غذا خوردن با دست چپ ممنوع!

فاطمه حکمت شعار
فاطمه حکمت شعار پنجشنبه، ۱۸ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۳
غذا خوردن با دست چپ ممنوع!

وقتی سخن از آداب غذا خوردن خاص در جهان به میان بیاید، هندیان را به غذا خوردن با دست می‌شناسند.

هندوستان کشور رنگ‌ها و فرهنگ‌ها است؛ مکانی با آداب و رسوم منحصربه‌فرد و گاه عجیب، که از شهری به شهر دیگر نیز تغییر می‌کند. در این میان، فرهنگ غذای هندی، بسیار جالب‌توجه است و مردم این کشور، در انتخاب نوع غذا و نحوه غذا خوردن، آداب و عادات متنوع و به خصوصی را رعایت می‌کنند. آدابی که به یک قشر یا طبقه اجتماعی خاص محدود نمی‌شود و تقریبا در تمام هندوستان رواج دارد.

از جمله آدابی که مردم در تمام هند به آن پایبند هستند، استفاده نکردن از قاشق و چنگال هنگام صرف غذا است. اعتقادات هندوها از یک سو و توصیه طب سنتی آنان از سوی دیگر، باعث می‌شود تا مردم هند، غذا را با دست بخورند. بنا بر باور قدیمی آن‌ها، غذا پل ارتباط با هستی است و این ارتباط باید بدون واسطه انجام بگیرد. در واقع و طبق متون آیورودا (Ayurveda، طب سنتی هند) هر یک از انگشتان (به‌ترتیب از انگشت کوچک تا شست دست) باعث اتصال بدن به یکی از عناصر پنجگانه حیات یعنی خاک، آب، آتش، باد و فضا می‌شود و ازاین‌رو، خوردن غذا با دست، درک عمیق‌تری از طبیعت را به ارمغان خواهد آورد.

با این حال، هندوها معتقدند که تنها باید از دست راست برای خوردن غذا استفاده کرد و غذا خوردن با دست چپ، حتی برای افراد چپ دست نیز مجاز نیست. به عبارت دیگر، مردم هند غذا خوردن با دست چپ را توهین‌آمیز و بی احترامی به آداب معاشرت و آداب غذا خوردن می‌دانند و از سنین پایین به کودکان خود می‌آموزند که فقط باید با دست راست غذا بخورند.

کودک هندی در حال خوردن غذا با دست؛ منبع عکس: Quora، عکاس: نامشخص

منبع عکس: Quora؛ عکاس: نامشخص

از جمله دلایل این امر، باور به غیر بهداشتی بودن دست چپ عنوان می‌شود؛ چراکه مردم هند، دست چپ را نجس می‌دانند و از آن، برای فعالیت‌های دیگر چون مسايل بهداشتی، شست‌و‌شو و حمام استفاده می‌کنند. آن‌ها بر این عقیده‌اند که استفاده از دست چپ می‌تواند میکروب‌ها و باکتری‌ها را به غذا انتقال دهد و بنابراین، برای حفظ بهداشت و نظافت، از دست راست خود برای صرف غذا استفاده می‌کنند.

دلایل فرهنگی و مذهبی، علت دیگری برای استفاده از دست راست هنگام غذا خوردن است. در آیین هندو، دست راست مقدس شمرده می‌شود و غذا را نیز هدیه‌ای از جانب خدا می‌دانند. ازاین‌رو و برای احترام و قدردانی از نعمات، استفاده از دست راست هنگام صرف غذا ضروری به نظر می‌رسد و برعکس، به‌کارگیری دست چپ در این زمان، توهین آمیز و نابخشودنی تلقی می‌شود.

علاوه بر دلایل بهداشتی، فرهنگی و مذهبی، اغلب غذای مردم هند را برنج و نان تشکیل می‌دهد و برخی بر این عقیده‌اند که برداشتن غذا با انگشتان دست راست، روشی کارآمدتر برای غذا خوردن است و برداشتن غذا با دست چپ، منجر به آشفتگی و ریختن غذا می‌شود. با این حال و به‌ویژه در سال‌های اخیر، برخی می‌گویند که جز در مناطق روستایی و فضاهای سنتی، قانون دست راست برای چپ دست‌ها، دیگر کاربردی ندارد و افراد می‌توانند با دست غالب خود غذا بخورند؛ البته منوط بر اینکه به جمع حاضر بگویند که چپ دست هستند.

خودن غذای هندی با کمک دست؛ منبع عکس: tripsavvy، عکاس: نامشخص

منبع عکس: tripsavvy؛ عکاس: نامشخص

آداب غذاخوردن با دست نیز چون سایر رسوم و فرهنگ‌ها، در مناطق مختلف هند متغیر است. برای مثال، کثیف کردن بیشتر از دو قسمت اول انگشتان در شمال هند بی ادبی به حساب می‌آید؛ اما در جنوب این کشور (جایی که مردم، برنج و کاری بیشتری می‌خورند)، استفاده از کل دست اشکال ندارد. البته که دست چپ، همچنان در همه نقاط، نقش حمایت‌گر دست راست را ایفا می‌کند. 

از این جهت و با وجود تفاوت‌های جزیی در آداب و عادات غذا خوردن، مردم هند به‌طور کلی، فقط با دست راست غذا می‌خورند و از دست چپ (که هنگام صرف غذا تمیز می‌ماند)، تنها برای سرو غذا یا دادن و گرفتن ظروف استفاده می‌کنند. روش صحیح غذا خوردن با دست در هند به این صورت است که انگشتان را به هم متصل و دست را به‌شکل فنجان درمی‌آورند. سپس، با نوک انگشتان غذا را بر می‌دارند و از همان قسمت، داخل دهان می‌گذارند. این امر باعث می‌شود تا دقیقا همان نوع و مقدار غذایی را میل کنند که می‌خواهند. در این میان و بنا بر فرهنگ هند، اگر به‌طور تصادفی با دست خود چیزی را لمس کردید، بهتر است که برای رعایت ادب و احترام، عذرخواهی کنید. 

برای یک فرد هندی، غذا خوردن با دست راست، علاوه بر احترام به اصول، فرهنگ و مذهب، راهی برای لذت بردن از غذا و وقت گذاشتن برای چشیدن همه طعم‌ها و مزه‌ها است؛ البته مشروط بر اینکه حتما قبل از خوردن غذا، دست‌های خود را بشویید و از همه آلودگی‌ها پاک کنید.

خانواده هندی در حال خوردن غذا؛ منبع عکس: Veerji-Fish-

منبع عکس: Veerji Fish 'n' Grill؛ عکاس: نامشخص

خوردن غذا با دست در هندوستان؛ منبع عکس: shahidastarkhan، عکاس: نامشخص

منبع عکس: shahidastarkhan؛ عکاس: نامشخص

غذای هندی روی برگ گیاه؛ منبع عکس: Times Food، عکاس: نامشخص

منبع عکس: Times Food؛ عکاس: نامشخص

غذا خوردن مردم هندوستان با دست راست؛ منبع عکس: Quora، عکاس: نامشخص

منبع عکس: Quora؛ عکاس: نامشخص

خانواده هندی در حال صرف غذا؛ منبع عکس: reddit، عکاس: نامشخص

منبع عکس: reddit؛ عکاس: نامشخص

استفاده از برگ گیاه به جای بشقاب؛ منبع عکس: sachins، عکاس: نامشخص

منبع عکس: sachins؛ عکاس: نامشخص

با دست غذا خوردن؛ منبع عکس: theweek، عکاس: نامشخص

منبع عکس: theweek ؛ عکاس: نامشخص

غذا خوردن با دست راست توسط هندی ها؛ منبع عکس: fnp، عکاس: نامشخص

منبع عکس: fnp ؛ عکاس: نامشخص

یک سینی از غذاهای هندی؛ منبع عکس: Media India Group، عکاس: نامشخص

منبع عکس: Media India Group؛ عکاس: نامشخص

زن و کودک هندی در حال خوردن غذا با دست؛ منبع عکس: Quora، عکاس: نامشخص

منبع عکس: Quora ؛ عکاس: نامشخص

استفاده نکردن از دست چپ برای غذا؛ منبع عکس: Medium، عکاس: نامشخص

منبع عکس: Medium ؛ عکاس: نامشخص

زن و مرد هندی در حال غذا خوردن؛ منبع عکس: پینترست، عکاس: نامشخص

منبع عکس: پینترست؛ عکاس: نامشخص

مردان هندی کنار میز غذا؛ منبع عکس: asiatravelbugdotnet، عکاس: نامشخص

منبع عکس: asiatravelbugdotnet؛ عکاس: نامشخص

توریست ها د رحال خوردن غذای هندی؛ منبع عکس: Quora، عکاس: نامشخص

منبع عکس: Quora؛ عکاس: نامشخص

اهالی هند در کنار میز غذا؛ منبع عکس: Quora، عکاس: نامشخص

منبع عکس: Quora؛ عکاس: نامشخص

عکس غذا خوردن مردم هند از بالا؛ منبع عکس: indian-food، عکاس: نامشخص

منبع عکس: indian-food؛ عکاس: نامشخص

زنان هندی در حال غذا خوردن؛ منبع عکس: cookwithreena، عکاس: نامشخص

منبع عکس: cookwithreena؛ عکاس: نامشخص

استفاده از دست راست در غذا خوردن؛ منبع عکس: TravelSafe Insurance، عکاس: نامشخص

منبع عکس: TravelSafe Insurance؛ عکاس: نامشخص

 با فرهنگ غذا خوردن در هند آشنا هستید؟ آیا تابه‌حال، صرف غذا در این کشور و کنار مردم آن را تجربه کرده‌اید؟ لطفا اطلاعات، تجربیات و نظرات خود را با کجارو و کاربران آن در میان بگذارید. 

منبع عکس کاور: mashed؛ عکاس: نامشخص

مطالب مرتبط:

دیدگاه