابل‌توجهی داشته باشد. فدراسیون فوتبال اتریش سال ۱۹۰۴ میلادی تشکیل و از سال ۱۹۰۷ به‌صورت رسمی عضو فیفا شده است. تیم داس‌ها اکنون در رتبه‌ی دهم فیفا قرار دارد که بهترین جایگاه این تیم در رنکینگ فیفا است.

آندریاس هرتزوگ با ۱۰۳ بازی ملی و تونی پولستر با ۴۴ گل زده، پرافتخارترین بازیکنان تیم ملی فوتبال اتریش هستند. بازیکنان معروف ایرانی چون مهرداد میناوند، مهدی پاشازاده و فرهاد مجیدی از جمله لژیونرهای ایرانی در لیگ اتریش بوده‌اند. این تیم در یورو ۲۰۱۶ فرانسه با پرتغال، ایسلند و مجارستان در گروه آخر مسابقات قرار داشت که نتوانست نتایج درخور توجهی بگیرد و خیلی زود به خانه بازگشت.

مطالب مرتبط:

دیدگاه