در همدان با کودکان کجا بریم؟

معصومه صادقپور
معصومه صادقپور جمعه، ۳۰ تیر ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۰۶
در همدان با کودکان کجا بریم؟

شهربازی‌ها، بوستان‌ها،‌ خانه‌های بازی و شهر مشاغل، موزه‌ها و کتاب‌فروشی‌های همدان، از بهترین مکان‌های تفریحی و آموزشی برای کودکان است.

رشد جسمی و پرورش ذهنی کودکان نیازمند تحرک، بازی و سرگرمی است. شهربازی‌ها، بوستان‌ها، خانه‌های بازی، شهر مشاغل، موزه‌ها و کتاب‌فروشی‌ها از تفریحات همدان برای کودکان هستند. کودکان در این مراکز، با وسایل بازی متناسب با سن خود سرگرم می‌شوند و علاوه بر بازی با هم‌سالان خود، مهارت‌های مختلفی می‌آموزند و تمرکز، اعتمادبه‌نفس و تعاملات اجتماعی آن‌ها افزایش می‌یابد.

تفریحات همدان برای کودکان:

شهربازی رنگین کمان

  • آدرس: منطقه بعثت، بلوار ارم جنوب به شمال، بلوار فرشچیان (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۳۸۳۸۱۸۱۸ ۰۸۱
  • ساعت فعالیت: ۱۷ تا ۲۴ 
  • صفحه اینستاگرام: ranginkaman_themepark@

«شهربازی رنگین کمان» یکی از مجموعه‌های تفریحی همدان است که در سال ۱۳۹۲ خورشیدی به‌سبک مدرن ساخته شد. این مجموعه با مساحتی در حدود ۲۷,۰۰۰ متر مربع، بزرگ‌ترین سازه مدرن شهر همدان به شمار می‌رود. رنگین کمان برای برطرف‌کردن نیاز تفریحی شهروندان و گردشگران همدان، در دو فضای تفریحی سرپوشیده و روباز برای سرگرمی کودکان، نوجوانان و بزرگسالان به بهره‌برداری رسید.

شهربازی روباز رنگین کمان همدان؛ منبع عکس: اینستاگرام ranginkaman_themepark

منبع عکس: اینستاگرام ranginkaman_themepark، عکاس: نامشخص

در شهربازی رنگین کمان بیش از ۱۸۰ دستگاه بازی وجود دارد. از بازی‌ها و سرگرمی‌های مهیج این مجموعه می‌توان از ترن هوایی، سالتو، قایق‌سواری در دریاچه، ماشین برقی کودکان، بشقاب پرنده، فریزبی، تاب پرنده، موتورسواری، بوفالو، فوتبال حبابی، تونل ماجراجویی، قطار شادی، تونل وحشت، لیزر تگ، سینما هفت‌بعدی، ترامپولین، پینگ‌پنگ، شهر ماجراجویان، سرسره بادی، خانه فکر و هیجان، بازی‌های واقعیت مجازی، اسپین بال، های اسکای، فوتبال‌دستی کودکان و بزرگسالان و ایرهاکی اشاره کرد.

 منبع عکس: اینستاگرام ranginkaman_themepark، عکاس: نامشخص

خانه تولد شهربازی رنگین‌کمان با نام قصر شادی با اجرای تم‌های موردعلاقه کودکان، پذیرایی، نورپردازی و سیستم صوتی حرفه‌ای همراه با گروه تصویربرداری و عکاسی، روزی به‌یادماندنی در خاطر کودکان ثبت می‌کند.

دهکده گنج‌ نامه

  • آدرس: جاده گنج‌ نامه، ضلع شرقی میدان گنج نامه (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۱۳-۳۸۳۰۳۰۱۱ ۰۸۱     
  • وب‌سایت: alisadr.com
  • ساعت فعالیت: هشت تا ۲۳:۳۰

«دهکده فرهنگی ورزشی توریستی گنج‌ نامه همدان» در سال ۱۳۷۹ خورشیدی، یک منطقه نمونه گردشگری در دامنه شمالی کوه‌های الوند ایجاد کرده است. این مجموعه موفق به اخذ پروانه ساختمانی کامل جهت ساخت ۱۸,۰۰۰ متر مربع زیربنای مسقف شده است و قابلیت ارائه خدمات به گردشگران داخلی و خارجی با ظرفیت روزانه ۵,۰۰۰ نفر را دارد. 

دهکده توریستی گنج نامه دارای امکانات تفریحی مانند شهربازی، تله‌کابین، سورتمه ریلی و غار آکواریوم، امکانات ورزشی نظیر بانجی جامپینگ، کوه‌پیمایی و صخره‌نوردی، امکانات اقامتی و مرکز خرید است.

دهکده گنج‌ نامه همدان؛ منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: GanjnamehTourist Resort Complex

منبع عکس: google maps، عکاس: Ganjnameh Touris Resort Complex

شهربازی مجموعه گنج نامه با مساحت تقریبی ۷۳۰ متر مربع، در طبقه پنجم ساختمان مرکزی قرار دارد. این شهربازی، با انواع وسایل بازی مانند ترامپولین، استخر توپ دارای سرسره دالانی، ماشین کوبنده، ماشین کامپیوتری، بسکتبال، اسب وسترن، فوتبال‌دستی، ایرهاکی و ده‌ها بازی مهیج دیگر، کودکان و بزرگسالان را سرگرم می‌کند.

تله‌کابین گنج نامه در سال ۱۳۸۵ در دل کوه‌های الوند دایر شد. با سوارشدن بر این تله‌کابین، در طی مسیری به‌طول ۱,۷۰۰ متر، دو فراز شگفت‌انگیز و دو فرود هیجان‌‌آور را تجربه می‌کنید. ایستگاه مبدا و مقصد آن در دره گنج نامه و دشت میشان قرار گرفته است. این تفریح محدودیت سنی خاصی ندارد و برای کودکان بسیار جذاب است.

منبع عکس‌ها: google maps؛ عکاس‌ها: ykka 8894 ،Hojat etemady far ،Hamid Vahed و مجتبی ”نیما“ اسماعیلی

غار آکواریوم از دیگر تفریحات مجموعه گنج نامه است که در سال ۱۳۹۰ خورشیدی، توسط مهندسان و پیمانکاران ایرانی و با الهام از غار علیصدر ساخته شد. این غار دو طبقه، مساحتی در حدود ۱,۰۰۰ متر مربع دارد. آکواریوم‌های شیشه‌ای، داخل دیوارهای صخره‌‌ای و بدنه غار جای گرفته است و در آن مجموعه‌ای از انواع گوناگون آبزیان، ماهی‌‌های آب‌ شور و شیرین، خزندگان، حیوانات نادر، پرندگان زینتی زیبا، پروانه‌ها، گیاهان، سنگ‌ها و کانی‌ها نگهداری می‌شود. 

سورتمه ریلی گنج نامه، به‌طول ۱,۱۵۰ متر و سرعت ۴۵ کیلومتر بر ساعت، از طولانی‌ترین و پرسرعت‌ترین سورتمه‌های ریلی کشور به شمار می‌رود. این سورتمه محدودیت سنی ندارد و در دو حالت تک سرنشین و دو سرنشین با ظرفیت ۱۲۰ کیلوگرم، مورد استفاده گردشگران قرار می‌گیرد.

مجتمع تفریحی توریستی غار علیصدر

  • آدرس: ۷۵ کیلومتری شمال غربی شهر همدان، شهرستان کبودر آهنگ، بخش گل‌تپه، روستای علیصدر (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۴-۳۵۴۴۴۴۴۱ ۰۸۱
  • ساعت بازدید در نیمه اول سال: هشت تا ۱۸
  • ساعت بازدید در نیمه دوم سال: ۸:۳۰ تا ۱۶:۳۰
  • وب‌سایت: alisadr.com

«غار علیصدر» به‌عنوان یکی از عجایب طبیعی جهان، از جاهای دیدنی استان همدان محسوب می‌شود که در شهرستان کبودر آهنگ قرار دارد. این غار تنها غار تالابی ایران و از معدود غارهای قابل قایق‌رانی در دنیا است که طولانی‌ترین مسیر قایق‌رانی را دارد و قدمت آن به‌دوره دوم زمین‌شناسی (دوره ژوراسیک) باز می‌گردد. 

قایق‌سواری در غار علیصدر همدان؛ منبع عکس: ویکی پدیا

منبع عکس: fa.wikipedia.org، عکاس: نامشخص

آب دریاچه غار علیصدر، بدون رنگ‌وبو و کاملا زلال است. به‌دلیل نداشتن نور طبیعی، هیچ‌گونه حیات جانوری در این غار وجود ندارد. عمق غار در مناطق مختلف از ۰٫۵ متر تا ۱۴ متر تغییر می‌کند و به‌علت هوای سبک داخل غار هیچ‌گونه تنگی نفس در آن احساس نمی‌شود.

دمای غار علیصدر، بین ۱۲ تا ۱۴ درجه سانتی‌گراد و در تمام طول سال ثابت است. با بازدید از این غار چند میلیون‌ ساله، سفری جذاب را به اعماق دنیای اسرارآمیز تجربه می‌کنید. این سفر برای تمام سنین و به‌ویژه کودکان هیجان‌انگیز و به‌یادماندنی است.

در تمام مسیر پیمایش غار علیصدر، قندیل‌ها (استالاکتیت‌ها و استالاگمیت‌ها)، سنگ‌ها و مجسمه‌هایی به‌شکل‌های عجیب یا شبیه حیوانات به چشم می‌خورد؛ این مجسمه‌های سنگی و طبیعی در اثر فرسایش سنگ‌های آهکی در طول میلیون‌ها سال شکل گرفته است. تاکنون نزدیک به ۱۲ کیلومتر از دهلیزها و مسیرهای غار شناسایی شده است و تنها ۲٫۲ کیلومتر از آن مورد بازدید گردشگران قرار می‌گیرد.

شهربازی مجموعه تفریحی غار علیصدر؛ منبع عکس: iranhotelonline.com

منبع عکس: iranhotelonline.com، عکاس: نامشخص

در فضای بیرون از غار علیصدر امکانات رفاهی و تفریحی متنوعی مانند شهربازی، چندین رستوران و کافی‌شاپ، مرکز خرید صنایع دستی همدان، نمازخانه، پارکینگ، هتل و ویلاهای اقامتی برای استفاده گردشگران در نظر گرفته است. این غار در سال ۱۳۸۷ خورشیدی به‌عنوان بیست و سومین اثر طبیعی ملی ایران به ثبت رسید.

مجتمع تفریحی عباس‌آباد

  • آدرس: میدان قائم، بلوار ارم، جاده عباس‌آباد (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۳۸۳۸۱۰۹۸ ۰۸۱
  • ساعت فعالیت: شبانه‌روزی
  • وب‌سایت: alisadr.com

«مجموعه تفریحی عباس‌آباد» یا «بام همدان» در منطقه تپه عباس‌آباد همدان قرار دارد. دو جاده، یکی از ابتدای چهارباغ ارم و دیگری از جاده گنجنامه، امکان دسترسی به بالای تپه را فراهم می‌کند. این مجتمع به‌دلیل موقعیت جغرافیایی و طبیعی، امکانات تفریحی و پذیرایی و همچنین ویلاهای زیبای اقامتی به یکی از پربازدیدترین جاهای دیدنی همدان تبدیل شده است.

مجتمع تفریحی عباس آباد همدان؛ منبع عکس: toptourist.ir

منبع عکس: toptourist.ir، عکاس: نامشخص

در بالای تپه عباس‌آباد، دریاچه‌ای مصنوعی با قابلیت قایق‌سواری ایجاد شده است و رستوران مجتمع، همانند جزیره‌ای زیبا در وسط این دریاچه خودنمایی می‌کند. از بالای این تپه، از یک‌سو چشم‌انداز طبیعی کوهستان الوند و دره سرسبز عباس‌آباد و از سوی دیگر نمایی از شهر همدان به‌ چشم می‌خورد. آبشار مصنوعی زیبایی در ضلع جنوب شرقی مجتمع عباس‌آباد ایجاد شده است.

از امکانات رفاهی و تفریحی مجتمع عباس‌آباد، می‌توان به شهربازی، رستوران، کافی‌شاپ، زمین اسکیت، نمازخانه، سرویس بهداشتی و پارکینگ اشاره کرد. در شهربازی مجتمع عباس‌آباد، کودکان با وسایلی نظیر سرسره بادی، ماشین‌های کوبنده و... سرگرم می‌شوند.

شهربازی آفرین کوچولو

«شهریازی آفرین کوچولو» در نزدیکی آرامگاه باباطاهر، از شهربازی‌های روباز مخصوص کودکان در همدان است.

شهربازی آفرین کوچولو همدان؛ منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: سید وحید میری

منبع عکس: google maps، عکاس: سید وحید میری

از امکانات شهربازی آفرین کوچولو می‌توان به استخر قو، تکان‌دهنده‌ها، مری گو راند، قطار کودک، ترامپولین، تاب، سرسره بادی، قایق، ماشین شارژی، ایرهاکی و... اشاره کرد. تعدادی از وسایل این شهربازی در فضای سرپوشیده قرار گرفته است. 

بوستان مردم

  • آدرس: بلوار شهید سلیمانی شمال به جنوب، خیابان پرستار (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت فعالیت: شبانه‌روزی

«بوستان مردم» در محدوده غربی شهر و در نزدیکی دانشگاه بوعلی سینا و دانشگاه صنعتی همدان قرار دارد. این پارک با سابقه‌ای بیش از  ۴۰ سال، یکی از قدیمی‌‎‌ترین پارک‌های شهر همدان به شمار می‌رود.

بوستان مردم همدان؛ منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: Babak Roumiani (Bob)

منبع عکس: google maps، عکاس:Babak Roumiani (Bob) 

بوستان مردم که در گذشته با نام «لوناپارک» نیز شناخته می‌شد، حدود ۱۵ هکتار وسعت دارد و یکی از پارک‌های بزرگ شهر است. از امکانات رفاهی و تفریحی پارک مردم می‌توان به شهربازی، زمین بازی برای کودکان، فضای سبز کافی، جایگاه‌های مناسب برای نشستن، آلاچیق‌، زمین فوتسال، نیمکت و سرویس بهداشتی اشاره کرد.

در شهربازی پارک مردم، وسایلی نظیر چرخ‌وفلک، کشتی صبا، ترن هوایی، ماشین برقی، قطار کودک و... برای سرگرمی و تفریح گردشگران به چشم می‌خورد. زمین بازی این پارک با وسایلی تاب و سرسره و... سبب محبوبیت پارک در میان خردسالان و کودکان شده است. 

بوستان ارم

  • آدرس: منطقه بعثت، بلوار ارم جنوب به شمال، بلوار فرشچیان (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت فعالیت: شبانه‌روزی

«بوستان ارم» یکی از پارک‌های معروف همدان محسوب می‌شود که در جنوب غربی شهر قرار دارد. این پارک علاوه بر فضای سبز وسیع و درختان تنومند از امکاناتی نظیر فضای پیک‌نیک، استخر بزرگ و پرآب با چندین فواره‌، زمین بازی کودکان، ایستگاه ورزش صبحگاهی، وسایل ورزشی، نیمکت و نورپردازی مناسب برخوردار است. 

بوستان ارم همدان؛ منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: Rahman RoohiDehkordi

منبع عکس: google maps، عکاس: Rahman RoohiDehkordi

وجود غرفه‌های فروش غذا در اطراف پارک ارم، آن را به محلی برای گذران اوقات فراغت شهروندان تبدیل کرده است. به‌علت پاییز و زمستان سرد همدان، فصل تابستان برای بازدید از آن پیشنهاد می‌شود. پارک ارم همدان در تمام روزهای هفته پذیرای گردشگران است. در حاشیه بلوار ارم فضای مناسبی برای پارک خودرو وجود دارد.

باغ ایرانی همدان

  • آدرس: محله جانبازان، بلوار غبار همدانی (جانبازان) غرب به شرق، خیابان ابو‌ذر (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت فعالیت: شبانه‌روزی

«باغ ایرانی همدان» که در بین اهالی شهر «باغ حکمتی» نیز خوانده می‌شود، وسعتی برابر ۳٫۵ هکتار دارد. این باغ با معماری سنتی و فضای سرسبز خود به یکی از جاهای دیدنی همدان و محلی برای گذران وقت خانواده‌ها تبدیل شده است.

باغ ایرانی همدان؛ منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: mohammad mohammadi

منبع عکس: google maps، عکاس: mohammad mohammadi

در پوشش گیاهی باغ ایرانی علاوه بر گیاهان بومی همدان، گیاهانی از سراسر ایران نیز مشاهده می‌شود. وجود این گیاهان فضای چشم‌نوازی به باغ می‌دهد؛ ازاین‌رو گردشگران در تمام سال با باغی زیبا و شاداب مواجه هستند.

در باغ ایرانی همدان، نمادهای معماری باغ‌های ایرانی به چشم می‌خورد. حضور عنصر آب در طراحی این باغ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ این موضوع را می‌توان در طراحی جوی‌های جاری در سراسر باغ، استخر و آب‌نماهای موجود در باغ مشاهده کرد. نحوه آب‌رسانی در جوی‌ها و آب‌نماهای باغ ایرانی همدان با الهام از باغ فین کاشان ساخته شده است.

باغ ایرانی دارای زمین بازی کودکان با وسایلی نظیر تاب، سرسره و الاکلنگ، نیمکت‌های متعدد در سراسر باغ، فضای مناسب پیاده‌روی، مجسمه‌های زیبا در بخش ورودی، حوضچه‌ها و جوی‌های آب است. برای بازدید از این باغ، نیازی به پرداخت ورودی نیست و درب‌های آن در تمام مدت شبانه‌روز به‌روی گردشگران باز است. 

بوستان اعتمادیه

  • آدرس: محله اعتمادیه، بلوار اعتمادیه (بلوار عباس دوران جنوبی)، خیابان بهاالملک (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت فعالیت: شبانه‌روزی

«بوستان اعتمادیه» بخشی از مجموعه موقوفه «علیرضا قراگوزلو» ملقب به «بهاالملک»، یکی از سیاستمداران و شخصیت‌های برجسته فرهنگی شهر همدان، است. او پیش از مرگ، املاک و مستغلات خانوادگی خود را وقف کرد. این پارک، یکی از باغ‌های خانوادگی بهاءالملک و از قدیمی‌ترین باغ‌های همدان است که قدمت آن به دوره قاجار بازمی‌گردد. 

بوستان اعتمادیه؛ منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: میثم رحمانی

 منبع عکس: google maps، عکاس: میثم رحمانی

بوستان اعتمادیه یکی از مکان‌های تفریحی و گردشگری شهر همدان است که فضای مناسبی برای گذران اوقات فراغت گردشگران و دورهمی‌های خانوادگی دارد. این بوستان با توجه به ارزش‌های فرهنگی، طبیعی و تاریخی در سال ۱۳۷۷ خورشیدی به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. بوستان اعتمادیه از امکاناتی مانند زمین بازی کودکان شامل تاب، سرسره و الاکلنگ، وسایل ورزشی، پارک ترافیک، نیمکت و... برخوردار است.

خانه مشاغل کاردان کوچولو

  • آدرس: بلوار سعیدیه جنوبی، ۱۸ متری فاطمیه، انتهای ۱۸ متری محمدی، پلاک ۳۹ (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۳۸۲۲۶۶۴۳ ۰۸۱ - ۲۱۵۰۳۰۹ ۰۹۰۵
  • ساعت فعالیت: ۷:۳۰ تا ۲۰
  • صفحه اینستاگرام: kardan_kidsclub@
  • رده سنی: یک تا هفت سال

«خانه مشاغل کاردان کوچولو» به‌عنوان نمایندگی «کیدو کیدز کلاب» از سال ۱۳۹۸ خورشیدی فعالیت خود را در شهر همدان آغاز کرده است. این مجموعه ساختمانی سه‌طبقه دارد که هر طبقه از آن با زیربنای تقریبی ۱۸۰ متر مربع، به فعالیت خاصی اختصاص یافته است. 

خانه مشاغل کاردان کوچولو همدان؛ منبع عکس: اینستاگرام kardan_kidsclub

 منبع عکس: kardan_kidsclub، عکاس: نامشخص

طبقه همکف موسسه کاردان کوچولو به شهر مشاغل اختصاص دارد. در این طبقه، کودکان در واحدهای بیمارستان، آشپزخانه، سوپرمارکت، آتش‌نشانی، اتاق موسیقی و اتاق شیرینی‌پزی، مشاغل مختلف را تجربه می‌کنند و مهارت‌های آن‌ها افزایش می‌یابد. در این طبقه وسایلی مانند ترامپولین، سرسره ماشینی و همچنین اتاق مونته سوری (روشی خاص در آموزش کودک با تمرکز روی علایق و فعالیت‌های روزمره و طبیعی کودکان) نیز برای سرگرمی کودکان وجود دارد.

طبقه اول کاردان کوچولو، مختص کلاس‌های آموزشی کودکان چهار تا پنج‌ساله است که از میان آن‌ها می‌توان به کلاس‌های سفالگری مادر و کودک، نجوم، موسیقی، مهندسی خلاقیت، نقاشی خلاق و... اشاره کرد. در این مجموعه کارگاه‌هایی نظیر کارگاه شیرینی‌پزی، آشپزی، آرد و خمیر، دونات، آب‌بازی، کاشت گل و گیاه، آیس‌پک پارتی، پاپس کیک، کارگاه حیوانات خانگی، مسی پلی (کثیف بازی)، پاپت‌های انگشتی، یوگای کودکان و کارگاه نقش حواس پنجگانه در طبقه آخر (دوم) برگزار می‌شود.

قهرمان کوچولو

  • آدرس: خیابان مهدیه، خیابان درفشی، دبستان پسرانه دستغیب، سالن امام علی (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۱۶۰۰۵۱۶ ۰۹۹۳
  • ساعت فعالیت: روزهای یکشنبه و سه‌شنبه از ساعت چهار تا هفت و روزهای دوشنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۲:۳۰
  • صفحه اینستاگرام: ghahreman_kuchulu@
  • رده سنی: سه تا ۹ سال 

«قهرمان کوچولو» در سال ۱۳۹۷ خورشیدی کار خود را به‌صورت فعالیت‌های بازی و ورزش آغاز کرد. هدف این مجموعه تمرکز بر انجام حرکات بنیادی و آموزش و آماده‌سازی کودکان برای فعالیت‌های ورزشی تخصصی با استفاده از بازی‌های تحرکی و وسایلی ساده مانند توپ و حلقه است.

بازی‌های حرکتی خلاق در قهرمان کوچولو همدان؛ منبع عکس: واتس‌اپ مجموعه قهرمان کوچولو؛ عکاس: ناشناس

  منبع عکس: واتس‌اپ قهرمان کوچولو، عکاس: نامشخص

در قهرمان کوچولو حرکات ورزشی به‌صورت بازی‌های داستانی طراحی می‌شود و هر کودک آزادانه و خارج از چهارچوب‌ واقعیت در نقشی فرو می‌رود؛ به‌عنوان مثال در این مجموعه می‌توانید کودکانی را ببینید که برای جمع‌کردن آب‌‌نبات‌های رنگی (توپ‌ها) مانند یک خرگوش می‌دوند یا حتی ممکن است با کودکی در نقش مربی کلاس برخورد کنید که برنامه‌هایی را برای بازی و ورزش دوستان خود طراحی کرده است.

فعالیت در مجموعه بازی و ورزش قهرمان کوچولو در رشد جسمی، تعاملات اجتماعی و مهارت‌های حرکتی و همچنین تقویت تمرکز و اعتفادبه‌نفس کودکان نقش بسزایی ایفا می‌کند. در این مجموعه تورهای گردشگری (سینما، تئاتر و...) و همچنین کارگاه‌های بازی‌های‌های ریتمیک، مسی پلی (کثیف بازی)، یوگای خنده، ساخت اسباب‌بازی با مواد بازیافتی، آب‌بازی و نقاشی خلاق برگزار می‌شود.

خانه بازی نوژین

  • آدرس: بلوار سعیدیه جنوبی، پشت استادیوم سعیدیه، ۱۸ متری محمدی، بن‌بست معین‌فر (پونه) (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۳۸۲۲۹۶۹۱ ۰۸۱ - ۱۴۱۳۹۲۲ ۰۹۹۳
  • ساعت فعالیت: ۹:۳۰ تا ۱۳ و ۱۷ تا ۲۰
  • صفحه اینستاگرام: khane_bazi_nozhin@
  • رده سنی: یک تا ۹ سال

«خانه بازی نوژین» یکی از خانه‌ بازی‌های تازه تاسیس در همدان محسوب می‌شود که در سال ۱۴۰۲ خورشیدی در  ساختمانی سه‌طبقه آغاز به کار کرده است. هر طبقه این ساختمان با زیربنای حدودی ۱۷۰ متر مربع به فعالیت خاصی اختصاص دارد.

خانه بازی نوژین همدان؛  منبع عکس: اینستاگرام khane_bazi_nozhin؛ عکاس: ناشناس

 منبع عکس: اینستاگرام khane_bazi_nozhin، عکاس: نامشخص

طبقه پایین (زیر همکف) خانه بازی نوژین، مختص وسایل بازی و فعالیت کودکان یک تا سه سال است و در آن فعالیت‌هایی مانند کارگاه بازی، حرکت و شادی و کارگاه مادر و کودک برگزار می‌شود. 

طبقه اول، وسایل مربوط به بازی کودکان چهار تا ۹ سال قرار گرفته است که از میان آن‌ها می‌توان به استخر توپ، استخر شن، پلی گراند، لوازم آشپزی، فوتبال‌دستی، ایرهاکی، ترامپولین، دیوار لگو و دیوار صخره‌نوردی اشاره کرد.

طبقه دوم نوژین به کلاس‌های آموزشی و جشن اختصاص یافته است. در این مجموعه کلاس‌های آموزش مهارت‌های زندگی، بازیگری مقدماتی، نمایش خلاق، نقاشی خلاق، عروسک‌سازی، قصه‌گویی نمایشی، زبان ریتمیک و سفالگری نمایشی و همچنین کارگاه‌های ماکارونی رنگی، رنگ‌بازی، کاشت گل و... برگزار می‌شود. حیاط این مجموعه دارای چمن مصنوعی است و تاب، سرسره و پیست موتورسواری کودکان در آن جای دارد.

موزه تخصصی کودک و هیجان

  • آدرس: میدان اکباتان، ورودی تپه هگمتانه، سایت موزه هگمتانه (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۳۲۵۱۰۲۳۰ ۰۸۱ - ۳۲۵۱۰۲۴۰ ۰۸۱ - ۵۷۶۳۴۷۹ ۰۹۹۳
  • ساعت فعالیت:‌ روزهای زوج از ۹ تا ۱۳:۳۰؛ روزهای فرد از ۹ تا ۱۳:۳۰ و ۱۶ تا ۱۸
  • وب‌سایت: emotionsmuseum.ir
  • صفحه اینستاگرام: zohreh_afshar_emotionsmuseum@
  • رده سنی: سه تا ۱۲ سال

«موزه هیجان» موزه‌ تخصصی کودک و نوجوان و از نسل سوم موزه‌های دنیا به شمار می‌رود. این موزه تعاملی و منحصربه‌فرد با تمرکز بر هیجان و با ساختار علمی موزه‌های کودک، در مهر ماه ۱۴۰۰ خورشیدی با مجوز از اداره‌کل موزه‌ها و زیر نظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری آغاز به کار کرد.

گالری نور در موزه کودک و هیجان همدان؛ منبع عکس: imna.ir؛ عکاس: A.H.Torkaman

 منبع عکس: imna.ir؛ عکاس: A.H.Torkaman

موزه هیجان همدان، وابسته به بنیاد «زهره افشارلر»، رئیس انجمن کودک همرهان همدان و مدیر مهد کودک پروانه‌ها، است؛ او ایده اولیه و رویای احداث موزه هیجانات با هدف رشد همه‌جانبه و آموزش برای تمام کودکان را داشت و ایجاد این موزه ادامه‌دهنده فعالیت‌های ۳۹ ساله ایشان است.

کودکان در موزه هیجان به‌روش جست‌و‌جو، کشف و تجربه و از مسیر فعالیت‌های بازی محور و فعالیت‌های تعاملی و مشارکتی با والدین، نسبت به شناخت، بیان و مدیریت احساس و هیجان خود آگاه می‌شوند. این موزه با ایجاد فضایی شاد و جذاب برای کودکان از طریق برگزاری کارگاه‌های آموزشی، کارگاه‌های کشف و تجربه، برگزاری موزه سیار در مناطق مختلف و انجام فعالیت‌های موزه به‌صورت آنلاین برای تمام فارسی‌زبانان دنیا خدمت‌رسانی می‌کند.

از اهداف کلی موزه هیجان همدان می‌توان به شناخت ۶ هیجان اصلی شادی، غم، خشم، ترس، تعجب و انزجار به‌عنوان ابزار شناخت هیجانات و دنیای پیرامون، پرورش هوش هیجانی کودکان با حضور در این موزه تخصصی و جذب گردشگر با هدف شرکت در رویدادهای تخصصی آموزشی و بازدید از موزه اشاره کرد.

منبع عکس‌ها: imna.ir؛ عکاس: A.H.Torkaman

در موزه کودک و هیجان، پنج گالری (گالری نور، گالری خشم، هیجانات، گالری قصه و نمایش و گالری آینه‌ها) و یک کتابخانه برای بازدید وجود دارد. از فعالیت‌های این موزه می‌توان به برگزاری کارگاه‌ها و کارگاه‌های متنوع در جهت توانمندسازی کودکان و نوجوانان و کارگاه‌های مهارتی والدین، اعزام موزه سیار به بیمارستان‌های کودک، روستاها و... اشاره کرد.

تورهای گردشگری کودک، جشنواره‌‌های گوناگون در مناسبت‌های مختلف (روز جهانی کتاب، روزدرختکاری و...)، سمینارها و نشست‌های علمی در جهت پیوند دانشگاه و موزه و انجام فعالیت‌های پژوهشی مشترک، جلسات نمایش فیلم، قصه‌خوانی و نمایش خلاق و آکادمی احساسات برای کودکان نیز در موزه هیجان همدان برگزار می‌شود.

موزه تاریخ طبیعی

  • آدرس: میدان مدرس، انتهای بلوار آزادگان، ابتدای جاده حیدره، دانشگاه بوعلی سینا، جنب دانشکده کشاورزی (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۳۴۴۲۴۲۰۰ ۰۸۱
  • ساعت فعالیت: هشت تا ۱۷:۳۰

موزه تاریخ طبیعی همدان، در سال ۱۳۵۱ خورشیدی در بنایی به‌وسعت ۶۰ متر مربع تاسیس شد و در سال ۱۳۷۱، فعالیت خود را در دانشگاه بوعلی سینا آغاز کرد. این موزه در ابتدا شامل دو اتاق کوچک، یک راهرو و یک کارگاه تاکسیدرمی بود و پس از چند تغییر مکان، در ساختمان کنونی با متراژ تقریبی ۲,۰۰۰ متر مربع مستقر شد.  

موزه تاریخ طبیعی همدان؛ منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: فرزانه زیبایی 

منبع عکس: google maps، عکاس: فرزانه زیبایی

موزه تاریخ طبیعی همدان با نمایش تعدادی از نمونه‌های در حال انقراض و منقرض‌شده، گونه‌های حیوانی، گیاهی و طبیعی مربوط به اقلیم ایران و جهان و همچنین آثار دوره‌های مختلف تاریخی، یکی از متنوع‌ترین و جذاب‌ترین موزه‌های علمی ایران به شمار می‌رود. در این موزه نمونه‌های زنده، سنگواره و تاکسیدرمی از گونه‌های مختلف جانداران نگهداری می‌شود. موزه تاریخ طبیعی سالانه میزبان تعداد بی‌شماری از علاقه‌مندان، محققان و دانش‌آموزان است.

موزه تاریخ طبیعی همدان دارای ۶ سالن اصلی است و شامل سالن صدف‌ها و مرجان‌ها (دارای ۲۲ ویترین از صدف‌ها، مرجان‌ها و اسفنج‌های خلیج فارس)، سالن پستانداران و پرندگان (شامل ۳۰۰ ویترین از پستانداران و پرندگان تاکسیدرمی) و سالن پروانه‌ها و حشرات (با بیش از ۹۵ ویترین از نمونه‌های مطرح ایرانی و بین‌المللی) می‌شود.

سالن آبزیان (مجموعه انواع موجودات آبزی زنده در ده‌ها آکواریوم آب شور و شیرین و نمونه‌های فیکسه‌شده)، سالن خزندگان (مجموعه خزندگان و دوزیستان به‌صورت زنده و خزندگان فیکسه‌شده در ده‌ها محفظه) و سالن زمین‌شناسی (مجموعه‌ای بیش از هزاران نمونه سنگ‌ها، فسیل‌ها و کانی‌ها در ۱۳۰ ویترین) از دیگر بخش‌های موزه تاریخ طبیعی است. اسکلت عظیم‌الجثه نهنگ گوژپشت در سالن آبزیان از نمونه‌های جذاب برای کودکان است.

موزه مشاهیر

«موزه مشاهیر همدان» در محل خانه بیژن در خیابان شریعتی قرار دارد؛ خانه‌ای که به‌دست «بیژن»، نقاش زبردست دوره قاجاری، و «کارل فریش»، معمار سرشناس آلمانی، طراحی و اجرا شده است. این موزه در سال ۱۳۸۸ خورشیدی، در بخش کوچکی از خانه بیژن، فعالیت خود را آغاز کرد.

موزه مشاهیر یکی از جاهای دیدنی همدان به شمار می‌رود و دارای زیربنای تقریبی ۲۲۰ متر مربع در دو طبقه است.

موزه مشاهیر همدان؛ منبع عکس: balad.ir

منبع عکس: balad.ir، عکاس: نامشخص

در موزه مفاخر و مشاهیر همدان، علاوه بر ارائه اطلاعات در زمینه سرگذشت و شرح حال مشاهیر همدان و مفاخر ایرانی، مجسمه‌هایی از آن‌ها نیز به نمایش گذاشته شده است. از جمله این مشاهیر می‌توان از بوعلی سینا، حیقوق نبی، عین‌القضات همدانی، سید جمال‌الدین اسدآبادی، دکتر محمدعلی زلفی‌گل، خواجه رشیدالدین همدانی و دکتر ایراندخت میرهادی نام برد.

موزه آرامگاه بوعلی سینا 

  • آدرس: میدان بوعلی سینا (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۳۸۲۶۱۰۰۸ ۰۸۱
  • ساعت فعالیت: ۸:۳۰ تا ۲۰:۳۰

تالار جنوبی آرامگاه بوعلی سینا، طبیب و فیلسوف حاذق ایرانی، از سال ۱۳۳۰ خورشیدی به‌عنوان موزه کاربری دارد و مجموعه‌ای از سکه‌ها، سفال، برنز و اشیای کشف‌شده از هزاره‌های قبل از میلاد و دوران اسلامی در آن نگهداری می‌شود. 

موزه آرامگاه بوعلی سینا همدان؛ منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: melody gholami

منبع عکس: google maps، عکاس: melody gholami

تعدادی از شیشه‌های دارویی قدیمی و لوازم جراحی و پزشکی در موزه آرامگاه بوعلی سینا در معرض نمایش قرار دارد و اطلاعات بسیاری در زمینه گیاهان دارویی ارائه شده است. از مهم‌ترین آثار موزه می‌توان به عکسی از جمجمه ابن سینا اشاره کرد؛ این عکس هنگام تخریب مقبره قدیمی بوعلی سینا به ثبت رسید. 

موزه هگمتانه

  • آدرس: بلوار علویان، میدان اکباتان، پایگاه ملی میراث فرهنگی و گردشگری هگمتانه (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن:  ۳۲۵۲۴۰۰۵ ۰۸۱
  • ساعت فعالیت: همه‌روزه به‌غیر از چهارشنبه‌ها از ساعت هشت تا ۱۸

«موزه هگمتانه» که در بخشی از مجموعه تاریخی تپه هگمتانه قرار دارد، بین سال‌های ۱۳۲۰ تا ۱۳۲۵ خورشیدی به‌عنوان یک مدرسه با ۶ کلاس آغاز به کار کرد، در دهه ۱۳۵۰، با هدف برنامه‌های پژوهشی در اختیار مرکز باستان‌شناسی گذاشته شد و پس از کشف آثار تاریخی، به‌عنوان مخزن نگهداری آثار، مورد استفاده قرار گرفت. در سال ۱۳۷۲ به مناسبت اجرای برگزاری سمینار مدیران میراث فرهنگی، تیغه‌های بین کلاس‌ها حذف شد، ساختمان به‌صورت یک‌پارچه درآمد و تغییرات جزئی در آن صورت گرفت.

موزه هگمتانه همدان؛ منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: behnam-samadi

منبع عکس: google maps، عکاس: behnam samadi

موزه هگمتانه با زیربنای حدود ۶۰۰ متر مربع، در یک سالن اصلی، یک سرسرا و دو راهرو، ۲۰۰ قطعه از اشیا را به نمایش گذاشته است. این موزه علاوه بر بخش نمایشگاهی شامل دفتر موزه، کارگاه مرمت آثار، کارگاه عکس‌برداری از اشیای مکشوفه و کتابخانه می‌شود. اشیای این موزه را می‌توان به دو دسته تاریخی و اسلامی تقسیم کرد؛ این اشیا از طریق کاوش در تپه هگمتانه، خرید، اهدا یا توقیف به‌ دست آمده است.

اشیای تاریخی در راهروی غربی، تالار هگمتانه و بخشی از سرسرا به نمایش گذاشته شده‌اند؛ این اشیا به دوره‌های هخامنشی، اشکانی و ساسانی و همچنین نیمه دوم هزاره اول قبل از میلاد تا نیمه اول بعد از میلاد مسیح تعلق دارد و شامل ستون، ته‌ستون، سرستون‌های سنگی، کاسه، کوزه، خمره‌، ظروف شیشه‌ای، مجسمه‌های گلی، تابوت سفالی، سنگ‌های تزیینی، مهر شیشه‌ای با نقش نیایشگر، مهر تزیینی از جنس سنگ، استخوان، سرپیکان‌های مفرغی، پیکره‌های انسانی از جنس سفال و ستون کتیبه‌ای با خط میخی می‌شود.

اشیای بخش اسلامی در راهروی شرقی و قسمتی از محوطه و سرسرا قرار دارد؛ این اشیا متعلق به دوره‌های اسلامی اولیه، میانه و متاخر (قرن یک تا ۱۰ هجری قمری) و همچنین قرون معاصر است و شامل انواع ظروف سفالی مانند حوض آب‌نما و قوچ‌سنگ، درب بزرگ چوبی (ارسی)، سنگ قبرهای دوره اسلامی مزین به خط کوفی، ثلث و نستعلیق، تابوت‌هایی از جنس سفال و سنگ و انواع خمره‌های سفالی می‌شود. 

شهر کتاب همدان

  • آدرس: بلوار میرزاده عشقی غرب به شرق، نرسیده به میدان جهاد (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۳۸۲۴۶۹۹۹۹ ۰۸۱
  • ساعت فعالیت: روزهای شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۹ تا ۲۲، جمعه‌ها و روزهای تعطیل از ساعت ۱۱ تا ۲۲
  • صفحه اینستاگرام: hamedan_bookcity@

«شهر کتاب» با بیش از ۸۰ شعبه فعال در تهران، همدان و دیگر شهرهای کشور، از سال ۱۳۷۴ خورشیدی با افتتاح نمایشگاه و فروشگاه تخصصی فعالیت خود را آغاز کرد و در اردیبهشت سال ۱۳۷۵ به ثبت رسید.

شهر کتاب در اولین نمایشگاه با عرضه ۶,۰۰۰ عنوان کتاب داخلی و خارجی، با استقبال بسیاری از گروه‌های مختلف مردمی مواجه شد؛ استقبالی که چهره‌ فروشگاه‌های کتاب در ایران را تغییر داد و کتاب‌فروشی را با مراکز فروش سایر محصولات فرهنگی از جمله نوشت‌افزار، موسیقی، بازی فکری و صنایع دستی پیوند زد.

شهر کتاب همدان؛ منبع عکس: اینستاگرام hamedan_bookcity

منبع عکس: اینستاگرام hamedan_bookcity، عکاس: نامشخص

«شهر کتاب همدان» از سال ۱۳۹۴ خورشیدی فعالیت خود را آغاز کرد. این کتاب‌فروشی در ساختمانی چهار طبقه در میدان جهاد همدان قرار دارد و با وجود بخش‌های مختلف، فضایی جذاب و دلنشین برای علاقه‌مندان به کتاب‌خوانی فراهم کرده است. طبقه منفی یک به کتاب‌های کودک و نوجوان، بخش ورودی (طبقه همکف) به لوازم نوشت‌افزار، طبقه اول به گالری و طبقه دوم به کتاب بزرگسالان اختصاص دارد.  

شهر کتاب همدان، کتاب‌هایی از بهترین انتشارات در زمینه مهارت‌های زندگی، شعر، رمان کودک، رمان نوجوان، کتاب‌های علمی، تفکر و خلاقیت، کتب کمک آموزشی ابتدایی تا دبیرستان، کتاب‌هایی در زمینه غلبه بر احساس ترس، خشم، استرس و خجالت، کتاب کار برای رده سنی زیر ۶ سال و همچنین مجموعه کتاب‌های آموزنده را برای کودکان و نوجوانان ارائه می‌کند. در بخش کودک و نوجوان، انواع بازی‌های فکری، بردگیم، وسایل مونته سوری و پازل به فروش می‌رسد.

کتاب‌های رده سنی بزرگسال شهر کتاب همدان، کتاب‌هایی در زمینه فلسفه، ادبیات، روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، علوم سیاسی، تاریخ، معماری، کسب‌وکار، رمان‌های معروف جهان، هنر، نمایشنامه، سینما و تئاتر، آموزش زبان خارجی، کتب زبان اصلی و... است.

در گالری شهر کتاب همدان وسایلی نظیر جاشمعی، کیف‌ دستی، ساک‌ پارچه‌ای، نگهدارنده کتاب، گوی‌ موزیکال، ماگ، کوسن‌ تزیینی، مجسمه، تابلوی شنی، جاکارتی، بشقاب‌ دیوارکوب، گردنبندهای چوبی، پنکه‌های شارژی و... موجود است. در این کتاب‌فروشی، روزهای دوشنبه نشست‌های کتاب‌خوانی برگزار می‌شود که استفاده از آن برای عموم آزاد است.

خانه کتاب ایران‌زمین 

  • آدرس: ضلع غربی میدان بوعلی سینا، ابتدای خیابان پاستور (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۳۸۲۶۲۹۵۴ ۰۸۱ - ۳۸۲۵۱۳۹۱ ۰۸۱
  • ساعت فعالیت: ۹:۱۵ تا ۱۳:۳۰ و ۱۶:۳۰ تا ۲۱:۳۰
  • صفحه اینستاگرام: iranzaminbookshop@

«خانه کتاب ایران‌زمین» یکی از کتاب‌فروشی‌های معروف و قدیمی همدان است که در سال ۱۳۸۰ خورشیدی، آغاز به کار کرد. این کتاب‌فروشی در ساختمانی دو طبقه قرار دارد؛ طبقه همکف به کتاب بزرگسالان و طبقه اول به کتاب کودکان و نوجوانان اختصاص یافته است.

خانه کتاب ایران زمین همدان؛ منبع عکس: اینستاگرام iranzaminbookshop

منبع عکس: اینستاگرام iranzaminbookshop، عکاس: نامشخص

کتاب‌فروشی ایران‌زمین، کتاب‌های بسیاری در زمینه‌ رنگ‌آمیزی کودکان، کتب آموزشی، شعر، رمان، مهارت‌های زندگی، قصه‌هایی برای دختران، قصه‌هایی برای پسران، کتاب‌هایی در زمینه غلبه بر احساس خشم، ترس و اندوه، کتاب و پازل، کتب علمی و همچنین مجموعه کتاب‌های آموزنده برای کودکان و نوجوانان ارائه می‌کند.

در خانه کتاب ایران‌زمین، کتاب‌های بسیاری در زمینه روان‌شناسی، تاریخ، ادبیات، کسب‌وکار، اقتصاد، فلسفه، سیاست و کتب زبان اصلی برای بزرگسالان وجود دارد. در این مجموعه، کتب نفیس و کتاب‌های کمیاب نیز عرضه می‌شود.

کتاب‌فروشی آوای کتاب

  • آدرس: بلوار مدنی شرق به غرب، نرسیده به میدان بوعلی سینا، بعد از خیابان نفیسی (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۸۱۵۶۵۱۸ ۰۹۱۸
  • ساعت فعالیت: ۹:۳۰ تا ۱۳:۳۰ و ۱۶:۳۰ تا ۲۱
  • صفحه اینستاگرام: avayeketab20@

«کتاب‌فروشی آوای کتاب» از کتاب‌فروشی‌های تخصصی در انتخاب کتاب‌های کودکان در شهر همدان به شمار می‌رود که از سال ۱۳۹۹ فعالیت خود را آغاز کرد. این کتاب‌فروشی مساحتی در حدود ۵۰ متر مربع دارد و طراحی داخلی آن تماما از جنس چوب است. 

کتاب‌فروشی آوای کتاب همدان؛ منبع عکس: اینستاگرام avayeketab20

منبع عکس: اینستاگرام avayeketab20، عکاس: نامشخص

آوای کتاب، کتاب‌های مختلفی از بهترین انتشارات کودک و نوجوان در زمینه‌ مهارت‌های فردی، مهارت‌های اجتماعی، رمان کودک، شعر کودک، رنگ‌آمیزی، رمان نوجوان، کتب تاریخی و دینی، کتب علمی و مجموعه کتاب‌های آموزنده ارائه می‌کند. 

کتاب‌های رده سنی بزرگسال در زمینه ادبیات ایران و جهان، ادبیات پایداری، روان‌شناسی، فلسفه، علوم سیاسی، دین، تاریخ، سفرنامه، علوم اجتماعی، موسیقی، هنر، شعر، شعر طنز، خانواده، تربیت فرزند و رمان‌های خارجی است. در این مجموعه همچنین کتب نفیس مانند شاهنامه و دیوان‌ها برای هدیه نیز وجود دارد. 

در آوای کتاب، نشست‌هایی با حضور نویسندگان و شاعران همدان و همچنین مراسمی برای رونمایی کتب نویسندگان و جشن امضای کتاب برگزار می‌شود. این مجموعه از سراسر کشور سفارش کتاب می‌پذیرد.

شهربازی رنگین کمان همدان؛ منبع عکس: اینستاگرام ranginkaman_themepark

 منبع عکس: اینستاگرام ranginkaman_themepark، عکاس: نامشخص (پارک رنگین کمان)

اگر تجربه بازدید از جاهای دیدنی همدان برای کودکان را دارید یا محل مناسب دیگری برای تفریح و سرگرمی کودکان در همدان می‌شناسید که در این مقاله ذکر نشده است، آن را با ما و همراهان کجارو به اشتراک بگذارید.

پرسش‌های متداول

در همدان با کودکان کجا بریم؟

شهربازی رنگین‌کمان، دهکده گنج‌نامه، مجتمع تفریحی غار علیصدر، مجتمع تفریحی عباس‌آباد، بوستان مردم، موزه تخصصی کودک و هیجان، خانه مشاغل کاردان کوچولو، قهرمان کوچولو، شهر کتاب همدان و خانه کتاب ایران‌زمین از بهترین جاهای تفریحی برای کودکان در همدان به شمار می‌روند.

بهترین شهربازی و مراکز تفریحی همدان برای کودکان کجاست؟

شهربازی رنگین‌کمان، دهکده گنجنامه، مجتمع تفریحی غار علیصدر و مجتمع تفریحی عباس‌آباد

بهترین خانه بازی همدان کجاست؟

خانه بازی و شهر مشاغل کاردان کوچولو، قهرمان کوچولو و خانه بازی نوژین

منبع عکس کاور: اینستاگرام ranginkaman_themepark، عکاس: نامشخص  (پارک رنگین کمان)

مطالب مرتبط:

دیدگاه