شب در یزد کجا بریم؟

زهرا  آذرنیوش
زهرا آذرنیوش پنجشنبه، ۱۴ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۰۵
شب در یزد کجا بریم؟

هوای شهر گرم و کویری یزد در شب خنک‌تر است و گردش شبانه در یزد علاقه‌مندان زیادی دارد.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۴۰۲/۱۰/۱۴ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۳/۱/۱۷ به‌روزرسانی شده است.

یزد علاوه بر اینکه برای ایرانیان دیدنی است، برای گردشگران خارجی نیز جذابیت زیادی دارد. اگرچه زیبایی‌های یزد چشم هر گردشگری را به خود خیره می‌کند، بازدید از جاهای دیدنی یزد در شب، حکایت دیگری دارد. با ما همراه باشید تا زیبایی‌های یزد در شب را برای شما تصویر کنیم.

جاهای دیدنی یزد در شب:

باغ دولت‌آباد

بادگیر بلند یزد در باغ دولت‌آباد

منبع عکس: irna

برخلاف بسیاری از شهرهای ایران که مکان‌های تاریخی آن‌ها فقط در روز قابل بازدید است، گرم بودن هوای یزد سبب شده که امکان بازدید از بعضی دیدنی های یزد در شب نیز فراهم باشد.

آب و هوای خشک و کویری یزد دلیل معماری منحصربه‌فرد آن است. بادگیرهای این شهر شهرت جهانی دارد و برای گردشگران از جذابیت بالایی برخوردار است. معمولا گردشگران در روز از فضای داخل بادگیرها دیدن می‌کنند؛ اما شب هنگام، چشم‌انداز بیرونی بادگیرها با نورپردازی‌های تماشایی، نمی‌تواند آن‌ها را از چشم گردشگران پنهان کند. باغ دولت‌آباد یکی از جاذبه‌های گردشگری یزد است که بلندترین بادگیر جهان را در خود جای داده است. قرارگیری این بادگیر در میان درختان و فضای آرامش‌بخش باغ در شب، بسیار دیدنی است.

کاروانسرای زین‌الدین

  • آدرس: یزد، کیلومتر ۶۰ جاده یزد به کرمان (مشاهده روی نقشه)
  • دیدنی‌های تاریخی یزد

کاروانسرای زین‌الدین در شب

منبع عکس: ناشناس 

کاروانسرای زین‌الدین سالانه گردشگران زیادی از داخل و خارج از ایران را جذب خود می‌کند. قدمت این کاروانسرای آجری به دوره صفویه می‌رسد و یکی از معدود کاروان‌سراهای مدور در ایران است. این کاروان‌سرا در فاصله سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۲ مرمت‌ شد و در حال حاضر به‌عنوان یک اقامتگاه بومگردی ممتاز مشغول به‌کار است.

اگر قصد دارید شب زیبای کویر را ببینید و در دل آسمان پرستاره سفر کنید، می‌توانید خود را به یک شب اقامت در این کاروان‌سرای ایرانی مهمان کنید.

بوستان ناجی

عمارت بوستان ناجی در یزد

منبع عکس: iranview

بوستان ناجی یکی از باغ‌های دوره قاجار است که پس از اهدا ب هشهرداری یزد به‌صورت بوستان عمومی بازسازی شد. در میان این باغ عمارتی وجود دارد که دارای دو اتاق، یک تالار، بادگیر و چند اتاق دیگر است. این عمارت جزو املاک شخصی فردی به نام ناجی بوده و در مسیر قنات نجف آباد قرار دارد.

کوشک و باغ ناجی که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، با نورپردازی زیبا در شب، امکانات رفاهی مناسبی را برای علاقه‌مندان فراهم می‌کند.

قصر آینه

  • آدرس: یزد، میدان شهدای محراب، خیابان کاشانی، مقابل پارک هفتم تیر (مشاهده روی نقشه)
  • دیدنی‌های تاریخی یزد

عمارت قصر آیینه در یزد

منبع عکس: gotoyazd

موزه قصر آینه نام عمارتی در شهر یزد است که در سال ۱۳۲۰ ساخته شده؛ این عمارت در ابتدا یک مهمانسرای خصوصی بود و بعدها تبدیل به موزه شد. اگر علاقه‌مند به تاریخ و فرهنگ هستید، این عمارت می‌تواند یکی از اولویت‌های شما برای بازدید در شب باشد. عمارت قصر آینه در خیابان آیت‌الله کاشانی واقع شده و تا ساعت ۲۱ برای بازدید گردشگران باز است.

میدان امیر چخماق یزد

  • آدرس: یزد، خیابان امام (ره)، تقاطع خیابان قیام (مشاهده روی نقشه)
  • خیابان‌های دیدنی یزد در شب

میدان امیر چخماق یزد

منبع عکس: ناشناس

هوای شهر یزد در ماه‌های گرم سال در یزد بالا است؛ از این‌رو، گردشگران قدم زدن در خیابان‌های یزد در شب و بازدید از چشم‌انداز جاذبه‌های دیدنی این شهر را بیشتر می‌پسندند.

میدان امیر چخماق یکی از معروف‌ترین دیدنی های یزد است که سابقه آن به دوره تیموریان می‌رسد. زیبایی‌های خاص این میدان با نورپردازی‌های شب، دوچندان می‌شوند؛ نمای میدان، حوض و مجسمه‌های مسی، آن را جذاب‌تر و باشکوه‌تر کرده‌اند. مجموعه امیر چخماق شامل بازار، مسجد، آب‌انبار و تکیه می‌شود. این میدان که مهم‌ترین میدان شهر است با بناهای تاریخی اطرافش، مهم‌ترین جاذبه‌ گردشگری شهر یزد به حساب می‌آید.

میدان امیرچخماق نماد شهر یزد است و در خیابان سلمان فارسی قرار دارد. این مسیر تا پیش از این، ماشین‌رو بود؛ اما قرار است به‌زودی برای استفاده گردشگران به پیاده‌رو تبدیل شود.

میدان ساعت و خیابان مسجد جامع

  • آدرس: یزد، خیابان امام خمینی، خیابان مسجد جامع (مشاهده روی نقشه)
  • خیابان‌های دیدنی یزد در شب

خیابان مسجد جامع یزد

منبع عکس:nobro

قدم زدن در بافت تاریخی یزد و حال و هوای شبانه آن صفای خاصی دارد. شهرداری‌ها (که در گذشته با نام بلدیه شناخته می‌شدند) در خیابان‌های مرکزی شهر ساعتی را بر فراز یک برج بنا می‌کردند تا مردم شهر از زمان آگاهی داشته باشند. برج ساعت یزد نمونه یکی از این بناها است که با معماری بسیار زیبا به کاشی‌کاری، آجرکاری و طاق‌نماهایی زیبا مزین است. چهار ساعت سفید رنگ در چهار طرف برج نصب شده که بسیار جذاب است.

میدان ساعت یزد، درست رو‌به‌روی خیابان مسجد جامع واقع شده است و این دو، نقش قلب تپنده شهر یزد را دارند. خیابان مسجد جامع با چشم‌انداز مناره‌های فیروزه‌ای رنگ و نورپردازی شده مسجد در شب، بسیار زیبا است. با قدم زدن در این خیابان، می‌توانید مغازه‌های صنایع دستی را ببینید و لذت ببرید. در اطراف خیابان، کوچه‌های خشتی و گلی و دیوارهای کاه‌گلی آن‌ها جذابیت فوق‌العاده‌ای دارد. این خیابان از غروب تا پاسی از شب میزبان گردشگران بی‌شماری است که با فرار از گرمای روز، به کافه‌ها و رستوران‌های متعدد آن پناه می‌برند تا در دل خانه‌های حیاط مرکزی یا بر فراز پشت‌بام‌های خشتی و خوش‌منظر یزد، شاهد نمای متفاوتی از شهر و مردم آن باشند.

خیابان‌های بافت تاریخی یزد

  • آدرس: یزد، خیابان امام خمینی (ره)، بافت تاریخی یزد (مشاهده روی نقشه)
  • خیابان‌های دیدنی یزد در شب

محله فهادان یزد

منبع عکس:safarmarket

بافت تاریخی یزد یکی از جذاب‌ترین دیدنی‌های این شهر است که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده و بازدید ار آن عمده وقت گردشگران را به خود اختصاص می‌دهد. محله فهادان به‌عنوان یکی از معروف‌ترین محله‌های شهر قدیمی یزد، شب‌های زیبایی دارد و جاذبه‌های تاریخی بر جذابیت آن می‌افزاید که از جمله آن‌ها می‌توان به مدرسه ضیائیه، موزه سکه، خانه لاری‌ها و موزه مردم‌شناسی اشاره کرد. همچنین بسیاری از عمارت‌های این محله امروزه به هتل‌های سنتی تبدیل شده‌اند که با نورپردازی‌های خاص، قدم زدن در این محله را به یکی از علایق گردشگران تبدیل کرده‌اند.

مجتمع تجاری الماس

مرکز خرید الماس یزد

منبع عکس: shoppingsenter

یکی از گزینه‌هایی که گردشگران برای گشت‌وگذار در شب انتخاب می‌کنند، بازارها و مراکز خرید یزد هستند. گردشگران می‌توانند علاوه بر گشت‌وگذار در این مراکز متنوع، سوعات، صنایع دستی یا وسایل مورد نیازشان را خریداری کنند و از امکانات رفاهی آن‌ها نیز بهرمند شوند. یزد مانند بسیاری از شهرهای ایران هم بازارهای سنتی دارد و هم مراکز خرید مدرن که علاقه‌مندان می‌توانند طبق سلیقه و نیاز خود به آن‌ها مراجعه کنند.

مرکز خرید الماس در دو طبقه به پوشاک زنانه و مردانه، کیف و کفش، لوازم آرایشی و بهداشتی، زیورآلات و اسباب‌بازی اختصاص دارد و وجود کافی‌شاپ در مجتمع، جزو امکانات این مرکز خرید است. 

مجتمع تجاری تفریحی ستاره يزد

  • آدرس: یزد، بلوار طالقانی، میدان آزادی (مشاهده روی نقشه)
  • ساعات کار مجتمع:  ۱۰ تا ۱۳ و  ۱۷ تا ۲۳ 
  • روزهای جمعه: ۱۷ تا ۲۳ 

مرکز خرید ستاره یزد

منبع عکس:epersianhotel

مجتمع تجاری تفریحی ستاره یزد از مدرن‌ترین مراکز خرید یزد است که در کنار خرید می‌توان از امکانات رفاهی آن بهره برد. این مجتمع دارای شهربازی سرپوشیده ۳۰۰۰ متری، سینمای پنج بعدی، هايپر ماركت، سالن‌های بولينگ و بيليارد، رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌های متنوع و... است. 

مرکز خرید آریا

  • آدرس: یزد، صفاییه، خیابان شهید قندی (مشاهده نقشه
  • ساعت کار: ۹:۳۰ تا ۲۴ و ۱۷:۳۰ تا ۲۲:۳۰

مرکز خرید آریا، یزد. منبع: gotoyazd

منبع عکس:gotoyazd

مرکز خرید آریا پنج طبقه دارد و در سال ۱۳۸۷ تاسیس شده است. طبقه اول به پارکینگ، طبقات دو تا چهار به واحدهای تجاری و طبقه پنجم به رستوران این مجموعه اختصاص دارد. در مرکز خرید آریا اجناس متنوعی چون پوشاک، کفش، صنایع چرمی، شال و روسری، زیورآلات، لوازم آشپزخانه و حتی مواد غذایی و... به چشم می‌خورد.

بازارهای سنتی یزد

بازار سنتی یزد

منبع عکس:irna

در بافت قدیمی یزد بازارهای سنتی زیادی به چشم می‌خورند که در این میان بازار «خان» به‌عنوان بازار اصلی یزد و بزرگ‌ترین بازار سنتی این شهر به شمار می‌آید و قسمت‌های مختلف آن با اسامی گوناگونی از قبیل بازار قیصریه، بازار دروازه مهریز، بازار تبریزیان، بازار پنجه علی و... شناخته می‌شوند؛ هرچند مغازه‌های این بازارها بعد از غروب و در روزهای تعطیل بسته هستند و گزینه‌های مناسبی برای شب‌گردی به حساب نمی‌آیند.

اگر قصد گشت‌وگذار شبانه در بازارهای سنتی را دارید، می‌توانید به بازارچه حاجی قنبر در جوار امیرچخماق یا بازارچه‌های مقابل مسجد جامع مراجعه کنید که در فصل گرما تا ساعت ۲۲ به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

هتل‌رستوران ملک‌التجار

رستوران ملک التجار یزد

یزد هم مانند دیگر شهرهای گردشگرپذیر ایران، رستوران‌های فوق‌العاده‌ای دارد؛ با این تفاوت که به‌دلیل بافت سنتی متراکم و تعدد عمارت‌های قدیمی بازسازی شده، مملو از رستوران‌ها یا هتل‌رستوران‌هایی است که با معماری خاص، تجربه صرف غذا در فضایی متفاوت را برای مهمانان فراهم می‌کنند. صرف غذا در این فضاهای سنتی به معنی محدودیت منوها به غذاهای ایرانی یا محلی نیست و برخلاف انتظار، در برخی از این رستوران‌ها فقط منوی بین‌المللی ارائه می‌شود.

اگر سلیقه سنتی دارید و غذاهای ایرانی را دوست دارید، هتل رستوران ملک‌التجار می‌تواند گزینه خوبی برای صرف شام باشد. ساختمان این رستوران در شب، جذابیت بیشتری دارد.

فضای سنتی رستوران و غذاهای خوشمزه و باکیفیتی که در آن سرو می‌شود، علاوه بر گردشگران، برای مردم محلی هم جذابیت دارد. منوهای رستوران، شامل غذاهای سنتی ایرانی هستند.

هتل داد

هتل رستوران ملک‌التجار

منبع عکس:alibaba

هتل داد نمونه‌ای بی‌نظیر از معماری سنتی یزدی است که در مجاورت برخی از معروف‌ترین دیدنی‌های تاریخی یزد قرار گرفته است. این هتل چهار ستاره علاوه بر امکانات اقامتی و رفاهی مدرن، دو رستوران و دو کافی‌شاپ را در خود جای داده است. اگر برای صرف یک فنجان چای در هتل داد، ساعتی در حیاط مجموعه بنشینید یا برای صرف یک وعده شام خاطره‌انگیز به پشت‌بام دیدنی آن قدم بگذارید، محال است معماری برجسته پ دلربای این هتل، شما را مبهوت خود نکند.

قدمت بنای اولیه هتل داد به سال ۱۳۰۷ برمی‌گردد که تا سال ۱۳۷۲ به‌عنوان بنگاه باربری مشغول به کار بود. با توجه به اهمیت و تاریخچه این بنا، از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۶ مورد مرمت قرار گرفت و به‌عنوان هتل ۴ستاره بازگشایی شد.

هتل باغ مشیر‌الممالک

هتل باغ مشیرالممالک یزد

منبع عکس:eghardesh

هتل باغ مشیرالممالک با فضایی رویایی و جذاب یکی از گزینه‌های گردش و تفریح شبانه گردشگران است که در آن لحظاتی رویایی را سپری می‌کنند. فضای باغ با درختان سرسبز، حوض‌ و فواره‌های زیبا، بسیار دلنشین است. طبیعت باغ مانند بهشتی است که گردشگران در هوای خنک شب می‌توانند در آن تفریح کنند. هتل باغ مشیرالممالک، دارای چهار رستوران با منوهای مختلف است.

یکی از رستوران‌های مجموعه مشیرالممالک به نام «نقاشی» به سرو غذاهای ایرانی و فرنگی اختصاص دارد. رستوران دیگر آن در باغ قرار دارد و گردشگران می‌توانند غذای خود را در طبیعت و فضای باز میل کنند. رستوران سوم به نام «یزد» غذاهای محلی را به گردشگران ارائه می‌کند؛ در نهایت کافی شاپ مجموعه برای صرف انواع دسر و نوشیدنی در نظر گرفته شده است. اگر قصد دارید شب را در فضای این رستوران به سر ببرید، مطابق سلیقه و نیاز خود می‌توانید از هر یک از رستوران‌ها استفاده کنید.

کافه رستوران فوکا

  • آدرس: یزد، خیابان امام، خیابان مسجد جامع (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کار: ۱۰:۳۰ تا ۲۴

کافه رستوران فوکا در یزد؛ منبع: لست سکند؛ عکاس: ناشناس

منبع عکس: لست‌سکند

کافه‌رستوران فوکا واقع در خیابان مسجد جامع ۲۰۰ نفر ظرفیت دارد. این کافه‌رستوران در سال‌های اخیر بنا شده و دو منوی انگلیسی و فارسی دارد. هرچند رستوران فوکا به نسبت تازه تاسیس است، بین مردم مقبولیت زیادی دارد و به‌عنوان یکی از رستوران‌های خوش‌نام یزد شناخته می‌شود. این کافه، زیبایی بی‌نظیری در شب دارد و می‌توانید در آن انواع غذاهای ایرانی و خارجی را در کنار نوشیدنی‌های گرم و سرد امتحان کنید. در این کافه می‌توانید از صرف دسر موردعلاقه خود نیز لذت ببرید.

پارک شادی

پارک شادی یزد

منبع عکس:Yazd.ir

پارک‌های یزد از دیگر دیدنی‌های جذاب یزد در شب هستند. اهالی یزد به‌دلیل گرمای هوا در روز کمتر از منزل خارج می‌شوند؛ اما شب‌ها با اعتدال نسبی هوا، برای گذران وقت، استراحت و تفریح به پارک‌های یزد می‌روند تا فارغ از دغدغه‌های روز، اوقات خود را در آرامش سپری کنند.

پارک شادی یکی از پارک‌های قدیمی و مکان های تفریحی کودکان در یزد است که در سال ۱۳۶۰ بنا شده است. این پارک با درختان کاج و نارون طبیعت زیبایی دارد و نورپردازی‌های رنگارنگ آن در شب، بسیار جذاب است. پارک شادی مجهز به یک شهربازی است که سبب حضور خانواده‌ها در پارک، برای بازی بچه‌ها می‌شود. موزه آینه و هتل جهانگردی یزد از جاذبه‌هایی هستند که در نزدیکی پارک شادی قرار دارند.

پارک کوهستان

پارک کوهستان یزد، منبع گوگل مپ، عکاس: اصغر شیروانی پور

منبع عکس: گوگل مپ، عکاس: اصغر شیروانی پور

یکی از جاهای یزد برای تفریح و گردش در شب، پارک کوهستان است. این پارک در مسیر جاده تفت به یزد قرار گرفته و بیشتر استفاده خانوادگی دارد. پارک کوهستان امکانات رفاهی فوق‌العاده‌ای دارد که گردشگران را جذب خود می‌کند.

پارک کوهستان فضایی سرسبز و هوایی خنک دارد

دریاچه‌ مصنوعی پارک، آلاچیق‌ها، چمن‌های سرسبز و منظم و آبشار زیبای پارک، فضای زیبایی برای طبیعت‌دوستان در شب‌های یزد رقم زده است. امکاناتی چون پیست اسکیت، پیست موتور و قایق‌سواری از امکانات پارک برای تفریح گردشگران است.فصای سبز این پارک به‌صورت شبانه‌روزی قابل استفاده است.

بوستان هفت تیر 

پارک هفت تیر در زمینی به مساخت تقریبی ۵۵ هکتار، در گذشته باغ میوه‌ای بود که بعدتر توسعه یافت و به‌شکل امروزی مورد استفاده قرار گرفت. در این پارک درختان کاج و نارون در کنار درختان میوه وجود دارند. پارک هفت تیر امکاناتی برای بازی بچه‌ها دارد هرچندمانند دیگر پارک‌های یزد مجهز نیست.

پارک هفت تیر از قدیمی‌ترین پارک‌های شهر به ‌شمار می‌رود و از جمله امکانات آن می‌توان به زمین بازی کودکان، آب‌نما، آبخوری، سرویس بهداشتی و تجهیزات ورزشی اشاره کرد.

پارک هفت تیر یزد

منبع عکس:امید ممیزی

اگر شما جزو کسانی هستید که به یزد سفر کرده‌اید و تجربه شب‌گردی در این شهر زیبا را داشته‌اید، حتما تجربه‌های خود را با ما و کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

پرسش‌های متداول

شب در یزد کجا بریم؟

باغ دولت آباد، کاروانسرای زین‌الدین، عمارت بوستان ناجی، عمارت قصر آینه، پارک‌های یزد، رستوران‌های یزد، مراکز خرید یزد و...

بهترین بازارهای شبانه یزد کدامند؟

مرکز خرید الماس، مجتمع تجاری تفریحی ستاره، مرکز خرید آریا و بازارهای سنتی

رستوران‌های یزد برای صرف شام کدامند؟

هتل‌رستوران ملک‌التجار، هتل داد، هتل باغ مشیرالممالک، رستوران سزار و...

بهترین پارک‌های شبانه یزد کدامند؟

پارک شادی، پارک کوهستان و پارک هفت تیر

منبع عکس کاور: ناشناس

مطالب مرتبط:

دیدگاه