با تور مجازی به پایتخت اردن سفر کنید

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند یکشنبه، ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۰۱
با تور مجازی به پایتخت اردن سفر کنید

امان، پایتخت اردن و یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های بشر محسوب می‌شود که شواهد بسیاری را از دوران‌های مختلف تاریخی در بر گرفته است.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۴۰۲/۲/۱۰ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۳/۱/۵ به‌روزرسانی شده است.

امان پایتخت اردن و یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان است. امان از دوران نوسنگی سکونتگاه بشر محسوب می‌شد و آثار هنری آن دوران نیز در این منطقه کشف شده است؛ مجسمه‌هایی که قدمت آن‌ها تا ۷,۲۵۰ سال پیش از میلاد مسیح تخمین زده می‌شود. این شهر در عصر آهن با نام «امون» (Ammon) شناخته می‌شد و در دوران یونان و روم باستان نیز به «فیلادلفیا» شهرت یافت. نام امان با آغاز دوره اسلامی بر این شهر نهاده شد و امروزه پایتخت اردن، کلان‌شهری توسعه یافته است که به با دفاتر و موسسه‌های متعدد بین‌المللی، به‌عنوان یکی از مقاصد گردشگری تاریخی شناخته می‌شود. در این مقاله با ما همراه شوید تا با تور مجازی به امان سفر کنیم.

عمده جاهای دیدنی اردن، در منطقه تاریخی «ارگ امان» قرار دارد که به «جبل‌القلعه» نیز مشهور است. بقایای معبد هرکول، کلیسای دوره بیزانس، کاخ اموی و سایر آثار تاریخی از دوران باستان تا امپراتوری عثمانی را می‌توان در این منطقه مشاهده کرد.

قوانین شهرسازی اردن، احداث بناهایی با ارتفاع بیش از چهار طبقه را ممنوع کرده است؛ به همین سبب، خانه‌های کوچک سفید و خانه‌های سنگی ماسه‌ای که از حیاطی کوچک و بالکن‌های مشرف به آثار باستانی برخوردارند، چشم‌اندازی کم‌نظیر خلق می‌کند.

عکس پانوراما از بافت تاریخی امان

عکس‌ از وب‌سایت AIRPANO

در جوار ارگ امان، تئاتری رومی به‌چشم می‌خورد که به افتخار امپراتور «آنتونیوس پیوس» و بازدید او از فیلادلفیا در سال ۱۳۰ میلادی احداث شد. این سازه بی‌نظیر که ۶,۰۰۰ نفر ظرفیت دارد، با تونلی به تپه مجاور متصل می‌شود و جهت شمالی آن، سازه را از نور خورشید در مصون نگاه می‌دارد. تئاتر رومی در طول تاریخ تاثیر پررنگی بر زندگی اهالی اردن داشته است و همچنان نیز به‌عنوان محلی برای فعالیت‌های فرهنگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در همین محدوده، تئاتر کوچک‌تری مشاهده می‌شود که «اودئون» (Odeon) نام دارد و از جمله شواهد سلطه روم باستان در منطقه است. «نیمفائوم» (Nymphaeum)، آب‌انباری رومی متعلق به سال ۱۹۱ میلادی نیز در نزدیکی این تئاتر دیده می‌شود. این سازه دوطبقه از سنگ مرمر نفیس با حکاکی‌های تاریخی ساخته شده است که و شواهد از وجود استخری به وسعت ۶۰۰ متر مربع و عمق سه‌ متر در مجاورت آن خبر می‌دهد. این اثر تاریخی شکوه دوران باستان را از دست داده است؛ بااین‌حال دولت اردن پروژه مرمت آن را در دستور کار دارد.

عکس‌‌ها از وب‌سایت AIRPANO

یکی از مناظر مشهور و منحصربه‌فرد پایتخت اردن، «پرچم راغدان» است که در نزدیکی کاخ سلطنی قرار دارد. این پرچم که در سال ۲۰۰۳ برپا شد، با ۱۲۶٫۸ متر ارتفاع، هفتمین میله پرچم مستقل در جهان محسوب می‌شود و از پرچم ۱۳۰ متری عقبه که در رتبه ششم جای دارد، تنها اندکی کوتاه‌تر است. ابعاد پارچه این پرچم ۶۰ در ۳۰ متر است و چنین پارچه عظیمی هنگام اهتزاز، صدای زیادی ایجاد می‌کند؛ به همین دلیل در مواقع باد شدید، آن را پایین می‌آورند.

در سفر به امان نمی‌توان بازدید از موزه اتومبیل‌های سلطنتی را از دست داد. «حسین بن علی»، پادشاه فقید اردن، مجموعه‌ای از خودروهای آنتیک و عتیقه را جمع‌آوری کرده بود تا نشانی از توسعه کشورش باشد.

عکس‌‌ها از وب‌سایت AIRPANO

با استفاده از پنجره‌ای که در ابتدای این مقاله قرار گرفته است، می‌توانید سفری مجازی به پایتخت اردن داشته باشید؛ شهری که شواهدی از چندین دوره مهم تاریخ بشریت را در خود جای داده است. کجارو روزانه مطالب مختلفی را با محوریت تور مجازی و سفر تصویری به اشتراک می‌گذارد. اگر به این موارد علاقه‌مندید، بازدید روزانه را از کجارو فراموش نکنید

عکس‌ کاوز از وب‌سایت AIRPANO

مطالب مرتبط:

منبع AIRPANO

دیدگاه