چگونه در سفرهایی هوایی دچار بیماری حرکت نشویم؟

احمدرضا فرهبد
احمدرضا فرهبد یکشنبه، ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۰
چگونه در سفرهایی هوایی دچار بیماری حرکت نشویم؟

ما بسیاری از افراد معمولا در حین سفر یا قبل از آن احساس بیماری می‌کنند؛ هرچند با رعایت برخی اصول ساده به‌راحتی می‌توان این مشکل را برطرف کرد.

بسیاری از افراد قبل از پرواز هیچ بیماری یا مشکلی ندارند؛ اما در حین بلند شدن هواپیما معمولا احساس بدی پیدا می‌کنند. طبق اطلاعات منتشرشده در مقاله‌های علمی، زمانی که بدون حرکت در مکانی نشسته‌اید؛ اما در موقعیت‌هایی مانند قایق‌سواری، خودرو یا هواپیما در حال حرکت هستید، گوش داخلی، چشم‌ها و برخی از ماهیچه‌ها و مفاصل خاص، سیگنال‌ها و امواجی را به مغز ارسال می‌کنند.

در اثر این اتفاق مغز شما سردرگم و گیج می‌شود. به همین دلیل برخی از افراد زمانی که در وسایل نقلیه هستند، حالت تهوع پیدا می‌کنند؛ اما با رعایت برخی اصول ساده می‌توان این مشکل را به‌راحتی برطرف کرد. در این مقاله از کجارو برخی از این اصول کاربردی را برای شما بیان می‌کنیم تا در هواپیما دچار بیماری نشوید.

برای مشاهده فهرستی جامع از انواع بلیط هواپیما به مقصد موردنظرتان از کجارو کمک بگیرید. از طریق موتور جست‌و‌جوی پرواز کجارو، جست‌و‌جوی آسان بلیط هواپیما به مقاصد داخلی و خارجی، مشاهده و مقایسه یکجای قیمت بلیط پروازهای سیستمی، چارتری و لحظه آخری به مقصد دلخواه و همچنین انتخاب ارزان‌ترین گزینه فراهم شده است.

شب قبل از پرواز، غذای ساده میل کنید

غذای ساده

توصیه می‌کنیم شب قبل از پرواز، وعده‌ای ساده با ارزش غذایی بالا میل و از مصرف غذاهای نامناسب اجتناب کنید. غذاهایی با سدیم کم مثل میوه‌ها و سبزی‌ها، مناسب هستند و غذاهای چربی که باعث ناراحتی معده‌ می‌شوند، نامناسب به شمار می‌روند. در حین بلندشدن هواپیما، هیچ‌چیزی بدتر از ناراحتی معده نمی‌تواند شما را آزار دهد.

با شکم خالی، پرواز نکنید

اگرچه قبل از پرواز باید از مصرف غذای سنگین خودداری کنید؛ اما گاهی اوقات شکم خالی هم باعث بیماری حرکت می‌شود؛ بنابراین توصیه می‌کنیم قبل از پرواز حتما غذای سبکی مثل چند عدد بیسکویت یا غلات خشک میل کنید.

در بیماری حرکت گوش داخلی حرکت‌هایی را تشخیص می‌دهد که چشم قادر به ثبت آن‌ها نیست؛ مثلا زمانی که در هواپیما نشسته‌اید، گوش داخلی حرکت را احساس می‌کند؛ اما با چشم‌هایتان حرکتی را نمی‌بینید. این وضعیت معمولا حالت تهوع، استفراغ و خستگی را به‌دنبال دارد.

نوشابه گازدار زنجبیلی بنوشید

 نوشابه گازدار زنجبیلی

نوشابه گازدار زنجبیلی دارای ریشه زنجبیل است و مصرف آن باعث کاهش ناراحتی معده و حالت تهوع می‌شود. حتی اگر این نوشیدنی‌ها به‌صورت مصنوعی طعم‌دار شده باشند، به‌دلیل اینکه گازدار هستند، چنین حالت‌های ناخوشایندی را از بین می‌برند.

نوشابه‌‌ معمولی را امتحان کنید

نوشیدن مقدار کمی نوشابه معمولی یا آب گازدار نیز می‌تواند استرس ناشی از سفر هوایی یا مشکل بیماری حرکت را از بین ببرد. نوشابه‌های گازدارشیرین شده با طعم‌های مصنوعی، برای برخی از افراد بیشتر از اینکه مفید باشند، مضر هستند؛ اما به‌ هر حال معده را آرام می‌کنند. 

به‌سراغ داروی مناسب بیماری حرکت بروید

دارو

اگر بیماری حرکت قبل یا در حین سفر شما را آزار می‌دهد، می‌توانید با مصرف داروهای مناسب، از آن جلوگیری کنید. قرص دیفن هیدرامین، یکی از بهترین داروها برای رفع این مشکل است؛ به‌خصوص که واکنش‌های شیمیایی ناشی از مصرف این دارو، حالت تهوع را از بین می‌برد.

صندلی روی بال و کنار راهرو را انتخاب کنید

به گفته‌ی خدمه پرواز، صندلی‌های روی بال و کنار راهرو یا صندلی‌هایی که تقریبا جلوی هواپیما قرار دارند، بهترین مکان برای جلوگیری از بیماری سفر هستند. اگر هواپیما قسمت فرست کلاس ندارد، با انتخاب صندلی‌ روی بال، حالت تهوع نخواهید داشت؛ زیرا به نظر می‌رسد که ثابت‌ترین بخش هواپیما باشد.

دستگاه‌های تهویه‌ی هوا موثر هستند

تهویه هوا

تماس مستقیم جریان هوا با صورتتان، علاوه بر کاهش حالت تهوع، ویروس‌ها، باکتری‌ها و سایر موجودات میکروسکوپی عامل بیماری را نابود می‌کنند. در کل استفاده از سیستم تهویه باعث می‌شود در طول سفر، سالم باقی بمانید و ویروس‌هایی که در اثر تماس نزدیک با مسافران، به شما انتقال داده‌ می‌شوند، از بین بروند. 

پاهای‌تان را دراز کنید

نشستن طولانی‌مدت، برای سلامتی خوب نیست. در سفرهای هوایی طولانی توصیه می‌کنیم هرچند ساعت یک‌ بار از جای خود بلند شوید و در راهرو کمی راه بروید. این کار هم می‌تواند اضطراب‌تان را کاهش دهد و هم حالت تهوع را کمتر کند.

بخوابید

خوابیدن در هواپیما

اگر در حین پرواز، احساس خوبی ندارید یا فکر می‌کنید مریض هستید، خواب کوتاه، بهترین راه‌حل برای رفع این مشکل است. با استفاده‌ از لباس‌ راحت، بالش‌ گردنی و چشم‌بند می‌توانید خواب راحتی در هواپیما داشته باشید.

از مصرف غذاها و نوشیدنی‌هایی که باعث تهوع می‌شوند، بپرهیزید

وقتی مهماندار از شما می‌خواهد غذا و نوشیدنی‌تان را انتخاب کنید، با دقت این کار را انجام دهید. مصرف غذاهای شور یا چرب، آب بدن را کم و معده را ناراحت می‌کند. در ضمن از مصرف مواد دارای کافئین یا ترکیب‌های مشابه نیز بپرهیزید.

از گوشی یا لپ‌تاپ استفاده نکنید

کار با گوشی در هواپیما

هماهنگ‌نبودن دو حس اصلی در گوش داخلی، یکی از دلایل اصلی بیماری سفر محسوب می‌شود. اگر زمانی که احساس می‌کنید هواپیما در حال برخاستن، فرود یا چرخیدن است و هم‌زمان به تصاویر صفحه‌نمایش گوشی یا لپ‌تاپ نگاه کنید، بدنتان کمی سردرگم می‌شود و در نتیجه حالت تهوع پیدا می‌کنید.

اگر در هنگام سفر با خودرو یا هواپیما احساس می‌کنید مطالعه‌ی کتاب، حالتان را بد می‌کند، از انجام این کار خودداری کنید.

طب سوزنی را امتحان کنید

طب سوزنی یکی از روش‌های طب شرقی محسوب می‌شود و متخصصان آن با فروکردن سوزن‌های بسیار نازک‌ و منعطف در نقاط خاصی از بدن یا فشار دادن این نقاط با دست، درد را تسکین می‌دهند. این روش تأثیرات بسیار مثبتی در کاهش مشکلاتی مثل حالت تهوع یا گردن‌درد دارد.

اگر حالت تهوع دارید، می‌توانید با فشاردادن نقاط خاص یا قسمت داخلی کمرتان، مشکل را تا حدودی برطرف کنید. علاوه بر این، در برخی از فرودگاه‌ها، کمربندهای مخصوصی برای این منظور فروخته می‌شود.

بر اعصاب‌تان مسلط باشید

آرام بودن

عده‌ای از مسافران به‌دلیل ترس از پرواز و عصبی‌شدن دچار بیماری سفر می‌شوند. اگر قبل از پرواز عصبی هستید، تنها چند لحظه سعی کنید به آرامش ذهنی و جسمی برسید. در ضمن مدیتیشن به حفظ سلامت مغز، بهتر شدن خلق‌وخو و کاهش استرس کمک می‌کند. سفر هوایی انرژی زیادی از شما می‌گیرد؛ بنابراین در قسمتی بنشینید که گاهی اوقات بتوانید چند نفس عمیق بکشید.

بیماری حرکت و پرواززدگی چه نشانه‌هایی دارد؟

بیماری حرکت در سفرهای هوایی باعث ایجاد عرق سرد، سرگیجه، حالت تهوع و استفراغ می‌شود. علاوه بر این برخی مسافران دچار خستگی یا سردرد شدید نیز می‌شوند. اگرچه بیماری حرکت تنها دلیل احساس بیماری شما در هواپیما نیست؛ اما متداول‌ترین دلیل این مشکل به حساب می‌آید.

اگر قصد خرید بلیط هواپیما از ایرلاین‌های داخلی یا خارجی را دارید، می‌توانید از طریق موتور جست‌و‌جوی پرواز کجارو بلیط ارزان هواپیما به مقصد مورد نظر خود را یافته و از فروشنده‌های معتبر تهیه کنید. استفاده از کجارو باعث می‌شود تا نیازی نباشد برای پیدا کردن بهترین قیمت پروازهای داخلی یا خارجی، چندین سایت را بررسی کنید و آخرین قیمت‌ها از آژانس‌های سرشناس را یک‌جا مشاهده کنید.

مطالب مرتبط:

منبع cheatsheet

دیدگاه