آیا شما به بیماری «ترس از آشپزی» مبتلا هستید؟

فاطمه حکمت شعار
فاطمه حکمت شعار پنجشنبه، ۲۷ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۳
آیا شما به بیماری «ترس از آشپزی» مبتلا هستید؟

در حالی که آشپزی برای عده‌ای، شیرین و سرگرم‌کننده است، برخی از افراد نیز هستند که به‌شدت از آن می‌ترسند.

آشپزی فارغ از حرفه یا عملی روزمره، برای بسیاری از افراد جامعه، تفننی دوست‌داشتنی است که ساعت‌ها، می‌تواند آن‌ها را سرگرم کند. بسیاری از مردم، از اینکه برای خود یا دیگران غذایی بپزند، غرق لذت می‌شوند و گاهی خانواده یا دوستان را به صرف یک وعده غذای خانگی دعوت می‌کنند.

شاید کمی باورش سخت باشد که در مقابل، عده‌ای هستند که نه‌تنها علاقه‌ای به آشپزی نشان نمی‌دهند، بلکه به‌شدت از آن واهمه دارند و حتی فکر به آشپزی نیز آن‌ها را دچار اضطراب می‌کند. برخی از افراد تنها از آشپزی برای مجالس بزرگ می‌ترسند و عده‌ای دیگر، از آشپزی برای خود نیز دوری می‌کنند. بنابراین، ترس این افراد از آشپزی، صرفا یک ترس ساده نیست و شکل بیماری به خود گرفته است؛ به‌طوری که زندگی روزمره آن‌ها را با اختلال جدی مواجه ساخته است. در واقع، این افراد، دچار فوبیای آشپزی هستند که ابعاد و انواع مختلفی را شامل می‌شود.

ماژروکو فوبیا (Mageirocophobia) یا ماژایروکو فوبیا، اصطلاحی است که برای ترس غیر منطقی از آشپزی به کار می‌رود. افراد مبتلا به این نوع ترس، نه‌تنها در زمان آشپزی با هجمه فراوانی از اضطراب مواجه می‌شوند، بلکه حتی فکر به آشپزی نیز می‌تواند آن‌ها را دگرگون کند. علاوه بر این، ماژروکو فوبیا می‌تواند سبب نفرت از عناصر مرتبط به پخت و پز نیز شود.

از این جهت، ترس از آشپزی اشکال گوناگونی دارد که ترس از ایجاد بیماری، ترس از دستورالعمل‌ها، ترس از پختن غذای غیر قابل خوردن، ترس از ارائه بد یا ضعیف، ترس از فرایند پخت و پز، ترس از آگاهی از غذا و ترس از مصرف غذا، از جمله انواع آن به شمار می‌رود.

  • ترس از ایجاد بیماری: ترس از بیماری، شایع‌ترین نوع فوبیای آشپزی است و افراد مبتلا به آن، از آلودگی، فساد یا پخت کم مواد غذایی هراس دارند. به عقیده کارشناسان، هرچند بیماری ناشی از غذا وجود دارد؛ اما در این نوع فوبیا، استدلال‌های موجود و قوانین عمومی پخت و پز، توسط افراد مبتلا درک نمی‌شود. همچنین، علت این نوع ترس را مطالعه بسیار بیماران در مورد بیماری‌های ناشی از غذا می‌دانند.
  • ترس از دستورالعمل‌ها: برخی از افراد، به دستور پخت‌های سخت و پیچیده‌ای که نیاز به دقت بیشتر یا زمان طولانی دارند، مثل یک تهدید جدی نگاه می‌کنند. آن‌ها علاوه بر تردید نسبت به توانایی فردی خود، نگران هدر رفتن مواد غذایی یا از دست دادن مرحله‌ای خاص در فرایند پخت و پز هستند. در واقع، آن‌ها همواره خود را زیر سوال می‌برند و توانایی انجام کار را در خود نمی‌بینند.
  • ترس از پختن غذای غیر قابل خوردن: در حالی که بسیاری از آشپزها، خود را در طعم، بافت و مزه غرق می‌کنند تا از پختن و چشیدن یک غذای خاص، لذت کافی ببرند؛ افراد مبتلا به ماژروکو فوبیا، از آن فرار می‌کنند. در واقع، این افراد نه‌تنها نسبت به تهیه غذا مطمئن نیستند، بلکه به‌دلیل عدم اعتماد به نفس، از افزودن چاشنی به غذا می‌ترسند؛ درباره زیاد یا کم پختن غذا، به‌شدت نگران هستند و در مورد رسپی‌ها، طعم‌ها و حتی انتخاب مواد مناسب، سردرگم می‌شوند. به عبارت دیگر، در این نوع ترس از آشپزی، فرد نمی‌خواهد که چیزی بپزد که به واسطه طعم عجیب، چاشنی خاص و زیاد پخته یا خام بودن، قابل خوردن نباشد.
  • ترس از ارائه بد یا ضعیف: ترس از ارائه غذا، بیشتر در افراد کمال‌گرا دیده می‌شود و آن‌ها حتی برای انتخاب کارد و چنگال مناسب و تزیین غذا یا میز نیز دچار استرس می‌شوند. این نوع خاص از فوبیای آشپزی، می‌تواند در زمان مهمانی دادن تشدید شود؛ اما فرد مبتلا، حتی هنگام آشپزی برای اعضای خانواده خود نیز چنین احساساتی را تجربه می‌کند. این فرد، همواره نگران ظاهر غذا، لکه لیوان‌ها، رومیزی مناسب و مواردی از این دست است.
  • ترس از فرایند پخت و پز: در طی فرایند پخت پز، این امکان وجود دارد که فرد دچار سوختگی یا بریدگی شود؛ اما اغلب افراد مبتلا به ماژروکو فوبیا، به همین دلایل، از آشپزی دوری می‌کنند. چالش‌های تصادفی هنگام تهیه غذا چون تمام شدن مواد اولیه نیز می‌تواند برای این افراد، به‌شدت استرس‌زا باشد. همچنین، برخی از تکنیک های آشپزی نیز می‌تواند برای این افراد، گیج کننده و ترسناک به نظر برسد.
  • ترس از آگاهی از غذا: معمولا افراد، وقتی برای خود یا دیگران غذا می‌ پزند، از مواد تشکیل‌دهنده، فواید یا خطرات این مواد برای سلامتی و میزان درست مصرف آن، مطلع هستند؛ اما در این موارد، بیمار مبتلا به فوبیا، وسواس بیشتری پیدا می‌کند و این وسواس می‌تواند، بر توانایی او در آشپزی یا حتی، پذیرش غذاهای دیگران تاثیر بگذارد.

  گفته می‌شود که در موارد شدید، فرد مبتلا به ماژروکو فوبیا، خود را به خوردن غذای نپخته و خام عادت می‌دهد. عملی که شاید در کوتاه مدت، به مدیریت سطح اضطراب در این افراد کمک کند؛ اما در دراز مدت، فوبیا را تقویت خواهد کرد و سلامتی بیمار را به خطر خواهد انداخت. 

ترس از پختن غذا در یک زن؛ منبع عکس: mashed؛ عکاس: نامشخص

منبع عکس: mashed؛ عکاس: نامشخص

ترس از ابزار و مواد آشپزی؛ منبع عکس:tfninternational؛ عکاس: نامشخص

منبع عکس: tfninternational؛ عکاس: نامشخص

ترس یک زن از پخت و پز؛ منبع عکس: usatoday؛ عکاس: نامشخص

منبع عکس: usatoday؛ عکاس: نامشخص

نگرانی و ترس یک مرد از آشپزی؛ منبع عکس: eatcookery؛ عکاس: نامشخص

منبع عکس: eatcookery؛ عکاس: نامشخص

نگرانی و ترس از پختن غذا؛ منبع عکس: dilei؛ عکاس: نامشخص

منبع عکس:dilei؛ عکاس: نامشخص

فوبیا یک زن از آشپزی؛ منبع عکس: mentalcureit؛ عکاس: نامشخص

منبع عکس: mentalcureit؛ عکاس: نامشخص

فوبیا ابزار آشپزخانه؛ منبع عکس: eatcookery؛ عکاس: نامشخص

منبع عکس: eatcookery؛ عکاس: نامشخص

فوبیا مواد آشپزخانه؛ منبع عکس: Pu Eble Rino؛ عکاس: نامشخص

منبع عکس: Pu Eble Rino؛ عکاس: نامشخص

ترسیدن از پخت و پز؛ منبع عکس: Pinterest؛ عکاس: نامشخص

منبع عکس: Pinterest؛ عکاس: نامشخص

سوختن غذا؛ منبع عکس: tfninternational؛ عکاس: نامشخص

منبع عکس:tfninternational؛ عکاس: نامشخص

ترس از خراب شدن غذا؛ منبع عکس: verywellmind؛ عکاس: نامشخص

منبع عکس: verywellmind؛ عکاس: نامشخص

آتش گرفتن ماهیتابه غذا؛ منبع عکس: Wattpad؛ عکاس: نامشخص

منبع عکس: Wattpad؛ عکاس: نامشخص

فوبیا آشپزی یک دختر؛ منبع عکس: SuperEva؛ عکاس: نامشخص

منبع عکس: SuperEva؛ عکاس: نامشخص

فوبیا آشپزی یک مرد؛ منبع عکس: tamly؛ عکاس: نامشخص

منبع عکس: tamly؛ عکاس: نامشخص

آتش گرفتن ماهیتابه هنگام آشپزی؛ منبع عکس: IDN-Times؛ عکاس: نامشخص

منبع عکس: IDN-Times؛ عکاس: نامشخص

ترس از فرایند پخت و پز؛ منبع عکس: psychotreat؛ عکاس: نامشخص

منبع عکس: psychotreat؛ عکاس: نامشخص

ترس از خرابکاری حین آشپزی؛ منبع عکس: scaled-CPD-؛ عکاس: نامشخص

منبع عکس: scaled-CPD؛ عکاس: نامشخص

ترس از نتیجه بد در آشپزی؛ منبع عکس: melarossa؛ عکاس: نامشخص

منبع عکس: melarossa؛ عکاس: نامشخص

درباره ترس از آشپزی چقدر می‌دانستید؟ آیا فردی را می‌شناسید که از این نوع فوبیا رنج ببرد؟ این فرد، برای غلبه بر ترس از آشپزی، چه راهکارهایی را امتحان کرده است؟ لطفا نگاه و نظر خود را با ما و سایر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

منبع عکس کاور: foodweb؛ عکاس: نامشخص

مطالب مرتبط:

دیدگاه