معرفی دیدنی ها و چشمه های شهر آبگرم قزوین

زیبا وکیلی
زیبا وکیلی چهار شنبه، ۱۲ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۰۶
معرفی دیدنی ها و چشمه های شهر آبگرم قزوین

آبگرم یکی از شهرهای خوش‌آب‌وهوا و از مقاصد گردشگری سلامت در استان قزوین و شهرستان آوج است. آبگرم خرقان یا ارشیا در این شهر خواص ویژه و علاقه‌مندان بسیاری دارد.

قزوین استانی تاریخی و زیبا در محدوده مرکزی ایران، جبهه جنوبی رشته کوه‌های البرز و غرب استان البرز است که از سوی شمال با گیلان و مازندران مرز مشترک دارد. شهر آبگرم از دیدنی‌های قزوین محسوب می‌شود. این شهر به‌ دلیل وجود چشمه آبگرم خرقان (ارشیا) یکی از مقاصد گردشگری سلامت در استان به شمار می‌رود و روزانه میزبان مسافران بسیاری از گوشه‌وکنار کشور و جهان است.

هرآنچه باید درباره آبگرم قزوین بدانید:

آبگرم قزوین کجاست؟

آبگرم یکی از شهرهای کوچک، زیبا، خوش‌آب‌وهوا و گردشگرپذیر استان قزوین است. جاذبه‌های طبیعی متعدد در بخش‌های مختلف استان جا خوش کرده‌اند؛ به‌همین‌جهت روزانه مسافران بسیاری به قزوین سفر می‌کنند. آبگرم‌های طبیعی متعددی همچون یله گنبد، ارشیا یا خرقان، آب ترش، آب لرزان و خاتون بلاغی در شهرهای مختلف استان قزوین می‌جوشند و از جاذبه‌های مهم آن محسوب می‌شوند.

شهر آبگرم قزوین چگینی گوگل مپ

منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: چگینی

منطقه گردشگری آوج و آبگرم یکی از سایت‌های مهم گردشگری استان قزوین است که در منطقه‌ای کوهستانی با تابستان‌هایی خنک و زمستان‌هایی پربرف قرار دارد.

شهر آوج مرکز شهرستان آوج محسوب می‌شود. شهر آبگرم در محدوده جنوب غربی شهر قزوین و شمال شهر آوج واقع شده است و میانگین ارتفاع متوسط آن از سطح دریا حدود ۱,۵۶۰ متر است. چشمه‌های آبگرم جاری در شهر کوچک آبگرم دلیل اصلی شهرت این منطقه هستند. این شهر یکی از مقاصد گردشگری سلامت ایران محسوب می‌شود و مسافران بسیاری با هدف درمان بیماری‌های مختلف خود راهی آن می‌شوند.

آبگرم قزوین در حاشیه جاده پرتردد قزوین به همدان واقع شده است. این شهر کوچک با تهران حدود ۲۱۰ کیلومتر (حدود سه ساعت رانندگی)، با شهر قزوین حدود ۹۵ کیلومتر (۸۰ دقیقه رانندگی) و با شهر آوج حدود ۲۵ کیلومتر (۲۰ دقیقه رانندگی) فاصله دارد. 

مسیر دسترسی به آبگرم قزوین

آزادراه کرج به قزوین یکی از بهترین مسیرهای دسترسی به شهر قزوین (از سوی شرق) است. برای رفتن به آبگرم ابتدا خود را به جاده قزوین به همدان (جاده ۳۲) برسانید. بعد از گذر از خرمدشت و حصار، در کیلومتر ۹۲ این جاده به شهر آبگرم قزوین خواهید رسید. 

درباره آبگرم قزوین

در سال‌های اخیر سبک زندگی کم‌تحرک و پراسترس شهری بسیاری از شهروندان را به سوی انتخاب مقاصد گردشگری سلامت برای گذران تعطیلات و اوقات فراغت سوق داده است. چشمه‌های آبگرم طبیعی به‌دلیل درصد بالای مواد حل شده معدنی و خواص درمانی متعدد مقاصد اصلی در گردشگری سلامت محسوب می‌شوند. چشمه‌های آبگرم استان قزوین نیز غالبا در مجاورت مناطق کوهستانی و آثار تاریخی و طبیعی می‌جوشند؛ این محاسن به‌همراه دسترسی مناسب سبب شده است تا مسافران بسیاری در ایام مختلف به آن‌ها سفر کنند. 

سرچشمه آبگرم ارشیا؛ منبع عکس: اینستاگرام مجموعه هتل و آبگرم ارشیا؛ عکاس: ناشناس

منبع عکس: اینستاگرام مجموعه هتل و آبگرم ارشیا؛ عکاس: ناشناس

شهر آبگرم یکی از مقاصد مهم گردشگری سلامت استان قزوین است

شهر آبگرم قزوین مقصدی عالی برای تحقق گردشگری سلامت محسوب می‌شود و شهرت آن بیشتر به‌جهت آبگرم طبیعی خرقان (ارشیا) است. رودخانه زیبای «ابهررود»، «شور» یا «خره ورد» نیز از میان شهر می‌گذرد و رونق و صفای ویژه‌ای به آن بخشیده است.

در اطراف آبگرم خرقان امکانات مناسبی همچون بازار صنایع دستی و سوغات، نانوایی، مسجد و حسینیه، رستوران، فست‌فود و اقامتگاه‌های متعدد وجود دارد.

مردم شهر آبگرم به زبان ترکی آذربایجانی صحبت می‌کنند و بسیار هنرمند، تلاشگر، خون‌گرم و مهمان‌نواز هستند. کشاورزی، باغداری، گلیم و گبه بافی، خطاطی و سفالگری از مشاغل رایج شهر زیبا و کوهستانی آبگرم محسوب می‌شوند. شهر آبگرم در طول سال‌ها بافت و ساختار سنتی خود را حفظ کرده است؛ با این وجود پتانسیل بالایی برای گسترش زیرساخت‌های گردشگری و جذب مسافر دارد.

جاهای دیدنی آبگرم قزوین

آبگرم خرقان 

  • آدرس: شهر آبگرم، بلوار امام خمینی شمال به جنوب، خیابان شفا (مشاهده روی نقشه)
  • شماره تماس: ۰۲۸۳۴۷۶۲۸۱۰
  • ساعات کاری: همه‌روزه از ساعت ۷:۳۰ تا ۲۰
  • بهای بلیط (سال ۱۴۰۲): ۷۰,۰۰۰ تومان

در محدوده شهر آبگرم قزوین گسلی وجود دارد که از شمال شرق به جنوب غرب کشیده شده است. چشمه خرقان، قرقان یا ارشیا در قسمت انتهایی و جنوبی این گسل جای دارد. زمین‌شناسان معتقد هستند که این چشمه در اثر زمین‌لرزه یا پدیده رسوب‌گذاری آب در طول خط گسل ظاهر شده است. رسوبات دوره چهام زمین‌شناسی اطراف چشمه را پوشانده است. رسوب‌های کربناته روی سازندهای آهکی دوره ائوسن قرار گرفته‌اند و آب چشمه از میان آن‎‌ها می‌جوشد. 

آبگرم خرقان گوگل مپ چگینی گوگل مپ

منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: چگینی

آبگرم خرقان یکی از گرم‌ترین آبگرم‌های کشور را با دمای حدودی ۵۵ درجه سانتی‌گراد دارد؛ از دسته آب‌های داغ معدنی و در نوع خود بی‌نظیر است. در هر ثانیه حدود سه لیتر آب زلال و شفاف از چشمه خرقان شهر آبگرم می‌جوشد؛ این آب پس از سرریز شدن از حوضچه‌ها به رودخانه شهر (ابهررود) می‌ریزد. 

بیشتر آبگرم‌های ایران حاوی ترکیبات گوگردی هستند؛ در حالی که آبگرم خرقان از نوع آهکی است و خواص ویژه‌ای دارد. آب این چشمه از دسته آب‌های کلروره سدیک و بیکربناته کلسیک گرم با pH اسیدی (۶٫۴۴) و محلول سلیس است.

منابع عکس‌های گالری (از راست به چپ): اینستاگرام مجموعه هتل و آبگرم ارشیا (عکس اول تا سوم) و گوگل مپ؛ عکاس‌ها: ناشناس (عکس اول تا سوم) و هادی مهدوی

برخی باور دارند که ویژگی‌های منحصربه‌فرد آبگرم خرقان سبب تسکین دردها و درمان بعضی بیماری‌ها همچون مشکلات و حساسیت‌های پوستی، اگزما، دردهای عضلانی و مفصلی، دردهای عصبی، سیاتیک، رماتیسم، تنظیم فشار خون و دردهای کلیه می‌شود. مسافران با نشستن یا قدم زدن در استخرهای آبگرم خرقان به این اهداف می‌رسند. استنشاق بخارات محوطه استخر آبگرم و دوش آبگرم در درمان برونشیت مزمن، عفونت و مشکلات مجاری تنفسی، تورم گلو و حلق موثر است

آب چشمه خرقان طبق آزمایش‌ها و بررسی‌های کارشناسان یکی از با کیفیت‌ترین آب‌های معدنی ایران معرفی شده است و به اعتقاد بعضی، آشامیدن آب چشمه به درمان عفونت‌های دستگاه گوارش، سوءهاضمه، یبوست، احتقان و مشکلات کبدی کمک می‌کند.

مجموعه گردشگری و آبدرمانی ارشیا در محدوده آبگرم خرقان تاسیس شده است و امکانات رفاهی مطلوبی همچون استخر آبگرم عمومی (زنانه و مردانه)، سایت خصوصی و دوش آب‌ گرم دارد. سرچشمه آبگرم در حوضچه اصلی این مجموعه قرار دارد و بازدید از آن برای عموم امکان‌پذیر نیست. این حوضچه در شرایط بهداشتی و پاکیزه نگهداری می‌شود. آب از حوضچه اصلی به بخش‌های دیگر آبدرمانی ارشیا هدایت می‌شود. 

آبگرم ارشیا هادی زارع کهن گوگل مپ

منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: هادی زارع کهن

ورود بدون همراه به استخرهای آبگرم خرقان برای افراد بالای ۶۰ سال ممنوع است. به‌دلیل بالا بودن دمای آب حوضچه‌های آبگرم مجموعه ارشیا و وجود بخار زیاد در فضا، حضور در این مکان برای بیماران مبتلا به مشکلات قلبی و صرع مناسب نیست. 

حضور در آبگرم قزوین علاوه بر درمان، جنبه تفریحی هم دارد و مقصدی عالی برای گذراندن تعطیلات به‌صورت دوستانه و خانوادگی است. سفره‌خانه سنتی، هتل دو ستاره، فروشگاه صنایع دستی و سوغات از دیگر بخش‌های مجموعه گردشگری ارشیا محسوب می‌شوند. 

آبگرم ارشیا شهرام رپورتر گوگل مپ

منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: شهران رپورتر

در فاصله کمتر از ۱۰۰ متر از سرچشمه آبگرم خرقان، چشمه آب سردی به نام «هدهر» وجود دارد. آب‌ این چشمه به‌دلیل وجود املاح معدنی در درمان بیماری‌های پوستی موثر است.

پل‌ آبگرم

پل آبگرم، پلی تاریخی در آبگرم است که در تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۲۵۸۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

امکان عبور خودرو از پل آبگرم وجود دارد. این پل توسط روس‌ها و در سال ۱۲۸۵ هجری شمسی (۱۹۰۵ میلادی) ساخته شد. پل امیر کبیر سه دهانه دارد و روی دو پایه قطور قرار گرفته است. بالای هر سه دهانه نشانه چکش (نماد ویژه روس‌ها) دیده می‌شود. دو سوی پل امیرکبیر نرده‌کشی دارد و سطح آن سنگ‌فرش است.

پل امیرکبیر آبگرم وب سایت ایرانگشت

منبع عکس: وب‌سایت ایرانگشت؛ عکاس: نامشخص

ماغار داغی

ماغار داغی در محدوده شمال شرق شهر آبگرم قرار دارد. این منطقه‌ سرسبز، کوهپایه‌ای و زیبا در حاشیه رودخانه ابهررود و در بین شهر آبگرم و روستای عباس‌آباد واقع شده است. غاری طبیعی و جالب در دل کوه‌های این منطقه وجود دارد که با کمی کوهپیمایی به آن می‌رسید. این جاذبه ایمن‌سازی نشده است و امکانات خاصی ندارد؛ پس اگر قصد اکتشاف و ورود به غار دارید، حتما تجهیزات لازم همچون کلاه ایمنی و هدلایت به‌همراه داشته باشید و با احتیاط عمل کنید. غار ماغار داغی محل زندگی خفاش‌ها است. 

غار ماغار داغی گوگل مپ حسین مکسی

منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: حسین مکسی

پارک الغدیر

  • آدرس: جاده خرمدشت-آبگرم (محور شمال به جنوب)، شهر آبگرم، نرسیده به خروجی بلوار ولیعصر (جاده آبگرم-حصار ولیعصر) (مشاهده روی نقشه)

بوستان الغدیر در ابتدای ورودی شمالی شهر آبگرم قرار دارد. این پارک تازه تاسیس (سال ۱۴۰۰) در ارتفاع بالاتری نسبت به شهر واقع شده است و دید خوبی به آن دارد. امکانات رفاهی همچون نیمکت، آلاچیق، باربیکیو، نمازخانه، سرویس بهداشتی و فضای سبز زیبا و پردرخت این بوستان را به محلی مناسب برای استراحت و شب‌مانی مسافران عبوری از جاده قزوین به همدان و شهر آبگرم تبدیل کرده است.

زمین بازی کودکان، میزهای شطرنج و پینگ‌پنگ، وسایل ورزشی و مسیر پیاده‌روی و دوچرخه سواری از امکانات تفریحی و ورزشی پارک الغدیر آبگرم محسوب می‌شوند. 

منبع عکس‌ها: گوگل مپ؛ عکاس‌: دمیرچی لی

بهترین زمان سفر به آبگرم قزوین

شهر آبگرم قزوین از آب‌وهوای معتدل و موقعیت کوهستانی و مرتفع برخوردار است. بهترین زمان سفر به این شهر زیبا از نظر آب‌وهوایی فصل بهار و تابستان است. در نیمه دوم سال و فصول پاییز و زمستان نیز شهر، زیبایی و جلوه خاص خود را دارد و البته از نظر حضور گردشگر خلوت‌تر است. اگر به‌دنبال فرار از شلوغی و استفاده از خواص آبگرم خرقان در محیطی خلوت و آرام هستید نیمه دوم سال بهترین زمان سفر به شهر آبگرم محسوب می‌شود. 

آبگرم قزوین کاوه نوحی

منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: کاوه نوحی

اقامت در آبگرم قزوین

در شهر آبگرم قزوین امکانات قابل‌قبولی برای مسافران فراهم آمده است؛ اگرچه با توجه به ظرفیت‌های بالقوه، این منطقه نیازمند توجه، رسیدگی و اختصاص بودجه بیشتر است تا با گسترش امکانات و تفریحات هم گردشگران بیشتری به سوی آن جذب شوند و هم ساکنان شهر از برکت وجود چشمه‌های منحصر‌به‌فرد شهر آبگرم بهره ببرند.

هتل ارشیا گوگل مپ کاوه نوحی

منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: کاوه نوحی

هتل دو ستاره ارشیا، سوئیت و مهمان‌پذیر علی، مهمان‌پذیر صفری و سوئیت و مهمان‌پذیر باقری از گزینه‌های اقامتی پیش روی مسافران در شهر آبگرم هستند. این مجموعه‌ها در فاصله کمی از آبگرم خرقان واقع شده‌اند و بیشتر گردشگران شهر در آن‌ها اسکان می‌یابند تا بتوانند طی روزهای اقامت خود به‌راحتی به مجموعه آبدرمانی ارشیا مراجعه کنند. 

سوغات آبگرم قزوین

شهر آبگرم مردمانی پرتلاش و مهربان دارد. بیشتر زمین‌های کشاورزی و باغات شهر به کشت و پرورش انگور، سیب، هلو، گلابی، گوجه و دیگر صیفی‌جات اختصاص می‌یابد و این محصولات سوغات شهر محسوب می‌شوند. شیره انگور محلی، سرکه سیب و آبغوره از تولیدات جانبی باغ‌ها و سوغات آبگرم هستند که غالبا به‌صورت خانگی و توسط بانوان خوش‌ذوق شهر تولید می‌شوند و کیفیت بالایی دارند.

شیره انگور، آبغوره، سرکه سیب، چای کوهی، آویشن سوغات شهر آبگرم هستند

اطراف شهر آبگرم کوه‌های متعددی  به چشم می‌خورند که در فصل بهار بسیار زیبا، سرسبز و دیدنی می‌شوند. دامنه این کوه‌ها، رویشگاه چای کوهی، آویشن و گل پنیرک است. اهالی آبگرم در این فصل به دل کوه می‌زنند و این گیاهان وحشی و پرخاصیت را می‌چینند تا هم خود استفاده کنند و هم در مغازه‌های شهر به‌عنوان سوغات طبیعی به فروش برسانند. گبه، گلیم و سفال از دیگر صنایع دستی آبگرم قزوین به شمار می‌روند.

دیدنی‌ های اطراف آبگرم قزوین

روستای قرخ بلاغ

  • آدرس: شهرستان آوج، بخش آبگرم، شمال شهر آبگرم (مشاهده روی نقشه)
  • فاصله تا آبگرم قزوین: حدود دو کیلومتر (پنج دقیقه دقیقه رانندگی)

قرخ بلاغ (به معنی چهل چشمه) از روستاهای دیدنی و باصفا در مسیر دسترسی به شهر آبگرم است و اغلب مسافران این منطقه در مسیر خود از آن بازدید می‌کنند. در بخش‌های مختلف روستای قرخ بلاغ چشمه‌های بسیاری از زمین می‌جوشد و دلیل نام‌گذاری روستا نیز همین است. چهل چشمه فاصله چندانی با جاده اصلی ندارد. 

روستای قرخ بلاغ گوگل مپ دمیرچی لی

منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: دمیرچی  لی

در گذشته آب جاری از چشمه‌های متعدد روستای قرخ بلاغ هدایت و جمع‌آوری نمی‌شد و بدون بهره و استفاده خاصی به ابهررود (خره رود) می‌ریخت؛ اما امروزه آب چشمه‌ها در حوضچه‌ای بزرگ و زیبا در حاشیه روستا و نزدیک جاده قزوین به همدان جمع می‌شود.

با ایجاد امکانات اولیه همچون فضای سبز، چراغ و نورافکن، سرویس بهداشتی، نیمکت و آلاچیق به مرور جاذبه چهل چشمه مورد توجه و استقبال گردشگران قرار گرفت. نشستن در کنار آب زلال این حوضچه خستگی سفر و راه را ار انسان دور می‌کند. ماهی‌های کوچک و بزرگ مختلفی در این آب‌ها رشد می‌کنند. چهل چشمه مکان مناسبی برای آبتنی و تفریح دوستانه و خانوادگی است. قایق‌های رکابی برای گشت در دریاچه به علاقه‌مندان اجاره داده می‌شود. 

روستای قرخ بلاغ گوگل مپ شهرام رپورتر

منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: شهرام رپورتر

برج های خرقان

  • آدرس: شهرستان آوج، بخش مرکزی، روستای حصار ولیعصر (مشاهده روی نقشه)
  • فاصله تا شهر آبگرم قزوین: حدود ۳۰ کیلومتر (۴۰ دقیقه رانندگی)

خرقان در جنوب غربی قزوین و حاشیه شمال شرقی روستای حصار ولیعصر واقع شده است. برج‌های خرقان از مکان‌های دیدنی منطقه آوج قزوین هستند. این جاذبه با نام برج‌های دوقلو خرقان نیز شناخته می‌شوند و متعلق به دوره سلجوقیان است.

برجهای دو قلو خرقان رضا کریمی گوگل مپ

منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: رضا کریمی

در سردر ورودی برج‌ها و بالای ساقه گنبد، کتیبه‌هایی آجری به چشم می‌خورند که حاوی اطلاعاتی درباره سال ساخت و معمار دو بنا هستند. بر اساس کتیبه دوخطی برج شرقی، این بنا در سال ۴۶۰ هجری قمری ساخته شده و برج غربی خرقان نیز در سال ۴۸۶ هجری قمری بنا شده است.

برج‌های خرقان هشت‌ضلعی (با قطر حدود ۱۰ متر) هستند و حدود ۳۰ متر با هم فاصله دارند. گنبد برج‌های خرقان گنبدی از نوع دو پوش است و پلکان‌هایی مارپیچ از داخل برج به‌آن‌ها منتهی می‌شود. 

بر دیواره بیرون برج‌های خرقان به خط کوفی و برجسته آیات قرآن (سوره حشر و مومنون)، تاریخ ساخت و اطلاعات سازنده حک شده است. این دو سازه تاریخی در زلزله سال ۱۳۸۱ منطقه آوج ترک خورند و تا حدی تخریب شدند. آثار مرمت‌های سطحی بر دیواره برج‌ها دیده می‌شود.

برج های خرقان گوگل مپ هادی زارع کهن

منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: هادی زارع کهن

پیش از مطالعات دقیق باستان‌شناسی تصور بر این بود که برج‌های خرقان محل دفن روسای قبایل است؛ همچنین مردم منطقه اعتقاد دارند که این برج‌ها آرامگاه امامزادگان و نوادگان امام موسی کاظم (ع) (برج شرقی آرامگاه جدیده خاتون یا حدیده خاتون و برج غربی آرامگاه محمد ابن موسی کاظم) هستند. بر اساس حکاکی‌ها، اطلاعات درج شده روی برج‌ها و بررسی مستندات تاریخی این برج‌های آجری آرامگاهی برای دو ترک سلجوقی به نام‌های «ابوسعید بیجار پسر سعد» و «ابومنصور ایلتای‌ تی پسر تکین» بوده‌اند.

برج شرقی ۱۵ متر ارتفاع دارد و برج غربی ۵۵ سانتی‌متر از آن بلندتر است. این برج‌ها آجرکاری متفاوت نسبت به سازه‌های مشابه‌ دیگر دارند و شاهکاری آجری محسوب می‌شوند. بیش از ۵۰ نوع طرح مختلف در نمای بیرونی برج‌های خرقان به کار رفته است. دیوارهای این برج‌ها ۶۰ سانتی‌متر قطر دارند. طبق توصیفات ذکر شده در منابع تاریخی فضای داخل برج‌های خرقان تزیینات و نقاشی‌های زیبایی از درخت انار و طاووس وجود داشته است که با گذشت زمان و عدم بازسازی و مرمت اصولی، امروزه نشانه چندانی از آن‌ها دیده نمی‌شود. 

منبع عکس‌ها: گوگل مپ؛ عکاس‌ها: به‌ترتیب از راست به چپ سیاوش ایرانیان، عکس دوم تا چهارم از شادی ذاکر سلطانی

برج‌های خرقان در ۲۳ خرداد ۱۳۵۶ به شماره ۱۳۹۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیدند. این سازه‌های ارزشمند در خطر تخریب قرار دارند و نیازمند رسیدگی و مرمت اصولی هستند.

پل معلق آوج

  • آدرس: شهر آوج، غرب کنارگذر امام خمینی، خیابان بسیج (مشاهده روی نقشه)
  • بهار بلیط (سال ۱۴۰۲): ۵۰,۰۰۰ تومان
  • فاصله تا شهر آبگرم قزوین: حدود ۲۵ کیلومتر (۲۵ دقیقه رانندگی)

پل معلق آوج یا پل معلق آبشار آوج از جاذبه‌های مهم منطقه گردشگری آوج آبگرم محسوب می‌شود و یکی از بهترین پل‌های معلق ایران است. 

پل معلق آوج گوگل مپ رضا فتحی فرد

منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: رضا فتحی فرد

پل معلق آبشار آوج در سال ۱۳۹۸ و بر فراز دره باشکوه «شاه دره» افتتاح شد و از طرح‌های موفق و پربازدید شهرداری آوج در حوزه گردشگری به شمار می‌رود. عرشه پل فلزی و حدود دو متر از بخش میانی آن شیشه‌ای است؛ به همین جهت با نام پل شیشه‌ای آوج نیز شناخته می‌شود. طول این پل ۱۷۰ متر و عرض آن ۱٫۵ متر است. پارکینگ، سرویس بهداشتی، آب‌نما و فضای سبز از امکانات جانبی این جاذبه گردشگری هستند. 

کاروانسرای شاه عباسی آوج

  • آدرس: شهر آوج، شرق کنارگذر امام خمینی، خروجی کاروانسرای آوج (مشاهده روی نقشه)
  • ساعات بازدید: هشت تا ۱۸
  • فاصله تا شهر آبگرم قزوین: حدود ۲۵ کیلومتر (۲۰ دقیقه رانندگی) 

کاروانسرای شاه عباسی آوج از ابنیه تاریخی و زیبای دوره صفویه است که در محدوده مرکزی شهر آوج قرار دارد. این کاروانسرا یکی از منزلگاه‌های مهم در مسیرهای اصلی کشور بود که به دستور شاه عباس صفوی ساخته شد. این بنا در تاریخ ۲۱ آذر سال ۱۳۷۷ با شماره ۲۱۷۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. 

کاروانسرای شاه عباسی آوج گوگل مپ رویا خلیلی

منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: رویا خلیلی

شالوده اصلی کاروانسرای آوج با سنگ‌های لاشه و قلوه‌سنگ بنا شده است و روی آن‌ها را تا بالا آجر چینی کرده‌اند. این کاروانسرا حدود ۵۵ متر مربع وسعت و طرح دو ایوانی دارد. دو ایوان اصلی، ۲۴ ایوانچه، تعدادی حجره و بخشی به نام شتر خان از قسمت‌های اصلی این کاروانسرا هستند. شترخان راهرویی طویل با طاق و تویزه است که زیر هر طاق سکویی برای بارانداز وجود دارد. چهار حجره به شترخان کاروانسرا راه دارند.

ورودی اصلی کاروانسرای شاه عباسی آوج از قسمت جنوبی است. دو سکو در دو طرف ورودی به چشم می‌خورد. ورودی با یک دالان سرپوشیده به حیاط مرکزی کاروانسرا متصل می‌شود. 

چهل چشمه گوگل مپ شهرام رپورتر

منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: شهرام رپورتر / موضوع: چهل چشمه روستای قرخ بلاغ

اگر از اهالی خون‌گرم قزوین و منطقه آبگرم هستید یا از این شهر و چشمه آبگرم خرقان (ارشیا) بازدید کرده‌اید، لطفا نظرات و تجربیات خود را درباره آن با ما و مخاطبان کجارو به اشتراک بگذارید.

پرسش‌های متداول

آبگرم قزوین کجاست؟

شهر آبگرم در شمال شهر آوج (۲۴ کیلومتر فاصله) و جنوب غربی شهر قزوین (۶۵ کیلومتر فاصله)، در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد. 

دیدنی‌های شهر آبگرم قزوین کدام است؟

آبگرم خرقان (ارشیا)، پل‌های تاریخی، ماغار داغی و پارک الغدیر

منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: Sahar Oroji

مطالب مرتبط:

دیدگاه