حقایقی جالب درباره کشور اسپانیا

حمیده کریمی | دوشنبه, ۱۲ بهمن ۹۴ ساعت ۲۰:۰۰

کشور اسپانیا که نام رسمی آن پادشاهی اسپانیا است، در جنوب قاره‌ی اروپا قرار دارد. این کشور زیبا، فرهنگ و تاریخی غنی دارد. در این مقاله با حقایقی جالب درباره‌ی این کشور دیدنی آشنا می‌شویم. با کجارو همراه باشید.

کشور پادشاهی اسپانیا، کشوری مستقل است که در جنوب غربی قاره‌ی اروپا و در شبه‌جزیره‌ی ایبری قرار دارد. این کشور از جنوب و شرق با دریای مدیترانه احاطه شده است. اسپانیا با خلیج بیسکای در شمال و اقیانوس اطلس در غرب، هم‌مرز است.

این کشور با مراکش، جبل الطارق، آندورا، پرتغال و فرانسه همسایه است. اسپانیا بزرگ‌ترین کشور مستقل در شبه‌جزیره‌ی ایبری است.

حقایقی جالب درباره‌ی اسپانیا

اسپانیا جمعیتی در حدود ۴۵ میلیون نفر دارد و هشتمین اقتصاد بزرگ دنیا است. برابری قدرت خرید این کشور در سال ۲۰۰۶ بیشتر از هزار میلیارد دلار تخمین زده شده است. سرانه‌ی برابری قدرت خرید اسپانیا در حدود ۲۶ هزار دلار است.

مادرید

مادرید

اسپانیا شهرها و دهکده‌های تاریخی متعددی دارد. مادرید، پایتخت و بزرگ‌ترین شهر این کشور است. از میان سایر شهرهای بزرگ اسپانیا، بارسلون، والنسیا، سویا و مالاگا را می‌توان نام برد.

به نظر می‌رسد که ریشه‌ی کلمه‌های Spain و España، در واقع کلمه‌ی رومی 'Hispania' است.

اهالی ایبری، باسک و سلت‌ها ساکنان اصلی اسپانیا بودند. این کشور، ۲۰۶ سال قبل از میلاد مسیح بخشی از امپراتوری روم شد. اسپانیا بعد‌ها توسط ویزیگوت‌ها (Visigothic)، مسلمانان، فرانک‌ها و مسیحیان اداره شده است.

در دهه‌ی ۱۶۰۰ میلادی، اسپانیا بر کل شبه‌جزیره‌ی ایبری، تعدادی از جزایر کارائیب، بیشتر آمریکای مرکزی، آمریکای جنوبی و بخش‌هایی از آمریکای شمالی فرمانروایی می‌کرد. امپراتوری اسپانیا بخش‌هایی از استرالیا، قسمت‌هایی از فرانسه، آلمان، ایتالیا و هلند را در بر می‌گرفت.

کوردوبا

کوردوبا

اسپانیا نزدیک‌ترین کشور به قاره‌ی آفریقا و یکی از کشورهایی است که بیشترین تاثیر را در فرهنگ و تاریخ جهان داشته است. در گذشته، فنیقی‌ها در زمینه‌ی مواد معدنی، داد و ستد می‌کردند. زمانی که اسپانیا تحت فرمانروایی مسلمانان بود، به مکانی برای کسب علوم تبدیل شده بود. کوردوبا مرکز جهانی مطالعه در زمینه‌ی ادبیات، فلسفه، پزشکی و سایر علوم بود.

Eusaska، زبان باسک‌ها، یکی از قدیمی‌ترین زبان‌های زنده‌ی دنیا است. مردم باسک در دامنه‌های پیرنه در شمال و مرکز اسپانیا زندگی می‌کنند.

بارسلون

بارسلون

کشور اسپانیا نقشی کلیدی در کشف بخش‌های مختلف دنیا و گسترش آن داشته است. فردیناند ماژلان، کاشف پرتغالی بود که به دولت اسپانیا خدمت می‌کرد. او اولین کسی بود که با هدف دور زدن کره‌ی زمین، رهبری یک ناوگان اکتشافی را به عهده گرفت.

کریستف کلمب که تحت حمایت‌های مالی پادشاه فردیناند و ملکه ایزابلا بود، پس از سفرش به آمریکا، حکمرانی Castile و Aragon را به دست گرفت. سایر کاشفان اسپانیایی نیز حکمرانی بر کشورهای مختلف را در اوایل قرن شانزدهم، مطالبه کردند. فرانسیسکو پیزارو، کشور پرو ، Pedro de Mendonza آرژانتین و ارنان کورتس کشور مکزیک را تصرف کردند.

کریستف کلمب

کریستف کلمب

نویسندگان اسپانیا نقش چشم‌گیری در ادبیات جهان بازی کرده‌اند. ارنست همینگوی رمان مشهور " زنگ‌ها برای که به صدا در می‌آیند" را درباره‌ی جنگ‌های داخلی اسپانیا نوشته است. رمان دن کیشوت که به عنوان اولین رمان مدرن ادبیات جهان در نظر گرفته می‌شود، اثر شاعر و نویسنده‌ی اسپانیایی، میگل سروانتس است.

امروزه اسپانیا، یک پادشاهی مشروطه است که در آن سلطنت، موروثی و دارای دو مجلس قانونگذاری و قوه‌ی مجریه شامل شورای وزیران به سرپرستی نخست وزیر است. نخست وزیر اسپانیا توسط پادشاه و با تایید کنگره‌ی نمایندگان (معادل مجلس نمایندگان) پس از انتخابات مجلس، منصوب می‌شود. منصب رئیس دولت در اسپانیا در واقع معادل نخست وزیر در سایر کشورها است.

اسپانیا

کنگره‌ی نمایندگان از ۳۵۰ عضو تشکیل شده که از طریق انتخابات، برای یک دوره‌ی چهار ساله برگزیده می‌شوند. مجلس سنا در قوه‌ی مقننه، ۲۶۶ کرسی دارد که ۲۰۸ تای آن از طریق انتخابات و ۵۸ نماینده نیز توسط قانونگذاران بخش‌های خودمختار اسپانیا برای مدت چهار سال انتخاب می‌شوند.

گاوبازی به عنوان یک هنر اصیل در اسپانیا شناخته می‌شود و یکی از جاذبه‌های ورزشی بزرگ و پرطرفدار است. گاوبازی بخشی از تاریخ و فرهنگ اسپانیا است. نکته‌ی جالب اینجاست که رینگ‌های مخصوص گاوبازی هم در شهرهای بزرگ و هم در نقاط دورافتاده وجود دارد.

گاوبازی

فوتبال، پرطرفدارترین ورزش در اسپانیا است. از میان سایر ورزش‌های محبوب در این کشور می‌توان فرمول ۱، دوچرخه‌سواری، هندبال، تنیس، بسکتبال و موتورسواری را نام برد. شهر بارسلون اسپانیا میزبان رقابت‌های المپیک تابستانی در سال ۱۹۹۲ بوده است.

فوتبال

موسیقی و رقص فلامنکو، بخش‌هایی جدایی‌ناپذیر از فرهنگ اسپانیا هستند.

جشنواره‌ی San Isidro، فستیوالی یک‌ هفته‌ای است که در پانزدهم ماه مه در شهر مادرید برگزار می‌شود. شهر سویا، میزبان جشنواره‌ی Corpus Christi در اواخر ماه مه و اوایل ژوئن است.

جشنواره‌ی San Isidro

زبان اسپانیایی، زبان رسمی این کشور است. اما در بخش‌های مختلف اسپانیا، زبان‌های متنوع دیگری نیز رواج دارند. زبان‌های غیر رسمی و لهجه‌های گوناگون در اقصی نقاط این کشور شنیده می‌شوند.

اسپانیا

اسپانیا کشوری زیبا با مناظر نفس‌گیر، فرهنگ پویا و تنوع جغرافیایی است. دیدنی‌های متعددی در اسپانیا انتظار گردشگران سراسر دنیا را می‌کشند؛ از انواع موزه‌ها، گالری‌ها و بناهای تاریخی گرفته تا سواحل و باغ‌های موضوعی. زندگی شبانه، با شور و هیجان خاصی در اسپانیا ادامه می‌یابد. سالانه میلیون‌ها گردشگر از این کشور زیبا دیدن می‌کنند و آن را به یکی از جاذبه‌های گردشگری پرطرفدار در دنیا تبدیل کرده‌اند.

اسپانیا

منبع: Buzzle

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه