حمل و نقل عمومی در بانکوک، تایلند (قسمت دوم)

محبوبه رستمی
محبوبه رستمی پنجشنبه، ۴ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۴۵
حمل و نقل عمومی در بانکوک، تایلند (قسمت دوم)

در طول سفر‌های خارجی، همواره آشنایی با سیستم حمل و نقل عمومی هر کشور از پیچیده‌ترین و آزاردهنده‌ترین کارهای ممکن به شمار می‌رود. از این رو سعی کرده‌ایم با دادن راهنمایی‌های لازم از شدت این پیچیدگی بکاهیم. برای آشنایی با سیستم حمل و نقل عمومی در بانکوک با کجارو همراه باشید.

به دلایلی ترافیک در بانکوک را می‌توان بدنام توصیف کرد. وجود وسایل کارآمدی همچون مترو (MRT)، اتوبوس، تاکسی، ترن هوایی (BTS) و حتی قایق گزینه‌های قابل قبولی را پیش روی شما قرار می‌دهند که هر کدام در مواقع خاصی به شما کمک می‌کنند.

برای مثال، ترن هوایی و مترو، مراکز خرید، سرگرمی و تجاری شهر را به هم متصل می‌کنند در حالی که با قایق‌ها می‌توان به اغلب نقاط تاریخی و جاذبه‌های کنارآبی بانکوک دسترسی پیدا کرد.

تاکسی گزینه‌ی ارزانی به شمار می‌رود و تقریبا در هرگوشه از شهر می‌توان یکی از آن‌ها را یافت، بنابراین گزینه‌های در دسترس‌تری محسوب می‌شوند.

از طرف دیگر وسایل نقلیه‌ای همچون توک-توک (موتور سه‌پاچه) جدا از کاربرد خاص خود، یکی از جاذبه‌های بانکوک قلمداد می‌شوند که دست کم یک بار باید امتحان کنید. از آنجایی که بانکوک شهر بزرگی محسوب می‌شود، نمی‌توان گیج کننده بودن سیستم حمل و نقل آن را کتمان کرد.

تاکسی

علاوه بر ترن هوایی و متروی زیر زمینی، آسان‌ترین و کارآمدترین راه جابجایی در سطح شهر استفاده از اتواع تاکسی است. اغلب تاکسی‌ها، جدید و جادار هستند. این تاکسی‌ها علاوه بر رنگ‌های سنتی سبز-زرد و قرمز-آبی در رنگ‌های جیغی مانند نارنجی روشن، قرمز و حتی صورتی هم وجود دارند.

تاکسی‌های بانکوک در رنگ‌های جیغی مانند نارنجی روشن، قرمز و حتی صورتی هم وجود دارند.

پیدا کردن تاکسی به خصوص در نزدیکی هتل‌ها، مراکز خرید و دیگر جاذبه‌های توریستی کار سختی نیست، با این وجود هنگام بارش باران و ساعات پر ازدحام ممکن است کمی منتظر بمانید. کرایه‌ها از ۳۵ بات شروع می‌شود و ۲ بات به ازای هر یک کیلومتر به مبلغ آن افزوده می‌شود. (در ترافیک شدید و هنگامی که هر ساعت کم‌تر از ۶ کیلومتر جابجایی صورت می‌پذیرد باید مبلغ ۱/۲۵ بات اضافه به ازای هر متر بپردازید).

کرایه‌ی تاکسی‌های مرسوم برای چند کیلومتر حدود ۵۰ بات است. از آنجایی که اغلب راننده‌های تاکسی از سطح زبان انگلیسی کمی برخوردارند، گاهی ارتباط برقرار کردن با آن‌ها امری طاقت فرسا می‌شود.

تاکسی در بانکوک

تاکسی در بانکوک

نکاتی که بد نیست بدانید:

  • با اینکه امروزه در همه‌ی تاکسی‌های بانکوک تاکسی‌متر نصب است، اما گاهی باید صادقانه از آن‌ها بخواهید تا آن را روشن کنند.
  • رنگ تاکسی‌ها صرفا به خاطر شرکت‌های متفاوتی است که آن‌ها را اداره می‌کنند و کرایه‌ها تفاوتی با هم ندارند.
  • تعجب نیست اگر گاهی برخی از راننده‌ها از رساندن شما به مقصد مد نظرتان اجتناب کنند. گرچه نمی‌شود برای این موضوع کار زیادی انجام داد، اما در صورت تمایل بد نیست به سازمان حمل و نقل با شماره تماس ۱۵۸۴ گزارش راننده‌ی خاطی را بدهید. اگر از پلاک ماشینش عکس بگیرید، بهتر نتیجه خواهید گرفت. پلاک‌ها هم در داخل و هم در بیرون تاکسی نصب شده‌اند.
  • برخی از راننده‌ها شدیدا مشتاق هستند که شما را به نقاط خوب شهر ببرند، بهتر است آن‌ها را نادیده بگیرید. اگر نسبت به ظاهر یا رفتار یک راننده چندان خوشبین نیستید، بهتر است منتظر تاکسی بعدی بمانید.
  • انتظار نداشته باشید همه‌ی راننده‌های تاکسی در بانکوک، این شهر را مثل کف دستشنان بشناسند. بهتر است همواره آدرس دقیق و یک نقشه به همراه داشته باشید.
  • قبل از اینکه در تاکسی را باز کنید، به اطراف نگاهی بیاندازید و از نزدیک نشدن موتورسیکلت‌ها مطمئن شوید. اغلب مسافران این موضوع را نادید می‌گیرند و گاهی بر اثر برخورد موتورسیکلت با در اتومبیل حوادث ناگواری به وجود می‌آید.

تاکسی بانکوک

قایق

گشت و گذار با قایق در بانکوک تجربه‌ای شگفت‌انگیز است که به هیچ وجه نباید از آن غافل شد. از این طریق می‌توانید نگاهی اجمالی به نقاط کور شهر که از روی زمین قابل مشاهده نیستند داشته باشید. با این حال استفاده از این سیستم حمل و نقل گسترده ممکن است کمی پیچیده باشد.

قایق بانکوک

مواردی که بد نیست بدانید:

آبراه بانکوک به سه بخش تقسیم شده است:

۱. رودخانه‌ی شائوفرایا

۲. لانگ صائن صائب (Klong Saen Saeb) که از شرق به غرب بانکوک کشیده شده است.

۳. لانگ آو تونبری (Klong Of Thonburi) که شبکه‌ای از کانال‌ها در جهت مقابل رودخانه است.

در مجموع ۶ نوع قایق وجود دارد:

۱. River taxis (نوعی قایق)

۲. LONG TAIL (نوعی قایق)

۳. River crossing ferry

۴.  Canal boats

۵. Private river cruises (کشتی کروز شخصی)

۶. قایق‌های شاتل هتل

قایق‌های لانگ تیل حکم توک-توک‌ها در آب را دارند. این قایق‌های باریک زرد رنگ را می‌توان به صورت شخصی اجاره کرد. هزینه‌ها را می‌توان به صورت توافقی با راننده پرداخت کرد، اما توصیه می‌کنیم در تورهای مربوطه شرکت کنید.

قایق بانکوک

قایق بانکوک

قایق بانکوک

توک-توک

توک‌-تک، موتور سه چرخ، موتور سه‌پاچه یا ریکشاو از آن دست وسایل نقلیه‌ای است که در سفر به بانکوک یا شهرهای آسیای شرقی حتما باید آن را برای یک بار هم که شده تجربه کنید.

راستش سفر شما به این شهرها بدون چنین تجربه‌ای تاحدودی کامل نخواهد بود. این وسایل نقلیه که قدمت آن‌ها به جنگ جهانی دوم باز می گردد، امروزه یکی از مشخصه‌های اصلی و نمادین سیستم حمل و نقل عمومی بانکوک به شمار می‌روند. سواری با این وسیله‌ی نقلیه بیشتر از اینکه کارگشای رسیدن به مقصد باشد، تجربه‌ای مفرح است.

مواردی که بد نیست بدانید:

  • کرایه‌ی توک‌توک بستگی به فاصله‌ی مسیر، زمان روز، میزان ترافیک و خلق و خوی رانندگان دارد. به طور معمول یک سفر بسیار کوتاه حدود ۳۰ بات هزینه در بر دارد.
  • کرایه‌ها همیشه توسط راننده‌ها تعیین می‌شود که اغلب هم زیاد هستند (به خصوس برای توریست‌ها). بنابراین همیشه هنرتان در چانه زدن را به کار ببنید. بهترین ترفند این است که بین ۵ تا ۱۵ بات را به راننده پیشنهاد دهید.
  • مراقب مافیای توک-توک باشید. برخی از رانندگان با اطلاعاتی ویژه پیشنهاد ارائه تورهای گردشی مخصوصی را به شما می‌دهند. پس بهتر است همیشه با گفتن جمله‌ی "NO, THANKS" خودتان را از شر کلاهبرداری‌ها خلاص کنید.
  • در ساعت شلوغی (۷:۰۰ تا ۹:۰۰ و ۱۶:۰۰ تا ۱۹:۰۰) از سواری با توک‌-توک اجتناب کنید، چرا که ترافیک‌های سنگین زمان زیادی را از شما خواهند گرفت.
  • توک‌-توک‌ها را بیشتر برای مسیرهای کوتاه استفاده کنید تا هزینه‌های سنگینی به شما تحمیل نشود.

توک توک

توک توک

توک توک

مطالب مرتبط:

دیدگاه