با تور مجازی از جزایر سقطرا در یمن دیدن کنید

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند چهار شنبه، ۲۷ دی ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۰۱
با تور مجازی از جزایر سقطرا در یمن دیدن کنید

جزایر سقطرا در کشور یمن، یکی از کمتر شناخته‌شده‌ترین مقاصد گردشگری خاورمیانه است که تلفیقی از صحرا، کوهستان و دریا را در بر می‌گیرد.

مجمع‌الجزایر سقطرا در کشور یمن، یکی از خارق‌العاده‌ترین و عجیب‌ترین مقاصد گردشگری جهان است. این جغرافیای شگفت‌انگیز که متشکل از دو جزیره ماسه‌ای و دو جزیره صخره‌ای در اقیانوس هند است، در مجاورت سواحل سومالی قرار دارد؛ با این حال جزو قلمروی تحت حاکمیت یمن به حساب می‌آید. با کجارو همراه باشید تا با تور مجازی، به گشت‌و‌گذار در این جزایر ناشناخته بپردازیم.

وجه تسمیه جزایر سقطرا مشخص نیست؛ با این حال، اکثر محققان بر این باورند که این نام از واژه سانسکریت «dvipa sukhadhara» به‌معنای «اقامتگاه سعادت» برگرفته شده است. فرضیه دیگری نیز از این قرار است که این نام را از دو کلمه عربی «السوق» به‌معنای «بازار» و «قطره» برگرفته‌اند؛ زیرا در قدیم این جزایر به محلی برای خریدوفروش کندر، کشمش و درخت خون اژدها معروف بودند.

جزایر سقطرا یکی از منزوی‌ترین مجمع‌الجزایرهای جهان به شمار می‌رود و این انزوا سبب شده است تا طبیعت آن دست‌نخورده باقی بماند. به‌لطف پوشش گیاهی و جانوری منحصربه‌فرد و غنی، نام سقطرا در فهرست میراث جهانی یونسکو به چشم می‌خورد. این مجمع‌الجزایر دارای ۸۲۵ گونه گیاهی است که ۳۷ درصد از آن‌ها در هیچ نقطه دیگری از این کره خاکی یافت نمی‌شوند.

تصویر پانوراما از مجمع‌الجزایر سقطرا

عکس‌ از وب‌سایت Airpano؛ عکاس: Ádám Plézer

حیات دریایی جزیره سقطرا نیز شگفت‌انگیز است. ۲۳۵ گونه مرجان صخره‌ساز، ۷۳۰ گونه ماهی و ۳۰۰ گونه خرچنگ و میگو در آب‌های اطراف این جزایر یافت می‌شود. افزون بر این، ۹۵ درصد از حلزون‌های غیرآبزی این جزیره نیز صرفا بومی همین جزایر هستند. تقریبا هیچ پستانداری در سقطرا یافت نمی‌شود؛ اما این مجمع‌الجزایر بهشتی برای پرندگان است. علاوه بر این، گونه‌های متعددی از خزندگان در این منطقه زیست می‌کنند که حدود ۹۰ درصد آن‌ها بومی سقطرا هستند.

بسیاری از گردشگران مجمع‌الجزایر سقطرا را به خاطر تالاب «دیتواح» (Detwah) می‌شناسند؛ مکانی زیبا که در ساحل آن امکان کمپینگ وجود دارد. همچنین تپه‌های شنی «آرچر» (Archer)، در شمال شرقی سقطرا، همراه با جریان آب شیرینی که بین آن‌ها جاری است، از معروف‌ترین جاذبه‌های بزرگ‌ترین جزیره سقطرا محسوب می‌شود. کمی دورتر از این جاذبه‌ها نیز دماغه «دی حمری» (Di Hamri) همراه با ذخیره‌گاه دریایی سقطرا قابل‌مشاهده است.

زیباترین دره سقطرا، دره «وادی دیر هور» (Wadi Dirhur) است که در مرکز جزیره قرار دارد. در فلات «دکسم» (Dixam plateau)، جنگلی وجود دارد که خانه درختان خون اژدها است. ظاهر باورنکردنی و عجیب این درختان سبب شده است که این جزایر، فرازمینی به‌نظر برسند. در غرب جزیره، در خلیج «شوآب» (Shuab bay)، ساحل معروفی وجود دارد که آب‌های آن، گونه‌های متنوع ماهی‌ها را در بر می‌گیرد. از همین رو، عاشقان غواصی را به خود جذب می‌کند.

عکس‌‌ها از وب‌سایت Airpano؛ عکاس: Ádám Plézer

آنچه اشاره کردیم، تنها برخی از جاذبه‌های طبیعی مجمع‌الجزایر دوردست و جذاب سقطرا بود. به‌واسطه پنجره‌ای که در ابتدای این مقاله جای‌گذاری شده است، قادر خواهید بود تا از این جزایر در قلب اقیانوس هند بازدید کنید. کجارو روزانه مطالب مختلفی را با محوریت تورهای مجازی و سفرهای تصویری به اشتراک می‌گذارد. اگر به این دست از مطالب علاقه‌مندید، بازدید روزانه را از کجارو فراموش نکنید.

عکس‌ کاور از وب‌سایت Airpano؛ عکاس: Ádám Plézer

مطالب مرتبط:

منبع Airpano

دیدگاه