روزشمار: ۲۶ شهریور؛ تاسيس فدراسيون مالزی در جنوب شرقی آسيا

محبوبه پوریوسفی
محبوبه پوریوسفی جمعه، ۲۶ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۰
روزشمار: ۲۶ شهریور؛ تاسيس فدراسيون مالزی در جنوب شرقی آسيا

در ۱۶ سپتامبر سال ۱۹۶۳ میلادی، فدراسيون مالزی در جنوب شرقی آسيا تاسیس شد. با هم نگاهی کنیم به تاریخ شکل‌گیری این فدراسیون. با کجارو همراه باشید.

مالزی کشوری در جنوب شرقی آسیا و پایتخت آن کوالالامپور است. سازمان‌های دولتی و وزارت‌خانه‌های این کشور در شهر جدید پوتراجایا (پایتخت اداری) این کشور واقع است. مالزی عضو سازمان ملل متحد و اتحادیه کشورهای هم‌سود است. این فدراسیون شامل سیزده ایالت در جنوب شرقی آسیا است. نام «مالزی» زمانی انتخاب شد که فدراسیون مالایا؛ سنگاپور، صباح و ساراواک یک اتحادیه متشکل از ۱۴ ایالت را تشکیل دادند.

فدراسیون مالزی

مالزی دربردارنده دو ناحیه جغرافیایی است و دریای جنوبی چین آن‌ها را از هم جدا می‌کند: شبه‌جزیره مالزی یا مالزی غربی که روی شبه‌جزیره مالایی قرار دارد و از شمال با تایلند مرز خشکی دارد و از طریق جاده شوسه جوهور از جنوب با سنگاپور پیوند دارد. این کشور دربردارنده شاه‌نشین‌های جوهور، کداه، پاهنگ، نگری سمبیلان، کلانتان، پراک، سلانگور، پرلیس و ترنگانا بوده و دو ایالت آن را فرمانداران ملاکا و پنانگ و دو منطقه فدرال پوتراجایا و کوآلالامپور سرپرستی می‌کنند.

بورنئوی مالزی یا مالزی شرقی که بخش شمالی جزیره بورنئو را در بر دارد باآنکه هم‌مرز اندونزی است، زیر سرپرستی حکومت شاه‌نشین برونئی قرار دارد. مالزی شرقی دربردارنده ایالات صباح و ساراواک و حوزه فدرال لابوآن است. اگرچه از دیدگاه سیاسی این بخش را مالایی‌ها سرپرستی می‌کنند، اما جمعیت جدید مالزیایی با وجود اقلیت‌های چینی و هندی یک‌دست نیست. سیاست‌های مالزی برای بیان ماهیت ادعاشده مشاوره‌ای آن گفته شده است و سه حزب اصلی تشکیل دهنده ناسیونال باریسان، هریک وابستگی خود را به یکی از گروه‌های نژادی کاسته‌است. تنها تنش مهم دیده شده در این کشور، از زمان استقلال آن تاکنون، شورش‌های نژادی ۱۳ می در آستانه مبارزه انتخاباتی و بر سر درگیری‌های نژادی بوده‌است. با این همه، مالزی الگویی از هماهنگی نژادی شمرده می‌شود.

بعد از جنگ جهانی دوم، نيروهای اشغال‏گر ژاپن از مناطق اشغالی در جنوب شرقی آسيا خارج شدند. در همين زمان شكل‏‌گيری جنبش‌‏های استقلال‌‏طلبانه و از سوی ديگر غيرممكن بودن تداوم سياست‌‏های استعماری بريتانيا، انگلستان تأسيس فدراسيونی مركب از ۱۱ سلطان‌نشين مالايا پيشنهاد کرد كه با مخالفت مردم منطقه روبه‌‏رو شد. با اين حال، سه سال بعد در سال ۱۹۴۸ میلادی فدراسيون مالايا به وجود آمد و در سال ۱۹۵۷ میلادی به استقلال رسيد.

اين فدراسيون با پيوستن مناطق سنگاپور، برونئی، صباح، ساراواک و مالايا در ۱۶ سپتامبر ۱۹۶۳ میلادی به فدراسيون مالزيا تغيير نام يافت. با اين وصف، در سال ۱۹۶۵ میلادی سنگاپور و در سال ۱۹۷۷ میلادی برونئی از اين فدراسيون جدا شده و استقلال يافتند. كشور مالزی مركب از ۱۳ ايالت مستقل است و دارای نظام سلطنتی دوره‌‏ای است و مدت سلطنت هر پادشاه نیز ۵ سال است.

جاذبه‌های گردشگری مالزی

شبه‌جزیره مالزی به سبب داشتن سواحل بی‌شمار و گوناگون در بخش‌های مختلف، یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مکان‌های غواصی در دنیا شمرده می‌شود. محدوده ساراواک به سبب داشتن آب‌های شفاف و گوناگونی ماهی‌ها از زیباترین جاذبه‌های مالزی به شمار می‌رود.

طبیعت زیبا و استوایی مالزی مکان‌های متعددی را برای گردشگران علاقه‌مند به طبیعت ارائه می‌کند. تامان نگارا یا جنگل ملی مالزی از قدیمی‌ترین جنگل‌های جهان به شمار می‌رود.

مالزی

سواحل شرقی شبه‌جزیره مرکزی مالزی، دارای جزایر بسیار دیدنی و بکر هستند که از آن جمله عبارت‌اند از:

جزیره پرهنتیان، جزیره ردانگ، جزیره تیومان. همچنین می‌توان به جزیره لنکاوی اشاره کرد که در شمال غربی مالزی واقع شده است و در زبان مالایی به معنی جزیره عقاب سرخ قهوه‌ای است. جزیره لنکاوی با جزیره کیش در خلیج فارس خواهرخوانده هستند.

جزیره لنکاوی

جزیره لنکاوی

برج‌های دوقلوی پتروناس که متعلق به شرکت نفتی پتروناس مالزی هستند در حال حاضر بلندترین برج‌های دوقلوی جهان هستند که یکی از مکان‌های توریستی شهر کوالالامپور را به وجود آورده‌اند.

برج های پتروناس

مجسمه ایستاده بودا در باتوکیوی کوالالامپور بلندترین مجسمه ایستاده دنیاست که همه‌روزه تعداد زیادی از توریست‌ها از آن دیدن می‌کنند.

مجسمه بودا

پارک پرنده‌ها واقع در شهر کوالالامپور نیز بزرگ‌ترین باغ پرنده‌های روباز در دنیاست.

پارک پرندگان مالزی

پارک پرندگان مالزی

بلندی‌های گنتینگ و مجموعه هتل‌ها و رستوران‌ها به‌همراه تنها کازینوی موجود در مالزی در فاصله کمی از کوالالامپور نیز یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگران در مالزی است. بازارهای محلی و فروشگاه‌های بسیار بزرگ داخل شهر کوالالامپور نیز شاید یکی دیگر از جاذبه‌های این شهر برای عده‌ای از گردشگران باشد.

در همین روز:

  • آغاز دوره چهارم مشروطه، عصر سلطه آمريكا بر ايران (۱۳۲۰ شمسی)
  • الغای یک‌جانبه قرارداد ۱۹۷۵ الجزاير توسط «صدام حسين» رئيس‌جمهور بعثی عراق (۱۳۵۹ شمسی)
  • درگذشت «احمد بیگدلی»؛ رمان نویس نامدار (۱۳۹۳ شمسی)
  • شورش در زندان قصر (۱۳۲۰ شمسی)
  • تاج‌گذاری «محمدعلی شاه قاجار» ششمين پادشاه سلسله قاجاريه (۱۳۲۴ قمری)
  • روز ملی و استقلال كشور «مكزیک» از استعمار اسپانيا (۱۸۲۱ میلادی)
  • خانه محل تولد شكسپير در استرافورد انگلستان جز آثار ملی اعلام شد. (۱۸۴۷ میلادی)
  • «نوار چروكی‌ها» در اكلاهما به‌عنوان منطقه باز برای مهاجرت سفيدپوستان اروپایی اعلام شد. (۱۸۹۳ میلادی)
  • شهادت شيخ «عمر مختار» رهبر قيام ضداستعمار ايتاليا در ليبی (۱۹۳۱ میلادی)
  • درگذشت دكتر «رونالد راس» پزشک انگليسی و كاشف عامل بيماری مالاريا (۱۹۳۲ میلادی)
  • محاصره «ورشو» پايتخت لهستان توسط ارتش آلمان در آغاز جنگ جهانی دوم (۱۹۳۹ میلادی)
  • روز بين ‏المللی حفاظت از لايه اُزن

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه