شاهکارهای معماری اسپانیا در تور مجازی تولدو

زینب موحدی
زینب موحدی پنجشنبه، ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۰۱
شاهکارهای معماری اسپانیا در تور مجازی تولدو

ساگرادا فامیلا، نمودی از قدرت تخیل و استعداد خارق‌العاده‌ی «گائودی» در خلق شاهکارهای تکرارنشدنی است؛ اما تنها یکی از چندین شاهکار معماری در اسپانیا است.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۹/۰۱/۳۰منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۱/۰۷/۲۷ به‌روزرسانی شده است.

اسپانیا، پس از ایتالیا، بیشترین سایت‌های میراث جهانی یونسکو را در خود جای داده است. «آنتونی گائودی» شاهکارهای خارق‌العادی خود را که همگی شهرتی بین‌المللی دارند، در این کشور خلق کرده است؛ اما این‌ها تنها آثار معماری برجسته اسپانیا نیستند. تور مجازی به یکی دیگر از جاهای دیدنی اسپانیا و شهر شگفت‌انگیز تولدو اختصاص داده شده است تا شما را با بخشی دیگر از شگفتی‌های معماری اسپانیا آشنا کند.

تور مجازی: تولدو، اسپانیا

تولدو، پایتخت بخش خودمختار «کاستیا-لامانچا» (Castile-La Mancha) است که درست در مرکز اسپانیا قرار دارد. تاریخ دقیق این شهر به‌قدری پر حادثه است که چندین جلد کتاب را باید به آن اختصاص داد. «سلتیبرها» اولین بار، قرن‌ها پیش از میلاد مسیح در این سرزمین‌ها ساکن شدند و بعد از آن‌ها، رومی‌ها، آلان‌ها، ویزیگوت‌ها، مورها و اقوام دیگر بر سر تصاحب آن جنگیدند و آثار بسیاری از خود در آن بر جای گذاشتند.

در سال ۱۰۸۵، منطقه‌ای که تولدو در حال حاضر در آن قرار دارد به تصرف «آلفونسوی ششم» ملقب به «دلیر» در آمد. او پادشاه لئون و کاستیل بود. در قرن‌های پس از آن، تولدو تبدیل به مرکز مهم اقتصادی و مذهبی منطقه شد و اکنون نیز یکی از جذاب‌ترین نقاط اسپانیا است که میراث تاریخی و فرهنگی خود را با موفقیت تا به امروز حفظ کرده است.

تولدو؛ اسپانیا

خرابه‌های به‌جا مانده از آمفی‌تئاتر و قنات سال‌های دور، برخی از حقایق دوران رومیان را در اسپانیا بازگو می‌کند. قدمت «آلکازار» (Alcázar) به همان دوران بازمی‌گردد. این ساختمان تاریخی، قلعه‌ی سنگی مستحکمی است که پس از بازسازی، در قرن شانزدهم به‌عنوان اقامتگاه سلطنتی استفاده شد و اکنون تبدیل به بزرگ‌ترین کتابخانه کاستیا لامانچا و موزه‌ی ارتش (Museum of the Army) شده است. کنیسه‌ی قرن چهاردهمی «ال ترانسیتو» (Synagogue of El Transito) نمادی آشکار از معماری مورها است؛ اما، صومعه‌ «سنت اورسولا» (convent of Saint Ursula) که قدمت آن نیز به همان دوران بازمی‌گردد، به سبک مُدَجِّن‌ها بنا شده است. کلیسای جامع «مریم قدیس» تولدو (The Primate Cathedral of Saint Mary) نیز که متعلق به قرون سیزدهم تا پانزدهم است، مثالی بارز از معماری سبک گوتیک است. کنیسه‌ قرن دوازدهمی «سانتا ماریا لا بلانکا» (Synagogue of Santa María la Blanca) قدیمی‌ترین کنیسه در میان کنیسه‌های پابرجا در اروپا به شمار می‌آید و در عین حال، شاهکار معماری منحصربه‌فردی است که ویژگی‌های معماری سبک‌های اروپای شرقی و غربی را یک‌جا دارد.

گالری عکس‌های تولدو؛ اسپانیا

در حقیقت، کل بخش مرکزی تولدو را می‌توان یک مجموعه‌ی بی‌نقص از معماری دانست که به‌شکل یک شهر قدیمی قرون‌وسطایی ساخته شده و شامل شبکه‌ای در هم پیچیده از خیابان‌های باریک و سنگ‌فرش‌شده و ساختمان‌های متعددی است که عمری به درازای چند قرن دارند. این شهر در سال ۱۹۸۶ به‌عنوان سایت میراث فرهنگی یونسکو اعلام شد. در شرایطی که سفر کردن توصیه نمی‌شود، بهترین و آسان‌ترین راه برای بازدید از این آثار تاریخی، تماشای گالری عکس‌ها و تور مجازی است که کجارو تهیه کرده است.

مطالب مرتبط:

منبع airpano

دیدگاه