بیروت، عروس خاورمیانه کجاست؟

مینا رهبری | چهار شنبه, ۵ خرداد ۹۵ ساعت ۱۵:۴۵

بیروت، پایتخت لبنان، به «پاریس خاورمیانه» شهرت دارد. زیبایی‌های بیروت ارزش این را دارد که یک بار قبل از مرگ به این شهر سفر کنید. بیروت هم‌چون جواهری است که در قلب خاورمیانه می‌درخشد. این شهر به «عروس خاورمیانه» نیز شهرت دارد. با کجارو همراه باشید تا با زیبایی‌ها و آثار باستانی پاریس خاورمیانه بیشتر آشنا شوید.

بیروت جایی میان اخبار جنگ در سوریه (همسایه‌ی شمالی لبنان) و تهدید داعش گیر افتاده است. بسیاری از گردشگران جرات سفر به این شهر را ندارند. بیروت که در شبه‌جزیره‌ای در دریای مدیترانه واقع شده، پایتخت و بزرگ‌ترین شهر لبنان است. این شهر که قبلا منتسب به «پاریس خاورمیانه» بود، در حال بازسازی ویرانه‌های جنگ داخلی ۱۶ ساله است (۱۹۹۰ـ۱۹۷۵) که بسیاری از زیرساخت‌های آن را نابود کرد و مسلمانان و مسیحیان را به جان هم انداخت. اما این شهر قطعا به روزهای اوج خود برمی‌گردد.

بیروت پاریس خاورمیانه ۲

این شهر برای هرکسی چیزی برای پیشکش کردن دارد: دوست‌داران طبیعت، خرید، فرهنگ و یک صحنه‌ی حزبی پررونق. فاصله‌ی هوایی تهران تا بیروت ۲ ساعت و ۲۰ دقیقه است و یک پرواز مستقیم شما را به‌سمت یک تعطیلات زیبا به بیروت می‌برد. اگر انگلیسی بلد باشید مشکلی در ارتباط برقرار کردن نخواهید داشت، همه‌جا به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند. زمانی که به بیروت فکر می‌کنیم، اگر بخواهیم صادقانه بگوییم، طبیعت و ساحل اولین چیزهایی نیست که به ذهن ما می‌رسد. بیروت بسیار باشکوه است و این کلمه برای توصیف آن بی‌جا استفاده نشده است. 

بیروت پاریس خاورمیانه ۳

بیروت منطقه‌ای کوهستانی دارد که انتهای آن به سواحل خیره‌کننده و دره‌های سرسبز و انبوه ختم می‌شود. اگر ۱۱ مایل به‌سمت شمال بیروت رانندگی کنید، در اطراف یکی از سواحل کوهستانی پیچ در پیچ به غار «جعیتا گروتو» می‌رسید که یک جای بسیار تماشایی است و از پیوند دو غار آهکی تشکیل شده است. غار پایینی به آب‌های تیره‌ی یک غار نامعین وصل می‌شود اما در غار بالایی می‌توان به‌معنای واقعی ماجراجویی کرد. در این غار یک راهروی دست‌ساز انسان وجود دارد که سنگ‌ها تراشیده‌اند و امکان عبور از غار را فراهم کرده است. در این مسیر استالاکتیت‌های معلق با اندازه‌های مختلف وجود دارد که به  ۳ محفظه‌‌ی (اتاق) طبیعی جداگانه می‌رسد. بزرگ‌ترین استالاکتیت جهان با ارتفاع ۸.۵ متر در بالاترین قسمت غار قرار دارد. سراسر غار با نورافکن روشن شده است و صدای انعکاس آب از دور به گوش می‌رسد و تمامی این‌ها تجربه‌ای است که نباید در زندگی از دست داد.

بیروت پاریس خاورمیانه ۴

صخره‌ی «روشه» یا «صخره‌ی کبوتر» که در واقع از پیوستن دو صخره‌ی بسیار بزرگ تشکیل شده، یک گذرگاه طاق‌دار بسیار دیدنی به‌وجود آورده است. این شگفتی طبیعی دقیقا در سواحل محله‌ی اعیان نشین «روشه» قرار دارد و به خاطر داشتن کافه‌های متعدد و گردشگاه ساحلی «خیابان پاریس»، بوتیک‌های شیک و هتل‌های مجلل در منطقه‌ی کورنیش شهرت دارد. شما می‌توانید از غذای رستوران‌ها که با ماهی تازه صید شده از خلیج لذت ببرید.

بیروت صخره دوشه

اگر از خرید کردن لذت می‌برید، بیروت مقصد مناسبی برای شما است. «بازار بیروت» یا به زبان عربی «سوق بیروت» در ساختمان‌های قدیمی و سنتی مانند دیگر بازارهای خاورمیانه قرار ندارد. این بازار یک مرکز خرید بزرگ و تازه ساخت است که بیش از ۲۰۰ مغازه دارد و گل سر سبد مغازه‌ها خرده فروشان اعیانی هستند که اجناس مارک‌دار می‌فروشند و بخش دیگر آن بازار جواهرفروشان است.

بیروت پاریس خاورمیانه ۵

اگر به‌دنبال خرید از بازارهای سنتی لبنان هستید به خیابان «حمرا» بروید، جایی که اکثر مغازه‌های آن خوانوادگی اداره می‌شوند. این بازار تا چند خیابان ادامه دارد و در نزدیکی آن نیز سه دانشگاه وجود دارد که یکی از آن‌ها دانشگاه آمریکایی بیروت است. اینجا همان جایی است که می‌توانید پرنیان هنری و فرهنگی را پیدا کنید. 

بیروت پاریس خاورمیانه ۶

اگر به فرهنگ علاقه دارید بیروت چیزی است که شاید اصلا انتظارش را ندارید.لبنان به‌عنوان یک کشور عربی شناخته شده است اما در واقع بخشی از سرزمین مقدس است.  بسیاری از مسیحیان برای زیارت «زیارتگاه بانوی ما»، یکی از زیارتگاه‌های مورد احترام در جهان، به لبنان می‌آیند. در بالای تپه‌ای به ارتفاع یک مایل از سطح دریا مجسمه‌ای ۲۰ متری قرار دارد که با دستانی باز نظاره‌گر بیروت است. در صیدا، حدود ۱۱ مایلی جنوب بیروت، کنار کلیسای سنت نیکلاس ارتدکس یونانی، مقبره‌ی سنت پیتر و پائول قرار دارد که گفته می‌شود بعد از مرگ مسیح، این دو نفر از حواریون  مخفیانه همدیگر را در این مکان ملاقات می‌کردند.  کمی آن‌طرف‌تر از مقبره‌های مسیحی، به مسجد باب السرای، قدیمی‌ترین مسجد لبنان می‌رسید که قدمت آن به سال ۱۲۰۱ بعد از میلاد مسیح برمی‌گردد. لبنان تلفیقی از فرهنگ مسیحی و هویت عرب است. 

بیروت پاریس خاورمیانه ۶

در ۲۴ مایلی شمال بیروت، شهر «جبیل» قرار دارد. این شهر یک بندرگاه دارد و توسط «فرانک سیناترا» آباد شده است و از ۵۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح تا به امروز مردم در این شهر زندگی می‌کنند و امروزه یکی از میراث جهانی یونسکو به شمار می‌رود. این شهر خیابان‌های سنگ فرش و سواحل شنی دارد و دیوار محکمی دور شهر قدیمی کشیده شده است. هتل‌های شهر جبیل بسیار شیک و قیمت آن‌ها بسیار معقول است و برای گذراندن تعطیلات در کنار دریا گزینه‌ی مناسبی است. حتما از معابد فنیقی بازدید کنید که ۲۷۰۰ سال قبل از میلاد مسیح ساخته شده‌اند. از بازار تاریخی سوغاتی بخرید و حتما طعم غذاهای دریای مشهور جبیل را بچشید.

بیروت جبیل

قرار نیست اگر به یک منطقه‌ی نا آرام می‌روید، حتما قربانی حملات تروریستی شوید! اجازه ندهید افکار منفی درباره‌ی بیروت شما را فریب دهد تا به این جواهر در خاورمیانه سفر نکنید.

مطالب مرتبط:

منبع ebony

دیدگاه