با تور مجازی از پارک ملی بمو بازدید کنید

علی گودرزی
علی گودرزی دوشنبه، ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۰۰
با تور مجازی از پارک ملی بمو بازدید کنید

در این قسمت از تورهای مجازی، به شیراز می‌رویم تا از پارک ملی بمو بازدید کنیم.

تماشای حیات وحش، یکی از سرگرم‌کننده‌ترین کارهای دنیا است. همان‌قدر که زندگی انسان و فعالیت‌های آدمی از جالب‌ترین و سرگرم‌کننده‌ترین موارد برای کنکاش و تماشا کردن است، به‌همان اندازه هم تماشا کردن فعالیت حیوان‌ها می‌تواند ما را سرگرم کند؛ حتی بیشتر! برای همین، در این قسمت از سری مطالب بازدید مجازی از جاهای دیدنی دنیا، سراغ پارک ملی بموی شیراز رفته‌ایم. همراه کجارو باشید.

پارک ملی «بمو» در شمال استان فارس و در منطقه‌ی شمال شرقی شهر شیراز واقع شده است. این پارک ۳۰ کیلومتر با شهر شیراز فاصله دارد و به‌وسیله‌ی جاده‌ی شیراز - اصفهان به دو قسمت شرق و غرب تقسیم می‌شود. 

بعد از پارک ملی گلستان و ارومیه، از نظر گوناگونی جانداران پارک ملی بمو در رتبه‌ی سوم قرار می‌گیرد. ۳۲ گونه پستان‌دار، ۹۱ گونه خزنده و ۳ گونه دوزیست در این پارک شناسایی و ثبت شده است. در این منطقه‌ی زیستی علاوه بر پلنگ، پستاندارانی همچون آهو، قوچ، میش، بز، پازن و پرندگانی مثل عقاب طلایی زندگی می‌کنند. علاوه بر این حیوانات، گربه‌ی جنگلی، کفتار، گربه‌ی وحشی، جغد کوچک و شاه‌‌بوف از دیگر جانداران پارک ملی بمو هستند. تا سال ۹۲ تعداد ۶ پلنگ در این پارک ثبت شده بود. از نظر گونه‌های گیاهی هم پارک ملی بمو، یکی از متنوع‌ترین مناطق کشور است. شمار گونه‌های گیاهی این پارک  به ۳۵۰ گونه می‌رسد که در ۵۸ تیره‌ی گیاهی مختلف دسته‌بندی می‌شوند. وجود حدود ۵۱ گونه‌ی گیاهی مختلفی در این پارک نشان از غنی بودن ذخایر توارثی منطقه‌ی بمو دارد. 

پارک ملی بمو

این پارک دارای اقلیم نیمه خشک و سرد است. بارندگی‌های زمستانه هر چند وقت یک بار این منطقه را پوشش می‌دهد. متوسط دمای این منطقه ۳۴ درجه‌ی سانتی‌گراد است و متوسط بارندگی سالانه‌ی آن ۳۹۲ میلی‌متر برآورد شده است. این منطقه در سال ۱۳۴۱، سرزمینی شکارممنوع بود. این منطقه‌ی شکارممنوع با وسعت حدودا ۱۰۰ هزار هکتار، توسط کانون شکار استان فارس ایجاد شد و در سال ۱۳۴۶ بعد از تشکیل شدن سازمان شکاربانی و نظارت بر صید، از یک منطقه‌ی شکارممنوع به منطقه‌ای حفاظت شده تبدیل شد و در پایان، به یک پارک وحش تغییر کاربری داد. در سال ۱۳۵۴ با شکل‌گیری سازمان حفاظت از محیط زیست، این منطقه با وسعتی معادل ۴۸ هزار و ۶۷۸ هکتار به پارک ملی بمو تبدیل شد. پوشش گیاهی این منطقه عموما بوته‌زار است و در طول سالیان اخیر، بیش از  ۳۰۰ گونه‌ی گیاهی مختلف در این منطقه شناسایی و جمع‌آوری شده است. علاوه بر گیاهان متنوع، این منطقه دارای جوی‌های آب پرتعدادی هم هست که از آن‌ها،‌ برای آب‌یاری زمین‌های کشاورزی استفاده می‌شود. البته که در محدوده‌ی پارک ملی بمو هیچ روستا یا منطقه‌ی مسکونی وجود ندارد؛ با این وجود، در حاشیه‌ی پارک، ۳۰ روستا و شهرهایی مثل شیراز و زرقان وجود دارند.

 طی روزهای اخیر و به‌علت شیوع ویروس کرونا، از آنجایی که فعلا امکان بازدید حضوری از این منطقه فراهم نیست، امکان بازدید مجازی از آن فراهم شده است. شما از این لینک می‌توانید به بازدید از موزه‌ی پارک ملی بمو بپردازید. از این لینک هم می‌توانید با نصب اپلیکیشن تور مجازی، از مناطق مخلتف پارک ملی بمو واقع در شیراز بازدید کنید.

 شیوع جهانی ویروس کرونا و فعالیت‌های پیشگیرانه از این بیماری، جلوی سفر کردن ما را گرفته است اما می‌توانیم با تورهای مجازی، از تمامی نقاط دیدنی جهان بازدید کنیم. کجارو به‌صورت روزانه این امکان را برای شما فراهم می‌کند. اگر دوست دارید از طریق اینترنت تمامی نقاط دیدنی جهان را ببینید، تورهای مجازی و روزانه‌ی کجارو را از دست ندهید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه