بهترین روش‌های درست‌کردن قهوه در حین کمپینگ

زینب موحدی
زینب موحدی چهار شنبه، ۱ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۰
بهترین روش‌های درست‌کردن قهوه در حین کمپینگ

هیچ‌چیز مانند یک فنجان قهوه‌ی داغ و تازه در صبح‌ها نیست؛ مخصوصا اگر تمام روز قبل را پیاده‌روی یا کوهنوردی کرده و شب را در طبیعت به سر برده باشید. 

دیگر نمی‌توان قهوه‌ی خوب را فقط مختص کافی‌شاپ‌ها و حرفه‌ای‌ها دانست. مردم زمانی که به‌دنبال نوشیدنی بهتر از حد متوسط هستند، خودشان را محدود به کافه‌های تخصصی نمی‌کنند. قهوه‌ باکیفیت را تقریبا همه‌جا می‌توان پیدا کرد؛ حتی در دل طبیعت و در محوطه‌های کمیپنگ.

جکی نیومان، معاون شرکت World of Coffee، شرکت متخصص در قهوه و دانه‌های برشته مستقر در نیوجرسی، می‌گوید:

در زمان کمپینگ در طبیعت، می‌توانید به‌همان راحتی که در خانه عمل می‌کنید، قهوه آماده کنید. با این تفاوت که این بار شما در یک محیط عالی در خارج از خانه به‌سر می‌برید. نکته‌ی تعجب‌آور آن است که برای انجام صحیح این کار، نیازی به تغییرات زیادی هم نیست.

آنچه آشکار است این است که اگر عادت کرده‌اید که حتما از وسیله‌ی خاصی یا وسیله‌ی برقی استفاده کنید، قهوه‌ی حاصل مانند قهوه‌ دمی خانه‌ شما نخواهد بود. اما، این کار نیازی به تجهیزات زیادی ندارد. اگر اصلا نمی‌خواهید وقت خودتان را صرف جوش آوردن آب کنید، کنسروهای زیادی هستند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

البته، از نظر عده‌ای، هیچ‌چیز مانند قهوه‌ی داغ و دم‌کرده تازه در صبح‌ها نیست. در ادامه، چند نوع قهوه از زبان حرفه‌ای‌های طبیعت‌رو معرفی می‌شود. آن‌ها تنها در یک مورد با هم هم‌عقیده بودند و آن اینکه، قهوه‌ی کابوی (قهوه‌ای که با ریختن قهوه در آب جوش روی شعله‌های آتش آماده می‌شود) اصلا خوب نیست.

ایروپرس

درست کردن قهوه در طبیعت

جردن رازناکر، یکی از بنیان‌گذاران Atlas Coffee Club، می‌گوید:

اگر علاقه‌مند به بازگشت به اصول و سادگی زندگی و در عین حال، بازگشت به اصول و سادگی زندگی با بودن در طبیعت هستید، به‌دنبال هیچ چیز دیگری غیر از ایروپرس (AeroPress) قابل‌اعتماد، زیبا و ساده نگردید.

ایروپرس‌ها، وسایلی سبک و جمع‌وجور هستند و می‌توانید از قهوه‌های آسیاب‌نشده استفاده کنید یا اینکه دانه‌های خود را آسیاب کنید. رازناکر می‌گوید:

سخت‌ترین قسمت دم کردن قهوه با ایروپرس در زمان کمپینگ، احتمالا همان زمانی است که شما آتش را برای جوشاندن آب روشن می‌کنید.

آسیر کریستنس، یک کارشناس قهوه و نیز، بنیان‌گذار The Coffee Chronicler معتقد است:

ایروپرس، گزینه‌ای عالی است، چه زمانی که در کمپینگ باشید و چه زمانی که سفری عام را تجربه می‌کنید.

ایروپرس سبک است و نیازی به هیچ لوازم جانبی دیگری برای دم کردن قهوه ندارید. برای زوج‌ها و افرادی که به‌صورت انفرادی اقدام به کمپینگ می‌کنند، این وسیله، بهترین انتخاب است. نکته‌ی مهم برای دم کردن یک قهوه‌ی خوب با استفاده از ایروپرس، استفاده از دانه‌های تازه‌ی قهوه است. کریستنسن از یک آسیاب دستی برای قهوه استفاده می‌کند و Porlex Mini و 1Zpresso Mini Q را پیشنهاد می‌کند.

Delter Coffee Press هم انتخاب بدی نیست و کمی فانتزی‌تر است. آنتونیو ماددو، کارشناس کیفیت و کارشناس آموزش Aaffe Umbria، نیز ایروپرس را پیشنهاد می‌کند. فقط فراموش نکنید که راهی برای جوشاندن آب، اندازه‌گرفتن آب و یک فیلتر نیز پیدا کنید. ماددو یک فیلتر چند بار مصرف مانند Fellow یا DISC را پیشنهاد می‌کند.

قهوه ترک

درست کردن قهوه در طبیعت

قهوه‌ی ترک، با اینکه سریع‌ترین روش در جهان نیست، اما گزینه‌ای با کمترین احتمال خطا برای دم کردن یک فنجان قهوه است. سام مایزلچ، کارشناس امداد و فضای باز برای Glacier Wellness، شرکت تولیدکننده‌ی محصولات ماجراجویی، می‌گوید:

قهوه‌ی ترک، به‌معنی فوری بودن نیست و آماده‌کردن آن ۲۰ دقیقه طول می‌کشد. این، روشی ایدئال برای کمپینگ است؛ چراکه با بهره‌گیری از زغال‌های سوخته‌ی آتش شب گذشته آماده می‌شود. به‌طور سنتی، قهوه‌ی ترک روی زغال‌های داغی آماده می‌شود که برای مدتی سوخته‌اند و در حال تبدیل شدن به خاکستر هستند. فقط قوری قهوه‌ی ترک خود را روی زغال‌ها و خاکسترهای داغ بگذارید و به‌دقت آن را روی زغال‌های داغ‌تر سر بدهید.

با این حال، این روش نیاز به برخی تجهیزات خاصی دارد. قهوه‌ی ترک به‌روشی مشابه قهوه‌ی کابوی و با ریختن دانه‌های قهوه در قوری تهیه می‌شود. اما، این دانه‌ها پیش‌از اینکه در قوری‌های بسیار محکم ترک ریخته بشوند، باید خوب آسیاب شوند. آب سرد روی آن ریخته می‌شود و همه را روی زغال قرار می‌دهند تا آرام آرام گرم شوند. زمانی که کف روی آن را مشاهده کردید، از روی حرارت بردارید و اجازه ندهید بجوشد. آن را بادقت درون یک لیوان بریزید، طوری که دانه‌های ته قوری هم نخورند. به این ترتیب، قهوه‌ی ترک شما آماده است.

موج جدیدی از قهوه‌های فوری

درست کردن قهوه در طبیعت

حتی یک کارشناس قهوه وجود نداشت که قهوه‌ی فوری سنتی را پیشنهاد بدهد. اما منفورترین سبک درست کردن قهوه آن چیزی نیست که شما فکر می‌کنید. جیلین مالون، از بنیانگذاران کافی‌شاپ Mostra Coffee در سن دیه گو، می‌گوید:

آن قهوه‌ی فوری که احتمالا شما به آن فکر می‌کنید، نه. بلکه آن چیزی که از سال ۱۸۹۰ که پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها قهوه می‌نوشیدند، رواج یافت. ما در مورد موج جدیدی از قهوه‌های فوری صحبت می‌کنیم. قهوه‌ی فوری خوب مانند یک فنجان قهوه‌ی دلخواه شما از Mostra Café به نظر می‌رسد؛ اما با ویژگی آماده‌سازی راحت در همه‌جا، تنها با اضافه‌کردن آب (داغ یا سرد).

در عقیده‌ی فوق، مالون تنها نیست. استیو سیلبرگ، مالک و راهنمای ارشد Fitpacking، معتقد است که قهوه‌ی فوری استارباکس VIA، قهوه‌ی موردعلاقه‌ی کوهنوردان و کمپینگ‌کنندگان است. او حتی می‌افزاید:

بسیاری از آن‌ها VIA را به استارباکس یا قهوه‌ی فرانسوی ترجیح می‌دهند.

موج جدید قهوه‌ی فوری تمام مزایای همان قهوه‌ی فوری عادی (آماده‌سازی آسان، بسته‌بندی مناسب، نیاز به حداقل تجهیزات) و با طعم نسبتا خوب است. شرکت‌های زیادی هستند که قهوه‌ی فوری تولید می‌کنند و از دانه‌های باکیفیت برای این کار استفاده می‌کنند. آن‌ها در حال حاضر کمتر از روش‌های خشن برای این کار استفاده می‌کنند؛ مانند آلپاین استارت، سوئيفت کاپ کافی، سادن کافی و موسترا.

فرنچ پرس

درست کردن قهوه در طبیعت

جس نپستاد، مدیرعامل Plantary Design، می‌گوید:

استفاده از فرنچ پرس بهترین راه برای درست کردن یک فنجان قهوه‌ی خوشمزه در کمپ است... این دستگاه، روشی نسبتا جمع‌وجور و کارآمد است؛ علاوه بر آن استفاده از آن ساده است. همه‌ی چیزی که نیاز دارید، یک فرنچ پرس، دانه‌های درشت قهوه و آب جوش است.

نقطه‌ی ضعف فرنچ پرس آن است که پرس‌های شیشه‌ای سنتی به‌راحتی می‌شکنند. برای چشیدن عطر و طعم کلاسیک فرنچ پرس بدون ریسک شکستن شیشه، از فرنچ پرس‌های استیل ضدزنگ مانند BruTrek استفاده کنید. برایان آبرناتی، کارشناس شرکت Grumpy Goat Coffee در فلوریدا، نیز یکی دیگر از طرفداران استفاده از فرنچ پرس در کمپینگ است.

او معتقد است که صبح پس از یک روز پیاده‌روی، ماهی‌گیری و سایر فعالیت‌های بدنی، طعم جسورانه‌ای که از یک فرنچ پرس بیرون می‌آید، دقیقا همان چیزی است که شما برای آماده‌کردن خودتان برای یک روز دیگر نیاز دارید:

علاوه بر این، این روش کمترین نیاز را به لوازم جانبی دارد.

قوری موکا اکسپرس

درست کردن قهوه در طبیعت

موکا اکسپرس یک گزینه‌ی کوچک و سبک وزن است. دهه‌های متمادی، مردمی که کمبود جا داشتند، اما به‌شدت عاشق اسپرسو بودند، این روش را دوست داشتند. مکا اکسپرس، راهی برای درست کردن قهوه‌ای با طعمی متفاوت با سایر قهوه‌های کمپینگ است.

شاونا نویمان، بنیان‌گذار و ویراستار ارشد Active Weekender معتقد است نوشیدن قهوه‌ی صبحگاهی با طعمی مانند آنچه در خانه درست می‌کند، مهم‌ترین موضوع در کمپ است: هرچند که هر بار قهوه‌ی زیادی درست نمی‌کند، اما قهوه‌ای خوب و قوی دم می‌کند.

نقطه‌ی ضعف آن، تجهیزات موردنیاز برای آن است. موکا اکسپرس کوچک است؛ همچنین، نیاز به یک منبع گرمای سازگار و یک آسیاب دارید.

مطالب مرتبط:

منبع matadornetwork

دیدگاه