حمل و نقل عمومی در آنتالیا؛ راهنمای گردشگران

زهره زرشکیان
زهره زرشکیان پنجشنبه، ۷ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۳۰
حمل و نقل عمومی در آنتالیا؛ راهنمای گردشگران

حمل و نقل عمومی در آنتالیا با اتوبوس، تاکسی، دلموش و تراموا انجام می‌شود. در ادامه با وسایل حمل و نقل عمومی برای سفر به این شهر ترکیه آشنا شوید.

تعداد زیاد و گستره متنوع جاهای دیدنی آنتالیا، آن را به یکی از مقاصد مهم در سفر به ترکیه تبدیل کرده و در سال‌های اخیر با توجه به افزایش تعداد گردشگران، سیستم حمل و نقل عمومی آن رو به پیشرفت بوده است.

معمولا آشنایی با سیستم حمل و نقل عمومی در شهرها و کشورهای مختلف، برای گردشگران دشوار خواهد بود. خصوصا زمانی که با زبان کشور مقصد، آشنایی چندانی نداشته باشند.

ازاین‌رو بهتر است پیش از سفر، اطلاعات کافی از مقصد خود کسب کنید؛ در مورد مکان‌های توریستی، جاذبه‌های دیدنی، مکان‌های اقامتی از جمله هتل‌ها، راهنمای خرید در آن شهر یا کشور و نحوه تردد و کرایه‌ها، راهنمای مناسبی بخوانید. در این بخش از مقالات راهنمای آنتالیا، در مورد تردد در این شهر نکاتی را خواهیم گفت.

در آنتالیا گزینه‌های مختلفی برای حمل و نقل عمومی وجود دارد که شامل اتوبوس‌های عمومی، تاکسی‌ها، واگن‌های برقی، مینی‌بوس‌ها و دلموش‌ها هستند.

حمل و نقل عمومی در آنتالیا

زمانی که به فرودگاه آنتالیا می‌رسید بهتر است تاکسی یا وسیله نقلی شخصی بگیرید تا به هتل محل اقامت‌تان بروید.

از فرودگاه به مقصد مرکز شهر آنتالیا، هیچ اتوبوس یا مینی‌بوسی وجود ندارد. بهتر است پیش از گرفتن تاکسی در مورد کرایه به توافق برسید.

بهترین شیوه هم این است که پیش از رسیدن به مقصد، از طریق آژانس‌های مسافرتی تاکسی رزرو کنید.

اتوبوس

اتوبوس در آنتالیا

گزینه‌های زیادی برای حمل و نقل عمومی در آنتالیا وجود دارد که معمولا توریست‌ها مشتاق هستند از چند مورد از آن‌ها استفاده کنند تا به مقصد نهایی خود برسند.

سیستم اتوبوس‌های عمومی نیز به‌عنوان بهترین شیوه برای دسترسی به بیشترین مکان‌ها در آنتالیا محسوب می‌شود.

نیازی به کرایه کردن ماشین یا تاکسی نیست؛ چراکه وسایل حمل و نقل عمومی در آنتالیا مناسب، ارزان و راحت هستند؛ بنابراین توریست‌ها می‌توانند به‌راحتی برای رسیدن به مقصد‌های مهم یا جاذبه‌های مختلف از آن‌ها استفاده کنند. ترمینال این اتوبو‌س‌ها در مرکز شهر آنتالیا است که اتوبوس‌ها روزانه از آنجا حرکت می‌کنند.

بیشتر مناطق شهری (و حتی حومه شهر) با اتوبوس‌ها به‌راحتی در دسترس هستند

سیستم اتوبوسرانی در آنتالیا در سال‌های اخیر دچار تغییراتی شده و بهبود پیدا کرده است. کلیه اطلاعات مربوط به مسیر اتوبوس‌ها را می‌توانید در ??? ???? ببینید.

بیشتر مناطق شهری (و حتی حومه شهر) با اتوبوس‌ها به‌راحتی در دسترس هستند. کرایه اتوبوس‌ها در حال حاضر حدود ۲ هزار تومان است. اتوبوس‌ها در ساعات ازدحام بسیار شلوغ هستند؛ بنابراین اگر می‌توانید بین ساعات ۷ تا ۹:۳۰ صبح و ۱۶:۳۰ تا ۱۹:۰۰ از اتوبوس‌ها استفاده نکنید.

برای پرداخت کرایه اتوبوس‌ها تنها می‌توانید از کارت‌هایی با نام آنتالیا کارت (Antalyakart) استفاده کنید. قیمت این کارت‌ها ۵ لیر (۴۶۰۰ تومان) است و می‌توانید آن‌ها را از فروشگاه‌ها یا کیوسک‌های خاصی تهیه کنید. برای افزایش اعتبار کارت می‌توانید از مکان‌های خرید کارت و همچنین از خودپردازها و ایستگاه‌های تراموا استفاده کنید. ارزش کارت‌های اعتباری نیز با افزایش قیمت لیر زیاد می‌شود. توجه کنید که رانندگان بلیط نمی‌فروشند.

آنتالیا کارت

  • در مینی‌بوس‌های آنتالیا نیز باید از آنتالیا کارت استفاده کنید.
  • در این لینک می‌توانید نقشه‌ی دفاتر فروش آنتالیا کارت را ببنید.
  • قانون محلی در آنتالیا این است که صندلی خود را به افراد مسن، خانم‌های باردار، مسافرانی که بچه به‌همراه خود دارند و مسافران ناتوان و معلول بدهید.
  • برای توقف اتوبوس‌ها در هنگام پیاده شدن، نزدیک درب آن‌ها دکمه مخصوص زنگ وجود دارد.
  • اتوبوس‌های بزرگ‌تر فقط در ایستگاه‌های مشخص توقف می‌کنند؛ اما اتوبوس‌های کوچک‌تر سفید و نارنجی معمولا در هر قسمت از مسیر توقف می‌کنند.
برای پرداخت کرایه اتوبوس‌ها تنها می‌توانید از آنتالیا کارت استفاده کنید

از مسیر آنتالیا به کمر به‌صورت رفت و برگشت، اتوبوس دریایی وجود دارد. در تابستان روزانه ساعت ۹:۰۰ صبح و ۱۸:۰۰ از آنتالیا حرکت می‌کند. ساعت حرکت این اتوبوس از کمر، ۱۰:۴۵ و ۱۹:۱۵ است.

کرایه اتوبوس‌ها هم ۱۵ لیر (۱۳ هزار تومان) برای افراد عادی، ۱۰ لیر (۹ هزار تومان) برای بازنشستگان و ۹ لیر (۸ هزار تومان) برای کودکان است.

دلموش

دالموس آنتالیا

استفاده از دلموش در آنتالیا به‌عنوان وسیله تردد و حمل و نقل در شهر، نه‌تنها به خاطر راحتی در استفاده و در دسترس بودن، بلکه به خاطر تجربه سفر محلی بسیار مناسب و کارآمد است. معمولا گردشگران این شهر هم مشتاق هستند که آن را امتحان کنند.

معمولا رانندگان دلموش‌ها به توریست‌هایی که مسیر را گم کرده‌اند کمک می‌کنند و راهنمای عالی برای آن‌ها محسوب می‌شوند.

موضوع عجیب در مورد دلموش‌ها کرایه‌ی آن‌ها است. در دلموش‌ها کرایه از طرف مسافران عقب جمع‌آوری و به راننده تحویل داده می‌شود. سپس مابقی پول به همین شیوه به مسافران بازگردانده می‌شود.

  • معمولا بلافاصله بعد از سوار شدن بر دلموش، کرایه پرداخت می‌شود.
  • در حال حاضر کرایه دلموش ۱٫۵۰ لیر ترکه (حدود ۱۴۰۰ تومان) برای سفرهای داخل شهری و کمی بیشتر از این مقدار برای سفر به روستاها و مکان‌های اطراف شهر است.

در هر بخشی از شهر که باشید می‌توانید دلموش کرایه کنید و زمانی که می‌خواهید پیاده شوید، کافی است به راننده اطلاع دهید. این روش بسیار ارزان و شیوه جالبی برای تجربه فضای ترکیه‌ای است.

تراموا یا واگن برقی

واگن برقی در آنتالیا

واگن برقی یا تراموا در آنتالیا به چند مکان مشخص محدود می‌شود. این وسیله برای گردشگران مفید است، چراکه بسیاری از جاذبه‌های اصلی این شهر، شامل موزه‌های آنتالیا را پوشش می‌دهد. مسیر تراموا یک خط دارد و ۲ واگن برقی مختلف در آن وجود دارد که هرکدام در یک مسیر (رفت و برگشت) حرکت می‌کنند. تراموا هر نیم ساعت حرکت می‌کند و برای مقاصد خاص، ارزان و راحت است.

تاکسی

تاکسی در آنتالیا

برای مسیرهای طولانی بهتر است از تاکسی استفاده کنید. البته بهتر است پیش از سوار شدن کرایه را مشخص کنید. برای مسیرهای داخل شهری و نزدیک‌تر، عموما از تاکسی‌متر استفاده می‌شود. بین ساعات ۱۲ شب تا ۶ صبح، ساعات شبانه محسوب می‌شود و کرایه‌ها ۵۰ درصد افزایش می‌یابد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه