با تور مجازی از جمهوری چاد بازدید کنید

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند یکشنبه، ۲۶ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۰۱
با تور مجازی از جمهوری چاد بازدید کنید

جمهوری چاد کشوری در قلب قاره آفریقا است که ناشناخته‌های بسیاری را با خود دارد. در این مطلب با تور مجازی از این کشور بازدید کنید.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۹/۰۴/۲۵ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۲/۰۹/۲۸ به‌روزرسانی شده است.

در میانه‌های قاره‌ آفریقا، کشوری بنام جمهوری  چاد وجود دارد که نام آن، از دریاچه‌ای در همان حوالی گرفته شده است. چاد سرزمینی پست و هموار به شمار می‌آید؛ گرچه نقاط مرتفعی نیز دارد. در ناحیه جنوب شرقی کشور چاد، ارتفاعات «ودای» (Ouddai) وجود دارد که بلندای آن تا ۱,۶۶۶ متر می‌رسد. در شمال غربی این کشور نیز فلات «اندی» (Ennedi) واقع شده است.

بلند‌ترین قله این فلات که عموما از سنگ‌های ماسه‌ای پدید آمده است، ۱,۴۵۰ متر ارتفاع دارد. گذر زمان، فرسایش و اثر باد، سازند‌های شگفت‌انگیزی چون ستون‌ها، طاق‌ها و پل‌های سنگی به‌وجود آورده‌اند که عکاسان و کاوشگران را از سراسر جهان، به‌سوی خود می‌خوانند. با ما همراه شوید تا بار دیگر، به یکی از مناطق کمترشناخته‌شده جهان سفر کنیم.

اولین انسان‌هایی که به‌طور جمعی زندگی می‌کردند و به شکار می‌پرداختند، در این محل گرد هم آمدند؛ چراکه در دوران نوسنگی، آب‌وهوای این منطقه مرطوب‌تر بود. سنگ‌نگاری‌هایی از حیوانات با قدمت پنج تا هشت‌هزار سال در این منطقه کشف شده است. اکثر این سنگ‌نگاری‌ها که دارای رنگ‌هایی روشن‌ هستند، با استفاده از حجاری روی سنگ‌ها پدید آمده‌اند. 
حوضچه‌های طبیعی منطقه اندی، حیات‌وحش بی‌نظیری را پدید آورده‌اند
وسعت سرزمین اندی، قریب به ۶۰,۰۰۰ کیلومتر مربع و به‌اندازه کشوری مثل سوئیس است. این منطقه، ذخیره‌گاهی طبیعی شناخته می‌شود که حوضچه‌های طبیعی کوچک و بزرگی را در بر گرفته است. بزرگ‌ترین حوضچه آب، در منطقه «آرکی» (Archei) واقع شده است.
انواع بزهای وحشی، گوزن‌ها، یوز‌پلنگ‌ها و دیگر حیوان‌ها، برای نوشیدن آب به این آبگیرهای باستانی مراجعه می‌کنند. تورهای گردشگری به قلمرو جانوران منطقه احترام می‌گذراند! پیش از آنکه کاروان قبلی از منطقه حفاظت‌شده خارج نشود، کاروان دیگری وارد این منطقه نمی‌شود تا خللی به حیات‌وحش منطقه وارد نیاید. انواع ماهی‌ها، تمساح‌های کوچک و نادر، ده‌ها گونه پرنده مهاجر و هزاران گونه‌ گیاهی، ساکنان دیگر این منطقه‌اند.
از جاهای دیدنی چاد، تنها دو مورد در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است که یکی از آن‌ها، چشم‌انداز طبیعی و فرهنگی اندی است.

صخره های سنگی مرتفع در جمهوری چاد

«انجامنا»  (N'Djamena) پایتخت و بزرگ‌ترین شهر جمهوری چاد است. این شهر در ابتدا به‌عنوان یکی از مناطق نظامی فرانسه و با نام «قلعه لامی» شناخته می‌شد. این نام از «فرانسوا لامی»، اولین شخصی که صحرای بزرگ آفریقا را طی کرد و به دریاچه چاد رسید بر گرفته شده بود. نام انجامنا به‌معنای «استراحتگاه» در سال ۱۹۷۳ به این شهر داده شد.

پایتخت جمهوری چاد در جنوب غربی این کشور و در ارتفاع ۲۲۹ متری از سطح دریا واقع شده است. در ساحل سمت راست این شهر، رودخانه «چاری» (Chari) قرار دارد که دو کشور چاد و کامرون را از هم جدا می‌کند. تقریبا تمام بافت شهری انجامنا را ساختمان‌های خشتی و محقر تشکیل می‌دهد؛ اما در برخی مناطق شهر مانند خیابان «شارل دو گل»، ساختمان‌های باشکوهی نیز ساخته شده‌اند. از جمله این ساختمان‌ها می‌توان به هتل زیبای «هیلتون» اشاره کرد که در سال ۲۰۱۵ افتتاح شده است. کشور چاد بناهای تاریخی دیگری نیز دارد که از میان آن‌ها می‌توان به کلیسای جامع چاد، کاخ ریاست جمهوری، ساختمان بانک مرکزی چاد و چند مسجد قدیمی اشاره کرد.

جمهوری چاد نیز مانند بسیاری از کشورهای آفریقایی، مملو از جاذبه‌ها و رازهای کشف نشده است. به‌وسیله پنجره‌ای که در ابتدای این مطلب تعبیه شده، می‌توانید به گوشه‌وکنار این کشور سر بزنید. کجارو روزانه مطالب مختلفی را با محوریت تورهای مجازی و سفرهای تصویری منتشر می‌کند. اگر به این دست از مطالب علاقه‌مندید، بازدید روزانه را از کجارو فراموش نکنید.

مطالب مرتبط:

منبع airpano

دیدگاه