با ارزش ترین پول دنیا (2023) برای کدام کشور است؟

زهرا مهری نیاری
زهرا مهری نیاری یکشنبه، ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۰۶
با ارزش ترین پول دنیا (2023) برای کدام کشور است؟

پول هر کشور بخش مهمی از اقتصاد آن کشور است و ارزش پول در دنیا به کاهش یا افزایش نرخ جهانی آن بستگی دارد.

با ارزش ترین پول دنیا بر اساس میزان عرضه و تقاضای آن‌ها، هم در داخل و هم خارج از کشورها انجام می‌شود. افزایش تقاضا باعث افزایش ارزش پول و در نتیجه تبدیل آن به گران‌ترین پول جهان می‌شود و در مقابل، افزایش عرضه سبب کاهش ارزش آن می‌شود. تنها تعداد اندکی از ۱۸۰ ارزی که سازمان ملل به رسمیت می‌شناسد، به‌عنوان پول‌های ارزشمند دنیا محسوب می‌شوند. اهمیت ارزش پول زمانی بیشتر مشخص می‌شود که شهروندان یک کشور به هنگام سفر خارجی نیازمند تهیه ارز مسافرتی می‌شوند.

در این مقاله همراه ما باشید تا اطلاعات جالبی درباره ارزشمندترین پول‌های دنیا به دست آورید.

با ارزش ترین پول دنیا:

۱۰. دلار آمریکا

  • کد بین‌المللی: USD

دلار آمریکا

منبع عکس: torob.com

دلار آمریکا یکی دیگر از با ارزش‌ترین پول‌های دنیا است که در رده نهم قرار گرفته است. دلار آمریکا واحد پول ایالات متحده و چندین کشور دیگر است. در حال حاضر این واحد پول از نظر حجم معاملات و مبادلات قوی‌ترین پول جهان محسوب می‌شود. دلار آمریکا بزرگ‌ترین سهم را در ذخیره ارزی جهان دارد و در اکثر بانک‌های مرکزی و بانک‌های تجاری در سطح جهانی نگهداری می‌شود.

دلار در ایران نیز اهمیت بالایی دارد و افراد زیادی با تفکر سرمایه‌گذاری نسبت به خرید آن اقدام می‌کنند و همین امر سبب می‌شود که قیمت دلار همه‌روزه در ایران توسط افراد بی‌شماری رصد شود. دلار آمریکا به‌دلیل استقبال گسترده از آن، درصد بالایی از معاملات روزانه بازار ارز را به خود اختصاص داده است.

۹. یورو اتحادیه اروپا

  • کد بین‌المللی: EUR
  • ارزش هر یکا در تابستان ۱۴۰۲: ۱/۰۹ دلار آمریکا

یورو اروپا

منبع عکس: blog.iranianxe.com

یورو در سال ۱۹۹۹ با هدف اتحاد کشورهای اروپایی برای مقاصد تجاری و سیاسی و در بحبوحه آشوب‌های سیاسی و اقتصادی معرفی شد. یورو، ارز رسمی کشورهای عضو اتحادیه اروپا است و هم‌اکنون در ۱۹ کشور از ۲۷ کشور عضو این اتحادیه مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ به همین دلیل به پرکاربردترین ارز رسمی در دنیا تبدیل شده است.

ارزش یورو در طول سال‌های گذشته به‌شکل قابل‌توجهی افزایش یافته است و به یکی از قدرتمندترین ارزهای جهانی تبدیل شده است. یورو که بزرگ‌ترین قدرت تجاری دنیا را شکل داده است، امروزه بیش از دلار ارزش دارد؛ اما از نظر میزان مبادلات تجاری بین‌المللی، یورو بعد از دلار آمریکا به‌عنوان دومین ارز پرکاربرد جهان شناخته می‌شود. این ارز در ابتدا به‌صورت مجازی و در قالب چک بانکی و همین طور انتقال الکترونیک شروع به کار کرد و چند سال بعد در سال ۲۰۰۲، اسکناس بانکی و همین طور سکه‌های رایج برای آن ارائه شد. 

۸. فرانک سوئیس

  • کد بین‌المللی: CHF
  • ارزش هر یکا در تابستان ۱۴۰۲: ۱٫۱۲ دلار آمریکا

فرانک سوئیس

منبع عکس: blog.iranianxe.com

فرانک سوئیس در دو کشور سوئیس و لیختن اشتاین کاربرد دارد. سوئیس یکی از کشورهای ثروتمند، توریستی و همچنین پیشرفته در صنعت تکنولوژی است که واحد پول معتبری دارد. به‌دلیل سیاست‌های سخت‌گیرانه مالی و سطح پایین بدهی کشور سوئیس، فرانک محبوبیت بالایی در میان دیگر ارزها برای معاملات به دست آورده است.

سوئیس از دیرباز به سیستم مالی و بانکداری قدرتمندش معروف بوده است و برای دارایی‌های ثروتمندان جهان، امن‌ترین و سری‌ترین خزانه دنیا محسوب می‌شود. همچنین از آنجا که ارز این کشور در فهرست پرکاربردترین ارزهای دنیا در معاملات قرار دارد، به نظر می‌رسد که فرانک سوئیس در آینده نیز ارزش خود را همچنان حفظ کند.

۷. دلار جزیره کیمن

  • کد بین‌المللی: KYD
  • ارزش هر یکا در تابستان ۱۴۰۲: ۱٫۲ دلار آمریکا

دلار جزیره کیمن

منبع عکس: shareino.ir

واحد پول جزایر کیمن، پنجمین پول با ارزش دنیا است و هیچ‌گونه مالیاتی هم به آن تعلق نمی‌گیرد. در ابتدا این کشور کوچک و گرمسیری از دلار جامائیکا استفاده می‌کرد؛ اما از سال ۱۹۷۲ دلار کیمن نخستین بار به‌عنوان جایگزین دلار جامائیکایی معرفی شد. مسئولیت کنترل این واحد پولی برعهده مرجع پولی جزایر کیمن قرار دارد. 

جزایر کیمن، یکی از مستعمره‌های بریتانیا واقع در دریای کارائیب و متشکل از سه جزیره براک، کیمن و کیمن کوچک است. این کشور خودمختار، حکومت مستقل دارد؛ مکانی برای افراد ثروتمند و شرکت‌های بزرگ است و به‌عنوان یکی از بهترین کشورها از نظر پناهگاه مالیاتی به شمار می‌رود. در این کشور گواهینامه رسمی برای تعدادی از بزرگ‌ترین بانک‌های دنیا، صندوق‌های مالی و همین طور شرکت‌های بیمه صادر می‌شود و به هیچ‌یک سرمایه‌گذاری‌های خارجی دست رد نمی‌زند.

۶. پوند انگلیس

  • کد بین‌المللی: GBP
  • ارزش هر یکا در تابستان ۱۴۰۲: ۱٫۲۵ دلار آمریکا

پوند انگلیس

منبع عکس: iranskenas.com

پوند انگلیس یا پوند استرلینگ دارای مقام ششم با ارزش‌ترین پول دنیا است که در زمان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برکسیت)، رشد منفی زیادی داشت. این پول پس از دلار آمریکا، یورو و ین، چهارمین ارز پرمعامله در بازار ارز جهانی یا همان فارکس است که حدود ۱۲٫۸٪ از معاملات روزانه بازار ارز توسط آن انجام می‌شود.

بریتانیا اقتصاد گسترده و فعالی دارد و پایتخت آن یعنی لندن، قطب مالی جهان به‌حساب می‌آید. لندن تعدادی از عظیم‌ترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری جهان را در خود جای داده است.

۵. پوند جبل‌ طارق

  • کد بین‌المللی: GIP
  • ارزش هر یکا در تابستان ۱۴۰۲: ۱٫۲۶ دلار آمریکا

پوند جبل طارق

منبع عکس: en.numista.com

واحد پول رایج در کشور جبل‌ طارق، پوند است؛ سکه‌ها و اسکناس‌های پوند جبل‌الطارق توسط دولت این کشور چاپ می‌شوند. جبل‌ طارق دهکده‌ای کوهستانی در ساحل جنوبی اسپانیا در جنوب غربی اروپا است که در انتهای جنوبی شبه‌جزیره ایبری قرار دارد؛ این منطقه از شمال مرز مشترک با اسپانیا دارد و یکی از سرزمین‌های فرادریایی بریتانیا به شمار می‌رود.

تنگه جبل طارق با  ۱۳ کیلومتر عرض، دریای مدیترانه را به اقیانوس اطلس وصل می‌کند و در دو سوی آن مراکش و اسپانیا قرار دارند؛ تنگه‌ای که بخش اعظمی از تجارت دریایی جهان از آن می‌گذرد. جبل طارق سال ۱۷۰۴ میلادی در جنگ جانشینی اسپانیا به تصرف نیروهای مشترک بریتانیایی-هلندی درآمد و در سال ۱۷۱۳ مالکیت منطقه جبل طارق برای همیشه به بریتانیا واگذار شد؛ البته دولت اسپانیا هیچ‌گاه حکومت بریتانیا بر این منطقه را به رسمیت نشناخت.

۴. دینار اردن

  • کد بین‌المللی: JOD
  • ارزش هر یکا در تابستان ۱۴۰۲: ۱٫۴۱ دلار آمریکا

دینار اردن

منبع عکس: thetopcollection.com

دینار اردن رتبه چهارم با ارزش‌ترین پول دنیا را به‌خود اختصاص داده است. کشور اردن در کرانه رود اردن واقع شده است و با وجود ذخایر نفتی بالا، برخلاف همسایگانش وابستگی چندانی به صادرات نفت ندارد؛ به همین دلیل، ثبات اقتصادی بهتری دارد. از دلایل ارزش بالای دینار اردن، سیاست‌های مالی سفت و سختی است که دولت این کشور برای ثابت نگه‌داشتن نرح ارز اعمال می‌کند؛ یکی از مهم‌ترین این سیاست‌ها، اتصال به دلار آمریکا است که باعث می‌شود پول کشور بر اثر نوسانات عرضه و تقاضا دچار تغییر نشده و نرخ ثابتی داشته باشد.

این ارز پس از جایگزینی پوند فلسطین، در سال ۱۹۵۰ به‌عنوان پول رسمی اردن معرفی شد و در ۲۰ سال گذشته، دارای ارزشی بالاتر از دلار آمریکا بوده است. این واحد پول به ۱۰ درهم، ۱۰۰ قرش و ۱,۰۰۰ فلس تقسیم می‌شود. دینار اردن تنها در این کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد و در هیچ جای دیگر دنیا کاربرد ندارد.

۳. ریال عمان

  • کد بین‌المللی: OMR
  • ارزش هر یکا در تابستان ۱۴۰۲: ۲٫۶ دلار آمریکا

ریال عمان

منبع عکس: etelanews.com

ریال عمان سومین پول با ارزش دنیا است. عمان در سواحل جنوب شرقی شبه‌جزیره عربستان قرار دارد و اقتصاد ‌آن به‌شدت به ذخایر نفتی متکی است. واحد پول عمان پیش از سال ۱۹۴۰ میلادی، روپیه هند و ماریا ترزا بود؛ روپیه هند تا سال ۱۹۵۹ در این کشور ارزش خود را حفظ کرد. بعدها در سال ۱۹۷۳ ریال عمان جایگزین آن‌ها شد و به‌دلیل موفقیت در مبادلات نفتی بین کشورها، ارزش بسیار زیادی پیدا کرد. قیمت نفت موضوع بسیار مهمی در عمان بوده و این کشور دارای ذخایر فراوان نفتی است.

از خصوصیات واحد پول عمان به‌عنوان یکی از با ارزش‌ترین پول‌های دنیا، تقسیم هر یک ریال به ۱,۰۰۰ واحد کوچک‌تر به نام بیسه است. در حالی که کشورها به‌طور معمول، پولشان را به واحدهای ۱۰۰ تایی تقسیم می‌کنند. قدرت خرید این ارز آن‌قدر زیاد است که دولت عمان مجبور است اسکناس‌های ۱٫۴ و ۱٫۲ ریالی معرفی کند. 

۲. دینار بحرین

  • کد بین‌المللی: BHD
  • ارزش هر یکا در تابستان ۱۴۰۲: ۲٫۶۵ دلار آمریکا

دینار بحرین

منبع عکس: etelanews.com

دینار بحرین رتبه دوم با ارزش‌ترین پول دنیا را به خود اختصاص داده است. از دلایل اصلی ارزش بالای پول این کشور جزیره‌ای که در خلیج فارس واقع شده است، ذخایر نفتی و فرصت‌های شغلی فراوان آن است؛ با این حال، دینار بحرین در سال ۱۹۶۵ میلادی به‌جای روپیه خلیج فارس معرفی شد و ارزش آن خیلی زود بالا رفت.

۱. دینار کویت

  • کد بین‌المللی: KWD
  • ارزش هر یکا در تابستان ۱۴۰۲: ۳٫۲۶ دلار آمریکا

دینار کویت

منبع عکس: wisgoon.com

گران‌ترین پول جهان، دینار کویت است. این واحد پول برای اولین بار در سال ۱۹۶۱ معرفی شد. کویت به‌دلیل ذخایر انبوه نفت و صادرات آن، کشور ثروتمندی در جهان شناخته می‌شود. این کشور اقتصادی پایدار داشته که در آن مالیات وجود ندارد و نرخ بیکاری هم بسیار ناچیز است.

در طول سالیان گذشته، دینار کویت در مقایسه با ارزهای کشورهای دیگر ارزش بالاتری داشته است. البته با وجود گران بودن دینار کویت، در معاملات ارزی زیاد از آن استفاده نمی‌شود.

جدول ارزش پول‌ها

واحد پولکشورکد ایزونمادبرابری با یک دلار آمریکا
دینار کویتکویتKWD
د.ک یا KD۳٫۲۶
دینار بحرینبحرینBHD
د.ب یا BD۲٫۶۵
ریال عمانعمانOMRریال یا ر.ع یا RO۲٫۶۰
دینار اردناردنJODد.ا یا JD۱٫۴۱
پوندجبل طارقGIP£۱٫۲۶
پوندانگلیسGBP£۱٫۲۵
دلارجزایر کیمنKYD$۱٫۲۰
فرانکسوئیسCHF۱٫۱۲
یورواروپاEUR۱٫۰۹
دلارآمریکاUSD$۱

نرخ ارز یا ارزش پول کشورها چیست؟

دلار

منبع عکس: .eghtesadnews.com

هر کشور واحد پول مشخصی دارد که تمامی معاملات داخلی آن کشور با استفاده از آن انجام می‌شود. به واحدهای پولی که در کشورهای دیگر جز کشور اصلی داد و ستد شود، به‌صورت کلی «ارز» گفته می‌شود. نرخ ارز عبارت است از «قیمت یک واحد پول خارجی در مبادله با پول رایج کشور»؛ این نکته ارزش پول یک کشور را مشخص می‌کند. برای انجام معامله در کشور خارجی باید ارزش پول کشور مبدا را در کشور مقصد در نظر گرفت.

در صورت کم شدن ارزش پول کشور و کم یا گران شدن ارز خارجی، درآمد صادرات از آن کشور برای اتباع خارجی ارزان می‌شود؛ ولی در مقابل، هزینه واردات برای اتباع داخلی گران می‌شود. در نتیجه هرچه ارزش واحد پول یک کشور افزایش پیدا کند، قیمت اجناس وارداتی برای آن کشور ارزان می‌شود و روند مثبتی در اقتصاد و زندگی مردم ایجاد می‌کند. 

قدیمی ترین واحد پولی دنیا

پوند انگلیس

منبع عکس: karafarinnews.ir

پوند استرلینگ یا همان پوند انگلستان (GBP)، قدیمی‌ترین واحد پول در حال استفاده در دنیا محسوب می‌شود. پوند انگلیس اولین بار در سال ۱۴۸۹ در بریتانیای کبیر مورد استفاده قرار گرفت. این واحد پول در دوران زیادی از تاریخ انگلیس مبادله شده است. پوند امروزه در لیست ارزهای معتبر و پرمبادله جهان قرار دارد و با دلار و یورو در رقابت است. 

واحد کوچک‌تر پوند، «پنی» نام دارد و هر پوند برابر با ۱۰۰ پنی است. تا سال ۱۹۷۰ «شیلینگ» و «فلورین» نیز در یکای پول انگلیس وجود داشته‌اند. هر پوند ۲۰ شیلینگ؛ هر دو شیلینگ یک فلورین؛ هر شیلینگ ۱۲ پنی و هر پنج شیلینگ یک کرون بود. گفته می‌شود ریشه کلمه پوند از کلمه «لیبرا» استخراج شده که در زبان زبان لاتین به‌معنای وزن یا تعادل است. از این ریشه عبارت «لیبرا پوندو» ساخته شد که به‌معنای یکای وزن پوند است.

بی‌ ارزش‌ ترین پول دنیا

ریال ایران

  • کد بین‌المللی: IRR
  • ارزش هر یکا در تابستان ۱۴۰۲: ۰/۰۰۰۰۲۴ دلار آمریکا

بولیوار ونزوئلا

منبع عکس: shmi.ir

ریال ایران رتبه اول را در لیست بی‌ارزش‌ترین پول‌های دنیا در مه ۲۰۲۳ دارد. ارزش پول در ایران پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ خورشیدی به‌دلیل عوامل متعددی نظیر خروج سرمایه‌گذاران خارجی، جنگ ایران و عراق، تحریم‌ها و دیگر ناآرامی‌ها در منطقه کاهش یافته است.

پس از ریال ایران بی‌ارزش‌ترین پول‌های دنیا به‌ترتیب دونگ ویتنام، لئون سیرالئون، کیپ لائوس، روپیه اندونزی، سام ازبکستان، فرانک گینه، گوارانی پاراگوئه، شیلینگ اوگاندا و دینار عراق هستند.

چگونه ارزش پول یک کشور تعیین می‌ شود؟

تعیین ارزش پول کشورها

منبع عکس: mojnews.com

قیمت یا نرخ ارز، عددی است که به‌وسیله آن می‌توان ارزش پولی کشوری را بر اساس ارز یا پول کشور خارجی در یک بازه زمانی معین نشان داد. روش‌های مختلفی برای تعیین نرخ ارز وجود دارد؛ هر کشوری بر اساس نیاز بازار داخلی‌اش نظام مالی مناسبی را انتخاب می‌کند. هرکدام از این نظام‌های مالی و پولی مزایا و معایبی دارند که سیاست‌گذاران مالی با توجه به موقعیت و نوع تبادلات کشور، مناسب‌ترین آن‌ها را انتخاب می‌کنند. 

مسائل و تنش‌های سیاسی، رونق و افول اقتصادی یا بحران‌های جهانی بر نرخ ارز تاثیر مستقیم دارند. تعیین نرخ ارز در کشورهایی که بیشتر تحت‌تاثیر عوامل بیرونی و به‌خصوص داخلی قرار می‌گیرند، سخت‌تر و پیچیده‌تر است. بالا و پایین شدن قیمت ارز در کشورهایی که چرخه اقتصادی‌شان وابسته به دلار یا سایر ارزهاست، بیشتر است. یکی دیگر از مهم‌ترین عوامل تغییر و نوسان ارزش پول، میزان تقاضا است؛ به‌عنوان مثال، اگر میزان تقاضا افزایش پیدا کند، معمولا بازار دچار تورم نیز می‌شود و ارزش پول روندی نزولی پیدا می‌کند.

 برای تعیین ارزش پول یک کشور، سه روش وجود دارد: 

  • روش اول، نرخ تبادل: بر اساس اینکه چه مقدار از آن واحد پول با ارزهای خارجی مبادله می‌شود. معامله‌گران فارکس در بازار ارز و بورس، تعیین‌کننده نرخ تبادل ارز هستند. معامله‌گران عرضه و تقاضا و نیز انتظارات خود در آینده را برای تعیین ارزش پول در نظر می‎‌‌گیرند. به همین دلیل ارزش پول در طول معاملات روزانه دچار نوسان می‌شود.
  • روش دوم، ارزش‌گذاری اسناد خزانه: بر اساس اینکه سهولت خریداری یک واحد پول از طریق بازار ثانویه چقدر است و آیا می‌توان آن را به‌راحتی تبدیل به واحد پول مورد نظر کرد. زمانی که تقاضا برای اوراق خزانه افزایش یابد، ارزش آن واحد پول نیز به‌صورت خودکار افزایش می‌یابد.
  • روش سوم، ذخایر ارز خارجی: این روش بر اساس مقدار واحد پول یک کشور که در اختیار دولت‌های خارجی قرار دارد، انجام می‌شود. هر قدر که میزان واحد پول کشوری در دولت‌های خارجی بیشتر باشد، به همان میزان عرضه نیز کاهش خواهد یافت. این کار باعث بالا رفتن ارزش پول آن کشور می‌شود. اگر دولت‌های خارجی خواستار فروش تمامی پول‌ها و دارایی‌های خزانه باشند، در این صورت واحد پول مورد نظر سقوط خواهد کرد و ارزش پول آن کشور بسیار کاهش خواهد یافت.

ارز کشورهای مختلف

منبع عکس: alirezaxchange.com

اگر درباره با ارزش ترین پول دنیا یا نحوه تعیین ارزش پول یک کشور نظری دارید، آن را با ما و سایر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

پرسش‌های متداول

با ارزش ترین پول دنیا به‌ ترتیب کدامند؟

با ارزش ترین پول دنیا به‌ ترتیب، دینار کویت، دینار بحرین، ریال عمان، دینار اردن، پوند جبل‌الطارق، پوند بریتانیا، دلار جزایر کیمن، فرانک سوئیس، یورو و دلار آمریکا است.

رتبه پول ایران در جهان چیست؟

ریال ایران، بی ارزش ترین پول دنیا در مه ۲۰۲۳ است.

گران‌ترین پول جهان متعلق به کدام کشور است؟

دینار کویت

قدیمی‌ترین پول دنیا چیست؟

پوند استرلینگ یا همان پوند انگلستان

منبع عکس کاور: fararu.com

مطالب مرتبط:

دیدگاه