روز جهانی دوست چه روزی است؟

زیبا وکیلی
زیبا وکیلی پنجشنبه، ۱۵ تیر ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۰۶
روز جهانی دوست چه روزی است؟

۳۰ ژوئیه روز دوستی و مناسبتی جهانی است. در این روز  افراد بسیاری برای دوستان خود پیام تبریک می‌فرستند یا با آن‌ها وقت می‌گذرانند. 

همه ساله بسیاری از مردم جهان روز دوستی را جشن می‌گیرند. روز جهانی دوستی مناسبتی برای پاسداشت و یادآوری ارزش و جایگاه دوست و دوست‌یابی در روابط اجتماعی و رشد شخصیت افراد است.

روز جهانی دوست چه روزی است؟

۳۰ ژوئیه میلادی، مصادف با هشت مرداد یا ۹ مرداد (در سال‌های کبیسه) خورشیدی، روز جهانی دوست و دوستی نام‌گذاری شده است. اگر به‌دنبال بهانه‌ای جذاب برای مرور خاطرات، گذراندن وقت با دوستان یا ایجاد روابط دوستی جدید هستید، این روز را فراموش نکنید!

آنچه می‌خواهید درباره روز جهانی دوستی بدانید:

تاریخ دقیق روز جهانی دوستی

سازمان ملل متحد روز ۳۰ ژوئیه را به‌عنوان روز دوست و دوستی (Friendship Day یا World Friendship Day) نام‌گذاری کرده‌ است؛ این تاریخ در تقویم شمسی با روز هشت یا ۹ مرداد (در سال‌های کبیسه) مصادف می‌شود. با وجود نام‌گذاری این روز از طرف سازمان ملل متحد، برخی کشورها همچون هند، اولین یکشنبه ماه اوت را به‌ مناسبت روز دوستی جشن می‌گیرند. 

دست دوستی

منبع عکس: newsroompost؛ عکاس: نامشخص

تاثیر مهم نقش دوستی در ایجاد فرهنگ‌های مختلف از دلایل انتخاب یک روز به‌عنوان روز دوستی در تقویم جهانی است. سازمان ملل متحد مردم، نهادها و دولت‌ها را به برگزاری رویداد‌ها و اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های نوآورانه در راستای صلح، درک و دوستی متقابل و اتحاد و یکپارچگی در این روز دعوت می‌کند.

در روز دوستی بسیاری از دوستان قدیمی و جدید، دور و نزدیک و واقعی و مجازی با پیام تبریک، هدیه، دورهمی‌های حضوری و تماس صوتی یا تصویری، خاطرات دوستی خود را مرور می‌کنند و ارزش و اهمیت آن را به یادگیر یادآور می‌شوند. این روز بهانه‌ای برای یافتن دوستان جدید است.

روز جهانی دوست ۱۴۰۳

روز جهانی دوستی در سال ۱۴۰۳ خورشیدی برابر با سه‌شنبه، ۹ مرداد است. تبریک و پاسداشت این روز بین جوانان و در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی رونق بیشتری دارد. روز دوستی در تقویم جهانی ثبت شده است تا بهانه‌ و دلیلی برای یادآوری خاطرات دوستی‌ها داشته باشید؛ خاطرات تلخ و شیرینی که حضور دوستان تاثیر بسزایی در سپری کردن آن لحظات داشته است.

روز دوستی 30 جولای

منبع عکس: herzindagi؛ عکاس: نامشخص

دوستی رابطه ویژه‌ و دو طرفه‌ای است که باعث انتقال و تقویت حس حمایت، انرژی مثبت، شادی، محبت، همراهی و مفید بودن در انسان می‌شود. در مقابل تنهایی اثرات منفی روحی و جسمی همچون احساس شکست، افسردگی، عدم حمایت، فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی و ضعف سیستم ایمنی به‌دنبال دارد. تحقیقات نشان می‌دهند افرادی که دوستانی حمایت‌گر دارند به مراتب از سلامت بیشتری برخوردار هستند. 

ویژگی‌های رابطه دوستی و انواع دوستی

ویژگی‌های شخصیتی همچون حمایت‌گر بودن، قابل‌اعتماد بودن، مهربانی و همدلی شاه کلید ایجاد و حفظ دوستی‌های عمیق و قوی هستند. 

گروه دوستی سیلوئت

منبع عکس: newsroompost؛ عکاس: نامشخص

دوستان واقعی در روزهای ناراحتی و سختی با همدلی و تدبیر هوشمندانه در کنار هم هستند و از مسئله عبور می‌کنند. گذراندن وقت در کنار دوستان، دورهمی‌ها، سفرها و گفتگوهای دلی و دوستانه همه بخش مهمی از خاطرات مشترک ما با دوستانمان را می‌سازند و روز دوستی مجالی برای یادآوری و مرور همه این خاطرات است. 

ترویج فرهنگ صلح از طریق دوستی هدف اصلی نام‌گذاری روز دوستی است

دوستی‌ها انواع مختلفی دارند و می‌توانند فارغ از تفاوت‌های فردی (همچون سن، جنسیت، مذهب، فرهنگ، مکان و زبان) ایجاد شوند. در دوستی پیوندهای عمیق عاطفی، درک متقابل و روحیه هم‌بستگی به‌دلیل اشتراکات کم یا زیاد میان افراد تقویت می‌شود.

دوستان ممکن است هرروز یکدیگر را ملاقات کنند، کنار هم زندگی کنند، سال‌ها از یکدیگر دور باشند یا تنها آنلاین یکدیگر را ببینند و هرگز ملاقاتی نداشته باشند. دوست دوران کودکی، دوست بزرگسالی، دوست دوران تحصیل و دانشگاه، دوست آنلاین و دوست خانوادگی از مهمترین انواع دوستی‌های افراد محسوب می‌شوند.

دوستی دو نفره با دستبند

منبع عکس: timeanddate

تاریخچه روز جهانی دوست

در سال ۱۹۵۸ میلادی برای اولین بار «جویس کلاید هال» (Joyce Clyde Hall)، بنیان‌گذار و موسس کارت‌های تبریک هالمارک (Hallmark cards) در ایالت پاراگوئه آمریکای شمالی، روز دوم ماه اوت را به‌عنوان روز دوستی معرفی کرد؛ پس از آن مردم برخی کشورها با ارسال کارت تبریک، مراتب دوستی و محبت خود را به یکدیگر ابراز می‌کردند. ترویج فرهنگ صلح از طریق دوستی هدف اصلی این نام‌گذاری بود.

پس از «جویس هال» در سال ۱۹۹۸ میلادی «نین عنان» (Nane Maria Annan) همسر «کوفی عنان» (Kofi Annan؛ دبیرکل سابق سازمان ملل متحد) شخصیت کارتونی و محبوب «وینی پو» (Winnie the Pooh) را به‌عنوان سفیر دوستی در جهان معرفی کرد. در ۲۷ ژوئیه سال ۲۰۱۱ میلادی و طی جلسه عمومی سازمان ملل متحد، روز ۳۰ ژوئیه به‌عنوان روز دوستی نام‌گذاری و در تقویم جهانی ثبت شد. هدف از این نام‌گذاری گسترش دوستی میان مردم، کشورها و فرهنگ‌های مختلف بود و از همه کشورهای عضو دعوت کردند تا این روز را گرامی بدارند.

تبریک روز جهانی دوستی

منبع عکس: rishikajain؛ عکاس: نامشخص

داشتن دوستان صمیمی، دلسوز و همراه مزیت بزرگی در زندگی محسوب می‌شود؛ اگر شما نیز دوستان زیادی دارید به این رابطه اجتماعی اهمیت می‌دهید، لطفا نظرات و تجربه‌های خود را با مخاطبان کجارو به اشتراک بگذارید. 

منبع عکس کاور از لینکداین؛ عکاس: نامشخص

پرسش‌های متداول

تاریخ دقیق روز جهانی دوستی چه روزی است؟

سازمان ملل متحد روز ۳۰ ژوئیه را به‌عنوان روز دوست و دوستی نام‌گذاری کرده‌ است.

روز جهانی دوستی  ۱۴۰۳ خورشیدی چه روزی است؟

روز دوستی در سال ۲۰۲۴ میلادی با روز ۹ مرداد ۱۴۰۳ خورشیدی مصادف شده است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه