حملات بروکسل و نگرانی در مورد دوری احتمالی گردشگران از اروپا

هانیه احمدی
هانیه احمدی چهار شنبه، ۱۱ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۳۰
حملات بروکسل و نگرانی در مورد دوری احتمالی گردشگران از اروپا

در پی بمب‌گذاری تروریستی هفته‌ی گذشته در فرودگاه و یک ایستگاه مترو در بروکسل، صنعت سفر با یک چالش جدید دست‌وپنجه نرم می‌کند؛ این‌که چگونه مردم از مسافرت زده شده را متقاعد کنند که همچنان مشتریان وفادار مقاصد اروپایی و بسته‌های مسافرتی باقی بمانند. با کجارو همراه باشید تا نظرات متفاوت در مورد تاثیرات این حملات روی سفرهای اروپایی را بررسی کنیم.

بمب گذاری بروکسل که منجر به کشته شدن ۳۴ نفر و مجروح شدن صدها تن شد، در زمانی اتفاق افتاد که مسافرت به اروپا پس از حملات ۱۳ نوامبر پاریس در حال جان گرفتن دوباره بود. Paul Wiseman رئیس Trafalgar که پس از حوادث پاریس بیشترین تعداد کنسلی در رزروها را داشته است می‌گوید:

ما انتظار این احتیاط و تردید را از مشتریان داریم، در حالت کلی، ما متوجه شدیم رزروهای جدید نسبت به رزروهای قبلی معمولا بیشتر تحت‌تاثیر حوادث اخیر در دنیا هستند.

او گفت که تاثیر دقیق حملات بروکسل روی سفر به اروپا تنها زمانی قابل اندازه‌گیری خواهد بود که حوادث در سایر اروپا هم ادامه پیدا کند. هنوز برای بسیاری از شرکت‌ها زود است که برآورد کنند تروریسم سبب کنسلی‌های زیاد به فرانسه، بلژیک یا دیگر نقاط اروپا می‌شود یا خیر.

Wiseman در همین راستا گفت:

نقش افرادی مانند ما که در صنعت مسافرت هستیم بسیار مهم است؛ اینکه بتوانیم اعتماد در سفر را ایجاد کنیم. آژانس‌ها می‌توانند با اطمینان خاطر دادن دوباره که مسافرت مزایای زیادی دارد و لازم است، کسب و کار خود را حفظ کنند.

برطبق گفته‌ی Tom Jenkins، مدیر عامل انجمن بین المللی گردشگری اروپا، راه‌های متعددی برای این کار وجود دارد. او گفت که بسیار مهم است که حملات را در یک چارچوب قرار دهیم.

Jenkins می‌گوید:

ما باید در نظر بگیریم که چه حوادث خطرناک دیگری ممکن است اتفاق بیوفتد و جان انسان را تهدید کند. بگویم، رانندگانی که حالت طبیعی ندارند و مردمی که قربانی تصادف با آن‌ها می‌شوند یا اشخاصی که پشت فرمان در حال فرستادن پیامک هستند و جان افراد را به خطر می‌اندازند یا اشخاصی که به‌دلیل کوتاهی در موارد پزشکی قربانی می‌شوند. او افزود که در مقابل این تهدیدات روزانه، تهدید داعش حداقل تهدید است.

Jenkins با توجه به حوادث اخیر در سان برناردینو - کالیفرنیا، سیدنی و تونس، خاطر نشان کرد که تروریسم یک تهدید جهانی است و تنها مختص اروپا نیست که اخیرا تدابیر امنیتی به‌شدت در آن برقرار شده است.

بروکسل

به‌دنبال حملات ۲۲ مارس در بروکسل، دپارتمان آمریکا زنگ خطر سفر به اروپا را به صدا درآورد و هشدار داد که دولت‌های اروپایی محافظت علیه حملات تروریستی را ادامه دهند و نقشه‌های تروریستی را مختل کنند.

در این هشدار به شهروندان آمریکایی گفته شده بود که از مناطق شلوغ دوری کنند و زمانی که در مراکز عمومی به سر می‌برند یا در حال استفاده از  وسایل حمل و نقل عمومی هستند، احتیاط کنند، اما این توصیه علیه سفر به اروپا نیست.

آیا هزینه پایین‌تر سفر ترس مسافران را کاهش می‌دهد؟

مسافران معمولا عکس‌العمل تندی در مقابل حملات تروریستی دارند. Jenkins اذعان داشت که یک دید آگاهانه به‌راحتی و به سرعت به دست نمی‌آید؛ مخصوصا زمانی که عکس‌های شوکه‌کننده‌ی این حوادث در خبرها پخش می‌شود. بعلاوه او گفت:

حتی در مهم‌ترین چالش‌های محیطی هم راهی برای تحریک تقاضا وجود دارد و کلید آن قیمت گذاری‌های جذب‌کننده است.

Jenkins گفت:

ترس برای صنعت ما بسیار مضر است، اما راه‌های متفاوتی برای غلبه بر آن وجود دارد. Bob whitley، رئیس سابق انجمن تورگزاران آمریکا، بلافاصله پس از حملات ۱۱ سپتامبر گفت که آمریکا همیشه مقصد سفر است، اگر قیمت‌ها درست باشد.

گرچه قبل از حملات پاریس و بروکسل هم به‌دلیل افزایش قدرت دلار در مقابل یورو، اروپا برای مسافران آمریکایی یک مکان ارزشمند بود، با وجود نرخ ارز مطلوب درمحصولات مسافرتی هم انتظار تحریک تقاضای سفر به اروپا وجود دارد. 

شرکت‌های مسافرتی به‌دنبال راه‌هایی برای مقابله با رکود جذب مسافران هستند؛ اتفاقی که به‌دلیل وضعیت نامطمئن امنیتی در برخی مقاصد مهم اروپایی ایجاد شده است.

Steve born، معاون ارشد بازاریابی در Globus family of brands، می‌گوید:

حوادثی مانند بروکسل که در حال وقوع هستند روی تصمیم برخی از مسافران تاثیر خواهد داشت. بدون شک این مسئله‌ای است که همه‌ی ما در هنگام برنامه‌ریزی طرح‌های تشویقی برای حرکت رو به جلو باید با آن کنار بیاییم.

اپراتورها در شروع سال جدید برای راه‌اندازی مجدد تورها پس از حوادث پاریس تخفیف‌های زیادی داشتند و به این ترتیب برای سال ۲۰۱۶ دوباره رزروها از سرگرفته شد. آن‌ها پذیرفته‌اند که حملات پاریس فصل معمول رزروها را کمی به تاخیر انداخت، اما گزارش کرده‌اند که با تخفیف‌های رزرو و پیشنهادها جذاب برای بلیط هواپیما، قادر خواهند بود که ضرر و زیان بالقوه را جبران کنند.

 با وجود حملات بروکسل که در آغاز فصل سفر به اروپا صورت گرفت، بهبود این صنعت پس از حملات پاریس به‌طور قابل ملاحظه‌ای مختل شد.

بروکسل

اگرچه تخفیف‌ها ممکن است کمک کرده باشد، اما اپراتورها اذعان داشته‌اند که باید مراقب این استراتژی بود، چراکه ممکن است اثر منفی روی ترازنامه‌های مالی داشته باشد.

Wiseman می‌گوید:

ما هیچ شکی نداریم که شرکت‌هایی با لیست قیمتی بزرگ، انعطاف ناپذیر و ثابت، در آینده‌ای نه چندان دور مجبور می‌شوند تخفیف‌های بزرگی روی محصولات خود قرار دهند و متاسفانه این بدان معنا است که آژانس مسافرتی کاهش قابل توجهی در حق کمیسیون خود خواهد داشت. شرکت Trafalgar قیمت‌ها را ثابت نگه داشته است و در عین حال تخفیف‌های تاکتیکی و هدفمندی را در دستور کار خود قرار داده است که هیچ تاثیری روی حق کمیسیون آژانس نخواهد داشت.

قبل از در نظر گرفتن تخفیف‌ها و این‌گونه سیاست‌ها، شرکت‌ها امیدوارند بتوانند رزروهای قبلی را حفظ کنند و با بازگرداندن اطمینان و در نظر گرفتن سیاست‌ها و پیشنهادهای تشویقی مناسب، آن‌ها را به خرید دوباره تشویق کنند.

به‌عنوان مثال AmaWaterways که فعالیت خود را با کشتی‌های مسافرتی رودخانه‌ای فصل بهار در بلژیک و هلند آغاز کرد، گفته است که اجازه می‌دهد هر مسافری که در سال ۲۰۱۶ تمایل به لغو کردن سفر خود و موکل کردن آن به زمان دیگری و کشتی دیگری را دارد، بدون پرداخت جریمه این کار را انجام دهد.

گذشته از چالش‌های بلژیک و فرانسه، هنوز بسیاری از نقاط اروپا درخشان باقی مانده‌اند؛ خصوصا آنهایی که در پی حملات اخیر به‌طور مستقیم تحت فشار قرار نگرفته‌اند. اپراتورها اعلام کرده‌اند که رزروهای بسیار خوبی برای اسپانیا، پرتغال، اروپای شرقی، اسکاندیناوی و ایسلند داشته‌اند.

Julie Hall، مدیر روابط عمومی شرکت AAA، می‌گوید:

اروپا یکی از مقاصد محبوب ما باقی مانده است. شاید برخی از مسافران به توجه به‌راحتی خود و اطمینان خاطر امسال مسافرت‌های داخلی را ترجیح دهند. اما در نهایت، تصمیم برای مسافرت یک تصمیم شخصی است که فقط توسط خود آن نفر تعیین می‌شود.

مطالب مرتبط:

منبع travelweekly

دیدگاه