با تور مجازی از ذخیره‌گاه اورنبورگ در روسیه بازدید کنید

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند شنبه، ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۰۱
با تور مجازی از ذخیره‌گاه اورنبورگ در روسیه بازدید کنید

سبزدشت‌های ذخیره‌گاه اورنبورگ یکی از جاهای دیدنی روسیه است که زیستگاه اسب‌های در حال انقراض شوالسکی به شمار می‌آید. با تور مجازی از این منطقه دیدن کنید.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۹/۰۵/۱۲ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۰/۰۹/۲۰ به‌روزرسانی شده است.

استپ یا سبزدشت، سرزمینی وسیع و پوشیده از گیاهان علفی است که معمولا درختی در آن دیده نمی‌شود. این سرزمین‌های وسیع عمدتا محل به‌وجود آمدن ذخیره‌گاه‌های طبیعی است. کشور پهناور روسیه نیز ذخیره‌گاهی این‌چنینی دارد. ذخیره‌گاه «اورنبورگ» (Orenburg) از پنج سبزدشت پهناور تشکیل شده است که یکی از آن‌ها، «اورال پیشین» (Pre-Ural) نام دارد. وسعت اورال پیشین به ۱۶٫۵ هکتار می‌رسد. در این قسمت از مجموعه تورهای مجازی، به گشت‌وگذار در این دشت وسیع و سرسبز می‌پردازیم.

مناظر سبزدشت اورال پیشین، بسیار متنوع است. از کوهستان‌ها و تپه‌های کوچک گرفته تا صخره‌های شنی و رود‌های خروشان، مناظری بی‌بدیل را لابه‌لای سرسبزی این منطقه پدید آورده‌اند. در فصل بهار، فرشی از علف‌های شاداب، گل‌های زنبق، لاله و دیگر گیاهان، ذخیره‌گاه اورنبورگ را می‌پوشانند. درمجموع، ۲۵۰ گونه گیاهی در این منطقه می‌روید.

ذخیره‌گاه اورنبورگ یکی از مهم‌ترین مناطق حفاظت از گونه‌های جانوری در روسیه است

یکی از باشکوه‌ترین پدیده‌های طبیعی اورال، کوه «بندیتسکی» است که در واقع، منطقه‌ای مرتفع و صخره‌ای به شمار می‌رود. سبزدشت اورال پیشین، زیستگاه خرگوش‌های اروپایی، گورکن‌ها، روباه‌ها، گوزن‌ها و گونه‌های مختلف پرندگان است؛ اما عمده شهرت این منطقه، حضور اسب‌های «شوالسکی» یا «جونغارستانی» است که در این حیات وحش زندگی می‌کنند.

این اسب‌ها علاوه بر اینکه به‌لحاظ ژنتیکی با اسب‌های اهلی متفاوتند و دو کروموزم بیشتر دارند، از نظر ظاهر نیز دارای تفاوت‌هایی بارز هستند. اسب‌های شوالسکی دارای قامتی‌ کوتاه، بدنی تنومند، یال‌هایی نسبتا کوتاه، پاهایی راه‌راه و دمی برس‌مانند هستند. رنگ این اسب‌ها عمدتا قهوه‌ای روشن است تا با رنگ‌های غالب در سبزدشت اورال مطابقت پیدا کرده باشند.

عکس هوایی ذخیره گاه اورنبورگ روسیه

این‌ جانوران دوست‌داشتنی، صدها سال پیش در تمام دشت‌های اوراسیا دیده می‌شدند؛ اما به مرور زمان جمعیت آن‌ها کاهش یافت و از میان رفتند. امروزه، حتی اورال جنوبی که زیستگاه اصلی اسب‌های شوالسکی به شمار می‌رفت نیز تقریبا از این جانور خالی شده است. در آغاز قرن بیستم، تعدادی از این حیوانات به باغ‌وحش‌های اروپا اهدا شدند تا طی مراقبت‌های ویژه، به حفظ این‌گونه در حال انقراض کمک شود. کشور‌های جهان اقدامات مختلفی برای حفظ این‌گونه جانوری انجام داده‌اند. ذخیره‌گاه اورنبورگ در کشور روسیه از پیشگامان برای حفظ اسب‌های شوالسکی بود؛ چراکه وجود این جانوران در تعادل طبیعی منطقه، بسیار حائز اهمیت است.

اسب شوالسکی یا جونغارستانی

در سال ۲۰۱۵، منطقه اورال پیشین به‌منظور حفظ حیات‌وحش به‌کلی محصور شد و علاوه بر ممنوعیت شکار، پرورش اسب‌های اهلی نیز در این سبزدشت ممنوع اعلام شد. گرد هم آمدن یک گله اسب شوالسکی، متشکل از یک رهبر و چند ماده و همچنین انطباق آن‌ها با شرایط جدید، تا سال ۲۰۱۸ به‌طول انجامید. در این سال، اولین کره‌ اسب‌های شوالسکی متولد شدند.

با استفاده از پنجره‌ای که در ابتدای این مطلب تعبیه شده است، می‌توانید آزادانه و بدون ایجاد مزاحمت برای این جانوران دوست‌داشتنی، از آن‌ها دیدن کنید. کجارو روزانه مطالب مختلفی را با محوریت تورهای مجازی و سفرهای تصویری به اشتراک می‌گذارد. اگر به این دست از مطالب علاقه‌مند هستید، بازدید روزانه را از کجارو فراموش نکنید.

 

مطالب مرتبط:

منبع airpano

دیدگاه