راهنمای قطار غزال + معرفی امکانات + نحوه خرید بلیط

نگین توکلی
نگین توکلی سه شنبه، ۲۷ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۰۶
راهنمای قطار غزال + معرفی امکانات + نحوه خرید بلیط

قطارهای غزال با برخورداری از کوپه‌های باکیفیت و امکانات مناسب، از بهترین قطارهای ایران هستند که در مسیرهای مختلف فعالیت می‌کنند.

بسیاری از گردشگران و همچنین مسافران ترجیح می‌دهند به‌جای سفر با خودروی شخصی، هواپیما و اتوبوس، با قطار به مقاصد به نسبت دورتر بروند. سفر با قطار دارای مزیت‌هایی چون استفاده از تخت راحت برای استراحت در طول شب، تماشای زیبایی‌های جاده و همچنین امنیت است. قطار غزال یکی از بهترین و مدرن‌ترین قطارهای ناوگان ریلی است که با وجود کوپه‌های چهار نفره و امکانات عالی، سفری راحت و به‌یادماندنی را برای شما رقم می‌زند. شرکت‌های حمل و نقل ریلی بسیاری در ناوگان خود از قطار غزال استفاده می‌کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با قطار غزال، انواع، مسیرها، برنامه حرکت و قیمت بلیط‌های آن آشنا کنیم.

هرآنچه باید درباره قطارهای غزال بدانید:

معرفی قطار غزال

داخل قطار غزال بن ریل

منبع عکس: شرکت ریلی بن ریل. عکاس: ناشناس

قطار چهار ستاره غزال یکی از بهترین قطارهای موجود در ایران است که امکان سفر شما به نقاط مختلف کشور را فراهم می‌آورد. این قطار که به‌صورت کامل با استانداردهای قوانین بین‌المللی راه‌آهن (UIC) طراحی شده است، زمانی به سیستم حمل و نقل ایران و خطوط ریلی ایران اضافه شد که توانست تمامی تاییدیه‌های استانداردهای داخلی و بین‌المللی را کسب کند.

قطارهای چهار ستاره و چهار تخته غزال از پرمسافرترین قطارها در ناوگان‌های ریلی کشور هستند

قطار غزال ساخت کشور چین است و پس از قطار تندروی پردیس، جایگاه دوم را در بین قطارهای تندرو و البته پیشرفته دارد. غزال در لیست قطارهای ایران به‌عنوان یکی از پرسفرترین و مهم‌ترین قطارهای کشور دسته‌بندی می‌شود. این قطار با امکانات بالا، دارای دو نوع کوپه‌ای و VIP است و نام آن در میان قطارهای شرکت‌های ریلی پرمسافر و شناخته‌شده‌ای همچون «رجا» و «بن ریل» به چشم می‌خورد.

قطارهای غزال از لحاظ طراحی ظاهری در جایگاه قابل‌قبولی قرار دارند؛ به‌طوری که می‌توان آن‌ها را به‌عنوان یکی از مدرن‌ترین قطارهای موجود در سیستم مسافربری ایران معرفی کرد. در زمان سوار شدن بر این قطارها، فرش‌های قرمز در راه ورودی به واگن‌ها انداخته می‌شود و مهمانداران به مسافران خوشامدگویی می‌کنند. 

قطارهای غزال همگی دارای واگن‌هایی با کوپه‌های چهار نفره هستند و هر چهار مسافر کوپه فضای مناسبی برای خواب و استراحت در اختیار دارند. در واقع کافی است دسته‌های کناری صندلی را بالا ببرید و میز متحرک بین صندلی‌ها را جابه‌جا کنید تا یک تخت راحت داشته باشید؛ به این ترتیب، هریک از دو صندلی به یک تخت تبدیل می‌شوند. بالای هریک از ردیف‌های صندلی‌ نیز یک تخت نصب شده است.

انواع قطار غزال

داخل قطار غزال رجا

منبع عکس: شرکت حمل و نقل ریلی رجا. عکاس: ناشناس

قطارهای غزال در ناوگان ریلی بسیاری از شرکت‌ها نظیر رجا، ریل سیر کوثر، پارس لاریم و بن ریل (بنیاد) استفاده می‌شوند. در ادامه قطارهای غزال شرکت‌های مختلف ریلی ایران را به شما معرفی خواهیم کرد.

قطار غزال رجا

شرکت حمل و نقل ریلی رجا دارای بخش اعظمی از ناوگان مسافری ریلی شامل حدود ۷۰ درصد از سالن‌های مسافری، ۱۰۰ درصد واگن‌های ترن‌ست، ۵۰ درصد از واگن‌های ریل باس، ۵۰ درصد از واگن‌های رستوران، ۱۰۰ درصد واگن‌های حمل خودرو با قطار، ۶۰ درصد از واگن‌های مولد برق ، ۱۰۰ درصد واگن‌های توشه و ۱۰۰ درصد واگن‌های مولد بخار و همچنین ۶۵ درصد از سهم بازار است؛ شرکتی که به‌عنوان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شرکت حمل و نقل ریلی فعال در بخش مسافری و همچنین فعال‌ترین شرکت در زمینه ارائه قطارهای سریع‌السیر شهرت دارد و از قطارهای آن می‌توان به قطارهای پنج ستاره زندگی، قطارهای چهار ستار سبز، غزال، سیمرغ، سپهر، پردیس، سریر و صبا، قطارهای سه ستاره توس، خلیج فارس و میلاد و قطارهای سالنی اشاره کرد.

قطار غزال  رجا

منبع عکس: شرکت حمل و نقل ریلی رجا. عکاس: ناشناس

واگن‌های درجه یک قطارهای غزال شرکت رجا (لوکس چینی) دارای ۱۰ کوپه چهار نفره و درمجموع دارای ظرفیت ۴۰ نفر هستند. این قطار در حال حاضر در مسیرهای تهران - شیراز و برعکس، اصفهان - مشهد و برعکس و همچنین تهران - بندرعباس و برعکس فعالیت می‌کند.

قطار غزال بن ریل

شرکت بن ریل یا شرکت «راه‌آهن شرقی بنیاد» یکی از شرکت‌های ریلی مشهور ایران است؛ شرکتی که در سال ۱۳۷۱ با نام «قطار سریع‌السیر تهران - مشهد» در اداره ثبت شرکت‌های تهران به ثبت رسید و در سال ۱۳۷۲ به شرکت راه‌آهن شرقی بنیاد تغییر نام داد. شرکت راه‌آهن شرقی بنیاد، اولین شرکت بخش خصوصی در صنعت حمل‌و‌نقل ریلی به شمار می‌آید.

قطار غزال بین ریل، منبع: سامتیک

منبع عکس: مجله سامتیک. عکاس: ناشناس

شرکت بن ریل در سال ۱۳۹۶، تعداد واگن‌های مسافربری خود را از ۱۰ به ۱۳۱ دستگاه رساند. این شرکت در حال حاضر با مالکیت قطار‌های مسافری غزال، سروش، پرستو، پارسی و سفیر، ۹ درصد از سهم جا‌به‌جایی ریلی کشور و ظرفیت حمل دو میلیون نفر مسافر در ۶ محور اصلی را دارد. در ادامه با محورهای اصلی شرکت بن ریل آشنا می‌شویم و به معرفی قطار غزال بن ریل می‌پردازیم.

  • محور خراسان: مسیرهای تهران - مشهد، مشهد - طبس
  • محور جنوب - خراسان: مسیر قم - مشهد
  • محور جنوب شرق - خراسان: کرمان - مشهد
  • محور شمال غرب - خراسان: مسیرهای زنجان - مشهد، قزوین- مشهد، همدان - مشهد
  • محور جنوب شرق: مسیرهای تهران - کرمان، تهران - بندرعباس، تهران - یزد
  • محور جنوب: مسیرهای اهواز - مشهد، خرمشهر - مشهد، تهران - اهواز، تهران - خرمشهر

کوپه های قطار غزال بن ریل

منبع عکس: شرکت ریلی بن ریل. عکاس: ناشناس

شرکت بن ریل یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌هایی است که در مسیرهای خود به‌صورت گسترده از قطارهای غزال استفاده می‌کند. واگن‌های درجه یک قطار غزال بن ریل دارای ۹ کوپه چهار نفره و در کل، ظرفیت ۳۶ نفره (در برخی منابع، ۱۰ کوپه چهار نفره و در کل، ظرفیت ۴۰ نفره) هستند. قطار چهارتخته لوکس غزال در چند مسیر پرتردد کشور همچون مسیر قطاری تهران - مشهد و برعکس، زنجان - مشهد و برعکس، کرمان - مشهد و برعکس، قطارهای تهران بندرعباس و برعکس و تهران - کرمان و برعکس فعال هستند؛ در برخی از این مسیرها قطار به‌صورت روزانه و در برخی از آن‌ها نیز به‌صورت یک روز در میان حرکت می‌کند. 

قطار غزال پارس لاریم

در قطار غزال پارس لاریم، غذاها و نوشیدنی‌های گرم و سرد باکیفیتی سرو می‌شوند

شرکت پارس لاریم تحت مالکیت بخش خصوصی در سال ۲۰۰۷ با هدف خریدوفروش مواد غذایی و بسته‌بندی (چای، شکلات، نسکافه، قهوه و عسل) و مشاوره و همکاری در زمینه‌های تاسیس و راه‌اندازی کافی‌شاپ آغاز به کار کرد. در ابتدا این شرکت ۲۰ نفر پرسنل داشت و در ادامه با توسعه روند فعالیت بازرگانی، تعداد کارکنان خود را به ۱۰۰ نفر رساند.

شرکت پارس لاریم در سال ۲۰۱۸ موفق شد تا مجوز سیر و راهبری واگن‌های مسافری را در مسیر تهران – مشهد (به‌صورت روزانه) دریافت کند؛ به این ترتیب علاوه بر فروش بلیط قطار و جابه‌جایی روزانه تعداد قابل‌ملاحظه‌ای مسافر، مسئولیت پذیرایی و تامین نوشیدنی گرم و سرد و سرو غذا را نیز برای مسافران مذکور در مسیر بر عهده گرفت.

قطار پارس لاریم، منبع: سامتیک

منبع عکس: مجله سامتیک.  عکاس: ناشناس

شرکت ریلی پارس لاریم بلیط‌های قطار را به دو شکل عادی و ویژه (VIP) عرضه می‌کند. در هریک از واگن‌های این قطار ۱۰ کوپه و در هر کوپه چهار نفر ظرفیت (در کل در هر واگن ۴۰ نفر) وجود دارد؛ به همین دلیل، شلوغی آزاردهنده‌ای در واگن‌ها به وجود نخواهد آمد.

پارس لاریم علاوه بر انتخاب قطارهایی جدید و به‌روز، امکانات رفاهی و خدماتی مختلفی هم برای مسافران در نظر گرفته است. یکی از امکانات جالب‌توجه در واگن‌های پارس لاریم، وجود فضای مناسبی برای تعویض پوشک کودکان، سالمندان یا افراد دارای معلولیت جسمی در کنار هر سرویس بهداشتی است. به‌علاوه اگر اهل مطالعه هستید، می‌توانید در کتابخانه قطار گشتی بزنید.

در نظر داشته باشید در قطارهای پارس لاریم رستوران برای سرو غذا وجود ندارد و همه مسافران غذای خود را در کوپه نوش جان می‌کنند. کیفیت غذاها و نوشیدنی‌های ارائه شده در این قطار بسیار بالا است.

قطار غزال ریل سیر کوثر

قطار غزال ریل سیر کوثر

منبع عکس: مجله سامتیک. عکاس: ناشناس

شرکت ریل‌ سیر کوثر در سال ۱۳۸۲ با موضوع فعالیت حمل و نقل ریلی تاسیس شد و در سال ۱۳۸۴ با تامین واگن‌های مسافربری غزال در عرصه حمل و نقل ریلی، آغاز به کار کرد. در سال ۱۳۹۵، شرکت ریل سیر کوثر به‌عنوان اولین شرکت حمل و نقل ریلی مسافری با عرضه بخشی از سهام خود وارد فرابورس شد و به این ترتیب توانست سرمایه قابل‌توجهی را وارد شرکت خود کند. در حال حاضر، ریل سیر کوثر دارای ۶۷ واگن مسافری (۴ تخته غزال و عرفان، ۶ تخته اپتیما) است و سالانه حدود ۸۰۰,۰۰۰ مسافر را جابه‌جا می‌کند.

بیشترین پوشش فعالیت شرکت ریل سیر کوثر در شهر مشهد است. قطارهای غزال ریل سیر کوثر به‌صورت رفت و برگشتی در مسیرهای مشهد - بندرعباس، مشهد - یزد، فعال هستند؛ البته قطارهای عرفان و اپتیما این شرکت ریلی در مسیر مشهد - تهران، نیز مسافر جابه‌جا می‌کنند. در حال حاضر، ریل سیر کوثر، ۲۵ واگن چهار تخته لوکس غزال کوثر و دو دستگاه رستوران دارد.

واگن‌های قطار غزال ریل سیر هر یک شامل ۹ کوپه چهار نفره و به‌طور کل ظرفیت ۳۶ نفره هستند. در برخی قطارها همچون قطار غزال تهران - مشهد و قطار غزال اصفهان - مشهد، امکاناتی همچون سرو رایگان غذا در رستوران قطار نیز وجود دارد. 

فرق قطار غزال VIP و قطار غزال معمولی

قطار غزال vip

منبع عکس: شرکت ریلی بن ریل. عکاس: ناشناس

در قطار غزال VIP خدمات بیشتر و متنوع‌تری در انتظار مسافران است

قطارهای غزال همگی واگن‌هایی با ۳۶ یا ۴۰ نفر ظرفیت هستند و در هر کوپه چهار نفر ظرفیت دارند؛ اما در برخی شرکت‌های ریلی نظیر بن ریل، ریل سیر کوثر و پارس لاریم بلیتی با نام قطار غزال VIP وجود دارد. مسافران در نظر داشته باشند که با خرید این بلیط در واگن مجزایی سوار نمی‌شوید و واگن و کوپه شما با دیگر مسافران، یکی است؛ اما خدماتی در قطار غزال VIP به مسافران ارائه می‌شود، به نسبت قطار غزال معمولی، تفاوت وجود دارد.

به مسافران ویژه خدمات بیشتر و متنوع‌تری به نسبت بلیط قطار عادی ارائه می‌شود؛ آن‌ها می‌توانند از خدمه قطار خدمات مختلفی مانند سرو نوشیدنی‌های سرد و گرم، پذیرایی ویژه زمان سرو صبحانه، ناهار، شام و غیره دریافت کنند.

امکانات قطار غزال

واگن رستوران قطار غزال، منبع: سامتیک

منبع عکس: مجله سامتیک. عکاس: ناشناس

  • سیستم تهیه مطبوع هوا در هر کوپه، امکانات سرمایشی و گرمایشی
  • کیف لوازم خواب، بسته بهداشتی روکش، ملحفه و روبالشی، پتو و بالش
  • سیستم صوتی در کوپه و سالن
  • سامانه Wi-Fi آفلاین برای استفاده از آرشیو متنوعی از موسیقی و فیلم به انتخاب مسافر
  • هدفون
  • دو عدد مانیتور مدرن و مسطح ۱۷ اینچی جهت پخش فیلم در هر کوپه
  • روزنامه و کتاب
  • یک بطری آب معدنی به‌علاوه آب جوش و پک پذیرایی رایگان
  • صندلی‌های راحت و انعطاف‌پذیر، تخت‌های به نسبت بزرگ و راحت، میز تاشو مخصوص پذیرایی در هر کوپه
  • پریز برای شارژ لپتاپ و تلفن همراه
  • امکان تنظیم نور کل فضای کوپه و تنظیم نور ویژه برای هر صندلی
  • آبسردکن، یخچال، مایکروویو و سایر امکانات رفاهی در کوپه مهماندار
  • سیستم پیام‌رسانی (سیستم احضار مهماندار)
  • دو سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی در هر واگن
  • امکان سفارش غذاهای گرم و سرد در هنگام خرید بلیط
  • امکان ارائه ویلچر
  • ارائه ماسک و محلول ضدعفونی‌کننده در آغاز سفر
  • عایق‌بندی قطار در برابر رطوبت و سرما و گرما و سروصدا
  • سرو رایگان غذا به‌صورت تست برای مسافران و وجود انواع اسباب‌بازی و دستگاه‌های بازی برای کودکان در قطارهای VIP غزال
  • مهمانداران و پرسنل باتجربه و آموزش‌دیده

مسیرهای قطار غزال

امکانات قطار غزال

منبع عکس: خبرگزاری ایلنا. عکاس: ناشناس

برای انتخاب قطار غزال به‌عنوان یک وسیله حمل و نقل باید در ابتدا این نکته را در نظر داشت که آیا این قطار در مسیر مورد نظر شما فعالیت دارد یا خیر. قطار غزال در چندین شرکت ریلی و در مسیرهای زیر فعال است:

  • تهران به مشهد و برعکس
  • تهران به بندرعباس و برعکس
  • تهران به کرمان و برعکس
  • تهران به شیراز و برعکس
  • زنجان به مشهد و برعکس
  • کرمان به مشهد و برعکس
  • یزد به مشهد و برعکس

برنامه حرکت قطارهای غزال (رفت و برگشت) به‌همراه جدول

در جدول زیر برنامه حرکت قطارهای غزال (رفت و برگشت) در زمستان ۱۴۰۱ را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

نام شرکتمسیربرنامه حرکتشماره قطارساعت حرکت از مبداساعت ورود به مقصد
رجاتهران - شیرازیک روز در میان۵۲۴۱۹:۳۵۱۱:۰۰ روز بعد
رجاشیراز - تهرانیک روز در میان۵۲۵۱۷:۳۵۹:۱۰ روز بعد
رجاتهران - بندرعباسیک روز در میان۸۲۲۱۶:۱۰۱۲:۰۵ روز بعد
رجابندرعباس - تهرانیک روز در میان۸۲۳۱۷:۴۰۱۳:۱۵ روز بعد
بن ریلتهران - مشهدهمه‌روزه۳۴۰۲۰:۳۰۷:۱۰ روز بعد
بن ریلمشهد - تهرانهمه‌روزه۳۴۱۲۰:۳۰۷:۲۰ روز بعد
بن ریلتهران - بندرعباسیک روز در میان۸۲۲۱۶:۱۰۱۲:۰۵ روز بعد
بن ریلبندرعباس - تهرانیک روز در میان۸۲۳۱۷:۴۰۱۳:۱۵ روز بعد
بن ریلتهران - کرمانیک روز در میان۷۲۲۲۰:۵۰۱۰:۵۵ روز بعد
بن ریلکرمان - تهرانیک روز در میان۷۲۳۱۹:۳۰۱۰:۲۰ روز بعد
بن ریلزنجان - مشهدیک روز در میان۴۹۰۱۹:۱۵۱۱:۱۰ روز بعد
بن ریلمشهد - زنجانیک روز در میان۴۹۱۲۲:۴۵۱۴:۴۰ روز بعد
بن ریلکرمان - مشهدیک روز در میان۷۸۰۱۶:۰۵۸:۴۰ روز بعد
بن ریلمشهد - کرمانیک روز در میان۷۸۱۱۵:۲۵۷:۴۰ روز بعد
ریل سیر کوثرمشهد - یزدیک روز در میان۶۸۱۲۱:۱۰۱۱:۴۵ روز بعد
ریل سیر کوثریزد - مشهدیک روز در میان۶۸۰۱۶:۱۵۷:۰۰ روز بعد
ریل سیر کوثرمشهد - بندر عباسیک روز در میان۸۸۱۱۳:۲۵۱۰:۵۵ روز بعد
ریل سیر کوثربندر عباس - مشهدیک روز در میان۸۸۰۱۶:۲۵۱۴:۲۵ روز بعد
پارس لاریمتهران - مشهد همه‌روزه۳۸۴۲۱:۵۰۸:۳۰ روز بعد
پارس لاریممشهد - تهرانهمه‌روزه۳۸۵۱۷:۱۵۴:۰۰ روز بعد

قیمت بلیط قطار غزال

درباره خرید بلیط قطار غزال باید بدانید که تمام سامانه‌های فروش آنلاین، یک قیمت مشابه را به مسافران ارائه می‌دهند؛ بنابراین لازم نیست که در سایت‌های مختلف به‌دنبال قیمت مناسب‌تر باشید. البته پیشنهاد ما به شما این است که برای خرید بلیط قطار، به سایتی مراجعه کنید که از پشتیبانی آن اطمینان خاطر دارید؛ زیرا کار شما با خرید بلیط تمام نمی‌شود و ممکن است در مراحل بعدی سفر نیز به خدمات پشتیبانی نیاز پیدا کنید.

قیمت‌های ارائه شده در جدول زیر مربوط به زمستان ۱۴۰۱ هستند؛ توجه داشته باشید که قیمت روز بلیط بر اساس نوع کلاس قطار و مسافت برآورد می‌شود و ممکن است در برخی روزهای خاص سال با افزایش یا کاهش روبه‌رو شود. به‌علاوه پیشنهاد می‌کنیم که خرید بلیط خود را از چند هفته زودتر انجام دهید تا به ظرفیت تکمیل قطارها برنخورید. بلیط قطارها در روزهایی از سال نظیر تعطیلات تابستانی، اعیاد مذهبی و همچنین عید نوروز به سرعت به فروش می‌رسند.

نام شرکتمسیرهزینه به تومان
رجاتهران - شیراز و برعکس۳۴۹,۰۰۰
رجاتهران - بندرعباس و برعکس۴۰۵,۹۰۰
بن ریلتهران - مشهد و برعکس۲۹۸,۳۵۰
بن ریلتهران - مشهد و برعکس (با پذیرایی ویژه عصرانه)۳۹۰,۰۰۰
بن ریلتهران - بندرعباس و برعکس۳۶۰,۴۵۰
بن ریلتهران - بندرعباس و برعکس (با پذیرایی ویژه عصرانه)۴۷۴,۱۵۰
بن ریلتهران - کرمان و برعکس۳۵۸,۴۵۰
بن ریلزنجان - مشهد و برعکس۳۸۸,۶۵۰
بن ریلکرمان - مشهد و برعکس۳۲۵,۷۵۰
ریل سیر کوثرمشهد - یزد و برعکس۳۶۶,۷۵۰
ریل سیر کوثرمشهد - بندرعباس و برعکس۴۴۹,۸۵۰
ریل سیر کوثرمشهد - بندرعباس و برعکس (با پذیرایی ویژه)۴۹۷,۲۵۰
پارس لاریمتهران - مشهد و برعکس۲۹۴,۳۵۰

راهروهای قطار غزال رجا

منبع عکس: شرکت حمل و نقل ریلی رجا. عکاس: ناشناس

اگر تاکنون با قطارهای غزال سفر کرده‌اید، تجربه‌های و نظرات خود را برای ما و دیگر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

پرسش‌های متداول

ظرفیت قطارهای غزال چند نفر است؟

واگن‌های قطارهای غزال برخی ناوگان‌های ریلی دارای ۱۰ کوپه چهار نفره و در کل ظرفیت ۴۰ نفر هستند؛ در حالی که برخی از آن‌ها ۹ کوپه چهار نفره و در کل ظرفیت ۳۶ نفر را دارند.

فرق قطار غزال VIP و قطار غزال معمولی چیست؟

در نوع خدماتی که در قطار به مسافر ارائه می‌شود و معمولا شامل پذیرایی عصرانه است.

مسیرهای قطار غزال کدامند؟

تهران به مشهد و برعکس، تهران به بندرعباس و برعکس، تهران به کرمان و برعکس، تهران به شیراز و برعکس، زنجان به مشهد و برعکس، کرمان به مشهد و برعکس، یزد به مشهد و برعکس

کوپه‌های قطار غزال چه امکاناتی دارند؟

سیستم تهیه مطبوع هوا، کیف لوازم خواب (بسته بهداشتی روکش، ملحفه و روبالشی، پتو، بالش)، سیستم صوتی و تصویری، سامانه Wi-Fi آفلاین برای استفاده از آرشیو متنوعی از موسیقی و فیلم به انتخاب مسافر، هدفون، روزنامه و کتاب، یک بطری آب معدنی به‌علاوه آب جوش و پک پذیرایی رایگان، صندلی‌های راحت و انعطاف‌پذیر، تخت‌های بزرگ و راحت، میز تاشو، پریز برای شارژ لپتاپ و تلفن همراه، سیستم پیام‌رسانی (سیستم احضار مهماندار)

منبع عکس کاور: شرکت ریلی بن ریل. عکاس: ناشناس

مطالب مرتبط:

دیدگاه