چگونه با ماشین شخصی به قشم سفر کنیم؟

مینا بهزادی‌منش
مینا بهزادی‌منش یکشنبه، ۲۸ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۰۶
چگونه با ماشین شخصی به قشم سفر کنیم؟

سفر به قشم با ماشین شخصی برای علاقه‌مندان به طبیعت گردی و سفرهای زمینی طولانی مدت بسیار جذاب است و تجربه‌های جالب توجهی نیز در بر دارد.

جزیره قشم بزرگ‌ترین جزیره ایران در نزدیکی تنگه هرمز  است که جزو استان هرمزگان به شمار می‌رود. گردشگران زیادی در طول سال، سفر به قشم با ماشین شخصی را برای بازدید از جاهای دیدنی قشم انتخاب می‌کنند. ورود به این جزیره با ماشین شخصی به‌وسیله کشتی‌های بزرگ (لندیگراف یا لندیکرافت) انجام می‌شود؛ سفر با این شناورها تجربه‌ای جدید برای بسیاری افراد به شمار می‌رود.

سفر زمینی به قشم با ماشین شخصی گرچه ممکن است برای مسافران چالش‌هایی داشته باشد، انتخابی مناسب برای طبیعت گردان و علاقه‌مندان به ماجراجویی در سفر است. با آشنایی بیشتر از مراحل ورود ماشین شخصی به قشم و راه‌های دسترسی به این جزیره با خودروی شخصی، امکان برنامه‌ریزی برای سفری دلپذیر را خواهید داشت. در ادامه، ما هرآنچه را می‌خواهید از سفر به قشم با ماشین شخصی بدانید، به شما ارائه خواهیم کرد.

چگونه با ماشین شخصی به قشم سفر کنیم؟

مزایا و معایب سفر با ماشین شخصی به جزیره قشم

جزیره قشم یکی از بهترین گزینه‌های گردشگری و سفر در جنوب ایران است که به‌دلیل قرارگیری در آب‌های خلیج فارس، دسترسی به آن با ماشین شخصی برای گردشگران، چالش‌برانگیز خواهد بود. برای بهبود کیفیت سفر به قشم با ماشین شخصی، آشنایی با مزایا و معایب سفر زمینی به این جزیره ضروری است.

گردشگر در حال ماهیگیری در ساحل قشم با ماشین آفرود، منبع عکس: رسپینا، عکاس نامشخص

منبع عکس: سایت رسپینا، عکاس نامشخص

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های سفر به قشم با ماشین شخصی را می‌توان کاهش چشمگیر هزینه‌های سفر در مقایسه با سفر هوایی به قشم دانست؛ این تفاوت به‌خصوص در سفرهای دسته‌جمعی، بیشتر قابل‌توجه خواهد بود.

مزیت دیگر انتخاب سفر با ماشین شخصی به قشم، بازدید از شهرهای مختلف در طول مسیر و کشتی‌سواری با خودروی شخصی است. این تجربه‌ها برای علاقه‌مندان به گردشگری مزایایی قابل‌توجه هستند و بسیاری از گردشگران برای گردش بیشتر و اتراق در شهرهای مختلف، سفر زمینی به قشم را نسبت به سفرهای کوتاه هوایی ترجیح می‌دهند.

جزیره قشم یکی از مشهورترین جزایر ایرانی خلیج فارس و بزرگ‌ترین جزیره این خلیج است که سراسر آن را جاذبه‌های طبیعی و تاریخی زیبا پوشانده‌اند. جاهای دیدنی قشم در بخش‌های مختلف این جزیره گسترده هستند و مسیر جاده‌ای به‌سمت این جاذبه‌ها در بعضی قسمت‌ها، در مسیر رفت‌وبرگشت، جدا از هم ساخته شده‌اند؛ به‌این‌ترتیب دسترسی به دیدنی‌های این جزیره بدون وسیله نقلیه چندان ساده نیست و در صورت عبور از برخی جاذبه‌ها در طول مسیر، برای بازگشت دوباره باید زمان طولانی و هزینه بالا برای حمل‌ونقل صرف کنید.

در سفر هوایی به قشم شما در شهر قشم که در منتهی‌الیه شرقی این جزیره قرار دارد، به مقصد می‌رسید؛ در حالی که جاذبه‌هایی مانند غار نمکدان، در غربی‌ترین بخش این جزیره قرار دارند و در مسیر دسترسی به این غار نیز جاذبه‌های دیگری واقع شده‌اند.

در سفر با ماشین شخصی به قشم امکان برنامه‌ریزی مناسب برای بازدید از همه جاذبه‌ها را خواهید داشت و نیازی به پرداخت هزینه‌های بالا برای اجاره ماشین یا استفاده از تاکسی در طول روز نیست.

ماشین های مسافران در حال سوار شدن به لندیگراف در مسیر بندر پل به قشم، منبع عکس: فارس نیوز، عکاس نامشخص

منبع عکس: فارس نیوز، عکاس نامشخص

جزیره قشم به‌دلیل نزدیکی به بنادر تجاری ایران در جنوب کشور، بازارهای پررونق و متنوعی دارد که مورد توجه بسیاری از گردشگران است. سفر با ماشین شخصی به قشم فرصت خرید، بدون نگرانی از افزایش میزان بار در طول مسیر را برای شما فراهم می‌کند. در سفر هوایی محدودیت‌هایی برای ورود میزان بار به هواپیما وجود دارد و برای بار مازاد حد مجاز خود باید هزینه‌ای جدا پرداخت کنید؛ به‌این‌ترتیب سفر با ماشین شخصی برای علاقه‌مندان به خریدهای کلی نیز گزینه‌ای مطلوب است.

اگر علاقه‌مند به ماجراجویی در نقاط بکر و روستاهای ساحلی در جنوب کشور هستید، در سفر با ماشین شخصی به قشم فرصت مناسبی برای اتراق در گوشه‌وکنار این جزیره خواهید داشت. با وسیله نقلیه شخصی در سفر به این جزیره می‌توانید برای طبیعت گردی در نقاط کمتر شناخته‌شده برنامه‌ریزی کنید و امکان صرف غذا در محیط‌های متنوع را نیز خواهید داشت.

سفر زمینی به قشم با ماشین شخصی برای افراد علاقه‌مند به محیط‌های خصوصی نیز انتخابی مناسب است. در ماشین شخصی امکان پخش موسیقی دلخواه و صرف نوشیدنی و خوراکی‌های مطلوب برای این افراد وجود دارد.

در کنار مزایای سفر زمینی به قشم، برخی معایب نیز در این سبک سفر به چشم می‌خورند. سفر به قشم از مسیر جاده‌ای به‌دلیل مسافت بالای مسیر تا تهران و بسیاری از استان‌های شمالی و شرقی و غربی ایران، برای افراد با ناتوانی‌های بدنی چندان مناسب نیست. مسافت طولانی این سفر برای کودکان خردسال و افراد مسن نیز می‌تواند طاقت‌فرسا باشد.

ترافیک جاده های هرمزگان در تعطیلات، منبع عکس: باشگاه خبرنگاران جوان، عکاس نامشخص

منبع عکس: باشگاه خبرنگاران جوان، عکاس نامشخص

یکی از مهم‌ترین نکات در سفرهای جاده‌ای با خودروی شخصی، توجه به سلامت کامل وسیله نقلیه است. حتی در صورت اطمینان از سلامت خودرو نیز، به‌دلیل مسیر طولانی احتمال ایجاد خرابی در ماشین در طول مسیر وجود دارد. در سفر زمینی به قشم، پیش از آغاز سفر موارد فنی ماشین خود را بررسی کنید و برخی وسایل موردنیاز برای خرابی‌های احتمالی را همراه داشته باشید.

اگر فصل شلوغ گردشگری جزیره قشم مانند تعطیلات نوروز را برای سفر به این جزیره انتخاب کنید، مدت زمان زیادی را در ترافیک جاده‌های منتهی به بندر پل یا صف لندیگراف خواهید گذراند. بهترین زمان برای بازدید از جزیره قشم در سفر زمینی با وسیله نقلیه شخصی، فصل زمستان و به‌خصوص دی ماه است. دراین زمان از سال آب‌وهوا در جزیره قشم بسیار مطبوع است و جاهای دیدنی این جزیره نیز خلوت هستند.

مسافت تهران تا قشم با ماشین چقدر است؟

فاصله تهران تا قشم با ماشین شخصی در حدود ۱۴۰۰ کیلومتر است. برای سفر به جزیره قشم از تهران امکان انتخاب مسیرهای مختلفی دارید که با توجه به علاقه‌مندی خود به بازدید از شهرهای مختلف در راه، می‌توانید یک مسیر را انتخاب کنید.

مسیر جاده محلی در قشم با نمایی از دریا، منبع عکس: سایت مناطق آزاد جنوب، عکاس نامشخص

منبع عکس: سایت مناطق آزاد جنوب، عکاس نامشخص

برای سفر به قشم از هر کجای ایران باید تا استان هرمزگان پیش بروید و سپس خود را به بندر پل (پهل) در ۸۵ کیلومتری جنوب غربی بندرعباس برسانید. برای گردشگرانی که با قایق به‌سمت جزیره قشم می‌روند، مسیر دسترسی به این جزیره از اسکله شهید حقانی بندرعباس بسیار کوتاه‌تر است؛ اما برای بردن ماشین شخصی به جزیره قشم باید مسافتی اضافه تا بندر پل را طی کنید.

بعد از سوار شدن لندیگراف (یا لندیکرافت) در بندر پل و پیمودن مسیر‌آبی، در بندر لافت جزیره قشم پیاده می‌شوید. مسیر بین بندر پل تا بندر لافت در حدود پنج کیلومتر و کوتاه‌ترین مسافت دریایی جزیره قشم تا خشکی نزدیک آن است و به همین دلیل به‌صرفه‌ترین و بهترین گزینه برای تردد وسایل نقلیه شخصی با لندیگراف‌ها (لندینگ کرافت‌ها) به این جزیره محسوب می‌شود. این مسافت دریایی در زمانی در حدود ۳۰ دقیقه با لندیگراف طی می‌شود. پس از ورود به جزیره، چنانچه قصد رفتن به شهر قشم را دارید، باید مسافتی حدود ۵۵ کیلومتر را به‌سمت شرق طی کنید.

برای دسترسی به جزیره قشم از تهران سه مسیر زیر بهترین گزینه‌ها پیش روی شما هستند:

  • تهران، قم، کاشان، اردستان، نائین، یزد، شهربابک، سیرجان، حاجی آباد، بندرعباس، بندر پل، جزیره قشم (در حدود ۱,۴۰۰ کیلومتر)
  • تهران، قم، کاشان، اصفهان، شیراز، جهرم، بندر پل، جزیره قشم (حدود ۱,۴۳۰ کیلومتر)
  • تهران، قم، کاشان، اصفهان، آباده، سعادت شهر، ارسنجان، سروستان، بندر پل، جزیره قشم (حدود ۱,۴۳۰ کیلومتر)

در مسیر نخست که کوتاه‌ترین فاصله تهران تا قشم با ماشین شخصی است، از مسیر بندرعباس به بندر پل و جزیره قشم می‌رسید. مسیرهای دوم و سوم تفاوت چندانی با مسیر نخست ندارند؛ اما برای علاقه‌مندان به بازدید از شهرهای اصفهان و شیراز در طول سفر مناسب هستند. این دو، مسیر دسترسی به بندر پل از غرب استان هرمزگان دارند و از بندرعباس نمی‌گذرند.

از کدام بنادر می‌توان با ماشین وارد قشم شد؟

برای سفر با ماشین شخصی به قشم در حال حاضر تنها گزینه، مسیر بین بندر پل و بندر لافت است. بندر ول مسافتی کمتر از پنج کیلومتر تا ساحل جزیره قشم در روستا و اسکله لافت دارد و تردد از آن به‌سمت این جزیره در فاصله‌ای کمتر از نیم ساعت با لندیگراف انجام می‌شود.

قایق های مسافربری در اسکله و بندر پل، منبع عکس: سایت جزیره ۳۶۰، عکاس نامشخص

بندر پل، منبع عکس: سایت جزیره ۳۶۰، عکاس نامشخص

از سایر بنادر و اسکله‌های اطراف جزیره قشم می‌توان با انواع شناورها، قایق‌ها و کشتی‌ها به این جزیره تردد کرد؛ اما ورود خودرو از این مسیرها امکان‌پذیر نیست.

تردد به جزیره قشم از بندر پل به‌صورت روزانه از ساعت ۶ تا ۲۴ انجام می‌شود. در طول شب نیز در صورت وجود مسافران دو لندیگراف در ساعت‌های دو و چهار بامداد به‌سمت جزیره قشم تردد می‌کنند. با توجه به میزان ترافیک اسکله بندر پل، ساعت حرکت لندیگراف‌ها مشخص می‌شود. در روزهای شلوغ شناورها پشت سر هم راهی این جزیره می‌شوند؛ اما در روزهای خلوت سال، فاصله بین حرکت لندیگراف‌ها به دو ساعت نیز می‌رسد. برای برگشت از جزیره قشم به بندر پل نیز می‌توانید از ساعت ۶ تا ۲۴ به بندر لافت بروید.

هزینه‌های سفر زمینی به قشم

سفر زمینی به قشم هزینه‌هایی به مراتب کمتر از سفر هوایی دارد؛ اما برخی هزینه‌ها نیز مختص این سبک سفر هستند. به‌عنوان مثال شما در سفر با ماشین شخصی خود باید با توجه به مسافت مورد نظر برآوردی برای هزینه‌های سوخت خودرو و عوارض جاده در نظر بگیرید؛ همچنین اگر قصد پیمودن مسیر را در جند روز دارید، مخارج اقامت و وعده‌های غذایی در راه به هزینه‌های سفر افزوده می‌شود.

تابلوی ۱۵ کیلومتر مانده به قشم کنار جاده ساحلی، منبع عکس: سات قشم گردی عکاس نامشخص

منبع عکس: سایت قشم گردی، عکاس نامشخص

حمل خودرو با قطار تا بندرعباس، گزینه‌ای مناسب برای علاقه‌مندان به تردد با ماشین شخصی در جزیره قشم، بدون رانندگی طولانی از سایر نقاط کشور تا بندرعباس است. برای این منظور باید هزینه انتقال ماشین خود با قطار تا بندرعباس را تقبل کنید.

در حال حاضر یعنی در سال ۱۴۰۲، تنها امکان حمل خودرو از شهرهای تهران، اصفهان و مشهد به بندرعباس وجود دارد و هزینه این انتقال برای مسیر یک طرفه به‌ترتیب در حدود ۱۲,۹۳۰,۰۰۰، ۷,۱۲۴,۵۰۰ و ۱۰,۴۳۵,۵۰۰ ریال از این شهرها است. بدیهی است در صورت حمل ماشین شخصی خود با قطار، برای خود و اعضای خانواده نیز باید بلیط قطار یا هواپیما به مقصد بندرعباس تهیه کنید.

هزینه بنزین سفر زمینی به قشم

در مسیر تهران به قشم با توجه به فاصله ۱,۴۰۰ کیلومتری و با فرض مصرف متوسط خودروهای موجود در بازار، در حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ لیتر بنزین در مسیر رفت مصرف خواهید کرد. این مقدار برای ماشین‌های بزرگ و آفرود به ۱۴۰ تا ۱۶۰ لیتر می‌رسد.

خودروهای سواری بر عرشه لندیگراف در مسیر قشم، منبع عکس: خبرگزاری تسنیم، عکاس نامشخص

منبع عکس: خبرگزاری تسنیم، عکاس نامشخص

با توجه به تکرار مسافت مورد نظر در مسیر برگشت به تهران، می‌توان بنزین مصرفی در سفر با ماشین شخصی به قشم را دو برابر عددهای بالا در نظر گرفت.

به‌طور متوسط هزینه سوخت یک ماشین برای سفر زمینی به قشم (سال ۱۴۰۲) با احتساب بنزین آزاد در حدود ۷,۰۰۰,۰۰۰ ریال و برای ماشین‌های آفرود در حدود ۹,۰۰۰,۰۰۰ ریال خواهد بود. در نظر داشته باشید که این هزینه‌ها تنها برای مسیرهای رفت‌وبرگشت محاسبه شده‌اند و با توجه به میزان تردد داخل جزیره قشم، به هزینه‌های سوخت شما افزوده خواهد شد.

مسیر جاده‌ای داخل جزیره قشم از غرب تا شرق این جزیره در حدود ۱۲۰ کیلومتر امتداد دارد. جاده‌های رفت‌وبرگشت در خط طولی جزیره از مرکز تا شرق، مجزا از یکدیگر هستند و جز در چند منطقه دسترسی به هم ندارند؛ پس برای بازدید از جاذبه‌ها با تهیه نقشه مناسب و آگاهی از موقعیت دیدنیهای مورد نظر خود، در زمان و مصرف سوخت، صرفه‌جویی خواهید کرد.

هزینه حمل دریایی خودرو به قشم 

برای انتقال خودروی شخصی خود به‌وسیله کشتی‌های بزرگ یا لندیگراف‌ها، در سال ۱۴۰۲ باید رقمی در حدود ۲,۸۰۰,۰۰۰ ریال در مسیر رفت و ۱,۱۰۰,۰۰۰ ریال در مسیر برگشت از بندر لافت به بندر پل بپردازید. به خاطر داشته باشید هزینه‌های ورود و خروج خودرو به جزیره قشم، تنها با کارت بانکی قابل پرداخت است.

تجمع گردشگران در عرشه لندیگراف در مسیر قشم، منبع عکس: سایت جزیره ۳۶۰، عکاس نامشخص

منبع عکس: سایت جزیره ۳۶۰، عکاس نامشخص

تعداد سرنشینان خودرو تاثیری در هزینه حمل ماشین شما با لندیگراف ندارد. فراموش نکنید که در روزهای تعطیل و فصل پرمسافر گردشگری، هزینه‌های حمل خودرو با لندیگراف افزایش چشمگیری دارد و تعرفه مشخصی برای آن عنوان نشده است.

شرایط و قوانین ورود خودرو به قشم

برای ورود به قشم با ماشین شخصی از مسیر دریایی شرایط خاصی وجود ندارد و تنها در صورت مساعد بودن آب‌وهوا برای تردد لندیگراف‌ها، امکان ورود به این جزیره با ماشین شخصی را خواهید داشت. در صورت بارندگی و وقوع طوفان در دریا فعالیت اسکله‌ها و لندیگراف‌ها متوقف می‌شود.

حرکت شناورای لندیگراف با خودروهای مسافران در مسیر قشم، منبع عکس: مجله هرمزگان، عکاس نامشخص

منبع عکس: مجله هرمزگان، عکاس نامشخص

برای ورود با ماشین شخصی به جزیره قشم باید وسیله نقلیه شما دارای پلاک سالم، بدون خط خوردگی و کاملا متصل به ماشین باشد. احتمال توقیف ماشین‌های دارای مشکل نیز وجود دارد. در صورت رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی توسط شما و تکمیل مدارک خودرو، مشکلی برای ورود به جزیره قشم نخواهید داشت.

در طول مسیر دریایی با لندیگراف به توصیه‌های ایمنی متصدیان کشتی دقت کنید. ورود به ماشین شخصی خود در طول سفر دریایی ممنوع نیست؛ اما برای ایمنی بیشتر خودرو را روشن نکنید و در صورت گرمی هوا به داخل کابین کشتی بروید. 

مدارک لازم برای حمل خودروی شخصی به قشم

در سفر به قشم با ماشین شخصی باید مدارک مورد نیاز ماشین مانند کارت ماشین، مدارک شناسایی مالک وسیله نقلیه، گواهینامه و مدارک بیمه نامه ماشین را همراه داشته باشید. برگه معاینه فنی معتبر نیز برای متقاضیان ورود با خودرو به جزیره قشم الزامی است.

در زمان ورود به جزیره قشم با ماشین شخصی، پس از تایید مدارک، برگه‌ای به شما ارائه می‌شود که به‌منزله مجوز ورود شما به این جزیره است. در طول بازدید از جزیره قشم و تردد در آن، از این برگه محافظت کنید؛ زیرا در زمان خروج از جزیره قشم باید این برگه را به اسکله لافت تحویل دهید.

مراحل خروج خودرو از قشم

برای خروج از جزیره قشم با ماشین شخصی باید به بندر و اسکله لافت در مرکز این جزیره بروید. این اسکله همان نقطه ورود به جزیره قشم از مسیر دریایی بندر پل به بندر لافت است. ساعت کاری این بندر نیز مانند بندر پل از ساعت ۶ آغاز می‌شود و تا ۲۴ ادامه دارد.

روستا و بندر لافت قشم با نمایی از خانه ههای روستایی و قایق های ماهیگیری، منبع عکس: جاباما، عکاس نامشخص

بندر لافت، منبع عکس: جاباما، عکاس نامشخص

در زمان خروج از جزیره قشم در صورت ارائه برگه مجوز ورود به این جزیره و پرداخت هزینه حمل خودرو با لندیگراف در مسیر بازگشت، به‌سادگی امکان خروج از جزیره قشم را خواهید داشت. در صورت مفقودی این برگه ممکن است زمان و هزینه بیشتری را برای طی مراحل خروج از جزیره صرف کنید.

قوانین راهنمایی و رانندگی در قشم

جزیره قشم به‌عنوان یکی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری ایران بین گردشگران داخلی و خارجی شناخته می‌شود. در تردد در این جزیره با ماشین شخصی مانند سایر شهرها باید به مقررات راهنمایی و رانندگی احترام بگذارید و به‌خوبی ‌آن‌ها را رعایت کنید.

به‌دلیل حضور به‌نسبت زیاد گردشگران در جزیره قشم، حساسیت‌های بیشتری بر رعایت کامل قوانین راهنمایی وجود دارد و نظارت بر اجرای آن‌ها جدی‌تر است. همچنین به‌دلیل تردد بیشتر خودروهای گران‌قیمت و لوکس در این جزیره، با احتیاط بیشتر در رانندگی، از خسارت‌ها و ضررهای احتمالی در امان خواهید بود.

برخی از قوانین راهنمایی و رانندگی که نظارت بالایی بر آن‌ها در جزیره قشم وجود دارد به شرح زیر هستند:

  • سرعت بالای ۶۰ کیلومتر بر ساعت در شهر قشم و روستاهای جزیره مجاز نیست و در صورت مشاهده پلیس، مشمول جریمه می‌شود.
  • در هر خیابان و موقعیتی حق تقدم را در صورت وجود و عدم وجود چراغ‌های راهنمایی رعایت کنید.
  • در تردد روزانه خود در جزیره قشم، مدارک خودرو را همراه داشته باشید.
  • از ریختن زباله به بیرون ماشین اجتناب کنید.
  • در سواحل بکر، حرکت‌های نمایشی با خودرو انجام ندهید و تنها در سواحل مجاز برای ورود ماشین تردد کنید.
  • همواره حق تقدم با عابران پیاده است.

به‌جز قوانین بالا با رعایت اصول کامل رانندگی در جزیره قشم، لذت بیشتری از سفر زمینی خود به این جزیره خواهید برد.

نمایی از جزیره قشم در خط ساحلی از بالا، منبع عکس: خبرگزاری ایمنا، عکاس نامشخص

منبع عکس: خبرگزاری ایمنا، عکاس نامشخص

در این مقاله راه‌های سفر به قشم از مسیر زمینی با ماشین شخصی را بررسی کردیم. اگر تجربه سفر با خودروی شخصی به قشم را دارید، در ادامه می‌توانید تجربه‌های خود را با ما و دیگر کاربران کجارو در میان بگذارید.

عکس‌ کاور از وب‌سايت صاحب خبر، عکس نامشخص

پرسش‌های متداول

هزینه سفر به قشم با ماشین شخصی چقدر است؟

برای انتقال خودرو به‌وسیله لندیگراف‌ها، در سال ۱۴۰۲ باید رقمی در حدود ۲,۸۰۰,۰۰۰ ریال در مسیر رفت و ۱,۱۰۰,۰۰۰ ریال در مسیر برگشت بپردازید. علاوه بر این هزینه، می‌توانید انتخاب کنید که مسیر مبدا تا بندرعباس را با رانندگی بپیمایید یا با حمل خودرو با قطار (از شهرهای تهران، اصفهان و مشهد) ؛ هر گزینه طیف وسیعی از هزینه‌ها شامل هزینه سوخت مسیر رفت‌وبرگشت تا بندر پل یا هزینه حمل خودرو با قطار، هزینه سوخت گشت‌گذار در جزیره، هزینه‌های عوارض جاده، هزینه‌های اقامت در شهرهای بین راه و... را نیز به‌همراه خواهد داشت.

مدارک لازم برای بردن ماشین به قشم چیست؟

همراه داشتن کارت ماشین، مدارک شناسایی مالک وسیله نقلیه، گواهینامه، بیمه‌نامه ماشین و معاینه فنی معتبر الزامی است. همچنین پس از تایید مدارک در زمان ورود به جزیره، برگه‌ مجوزی به شما ارائه می‌شود که همراه داشتن آن در مدت زمان تردد در جزیره و در زمان خروج ضروری است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه