با تور مجازی از زیباترین پارک‌ های ملی جهان دیدن کنید

نگین توکلی
نگین توکلی چهار شنبه، ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۰۰
با تور مجازی از زیباترین پارک‌ های ملی جهان دیدن کنید

اوقات فراغت خود را در این روزهای قرنطینه و خانه‌نشینی و تلاش برای شکستن زنجیره شیوع بیماری کرونا، از مناظر و صدای خارق‌العاده‌ترین پارک‌های جهان حتی اگر واقعا نمی‌توانید به آن‌ها بروید، پر کنید.

در حال حاضر، وظیفه هر انسان مسئولی این است که در خانه بماند و به کم کردن شیب منحنی شیوع کووید ۱۹ یا ویروس کرونا کمک کند، اما این مسئله بدین معنا نیست که باید از تمام فعالیت‌های هیجان‌انگیز بیرون از خانه دست بکشید. تعامل با دنیای طبیعی، فواید شناختی حقیقی‌ برای ما به‌همراه دارد؛ به همین دلیل است که اغلب دستورات خانه‌نشینی برای سرگرمی‌های امن بیرون از خانه و با قابلیت فاصله‌گیری اجتماعی، استثنا قائل می‌شوند.

البته، برای بیشتر ما، گردش در محله خودمان، میل به تجربه در طبیعت، چون یک پیاده‌روی نیروبخش در پارک ملی کوهستان‌های «گریت اسموکی» در ایالت تنسی یا «راکی» در ایالت کلرادو را راضی نمی‌کند.

اما با بسته‌شدن موقتی پارک‌های بیشتر، به‌علت بیماری همه‌گیر کرونا در هر روزی که می‌گذرد، ما باید کمپ کردن در پارک ملی و تعطیلات آخر هفته خود را برای مدتی به تعویق بیندازیم.

به‌جای آن، کفش‌های مخصوص پیاده‌روی مجازی خود را بپوشید و آماده رفتن به یک تور مجازی آنلاین به پارک‌های ملی محبوب خود شوید. شما در واقع می‌توانید، بسیاری از مزایای سلامت روان طبیعت را صرفا با دیدن تصاویر آن، به دست آورید و با تورهای مجازی، وب‌کم، صداهای ضبط‌شده و تجربه‌های چندرسانه‌ای، اتاق نشیمن خود را با مناظر و صداهای پارک‌های ملی پر کنید. با کجارو همراه شوید تا به شما بگوید چگونه بدون ترک کردن خانه‌هایتان، می‌توانید تجربه‌های باورنکردنی در پارک را بازآفرینی کنید.

به یک تور مجازی ۳۶۰ درجه بروید

یادبود ملی ووپاتکی

گوگل ارث، ۱۱۳ تور مجازی از پارک‌های ملی، از جمله یادبود ملی ووپاتکی در ایالت آریزونا را به شما پیشنهاد می‌کند. عکس از نیت لوپر (Nate Loper)

پلتفورم گوگل ارث اند کالچر با همکاری سرویس پارک ملی، تورهای همه‌جانبه‌، رایگان و با راهنما را در پنج پارک ملی خارق‌العاده، خلق کرده است. این مجموعه با نام «جهان مخفی پارک‌های ملی» (The Hidden Worlds of the National Parks) در سال ۲۰۱۶ برای بزرگداشت جشن صد ساله آژانس فدرال سازمان پارک ملی (NPS)، منتشر شد و تمرکز آن بر مکان‌های کمتر شناخته‌شده از جمله «کنای فیوردز» (Kenai Fjords) در آلاسکا، پارک ملی «آتشفشان‌های هاوایی» (Hawaii Volcanoes National Park)، «حفره‌های کارلزبد» (Carlsbad Caverns) در نیومکزیکو، «برایس کنیون» (Bryce Canyon) در ایالت یوتا و «درای تورتوگاس» (Dry Tortugas) در فلوریدا است.

هر تور، شامل عکس‌های ۳۶۰ درجه از نقاط مختلف در هر پارک با روایت‌های کوتاه یک تا دو دقیقه‌ای از جنگل‌بانان پارک‌ها می‌شود. مسافران مجازی می‌توانند در اطراف پارک بچرخند تا منطقه را مشاهده کنند، زیرا جنگل‌بان‌ها در همین حین، حقایق مربوط به گیاهان و جانوران و تاریخ پارک را شرح می‌دهند. آن‌ها سپس می‌توانند با کلیک روی یک آیکون به یک بخش مختلف از پارک بروند.

برخی از نقاط خاص در هر پارک، همچنین شامل تجربه‌های ویدئویی ۳۶۰ درجه اضافی است که در میان آن‌ها می‌توان به پرواز با بالگرد بر فراز پارک ملی آتشفشان‌های هاوایی، یک اسب‌سواری در مناره‌های سنگی نازک و بلند (دودکش جن) در «برایس کنیون» و غواصی اسنورکلینگ در صخره‌های مرجانی «درای تورتوگاس»، اشاره کرد.

روی تورهای گوگل ارث، کلیک کنید

گوگل نیز ۱۱۳ تور آنلاین ۳۶۰ درجه در گوگل ارث از مکان‌های دیدنی پارک‌های ملی، از جمله ۳۱ پارک و تعدادی بنای دیدنی، مکان‌های تاریخی و سواحل دریایی برای شما فراهم کرده است. برخی از آن‌ها، مناطق مشهوری، چون «کوه راشمور» (Mount Rushmore) یا «آلکاتراز» (Alcatraz) هستند که ممکن است آن‌ها را دیده یا آرزوی دیدنشان را در ذهن خود پرورانده باشید؛ از بقیه آن‌ها مانند پارک ملی «بستر فسیل‌های فلوریسنت» (Florissant Fossil Beds) در کلرادو یا «یادبود ملی ووپاتکی» (Wupatki National Monument) در ایالت آریزونا هم ممکن است تاکنون چیزی نشنیده باشید.

تورهای ذکرشده در بالا شامل روایت‌های ضبط‌شده نمی‌شوند، اما مانند دیگر تجربه‌های گوگل ارث، می‌توانید ساعت‌ها یا حتی روزها زمان در آن‌ها سپری کنید. برای تماشای منظره کامل پارک‌های گرند کنیون، پارک ملی یلواستون، بنای ملی کراترهای ماه (Craters of the Moon National Monument)، «یادبود ملی کنیون د شی» (Canyon de Chelly)، «ساحل ملی پوینت ریز» (Point Reyes National Seashore)، «جزیره الیس» (Ellis Island) و غیره، روی مسیر خود در امتداد گذرگاه‌ها و چرخش در اطراف، کلیک کنید.

برنامه زنده یک وب‌کم را تماشا کنید

پارک ملی جزایر چنل

چشم‌انداز یک پرنده را از لانه یک عقاب با یک وب‌کم در پارک ملی جزایر چنل، تماشا کنید. عکس از پائول ریوز (Paul Reeves)

بازدید از پارک ملی یلواستون در حال حاضر میسر نیست، اما شما می‌توانید از راحتی مبل خانه خودتان به تماشای فوران آبفشان «الد فیتفول» (Old Faithful) بنشینید. این روزها، بسیاری از پارک‌های ملی با نصب وب‌کم‌ها این امکان را در اختیار عاشقان از راه دور پارک‌ها قرار داده‌اند تا بتوانند از مناظر لذت ببرند. برخی از این دوربین‌ها تصاویری را ثبت می‌کنند که ممکن است خودتان هیچ‌وقت آن‌ها را نبینید؛ تصاویری چون وب‌کم آبشار «بروکس فالز» (Brooks Falls) در پارک ملی «کاتمای» (Katmai National Park) در آلاسکا از ده‌ها خرس قهوه‌ای در حال شکار ماهی‌های سالمون از جریان آب.

از مجسمه آزادی به تماشای خط افق نیویورک بنشینید، شکوفه‌های گیلاس را در پارک نشنال مال (National Mall) در واشنگتن دی سی، تحسین کنید، جریان آب را در «آبشار یوسیمیتی» (Yosemite Falls) ببینید، بیرون پریدن ماهی‌ها در خزه‌ها و گیاهان دریایی خارق‌العاده را از طریق وب‌کم اقیانوسی پارک ملی جزایر چنل تماشا کنید یا نگاهی به لانه عقاب سرسفید بیندازید.

به صداهای طبیعت گوش کنید

تجربه مجازی پارک ملی خود را با آوانماهای (soundscape) ضبط‌شده در برخی از مکان‌های سازمان پارک‌های ملی NPS، تکمیل کنید. شما می‌توانید در حین کلیک کردن در یک تور مجازی، این صداها را روشن کنید یا آن‌ها را برای خلق یک تجربه «کار از یک پارک» در پس‌زمینه نگه دارید.

به صداهای آواز پرندگان، آوای گوزن‌های شمالی، باران، زوزه‌های گرگ صحرایی آمریکای شمالی و آواز جیرجیرک‌ها گوش کنید تا دوباره به طبیعت بازگردید

صداهای طبیعی سرویس پارک ملی و بخش آسمان شب (Night Skies Division)، یک کتابخانه از صداهای پارک را نگهداری می‌کنند که شامل صداهای پرندگان، آوای حیوانات و آوانماهای مختلف طبیعی و حیات‌وحش می‌شود.

متاسفانه، آن‌ها را نمی‌توان در یک لیست پخش قرار داد، برای همین، شما برای گوش‌دادن به آن‌ها، باید روی ترک‌های جداگانه و روی لینک‌های آن‌ها، کلیک کنید. اما برای یک نمونه ساده و سریع، می‌توانید به PARKTRACKS، یک میکس ۱۲ دقیقه‌ای که شامل صداهای آواز پرندگان، آوای گوزن‌های شمالی، باران، زوزه‌های گرگ صحرایی آمریکای شمالی و آواز جیرجیرک‌ها می‌شود، سر بزنید.

اگر زمان دارید، سری به این مقاله NPS درباره تجربه‌های «جیکوب جاب» (Jacob Job)، ضبط‌کننده صداهای طبیعی از پنج پارک برای آزمایشگاه صدای دانشگاه ایالتی شیکاگو بزنید. این مقاله شامل لینک‌هایی به صداهای ضبط‌شده‌ای چون پرندگان آوازخوان در سحرگاه پارک ملی آتشفشان‌های هاوایی، جیغ جغدها در پارک ملی سکویا و آوای گرگ‌های وحشی در زمان طلوع آفتاب در یلواستون، می‌شوند که او در هر مکان ضبط کرده است.

در تورهای چندرسانه‌ای تعاملی، کاوش کنید

چشمه‌های جوشان یلواستون

درباره چشمه‌های جوشان یلواستون در نقشه داستان پارک، اطلاعات کسب کنید. عکس از چریل رامالهو (Cheryl Ramalho)

اگر تورهای مجازی به‌اندازه کافی به نظرتان واقعی و عمیق نمی‌آیند، به سراغ تورهای چند رسانه‌ای خاص و ویژه‌ای بروید که توسط چند پارک ملی خلق شده‌اند. این تورهای تعاملی از طریق عکس‌ها، نقشه‌ها و شرح آن‌ها در یک مکان یا یک موضوع در پارک ملی به کاوش می‌پردازند که در میان آن‌ها می‌توان به مسیر هایکینگ «انجلز لندینگ» (Angels Landing hike) در پارک ملی «زایان» (Zion) در ایالت یوتا یا باستان‌شناسی در گرند کنیون اشاره کرد.

به یک کروز الکترونیکی در پارک ملی «آکادیا» (Acadia) بروید، در کوه‌های بلند «تیتان» (Grand Tetons)، کوهنوردی کنید یا به گشت‌و‌گذار در چشمه‌های جوشان پارک ملی یلواستون بپردازید.

هیچ فهرست راهنمایی از تمام تورهای چندرسانه‌ای NPS وجود ندارد. سازمان پارک‌های ملی NPS، به‌طور کلی از آن‌ها به‌عنوان تورهای مجازی یا نقشه‌های داستانی استفاده می‌کند. در نظر داشته باشید که گاهی ممکن است، یک تور مجازی، معنای یک مقاله دقیق و کامل درباره یک مکان، مانند مقاله دژ یلواستون (Fort Yellowstone) را بدهد تا اینکه یک تجربه تعاملی باشد.

جالب است بدانید که همان طور که در واقعیت، یک هایکینگ فوق‌العاده یا چشم‌انداز عالی، زمانی به شما حس بهتری می‌دهند که خودتان آن‌ها را پیدا کنید؛ بخشی از تفریح این تورها نیز این است که هنگام کاوش در وب‌سایت‌های هر پارک، در آن‌ها گیر بیفتید.

در یک آلبوم عکس، گم شوید

کتاب جدید انجمن حفاظت از پارک های ملی

عکس‌های کتاب جدید انجمن حفاظت از پارک‌های ملی، چشم اندازهای تازه ای از مکان های موردعلاقه تان را در اختیار شما میگذارد. عکس از آرت ولفه (Art Wolfe)

یکی از بزرگ‌ترین مزایای بازدید از یک پارک ملی این است که غالبا به شما اجازه می‌دهد یا بسته به آنتن‌دهی تلفن همراهتان، شما را مجبور می‌کند که خودتان را از دنیای بیرون جدا کنید.

با خاموش کردن تورهای مجازی و غرق شدن در یک کتاب متمرکز بر طبیعت، این احساس را دوباره تجربه کنید. پاییز گذشته، انجمن حفاظت از پارک‌های ملی (NPCA)، یک کتاب عکس تماشایی در بزرگداشت صدمین سالگرد خود، منتشر کرد. انجمن حفاظت از پارک‌های ملی (NPCA)، سه سال بعد از NPS در ۲۰۱۹ تاسیس شده است.

کتاب « انجمن حفاظت از پارک‌های ملی: یک قرن تاثیر»، ترکیبی از عکاسی از مناظر در صفحات مقابل هم است که با تصاویری  تاریخی از تاریخ ناگفته مردمانی که در این سال‌ها و در سراسر کشور، برای مراقبت از مکان‌هایی چون «پارک ملی گلیشر» (Glacier National Park) و «یادبود ملی استون وال» (Stonewall National Monument) ایستادگی کرده‌اند، تکمیل می‌شود.

درباره «مری استون من داگلاس» (Mary Stoneman Douglas)، روزنامه‌نگار و قهرمان مرداب «اور گلیدز» (Everglades)، اطلاعات کسب کنید؛ فردی که در دهه ۱۹۶۰، فعالانه مقابل دست‌اندازی یک تجارت به آنچه او «رودخانه چمن» می‌خواند، ایستادگی کرد.

با «مینروا هویت» (Minerva Hoyt)، یک زن محبوب جنوبی آشنا شوید که انجمن بین‌المللی حفاظت از بیابان‌ها را تاسیس کرد و برای دایر کردن «یادبود ملی جاشوا تری» (Joshua Tree National Monument) در سال ۱۹۳۶، جنگید. این مکان، هم‌اکنون یک پارک ملی است.

از آنجا که بیشتر شرکت‌های خدمات حمل‌و‌نقل مانند آمازون، به‌علت شیوع بیماری همه‌گیر ویروس کرونا، با تاخیر در خدمات روبه‌رو هستند، انتظار نداشته باشید که این کتاب یکی دو روزه به دست شما برسد. اما مطمئن باشید که این کتاب خارق‌العاده ارزش زمانی که انتظارش را می‌کشید، خواهد داشت، به‌خصوص برای علاقه‌مندان به پارک و طرفداران تاریخ.

مطالب مرتبط:

منبع afar

دیدگاه