با تور مجازی از موزه سینما بازدید کنید

علی گودرزی
علی گودرزی شنبه، ۱۶ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۰۱
با تور مجازی از موزه سینما بازدید کنید

عمارت باغ فردوس و موزه سینما در یکی از مجموعه‌های تاریخی تهران است که در این قسمت از تورهای مجازی، به بازدید از آن می‌پردازیم.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۹/۰۱/۲۱ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۱/۰۷/۱۶ به‌روزرسانی شده است.

باغ فردوس تهران یکی از باغ‌های زیبای پایتخت محسوب می‌شود که از زمان قاجار به یادگار مانده است. این باغ که در حوالی میدان تجریش قرار دارد، با امکاناتی چون سالن‌های سینما، کافه و محیطی دل‌نواز و سرسبز یکی از پاتوق‌های هنرمندان و هنردوستان است. در سال ۱۳۷۳ و به پیشنهاد «سید محمد بهشتی»، موزه‌ای که امروزه آن را با نام موزه‌ سینما می‌شناسیم، به‌صورت عمومی تاسیس شد. پس از تاسیس این موزه، افرادی همچون عزت‌الله انتظامی، جمال امید، بهزاد رحیمیان، عزیز ساعتی و امیر اقبالی به‌عنوان اعضای اصلی هیئت برپایی این موزه، در جهت معرفی آن به علاقه‌مندان و مردم کشور تلاش کردند. این افراد در اولین قدم‌های بال‌وپردادن به موزه‌ سینما، ابزار، عکس، پوستر، اسناد، نمونه‌های قدیمی فیلم‌ها و مجموعه‌های تاریخی و موارد این‌چنینی که حال‌وهوایی کلاسیک داشتند را جمع‌آوری کردند.

سردر و ورودی موزه سینما

برای گردهم‌آمدن چنین گنجینه‌ بزرگ و ارزشمندی، خانواده‌های سینما‌گران، خود اشخاص فعال سینما و بیشتر با اهدای جوایز و آثارشان که بخشی از تاریخ سینمای کشور را نمایش می‌داد، به برپایی این نمایشگاه کمک شایانی کردند. موزه‌ سینما در خرداد ماه سال ۱۳۷۶ توسط حسن حبیبی به‌طور رسمی بازگشایی شد. موزه‌ سینما در سالیان اخیر با تغییرات و فعالیت‌های مختلفی مواجه شده است. بخش‌هایی مثل قسمت کودک، قسمت دفاع مقدس و بخش ویژه‌ دوبله به این موزه اضافه شده است.



 گنجینه‌ موزه‌ سینما شامل ۲,۵۰۰ فیلمنامه، ۲۵,۰۰۰ قطعه عکس، ۱,۱۰۰ فیلم و سریال کلاسیک، جوایز، اسناد، دستگاه و ادوات کلاسیک سینمایی، لباس‌های شاخص آثار قدیمی و موارد این‌چنینی می‌شود. ساختار این موزه نیز بسیار زیبا طراحی شده و علاوه بر زیبایی‌های معماری عمارت، فضای سبز موزه‌ سینمای تهران باعث می‌شود تا بازدیدکنندگان از حضور در آن لذت ببرند. این موزه در خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان تجریش، عمارت باغ فردوس قرار دارد. موزه‌ سینما از ساعت ۹ تا ۱۹ ایام هفته و در روز جمعه یا اعیاد، ۱۱ تا ۱۹ علاقه‌مندان را سرگرم می‌کند. از طریق تور مجازی موزه سینما می‌توانید به‌صورت مجازی از موزه‌ سینما بازدید کنید. کجارو روزانه مطالب مختلفی را با عنوان تورهای مجازی و سفرهای تصویری منتشر می‌کند. اگر به این دست از مطالب علاقه‌مندید، بازدید روزانه را از کجارو فراموش نکنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه