نکات کلیدی در خرید بلیط قطار سریع السیر

تیم  کجارو
تیم کجارو شنبه، ۳۰ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۰۰
نکات کلیدی در خرید بلیط قطار سریع السیر

اگر قصد خرید بلیط قطار سریع السیر را دارید، در این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با انواع مختلف بلیط قطار و خرید آن‌ها بیشتر آشنا کنیم.

سفر ریلی لذت‌های خاص خود را دارد. در سفرهای ریلی می‌توانید با هزینه کم و راحتی بیشتر سفر کنید. مزایای سفر با قطار بی‌شمار هستند؛ برای مثال، می‌توان به امنیت بیشتر و امکانات متنوع از جمله دسترسی به سرویس بهداشتی، بوفه، کتابخانه، رستوران و امثال آن اشاره کرد. البته مهم‌ترین ایرادی که در خصوص سفر ریلی مطرح می‌شود، زمان طولانی است که در سفر باید باشید. خوشبختانه مدتی است که شاهد حضور انواع قطارهای سریع یا همان قطارهای سریع السیر هستیم. اگر قصد خرید بلیط قطار سریع السیر را دارید، در این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با انواع مختلف بلیط قطار و خرید آن‌ها بیشتر آشنا کنیم.

قطار سریع السیر چیست؟

وقتی که قصد تهیه بلیط قطار را داشته باشید، حتما با انواع قطار سریع السیر نیز رو‌به‌رو می‌شوید. سوال اینجا است که به چه قطارهایی قطار سریع السیر گفته می‌شود؟ شاید تصور ما از قطار سریع السیر، قطارهای مغناطیسی ژاپن و کشورهای اروپایی باشد؛ اما این‌طور نیست. اگر سفر با قطار را تجربه کرده باشید، حتما می‌دانید که این قطارها در ایستگاه‌های مختلف توقف دارند. گاهی این توقف‌ها طولانی می‌شوند. در اصل با سرعتی که قطار دارد، بدون توقف در این ایستگاه‌ها، چند ساعت زودتر به مقصد می‌رسد. به همین خاطر اولین بار شرکت رجا پایه‌گذار شد تا قطارهای سریع السیر به وجود بیایند و در ایستگاه‌ها توقف نکنند.

پس باید گفت که قطارهای سریع السیر داخل ایستگاه‌های بین‌راهی توقف نمی‌کنند یا فقط در برخی ایستگاه‌های مهم و کلیدی توقف دارند. به این ترتیب در زمان صرفه‌جویی می‌شود و مسافران لازم نیست تا مدت طولانی را در هر ایستگاه توقف داشته باشند. معمولا تلاش بر این است که قطار از مبدا مستقیم به مقصد برسد و به‌هیچ‌وجه در مسیر توقف نکند. از نظر فنی، این قطارها از نوع خودکششی هستند. به همین خاطر می‌توانند سرعت بیشتری داشته باشند. در قطارهای معمولی، تمامی واگن‌ها به یک لوکوموتیو متصل هستند و لوکوموتیو تمامی واگن‌ها را دنبال خود می‌کشد؛ اما تمامی واگن‌های قطارهای خودکششی، داری نیروی محرکه هستند. به این ترتیب هر واگن یک نیروی محرکه جداگانه دارد و قطار می‌تواند سرعت بیشتری داشته باشد.

سرعت قطار سریع السیر چقدر است؟

در حال حاضر، قطارهای معمولی سرعتی بین ۱۰۰ تا ۱۳۰ کیلومتر در ساعت دارند؛ اما سرعت قطارهای سریع‌السیر به ۱۶۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد. البته در مسیرهای طولانی گاهی سرعت این قطارها به ۱۸۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد. قطارهای پردیس رجا بیشترین سرعت را دارند و بعد از آن قطارهای غدیر با سرعتی بین ۱۴۰ تا ۱۵۰ کیلومتر در ساعت در رتبه دوم قرار می‌گیرند. قطار ریل ترابر سبا از قطارهای ایمن و لوکس است که از سال ۸۸ فعالیت می‌کند. این قطار فقط در مسیر تهران مشهد فعالیت دارد و بسیاری از مسافران آن را انتخاب می‌کنند.

قطارهای سریع السیر کوپه‌ای نیستند

باید توجه داشته باشید که قطارهای سریع السیر کوپه‌ای نیستند. قطارها را به آن دلیل که سرعت کمی دارند و مدت طولانی مسافران در راه هستند، کوپه‌ای طراحی می‌کردند. این در حالی است که زمان سفر در قطارهای سریع السیر به‌شدت کاهش پیدا می‌کند. به همین خاطر دیگر مسافران نیازی به کوپه مجزا نخواهند داشت. پس قطارهای سریع السیر فقط به‌صورت سالنی یا اتوبوسی هستند. اگر با تصور راحتی قطارهای کوپه‌ای قصد انتخاب سفر ریلی را دارید، می‌توانید با قطارهای چهار تخته لوکس رجا یا شرکت‌های دیگر همانند نورالرضا سفر کنید. در قطارهای سریع السیر از بسیاری از امکانات همانند تلویزیون، سیستم صوتی، سیستم تهویه مطبوع اختصاصی در اختیار خود، تخت و لوازم خواب و البته حریم شخصی محروم خواهید بود.

صندلی‌های این قطارها بسیار راحت هستند و راحتی بیشتری تا اتوبوس دارند. بسیاری تصور می‌کنند که این نوع قطار تفاوتی با اتوبوس‌های VIP ندارد. این در حالی است که داخل قطارهای سریع السیر می‌توانید هر زمان که خسته شدید بلند شده و قدم بزنید. به اصطلاح خودمانی، پایتان خشک نمی‌شود! صندلی قطارهای تندرو حتی از اتوبوس‌های VIP نیز راحت‌تر هستند. جالب است بدانید که صندلی‌های قطار پردیس رجا که مهم‌ترین قطار سریع السیر در مسیر ریلی کشور به حساب می‌آید، از نوع صندلی‌های هواپیما انتخاب شده است. در قطار پردیس از مسافران با وعده غذایی و میان‌وعده پذیرایی می‌کنند. همچنین مهم‌ترین مزیت قطار تندرو در مقایسه با اتوبوس VIP دسترسی به سرویس بهداشتی است. مسافران در هر لحظه می‌توانند از سرویس بهداشتی استفاده کنند. در حالی که داخل اتوبوس باید منتظر بمانند که اتوبوس در یک مجموعه خدماتی بین‌راهی توقف کند.  

انتخاب محدود بین انواع شرکت ریلی

همان طور که گفتیم، شرکت رجا اولین بار پایه‌گذار اجرای طرح قطارهای سریع السیر بود. اولین قطارهای سریع السیر نیز قطارهای پردیس چهار ستاره رجا بودند. هنوز هم انحصار در دست شرکت ریلی رجا است. البته مدتی می‌شود که شرکت شرکت ترابر ریل صبا نیز قطارهای پرسرعتی با نام قطارهای غدیر را به خطوط ریلی کشور اضافه کرده است. این قطار همانند پردیس پرسرعت نیز و سرعت کمتری دارد، همچنین فقط در مسیر تهران-مشهد و مشهد-تهران فعالیت می‌کند. در حالی که قطارهای پردیس در مسیرهای مختلف حضور دارند و فعالیت می‌کنند.

قطار سریعی که لوکس نیست!

قیمت بلیط قطار سریع السیر

با ورود قطارهای لوکس پنج ستاره از جمله قطارهای زندگی یا قطارهای شرکت ریلی نورالرضا، سطح توقع و انتظار مسافران از خدمات شرکت‌های ریلی افزایش پیدا کرد. قطارهای پنج ستاره بسیار لوکس و شیک هستند یا حتی قطارهای چهار ستاره ظاهری بسیار شیک و امروزی دارند. این در حالی است که قطارهای پردیس رجا، یک قطار چهار ستاره هستند و خبری از امکانات لاکچری در آن نیست. حتی ظاهری لوکس و پرزرق و برق ندارد. در حقیقت خود مسئولان رجا بر این باور هستند که بیشتر بر سرعت قطارها تاکید داشتند و نیازی نمی‌دیدند تا این قطارها خدماتی لوکس و ظاهری تجملاتی داشته باشند. این موضوع نیز تا حدودی منطقی است. مسافران مدت کمی را در مسیر هستند و کسانی که از قطارهای سریع السیر استفاده می‌کنند، بیشتر به‌دنبال سرعت و کاهش زمان سفر هستند.

از طرف دیگر، مسئولان رجا تلاش داشتند تا قطارهایی مناسب افرادی ایجاد کنند که قصد کاهش هزینه‌ها یا انجام سفرهای کاری را دارند. پس می‌توان گفت که به‌نوعی ماهیت وجودی این قطارها با قطارهای لوکس چهار یا پنج ستاره متفاوت است. هدف از احداث این قطارها ایجاد مسیری سریع و البته ارزان برای مسافران بوده تا به مقصد خود برسند؛ به همین خاطر، تا حد امکان تجملات را کاهش دادند و تلاش کردند تا با حداقل امکانات رفاهی و خدماتی، هزینه‌ها را مدیریت کنند. خوشبختانه در این امر نیز موفق بودند و مسافران می‌توانند با حداقل هزینه در حداقل زمان سفری آسوده داشته باشند.

توجه داشته باشید که منظور از خدمات معمولی، خدمات ضعیف نیست. یعنی این قطارها از نظر ظاهر، نظافت، صندلی، پذیرایی و امثال آن در بهترین حالت خود قرار دارند؛ اما همانند قطارهای پنج ستاره لوکس خدماتی همانند سیستم صوتی و تصویری، سیستم تهویه مطبوع اختصاصی و امثال آن را ندارند. فقط باید گفت که تجملات در این قطارها حذف شد است؛ وگرنه خدماتی که مسافران به آن نیاز دارند، به بهترین شکل ممکن ارائه می‌شوند.

قطارهای سریع السیر محدود هستند

همان طور که گفتیم، قطارهای سریع السیر در ایستگاه‌های بین‌راهی توقف نمی‌کنند. طبیعتا همین موضوع باعث می‌شود که قطارهای سریع السیر فقط در برخی ایستگاه‌ها قابل دسترسی باشند؛ برای مثال، از تهران تا مشهد ممکن است بیش از ۱۰ توقف وجود داشته باشد و در هر ایستگاه مسافران می‌توانند سوار قطار شوند؛ اما قطارهای سریع السیر در ایستگاه‌های معدودی توقف می‌کنند و برخی آن‌ها فقط از مبدا مستقیم به مقصد می‌رسند. به همین خاطر فقط در برخی مبدا‌های خاص می‌توان از این قطارها استفاده کرد. در حال حاضر مسیرهای تهران - مشهد، مشهد - تهران، تهران - تبریز، تبریز - تهران، تهران - یزد، یزد - تهران، تهران - اصفهان، اصفهان - تهران، تهران - شیراز و شیراز - تهران دارای قطارهای تندرو هستند.

قیمت بلیط قطار سریع السیر

شاید با خودتان بگویید که قیمت بلیط قطار سریع السیر از قطارهای معمولی بیشتر است؛ اما این‌طور نیست. در حقیقت قیمت بلیط قطار سریع السیر کمی از قطارهای اتوبوسی معمولی بیشتر و از قطارهای لوکس چهار تخته کمتر است؛ به این ترتیب، می‌توانید با خرید بلیط قطار سریع السیر در وقت و هزینه خود، هر دو صرفه‌جویی کنید. همین موضوع باعث شده تا افرادی که قصد سفرهای کاری را دارند یا اینکه می‌خواهند هزینه‌های سفر خود را کاهش دهند، بیشتر با قطارهای سریع السیر سفر کنند.

روش خرید بلیط قطار سریع السیر

حال که با تمام مزایای سفر با قطار سریع السیر آشنا شدید، حتما دلتان می‌خواهد تا بیشتر درباره خرید بلیط این نوع قطار بدانید. شما می‌توانید به روش حضوری یا غیرحضوری اقدام به خرید این نوع بلیط قطار کنید. روش‌های حضوری شامل مراجعه به ایستگاه راه‌آهن یا دفاتر آژانس‌های مسافرتی می‌شود. این روش زمان‌گیر و خسته‌کننده است. همچنین شما را درگیر ساعت کاری می‌کند. در عین حال روش خرید اینترنتی بلیط قطار، شما را با چند کلیک به هدف می‌رساند.

برای این کار ابتدا باید سایت یکی از شرکت‌های مسافرتی معتبر را باز کنید. سپس به بخش خرید بلیط قطار بروید. مبدا و مقصد را در کنار زمان سفر، تعداد مسافران و نوع بلیط مشخص کنید. حال با کمک فیلتر نتایج، فقط به‌دنبال قطارهای پردیس یا غدیر بگردید. این قطارها تندرو هستند. مخصوصاً قطارهای پردیس سرعت بیشتری در مقایسه با سایر قطارها دارند. بعد انتخاب قطار، اگر قصد خرید بلیط رفت و برگشت دارید، روی گزینه بلیط دو طرفه بزنید. به این ترتیب بعد انتخاب بلیط رفت، باید بلیط برگشت را نیز انتخاب کنید. با این کار در هزینه‌های شما نیز صرفه‌جویی می‌شود. حال باید مشخصات مسافر یا مسافران را وارد کرده و مبلغ را پرداخت کنید. بلیط نیز به‌صورت اینترنتی برای شما صادر می‌شود و نیازی به مراجعه حضوری نیست. تمامی این مراحل کمتر از پنج دقیقه زمان می‌برد.

استرداد بلیط قطار سریع السیر

استرداد بلیط قطار سریع السیر

استرداد بلیط قطارهای سریع السیر تفاوتی با قطارهای معمولی ندارند. در اصل شما می‌توانید بر اساس روشی که خرید خود را انجام داده‌اید، استرداد را نیز انجام دهید. به این ترتیب اگر خرید خود را از ایستگاه راه‌آهن به‌صورت حضوری انجام داده باشید، برای استرداد نیز باید به ایستگاه راه‌آهن مراجعه کنید. سپس بعد تکمیل فرم استرداد، آن را همراه با اصل بلیط و مدارک شناسایی معتبر به باجه مخصوص ارائه دهید. بعد انجام مراحل اداری و کسر مبلغ جریمه، مابقی هزینه به حساب شما عودت داده می‌شود.

این در حالی است که اگر به‌صورت غیرحضوری از شرکت‌های معتبر خرید کرده باشید، می‌توانید با خیال آسوده به‌صورت غیرحضوری اقدام به استرداد بلیط کنید. در استرداد غیرحضوری، می‌توانید از پشتیبانی شرکتی که خرید کرده‌اید، کمک بگیرید. تمامی مراحل به‌صورت غیرحضوری انجام می‌شود و در وقت و زمان شما صرفه‌جویی خواهد شد. فقط به یاد داشته باشید که یک شرکت بلیطی را می‌تواند کنسل کند که خودش صادر کرده باشد. هیچ شرکتی قادر به استرداد بلیطی که شرکت دیگر صادر کرده است نیست. پس در هنگام خرید، به پشتیبانی شرکتی که از آن خرید می‌کنید، حتما دقت داشته باشید. شرکت ترجیحاً باید خدمات پشتیبانی ۲۴ ساعته و هفت روز هفته ارائه دهد تا از بابت خدمات پس از فروش بلیط قطار آسوده‌خاطر باشید.

خب دوستان عزیز، متوجه شدیم که قطارهای سریع السیر سرعت بسیاری دارند و به خاطر عدم توقف در ایستگاه‌های مختلف، شما را در سریع‌ترین زمان ممکن به مقصد می‌رسانند. جالب اینجا است که قیمت بلیط قطار سریع السیر حتی از قطارهای لوکس چهار و پنج ستاره نیز کمتر است. یعنی ضمن آن که سریع‌تر به مقصد خواهید رسید، می‌توانید سفری اقتصادی را تجربه کنید و بقیه بودجه را در جیب‌تان نگه دارید. به این ترتیب می‌توانید هم در زمان و هم در هزینه صرفه‌جویی کنید. روش خرید اینترنتی بلیط قطار نیز بهترین روش خرید محسوب می‌شود و با چند کلیک می‌توانید خرید خود را انجام دهید. برای خرید بلیط قطار با تخفیف ویژه اینجا کلیک کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه