کدام کشورها به مسافران ایرانی ویزای فرودگاهی می‌دهند

رضا اردو
رضا اردو پنجشنبه، ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۰۵
کدام کشورها به مسافران ایرانی ویزای فرودگاهی می‌دهند

مسافران ایرانی می‌توانند در برخی کشورها در همان بدو ورود و تنها با اخذ ویزای فرودگاهی، وارد کشور مقصد شوند.

کشورهای خارجی برای سفر ایرانیان را می‌توان به سه گروه تقسیم کرد؛ کشورهایی که برای ورود به آن‌ها باید از قبل ویزا گرفت، کشورهایی که برای ورود به آن‌ها نیازی به ویزا نیست و کشورهایی که برای ورود به آن‌ها می‌توان ویزای فرودگاهی گرفت. در این مقاله با کشورهایی آشنا خواهید شد که مسافران ایرانی برای ورود به آن‌ها تنها به ویزای فرودگاهی نیاز دارند.

دانستنی‌ها درباره ویزای فرودگاهی:

ویزای فرودگاهی چیست؟

برخی کشورها برای رونق‌بخشی به صنعت گردشگری خود و جذب گردشگر بیشتر، طرح ویزای فرودگاهی را برای شهروندان کشورهای خاصی در نظر گرفته‌اند؛ بدین‌صورت که به مسافران در هنگام ورود، ویزای فرودگاهی می‌دهند. ویزای فرودگاهی در هنگام ورود به کشور مقصد صادر می‌شود؛ یعنی وقتی وارد فرودگاه کشور مقصد شدید، با پرکردن فرم و پرداخت هزینه ویزا، در همان لحظه ویزای فرودگاهی شما صادر می‌شود.

غرفه صدور ویزای فرودگاهی؛ منبع عکس: Visa Traveler، عکاس: Iryna Rasko

منبع عکس: Visa Traveler، عکاس: Iryna Rasko

در فرودگاه‌ها معمولا بخشی مثل پیشخوان یا غرفه برای پذیرش درخواست ویزای فرودگاهی با عنوان «ویزای در بدو ورود» (Visa on arrival) وجود دارد. در فرودگاه‌هایی که این بخش را ندارند، ویزای فرودگاهی در همان ایست بازرسی گذرنامه، صادر می‌شود. ویزای فرودگاهی برچسبی است که بر یکی از صفحات گذرنامه الصاق می‌شود و شامل اطلاعاتی مثل مدت‌زمان اعتبار، تاریخ انقضا، نام دریافت‌کننده و نوع ویزا است.

بخش صدور ویزای فرودگاهی در فرودگاه‌ها معمولا با عنوان Visa on Arrival مشخص می‌شود

هزینه ویزای فرودگاهی در کشورهای مختلف یکسان نیست. برخی کشورها اصلا‌ بابت صدور ویزا هزینه‌ای دریافت نمی‌کنند؛ در حالی که در کشوری مثل ماداگاسکار، حدود ۶۰ دلار (سال ۲۰۲۴) برای صدور ویزا دریافت می‌شود. هزینه ویزای فرودگاهی کشورهایی مثل عمان و قطر کمی بیش از این مقدار است. ممکن است هزینه ویزای درخواستی، نقدی و بر اساس واحد پول کشور مقصد گرفته شود؛ بنابراین قبل از سفر حتما این موضوع را بررسی کنید.

مسافران ایرانی در برخی کشورهای جهان، تنها با همراه داشتن گذرنامه معتبر که حداقل هفت ماه تا تاریخ انقضای آن زمان باقی مانده باشد، در فرودگاه کشور مقصد می‌توانند ویزای فرودگاهی بگیرند. ممکن است در برخی کشورها در زمان صدور ویزای فرودگاهی، مدارکی مثل کپی ویزای قبلی اخذشده از کشور مقصد (در صورت وجود)، بیمه مسافرتی، دو قطعه عکس جدید در اندازه عکس پاسپورت، دعوت‌نامه رسمی (در صورت وجود)، بلیط رفت و برگشت یا رزرو هتل محل اقامت نیز از مسافران درخواست شود.

مدارک لازم برای ویزای فرودگاهی؛ منبع عکس: SBNRI، عکاس: نامشخص

منبع عکس: SBNRI، عکاس: نامشخص

مدت زمان صدور ویزای فرودگاهی می‌تواند از ۱۰ دقیقه تا چند ساعت طول بکشد که به عوامل مختلفی از جمله تعداد متقاضیان ویزا، سرعت کار افسر پرونده، شرایط ورود مسافر به کشور مقصد (مثلا ممکن است مسافر پرونده امنیتی داشته باشد و فرایند کند شود) و تعداد و دقیق‌بودن مدارک ارائه‌شده بستگی دارد. مدت اعتبار ویزای فرودگاهی معمولا محدود است (بین دو هفته تا سه ماه) و با عنوان ویزای گردشگری در گذرنامه مسافران ثبت می‌شود. ویزای فرودگاهی هزینه کمتری نسبت به ویزاهای عادی دارد و به همین دلیل، گردشگران در سفرهای خارجی خود، اغلب کشورهای دارای ویزای فرودگاهی را ترجیح می‌دهند.

در موارد نادری امکان رد درخواست ویزای فرودگاهی وجود دارد

برای دریافت ویزای فرودگاهی دیگر نیازی به ارائه مدارکی نظیر تمکن مالی نیست. در هنگام کنترل گذرنامه در فرودگاه کشور مقصد، این ویزا صادر می‌شود و گردشگران به‌راحتی می‌توانند وارد کشور مقصد شوند. بدین‌ترتیب، کشورهایی که ویزای فرودگاهی صادر می‌کنند، انتخاب مناسبی برای گردشگرانی هستند که نمی‌خواهند فرایند دریافت ویزای عادی از طریق سفارت را طی کنند. همچنین مسافرانی که بدون برنامه‌ریزی قبلی می‌خواهند مسافرت خارجی بروند، اغلب مقصد خود را از میان کشورهایی انتخاب می‌کنند که ویزای فرودگاهی صادر می‌کنند.

در موارد نادری امکان رد درخواست ویزای فرودگاهی وجود دارد. از دلایل رد درخواست ویزای فرودگاهی می‌توان به سوء پیشینه یا سابقه منفی مسافر، ناقص پر کردن فرم و شک ماموران مرزی به درخواست مسافر اشاره کرد. اگر درخواست ویزای فرودگاهی رد شود، مسافر با اولین پرواز به کشور مبدا بازگردانده می‌شود و حداقل تا یک سال نمی‌تواند به آن کشور سفر کند.

رد ویزای فرودگاهی؛ منبع عکس: Backpacker Banter، عکاس: نامشخص

منبع عکس: Backpacker Banter، عکاس: نامشخص

ویزای فرودگاهی تنها مجوزی برای گشت‌وگذار، شرکت در جلسات و کنفرانس‌ها، دیدارهای خانوادگی و درمان بیماری و جراحی‌های ضروری در کشور مقصد است؛ بنابراین مسافرانی که ویزای فرودگاهی دارند، نمی‌توانند در کشور مقصد کار کنند یا از خدمات و امکانات دولتی آن کشور برای شهروندان بهره ببرند.

تعداد کشورهایی که ویزای فرودگاهی صادر می‌کنند، مدام کم یا زیاد می‌شود. شهروندان ایرانی در تاریخ مارچ ۲۰۲۴ (نوروز ۱۴۰۳) با گذرنامه‌های خود امکان سفر به ۲۵ کشور خارجی با ویزای فرودگاهی را دارند. لازم است قبل از سفر، حتما وضعیت ویزا، الزامات ترانزیتی و محدودیت‌های مربوط به هر کشور را به‌صورت خاص بررسی کنید. اگر برای رسیدن به کشور مقصد، در کشور یا کشورهای دیگری توقف دارید، احتمالا نیاز است که ویزای ترانزیت آن کشورها را تهیه کنید.

ویزای فرودگاهی با گذرنامه ایرانی؛ منبع عکس: irantop5.com، عکاس: نامشخص

منبع عکس: irantop5.com، عکاس: نامشخص

کدام کشورها ویزای فرودگاهی می‌دهند؟

کشورهایی که به مسافران ایرانی ویزای فرودگاهی می‌دهند، به تفکیک قاره، از قرار زیر هستند:

آسیا:

کشورتعداد روزهای اقامت
کامبوج (Cambodia)۳۰ روز
لبنان (Lebanon)۳۰ روز
سوریه (Syria)۹۰ روز
پاکستان (Pakistan)۳۰ روز 
سریلانکا (Sri Lanka)۳۰ روز
مالدیو (Maldives)۳۰ روز
قطر (Qatar)۳۰ روز
نپال (Nepal)۹۰ روز
ماکائو (Macau)۳۰ روز
تیمور شرقی (Timor-Leste)۳۰ روز

آفریقا:

کشورتعداد روزهای اقامت
بوروندی (Burundi)۳۰ روز
کیپ ورد (Cape Verde)۳۰ روز
کومور (Comoros)۴۵ روز 
گینه بیسائو (Guinea-Bissau)۹۰ روز
ماداگاسکار (Madagascar)۹۰ روز
موریتانی (Mauritania)۳۰ روز
موریس (Mauritius)۱۴ روز
موزامبیک (Mozambique)۳۰ روز
رواندا (Rwanda)۳۰ روز
سیرالئون (Sierra Leone)۳۰ روز
سومالی (Somalia)۳۰ روز
زیمبابوه (Zimbabwe)۳۰ روز

آمریکای جنوبی:

کشورتعداد روزهای اقامت
بولیوی (Bolivia)۹۰ روز

اقیانوسیه:

کشورتعداد روزهای اقامت
پالائو (Palau)۳۰ روز
تووالو (Tuvalu)۳۰ روز

اگر تابه‌حال با ویزای فرودگاهی به این ۲۵ کشور سفر کرده‌اید، تجربه خود را با ما و دیگر کاربران کجارو در میان بگذارید.

منبع عکس کاور: Go Travel Iran، عکاس: نامشخص

پرسش‌های متداول

نحوه گرفتن ویزای فرودگاهی چگونه است؟

در پیشخوان «ویزای در بدو ورود» یا ایست بازرسی گذرنامه در فرودگاه برخی از کشورها، با ارائه مدارک و هزینه مورد نظر می‌توانید ویزای فرودگاهی دریافت کنید.

هزینه ویزای فرودگاهی چقدر است؟

هزینه ویزای فرودگاهی در کشورهای مختلف یکسان نیست. برخی کشورها اصلا‌ بابت صدور ویزا هزینه‌ای دریافت نمی‌کنند؛ در حالی که در کشوری مثل ماداگاسکار، حدود ۶۰ دلار (سال ۲۰۲۴) برای صدور ویزا دریافت می‌شود. هزینه ویزای فرودگاهی کشورهایی مثل عمان و قطر کمی بیش از این مقدار است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه