روزشمار: ۱۸ شهریور؛ تولد شهر ژوهانسبورگ

محبوبه پوریوسفی
محبوبه پوریوسفی پنجشنبه، ۱۸ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۰
روزشمار: ۱۸ شهریور؛ تولد شهر ژوهانسبورگ

ژوهانسبورگ در ۸ سپتامبر ۱۸۸۰ میلادی، زمانی که اولین کمپ‌های کشف طلا در اطراف آن دایر شد شکل گرفت. ژوهانسبورگ، جوزی، ایگولی، جوبورگ یا شهر طلا، بزرگ‌ترین شهر آفریقای جنوبی و مرکز ثروتمندترین استان این کشور است.

ژوهانسبورگ یا یوهانسبورگ بزرگ‌ترین شهر کشور آفریقای جنوبی است. یوهانسبورگ مرکز استان گائوتنگ، ثروتمندترین استان آفریقای جنوبی است. ژوهانسبورگ بزرگ‌ترین شهری است که در کنار خط ساحلی، رودخانه یا دریاچه واقع نشده است. این شهر پرجمعیت‌ترین شهر آفریقای جنوبی است و بیش از ۱۰ میلیون نفر جمعیت دارد. این شهر از بخش های ژوهانسبورگ مرکزی، سووتو، سندتون، رندبورگ و رودپورت تشکیل شده است. ژوهانسبورگ بسیار پرجنب‌وجوش و قلب اقتصادی آفریقای جنوبی محسوب می‌شود. ساختمان‌های ویکتوریایی و ادواردی متعدد در کنار برج‌های شیشه و کروم، نمای زیبایی به این شهر داده‌اند. آب و هوای ژوهانسبورگ، نیمه حاره‌ای کوهستانی با روزهای آفتابی و زیبا، و دمایی معتدل و مطلوب است.

ژوهانسبورگ

این شهر یکی از ۵۰ شهر بزرگ دنیاست و هر جند که بزرگ‌ترین شهر دنیا است که هیچ رودخانه دریاچه یا ساحل دریایی ندارد ولی با موزه‌ها، پارک‌ها، گالری‌های نقاشی و دیدنی‌های بسیار و همچنین معادن بزرگ طلا در کمتر از یک قرن از یک کمپ کوچک به شهری بزرگ تبدیل شده و خواستگاه بسیاری از گردشگران است.

ژوهانسبورگ

ژوهانسبورگ گاهی با نام شهر طلایی شناخته می‌شود چراکه معادن طلای بزرگی را در خود جای داده است. ژوهانسبورگ با اینکه شهر جوانی است و حدود ۱۲۰ سال پیش در سال ۱۸۸۶ بنیان‌گذاری شده، اما متفاوت‌تر از شهرهای دیگر است و ثروت قابل‌توجهی دارد. امروزه شهر ژوهانسبورگ پایتخت اقتصادی آفریقای جنوبی است و پس از شهرهای قاهره در مصر و شهر لاگوس در نیجریه، بزرگ‌ترین شهر قاره آفریقا است. در حقیقت شاخص رشد این شهر به حدی زیاد است که پیش‌بینی می‌شود به‌زودی در لیست ۱۰ تا از بزرگ‌ترین شهرهای جهان قرار بگیرد.

ژوهانسبورگ که هم‌اکنون بزرگ‌ترین شهر درون‌مرزی جهان است، چندین شهر سنگربندی‌شده دارد و مرکز شهر مدرن آن مملو از آسمان‌خراش‌ها، مراکز خرید غول‌پیکر و تفریحات بسیار است. در حال حاضر چندین پروژه عمرانی پرهزینه هم در مناطق Midrand و Sandton در دست انجام هستند. اما در محله اقلیت‌ها و نواحی حفاظت نشده مجاور، میزان جرم و جنایت بسیار بالاست و بهتر است توریست‌ها فقط در نواحی توریست‌پسند و حفاظت‌شده به گردش بپردازند. ژوهانسبورگ همچنین مرکز اصلی دانش‌پژوهان و محل استقرار دانشگاه پراقتدار Witwatersrand و ۲۵ هزار دانشجوی آن است. ژوهانسبورگ دفاتر اطلاعات توریستی بسیار زیادی دارد که جدا از هم هستند و هرکدام ادعا می‌کنند که به بهترین نحو می‌توانند این شهر را به توریست‌ها معرفی کنند. اداره توریستی Gauteng که در مرکز خرید روزنبرگ واقع شده از همه معتبرتر است.

یک سری اماکن هستند که وقتی به ژوهانسبورگ می‌رسید حتما باید از آن‌ها بازدید کنید مثلا تورهای شهرهای جنوب غربی که با اتوبوس‌های مخصوصی برگزار می‌شوند از مهم‌ترین آن‌ها است. توصیه می‌شود از باغ وحش تاریخی ژوهانسبورگ نیز دیدن فرمایید. در شهر مرجان‌های طلایی (Gold Reef) نیز متوجه خواهید شد که چگونه این شهر در دوران اوج استخراج طلا در اواخر قرن ۱۹ بنا شد و اگر می‌خواهید منظره خوبی از شهر ژوهانسبورگ داشته باشید به بالای آسمان‌خراش آفریقا بروید و از غذاهای رستوران مستقر در بام این ساختمان هم لذت ببرید.

گلد ریف

آسمان‌خراش‌های عظیم این شهر چشم‌گیرترین بناهای آن هستند که در آسمان شهر خودنمایی می‌کنند و در گذشته با منطقه منهتن در نیویورک مقایسه می‌شدند. ژوهانسبورگ جاذبه‌های دیدنی فراوانی دارد از جمله میدان گاندی و میدان بسیار وسیع نلسون ماندلا که شهرت فوق‌العاده‌ای دارند و با سایر جاذبه‌ها احاطه شده‌اند. تپه‌های Constitution که حاوی دادگاه قانون‌گذاری ژوهانسبورگ هستند و زندانی که زمانی خانه ماهاتما گاندی و نلسون ماندلا بوده نیز پرطرفدار هستند.

میدان نلسون ماندلا

باغ وحش ژوهانسبورگ

موزه ژوهانسبورگ

اگرچه باغ وحش ژوهانسبورگ در سال ۲۰۰۳ یکصدمین سالگرد تاسیس خود را جشن گرفت، ولی اهمیت این باغ وحش تنها قدمت و دیرینگی آن نیست، بلکه خدمات جانبی این باغ وحش آن را در رده هشتم بهترین باغ وحش‌های دنیا قرار داده است.

باغ وحش ژوهانسبورگ

برای نمونه باغ وحش ژوهانسبورگ اولین باغ وحش دنیاست که در قفس حیوانات خود دوربین‌هایی قرار داده که به‌صورت شبانه‌روزی می‌توان از طریق اینترنت آن‌ها را دید.

باغ وحش ژوهانسبورگ

علاوه بر این، باغ وحش ژوهانسبورگ جزو معدود باغ وحش‌های دنیاست که برای گردشگران و مراجعه‌کنندگان خود تورهای بازدید شبانه برگزار می‌کند.

باغ وحش ژوهانسبورگ

موزه‌های ژوهانسبورگ

موزه‌های ژوهانسبورگ نیز با توجه به تاریخ پربار این شهر، از کشف طلا گرفته تا دوران درگیری‌های بین سیاه‌پوستان و سفیدپوستان، اطلاعات فراوانی در مورد موضوعات مختلف ارائه می‌دهند. اگر می‌خواهید واقعا بدانید که چه چیزی تاریخ این شهر را تا این حد با عظمت می‌سازد بهتر است به موزه آفریقا سری بزنید. ولی توجه داشته باشید که گالری هنری ژوهانسبورگ اولین موزه‌ای بود که ۱۰۰ سال پیش در این شهر برپا شد و به روی عموم مردم گشوده شد. این گالری کلکسیون ارزشمندی از آثار هنری معاصر و آثار فوق‌العاده امپرسیونیستی به‌همراه آثار هنرمندان مشهور آفریقای جنوبی را به نمایش می‌گذارد. گاهی توریست‌ها احساس می‌کنند که نواحی اطراف ژوهانسبورگ نیز آن‌ها را به خود فرا می‌خواند و تصمیم می‌گیرند در آن‌ها سیاحت کنند، برای این کار تورهای روزانه مختلفی از قبل تهیه شده است. مقاصد پرطرفدار عبارت‌اند از Magaliesburg، Pretoriaand، شهر خورشید (Sun City) که مرکز کازینوی لوکس آفریقای جنوبی است و در مجاورت روزنبرگ واقع شده و هر دو حاوی سواحل مصنوعی و مراکز تفریحی مختلف هستند.

موزه ژوهانسبورگ

غذاها و رستوران‌های ژوهانسبورگ

غذا خوردن در بیرون از منزل یکی از ویژگی‌های مهم زندگی آفریقایی است و رستوران‌ها محل گردهمایی‌های اجتماعی برای آن‌ها به حساب می‌آید. بنابراین در اینجا غذاخوری‌های عالی با تنوع فراوانی خواهید یافت. از غذای دریایی و استیک گرفته تا غذاهای بومی و بین‌المللی سرو می‌شود.

معمولا از دوشنبه تا جمعه رستوران‌ها برای سرو ناهار باز هستند. اما در تمام طول هفته برای شام سرویس می‌دهند و معمولا دوشنبه‌ها اکثر غذاخوری‌ها بسته‌اند. رستوران‌ها عصرها از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۰ شب باز هستند و برخی تا دیروقت می‌مانند. بهتر است از قبل برای خود میز رزرو کنید مخصوصا اگر یک رستوران معروف را در نظر دارید یا در دوران فستیوال‌های خاص و تعطیلات خاصی هستید. کافی‌شاپ‌ها و کافه‌ها معمولا از ۹ صبح تا ۵ عصر باز هستند.

این شهر مخلوطی از فرهنگ‌ها و سنت‌های مختلف است و منوی غذایی آن‌ها نیز بسیار متنوع است. غذای اصلی آفریقایی شامل «phutu» است که مخلوط درست شده از ذرت است و نیز «potjiekos» که یک نوع تاس‌کباب مخصوص شهرستان جنوب غربی است. «umngqusho» ذرت و تاس کباب نخود و «chakalaka» سالاد فلفل و نخود از دیگر غذاهای این ناحیه هستند. غذاهای دریایی موزامبیک نیز در منو وجود دارد مانند «bobotie» که یک غذای مالایی سنتی و شترمرغ آفریقای جنوبی نیز بسیار معروف و خوش‌طعم است.

غذاهای ژوهانسبورگ

اگر به‌دنبال تجربه‌ای فراموش‌نشدنی هستید بهتر است به کلوپ Rand در مرکز شهر بروید. این کلوپ زمان زیادی مشغول به کار بوده و بسیار لوکس است. وقتی در سال ۱۸۸۷ افتتاح شد، گفته می‌شد همانند کلوپ‌های تجملاتی لندن است. مناطق شمالی شهر ژوهانسبورگ حاوی چندین رستوران عالی است. در حقیقت اگر اینجا ساکن شدید، بدانید که رستوران‌های فوق‌العاده‌ای در اطراف شما وجود دارند. اگر به‌دنبال مکان خاصی هستید به Melville و Parkhurst بروید. این مکان نیز شهرت قدیمی دارد و تجربه متفاوتی در آن خواهید داشت. با گذشت زمان در مناطق Melrose Arch ،Parktown شمالی و نواحی سرسبز مجاور نیز رستوران‌های ایده‌آلی افتتاح شده‌اند.

رستوران های ژوهانسبورگ

نباید بدون امتحان غذاهای سنتی و مخصوص آفریقای جنوبی از این کشور خارج شوید. بهترین مکان‌ها برای کسب این تجربه، رفتن به رستوران‌های فوق‌العاده معروف شهرستان جنوب غربی است. توقف در یک کافی‌شاپ و خوردن قهوه نیز بسیار مرسوم است. کافی‌شاپ‌های مناسبی هم در تمام مناطق شهر وجود دارند و در کافی شاپ‌های شیک ممکن است افراد مشهوری را هم ببینید. برخی از بهترین غذاخوری‌های ژوهانسبورگ در مراکز خرید آن واقع شده‌اند که حتی اگر بودجه محدودی دارید، این رستوران‌ها مناسب حال شما هم خواهد بود. غذا خوردن در هوای آزاد مخصوصا در بین کارمندان بسیار مرسوم است. بسیاری از فروشندگان دوره‌گرد هستند که غذاهای سبک و سریع برای شما آماده می‌کنند و معمولا غذاهای سنتی و شبیه به فست فود سرو می‌کنند مثل «Xhosa mqushu» که مخلوطی از برنج، سیرابی و تاس کباب مرغ است.

مراکز خرید ژوهانسبورگ

در اين شهر شما می‌توانيد هنر آفریقایی، صنایع دستی، کارهای تزیینی چوبی، عتیقه‌جات، پوشاک و البسه، الماس، طلا و جواهرات را از مراکز خرید ژوهانسبورگ، بازارهای متعدد خیابانی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای خريداری کنید.

مراکز خرید ژوهانسبورگ

بزرگ‌ترین مرکز خرید ژوهانسبورگ سندتان سيتی (Sandton City) نام دارد و کلیه مارک‌های معتبر در آن قرار داشته و از طرف دیگر به مجموعه‌ای از کلیه رستوران‌های بین‌المللی به نام نلسون ماندلا متصل است.

مراکز خرید ژوهانسبورگ

از مراكز خريد ديگر اين شهر می‌توان هارتبی اسپورت دام (Hartebeespoort Dam)، جی بی ان سنترال (JBN Central)، برايت واتر كومونز (Bright Water Commons)، پیک ان پی (Pick n Pay)، بازار ايست گيت (East Gate Shopping Mall) و بروما لیک (Bruma Lake) را نام برد.

حمل و نقل عمومی

فرودگاه بین‌المللی تامبو که بزرگ‌ترین فرودگاه آفریقا است در اين شهر واقع شده است.

استفاده از اتومبیل شخصی و تاکسی رایج‌ترین روش جابه‌جایی در اين شهر است و اجاره اتومبیل بهترین گزینه است.

حمل و نقل عمومی در اين شهر بسیار نادر و اغلب ناقص است، مترو نيز خطرناک است.

در اين شهر تاكسی به‌سختی پيدا است و با وجود مجهز بودن تاكسی‌ها به سيستم تاكسی‌متر ، قيمت‌ها توافقی است. برای به خدمت گرفتن تاكسی بهتر است از محل اقامت خود با شركت‌های تاكسيرانی تماس بگيريد تا برای شما تاكسی بفرستند كه در اين صورت نرخ بر اساس تاكسی‌متر محاسبه می‌شود.

حمل و نقل عمومی ژوهانسبورگ

وسيله ديگر مينی‌بوس است ولی پيشنهاد می‌شود كه در اين شهر از مينی‌بوس استفاده نشود زيرا مسيرهای منظمی نداشته و اكثرا باعث گيج شدن مسافران می‌شود.

در همین روز:

  • درگذشت «جلال آل احمد» (۱۳۴۸ شمسی)
  • درگذشت استاد «علی نقی وزيری» موسيقی‌‏دان و پايه‌گذار موسيقی جديد ايران (۱۳۵۸ شمسی)
  • آغاز فعاليت خبرگزاری زنان جمهوری اسلامی (۱۳۸۰ شمسی)
  • در یمن کودتا شد و ایران رژیم تازه آن کشور را به رسمیت شناخت (۱۳۴۹ شمسی)
  • شهادت زائرين خانه خدا در حرم امن الهی توسط وهابيون سعودی (۱۴۰۷ قمری)
  • مريم، مادر مسيح به دنيا آمد. (سال بيستم پيش از ميلاد)
  • اخراج حبشی‌ها از یمن توسط دو سپاه کرمان و فارس (۵۶۲ میلادی)
  • انگليسی‌ها با چند كشتی توپ‌دار و ۳۰۰ تفنگدار منطقه «نيو آمستردام» را در آمريكای شمالی از دست هلندی‌ها خارج ساختند و آن را به افتخار دوک آو يورک به «نيويورک» تغيير نام دادند.
  • واگذاری سرزمين كانادا به انگليس توسط فرانسه (۱۷۶۳ میلادی)
  • درگذشت «آنتونین دورژاک» موسیقی‌دان و آهنگ‌ساز اهل چک (۱۸۴۱ میلادی)
  • محاصره شهر لنينگراد شوروی توسط ارتش ‏آلمان درجريان جنگ‏ جهانی ‏دوم (۱۹۴۱ میلادی)

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه