راهنمای قطار سیمرغ + معرفی امکانات و خرید بلیط

نگین توکلی
نگین توکلی دوشنبه، ۲۶ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۰۶
راهنمای قطار سیمرغ + معرفی امکانات و خرید بلیط

قطار سیمرغ، یکی از بهترین قطارهای ناوگان ریلی کشور با کوپه‌های راحت و امکانات مناسب است که در چندین مسیر اصلی فعالیت می‌کند.

سفر با قطار، طرفداران بسیاری دارد. در این نوع از سفر علاوه بر تامین امنیت، راحتی و امکانات مناسبی نظیر تخت‌های راحت برای خواب، در اختیار مسافران است. قطارهای بسیاری در ناوگان‌های ریلی مختلف در ایران فعال هستند که در میان بهترین و مشهورترین آن‌ها می‌توان به قطار سیمرغ شرکت حمل و نقل ریلی رجا اشاره کرد. قطار چهار ستاره سیمرغ با برخورداری از کوپه‌های چهار تخته در چند مسیر ریلی فعالیت می‌کند و امکانات مناسبی نظیر رستوران و کتابخانه را در اختیار مسافران خود قرار می‌دهد. به‌علاوه، قیمت بلیط این قطار نیز کاملا مقرون‌به‌صرفه است. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با قطار سیمرغ، امکانات، برنامه حرکت و قیمت بلیط‌های آن آشنا کنیم.

هرآنچه باید درباره قطار سیمرغ بدانید:

معرفی قطار سیمرغ

قطار سیمرغ

منبع عکس: سامتیک. عکاس: ناشناس

قطار سیمرغ متعلق به شرکت حمل و نقل ریلی رجا (مخفف راه‌آهن جمهوری اسلامی) قدیمی‌ترین شرکت ریلی ایران است که در سال ۱۳۷۶ تاسیس شد.

رجا با برخورداری از سهم بزرگی از ناوگان مسافری ریلی شامل حدود ۷۰ درصد از سالن‌های مسافری، ۱۰۰ درصد واگن‌های ترن‌ست، ۵۰ درصد از واگن‌های ریل باس، ۵۰ درصد از واگن‌های رستوران، ۱۰۰ درصد واگن‌های حمل خودرو با قطار، ۶۰ درصد از واگن‌های مولد برق ، ۱۰۰ درصد واگن‌های توشه و ۱۰۰ درصد واگن‌های مولد بخار، همچنین ۶۵ درصد از سهم بازار، به‌عنوان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شرکت حمل و نقل ریلی فعال در بخش مسافری و همچنین فعال‌ترین شرکت در زمینه ارائه قطارهای سریع‌السیر شناخته می‌شود.

قطارهای پنج ستاره زندگی، قطارهای چهار ستاره سبز، سیمرغ، سیمرغ، سپهر، پردیس، سریر و صبا، قطارهای سه ستاره توس، خلیج فارس و میلاد و قطارهای سالنی از جمله قطارهایی هستند که در ناوگان ریلی رجا فعالیت می‌کنند.

قطار سیمرغ یک قطار کوپه‌ای چهار تخته چهار ستاره است که در هر واگن آن هشت کوپه و به‌طور مجموع ۳۲ نفر ظرفیت وجود دارد. طراحی کوپه‌های قطار سیمرغ فوق‌العاده است و صندلی‌ها و تخت‌ها کیفیت بسیار خوبی دارند؛ به‌طوری که می‌توان این قطار را در رده دوم قطارهای رجا قرار داد. در قطار سیمرغ رستوران و کتابخانه نیز تعبیه شده است تا مسافران، سفری دلچسب‌تر داشته باشند. لوگوی سیمرغ با سه خط قرمز رنگ، مشخصه اصلی قطار سیمرغ است.

قطار سیمرغ از قطارهای چهار ستاره چهار تخته ناوگان ریلی رجا است

در کوپه‌های قطار سیمرغ، هر چهار مسافر فضای مناسبی برای خواب و استراحت دارند. تنها کافی است دسته‌های کناری صندلی را بالا ببرند و میز متحرک بین صندلی‌ها را جابه‌جا کنند تا هریک از دو صندلی به یک تخت تبدیل شوند. بالای هریک از ردیف‌های صندلی‌ نیز یک تخت نصب شده است.

در زمان خرید بلیط، با دو گزینه سیمرغ و سیمرغ نوین روبه‌رو می‌شوید. کوپه‌ها و قطار سیمرغ و سیمرغ نوین یکی هستند و تنها تفاوت آن‌ها در ارائه پذیرایی و خدمات بیشتر در کوپه‌ها است. پس اگر به‌دنبال امکانات بیشتر در قطار هستید، در زمان خرید بلیط، گزینه سیمرغ نوین را انتخاب کنید.

جالب است بدانید بعد از قطار زندگی، قطار سیمرغ به‌عنوان دومین قطار ویژه ایران شناخته می‌شود (تمام قطارهای ویژه شرکت رجا در دسته قطارهای چهار تخته قرار می‌گیرند)؛ توجه داشته باشید که سیمرغ در رده قطارهای سریع‌السیر قرار نمی‌گیرد.

از نظر راحتی، امکانات و خدمات، قطار سیمرغ را می‌توان در لیست در میان قطار سبز و قطار زندگی قرار داد. قطار زندگی از امکانات و خدمات بهتری نسبت به قطار سیمرغ برخوردار است و البته قیمت آن نیز بسیار بیشتر از قطار سیمرغ است؛ از طرفی قطار سیمرغ نسبت به قطار سبز امکانات بسیار بهتری دارد و از نظر بهداشت و نو بودن کوپه نیز از درجه بالاتری به نسبت قطار سبز برخوردار است؛ البته امکانات بیشتر سبب شده است تا قیمت بلیط قطار سیمرغ، گران‌تر از قطار سبز باشد.

امکانات قطار سیمرغ

رستوران قطار سیمرغ

منبع عکس: سامتیک. عکاس: ناشناس

  • سیستم تهیه مطبوع هوا در هر کوپه، امکانات سرمایشی و گرمایشی
  • بدنه دولایه عایق و پنجره‌های دوجداره با قابلیت باز شدن (عایق‌بندی قطار در برابر رطوبت، سرما و گرما و سروصدا)
  • کیف لوازم خواب، بسته بهداشتی روکش، ملحفه و روبالشی، پتو و بالش
  • سیستم صوتی در کوپه و سالن
  • دو عدد مانیتور جهت پخش فیلم در هر کوپه (با قابلیت دریافت شبکه‌های تلویزیونی)
  • روزنامه و کتاب
  • یک بطری آب معدنی به‌علاوه آب جوش و پک پذیرایی رایگان (میان‌وعده چای، کیک، آب‌میوه و قند و شکر)
  • صندلی‌های راحت و انعطاف‌پذیر، تخت‌های به نسبت بزرگ و راحت، میز تاشو مخصوص پذیرایی در هر کوپه
  • نردبانی فلزی برای بالا رفتن و دسترسی به تخت‌های بالا و پرده
  • دو عدد پریز برق ۲۲۰ ولت برای شارژ لپتاپ و تلفن همراه
  • آبسردکن، یخچال، مایکروویو و سایر امکانات رفاهی در کوپه مهماندار
  • سیستم پیام‌رسانی (سیستم احضار مهماندار)
  • استفاده از تجهیزات سرگرمی مانند پلی‌استیشن با پرداخت هزینه اضافی
  • رستوران قطار سیمرغ با سرو انواع نوشیدنی سرد و گرم و تنقلات (ساعت فعالیت: هفت تا ۲۳)
  • دو سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی در هر واگن
  • کتابخانه
  • امکان ارائه ویلچر و کیف کمک‌های اولیه
  • امکان سفارش غذاهای گرم و سرد در هنگام خرید بلیط و همچنین در قطار
  • مهمانداران و پرسنل باتجربه و آموزش‌دیده

مسیرهای قطار سیمرغ

کوپه های قطار سیمرغ

منبع عکس: سامتیک. عکاس: ناشناس

برای انتخاب قطار سیمرغ به‌عنوان یک وسیله حمل و نقل باید در ابتدا این نکته را در نظر داشت که آیا این قطار در مسیر مورد نظر شما فعالیت دارد یا خیر. قطار سیمرغ در مسیرهای زیر فعال است:

  • تهران - مشهد و برعکس (حدود ۱۱ ساعت)
  • تبریز - مشهد و برعکس (حدود ۲۴ ساعت)
  • زنجان - مشهد و برعکس (حدود ۱۷ ساعت)

برنامه حرکت قطارهای سیمرغ (رفت و برگشت) به‌همراه جدول

نوع قطارمسیربرنامه حرکتشماره قطارساحت حرکت از مبداساعت ورود به مقصد
سیمرغتهران - مشهدهمه‌روزه۳۹۰۱۸:۱۵۵:۰۰ روز بعد
سیمرغمشهد - تهرانهمه‌روزه۳۹۱۰۰:۳۵۱۱:۳۰
سیمرغتبریز - مشهدهمه‌روزه۴۸۸۱۷:۵۵۱۷:۴۵ روز بعد
سیمرغمشهد - تبریزهمه‌روزه۴۸۹۱۰:۴۰۱۰:۴۰ روز بعد
سیمرغ و سیمرغ نوینزنجان - مشهدهمه‌روزه۴۸۲۲۳:۵۰۱۷:۰۵ روز بعد
سیمرغ و سیمرغ نوینمشهد - زنجانهمه‌روزه۴۸۳۱:۴۰۱۸:۳۰

قیمت بلیط قطار سیمرغ

بهتر است بلیط قطار سیمرغ را از چند هفته زودتر تهیه کنید 

درباره خرید بلیط قطار سیمرغ دانستن این نکته الزامی است که تمام سامانه‌های فروش آنلاین، قیمت مشابهی را به مسافران نشان می‌دهند؛ بنابراین لازم نیست که در سایت‌های مختلف به‌دنبال مقایسه قیمت باشید. پیشنهاد می‌کنیم که بلیط قطار خود را از سایتی بخرید که از پشتیبانی آن اطمینان خاطر داشته باشید؛ زیرا ممکن است در مراحل بعدی سفر نیز به خدمات پشتیبانی نیاز پیدا کنید.

قیمت‌های ارائه شده در جدول زیر مربوط به دی ماه ۱۴۰۱ هستند؛ توجه داشته باشید که قیمت بلیط بر اساس نوع کلاس قطار و طبق روز، نوع مسیر ریلی (با توجه به مسافت)، پذیرایی غذا و سن مسافران (هزینه بلیط مسافران دو تا ۱۲ سال به‌صورت نیم‌بها و هزینه بلیط مسافران زیر دو سال معادل ۱۰ درصد بلیط بزرگسال است) معین می‌شود و ممکن است در برخی روزهای خاص سال با افزایش یا کاهش روبه‌رو شود. همچنین بهتر است که خرید بلیط خود را از چند هفته زودتر انجام دهید تا به تکمیل ظرفیت  قطارها برنخورید. بلیط قطارها در روزهایی از سال نظیر تعطیلات تابستانی، اعیاد مذهبی و همچنین عید نوروز در ساعات اولیه پس از اعلام، به فروش می‌روند.

نوع قطارمسیرهزینه به تومان
سیمرغتهران - مشهد و برعکس۲۶۶,۹۰۰
سیمرغتبریز - مشهد و برعکس۴۶۷,۳۵۰
سیمرغزنجان - مشهد و برعکس۳۶۹,۰۵۰
سیمرغ نوینزنجان - مشهد و برعکس۴۸۹,۴۰۰

امکانات قطار سیمرغ

منبع عکس: شرکت حمل و نقل ریلی رجا. عکاس: ناشناس

اگر تاکنون با قطارهای سیمرغ سفر کرده‌اید، تجربه‌های و نظرات خود را برای ما و دیگر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

پرسش‌های متداول

قطار سیمرغ چیست؟

قطار سیمرغ یک قطار کوپه‌ای چهار تخته چهار ستاره است که در هر واگن آن هشت کوپه و به‌طور مجموع ۳۲ نفر ظرفیت وجود دارد.

مسیرهای قطار سیمرغ کدامند؟

تهران - مشهد و برعکس، زنجان - مشهد و برعکس، تبریز - مشهد و برعکس

فرق بین قطار سیمرغ و سیمرغ نوین چیست؟

در ارائه خدمات بیشتر در کوپه و همچنین پذیرایی بیشتر

کوپه‌های قطار سیمرغ چه امکاناتی دارند؟

سیستم تهیه مطبوع هوا در هر کوپه، امکانات سرمایشی و گرمایشی، کیف لوازم خواب، بسته بهداشتی روکش، ملحفه و روبالشی، پتو و بالش، سیستم صوتی و دو عدد مانیتور جهت پخش فیلم در هر کوپه (با قابلیت دریافت شبکه‌های تلویزیونی)، روزنامه و کتاب، پک پذیرایی اولیه، صندلی‌های راحت و انعطاف‌پذیر، تخت‌های بزرگ و راحت، میز تاشو مخصوص پذیرایی، پریز برای شارژ لپتاپ و تلفن همراه

منبع عکس کاور: شرکت حمل و نقل ریلی رجا. عکاس: ناشناس

مطالب مرتبط:

دیدگاه