بهترین زمان سفر به وان ترکیه

نگین توکلی
نگین توکلی چهار شنبه، ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۳۰
بهترین زمان سفر به وان ترکیه

بهترین زمان سفر به وان، شهری باستانی در ترکیه و خانه گربه‌های معروف چشم آبی، چه زمانی از سال است؟ برای مطلع شدن از جزئیات این راهنمای سفر، با ما همراه باشید.

شهر وان بر کرانه دریاچه وان واقع شده و در گذشته، خانه پایتخت باستانی سلسله اورارتو، یعنی توشپا (Tuspa) بوده است. این شهر در یک آبادی سرسبز و حاصلخیز در میانه کوه‌های سنگی شرق منطقه آناتولی در ترکیه قرار دارد. از آنجا امکان خریدی متفاوت و ارزان از مراکز خرید وان برای گردشگران مهیا است، تور وان از تورهای محبوب و پرطرفدار در میان تور ترکیه به شمار می‌آید.

از جمله جاهای دیدنی وان می‌توان به قلعه وان، یک ارگ تحسین‌برانگیز که روی یکی از قله‌های وان با قدمتی از قرن نهم قبل از میلاد مسیح، نشسته است، اشاره کرد. پله‌های تراشیده‌شده در سنگ شما را به‌سمت این دژ می‌برند و وقتی به‌سمت پایین برمی‌شد، می‌توانید کتیبه‌های به زبان میخی متعلق به خشایارشاه اول، پادشاه ایرانی قرن پنجم قبل از میلاد مسیح را ببینید. درون دژ، مقبره‌های سلطنتی اورارتویی از جاذبه‌های این بنای تاریخی است.

زمان سفر وان

درون شهر قدیمی می‌توانید از مساجد و آرامگاه‌های بسیاری چون مسجد جامع اولو، مسجد کایا چلبی (Kaya Çelebi Mosque) و آرامگاه دوقلوی ایکیز کومبت (Ikiz Kümbet) دیدن کنید.

موزه وان یا موزه باستان‌شناسی در بخش جدید شهر، یافته‌های تاریخی دوره اورارتوها را به نمایش می‌گذارد. در بندر وان، مکان‌های آرامش‌بخش بسیاری برای استراحت کردن وجود دارند. در شهر گواش نیز، یک مقبره سلجوقیان وجود دارد که پر از مجسمه‌های سنگی شگفت‌انگیز و همچنین مقبره حلیمه خاتون است.

دریاچه وان با ۳۷۱۳ کیلومتر مربع مساحت، بزرگ‌ترین دریاچه ترکیه است. پیاده‌روی و کوهنوردی در کوه‌های اطراف دریاچه و ورزش‌های آبی از زمره فعالیت‌های جالب‌توجه این منطقه به شمار می‌آیند. جزایر روی دریاچه با وجود کلیساها و بناهای مذهبی نیز جاذبه‌های گردشگری هیجان‌انگیزی هستند. مهم‌ترین آن‌ها، جزیره آختامار با میزبانی از کلیسای صلیب مقدس با قدمتی از قرن دهم است. این کلیسا که هم‌اکنون به‌صورت یک موزه درآمده، دارای دیوارهایی مزین به آیه‌های عهد عتیق است. پس از گردش در موزه می‌توانید زیر درختان بادام دراز بکشید و کمی استراحت کنید.

درست در ۸۸ کیلومتری شمال وان به آبشار مرادیه می‌رسید؛ مکانی فوق‌العاده برای گوش‌دادن به صدای طبیعت. وان همچنین برای وجود گربه وان معروف است، گربه سفیدرنگ با موهای بلند و چشمان آبی و سبز.

وان با وجود اقلیم قاره‌ای خشن، دارای زمستان‌های سرد و برفی و تابستان‌هایی خشک و گرم است. بارش باران نیز معمولا در فصل بهار و پاییز رخ می‌دهد.

بهترین زمان سفر به وان بر اساس آب و هوا

زمان سفر وان

بهترین زمان سفر به وان بر اساس آب و هوا، ۲۱ می تا ۳۰ سپتامبر (۳۱ اردیبهشت تا ۸ مهر) است.

وان در میان دیگر مقاصد گردشگری جهانی، از نظر آب و هوا، نمره ۴۵ از ۱۰۰ را دارا است

دمای میانگین در وان در زمان‌های مختلف سال به‌شدت متغیر است. با توجه به رطوبت، هوا در نیمه‌ای از سال سرد و در نیمه دیگر دلپذیر است. احتمال بارش باران یا برف در تمام سال کم است. وان در میان دیگر مقاصد گردشگری جهانی، از نظر آب و هوا، نمره ۴۵ از ۱۰۰ را دارا است.

اگر به‌دنبال سفر در گرم‌ترین ماه‌های سال هستید، در ماه اوت، ژوئیه و ژوئن به این شهر بروید. گرم‌ترین زمان سال در اوایل اوت (اواسط مرداد) با دمای میانگین ۲۸٫۶ درجه سانتی‌گراد و حداقل دمای ۱۴٫۸ درجه سانتی‌گراد در شب‌ها است.

بهترین زمان سفر به وان بر اساس دمایی که حس می‌کنید

حس ما از آب و هوا تنها به دمای محیط بستگی ندارد. دمای بالا در میزان رطوبت زیاد بیشتر بر ما تاثیر می‌گذارد و دماهای پایین زمانی که بادهای قوی می‌وزند، سرمای بیشتری را به ما القا می‌کنند. در حقیقت می‌توان گفت که دمایی که ما حس می‌کنیم به‌شدت به دو متغیر رطوبت و بادهای سرد بستگی دارد.

بهترین زمان سفر به وان بر اساس بارش باران یا برف

اگر به‌دنبال سفر در آب و هوای خشک هستید، در ماه‌های با احتمال بارش کم موثر (بارش موثر به بارش بیش از ۲۵٫۴ میلی‌متر در ماه گفته می‌شود) یعنی ژوئیه، اوت و ژوئن به وان بروید. کمترین احتمال بارش باران در اوایل تا اواسط ماه ژوئیه (اواسط تا اواخر تیر) است.

چه زمانی می‌توانید با بارش برف در وان روبه‌رو شوید؟

گزارش‌ها هواشناسی نشان می‌دهند که احتمال بارش برف در ماه ژانویه به‌خصوص در اواخر ماه (اوایل بهمن) بسیار بالا است. بهترین زمان اسکی در وان، اواخر ماه ژانویه (اوایل بهمن) است.

بهترین زمان سفر به وان بر اساس رطوبت و وزش باد

وان دارای ماه‌های مرطوب زیادی است. کم رطوبت‌ترین ماه سال با رطوبت نسبی ۳۶٫۱ درصد، ماه اوت و مرطوب‌ترین ماه سال با رطوبت نسبی ۶۸٫۳ درصد، فوریه است.

وزش باد در وان، معمولا آرام است. پربادترین ماه‌های سال، آوریل و سپس مارس و می هستند. باد ماه آوریل با سرعت ۱۰ کیلومتر بر ساعت، یک نسیم سبک به شمار می‌آید. ماکزیمم سرعت ثبت شده باد در وان در اوایل تا اواسط ماه مارس، ۲۵٫۲ کیلومتر بر ساعت است که یک باد متوسط به شمار می‌آید.

بهترین زمان سفر به وان بر اساس جمعیت گردشگران

شلوغ‌ترین ماه‌های گردشگری وان، ژوئیه و سپس مارس و آوریل هستند. قیمت هتل‌ها و بلیط هواپیما در این ماه‌ها در حداکثر مقدار خود قرار دارند؛ البته اگر از چند ماه قبل مکان اقامتی و پرواز مورد نظر خود را رزرو کنید، می‌توانید کمی هزینه‌های خود را کاهش دهید.

خلوت‌ترین ماه گردشگری وان، ژانویه است؛ زمانی که با ارزان‌ترین قیمت هتل‌ها روبه‌رو می‌شوید.

بهترین زمان سفر به وان بر اساس فصول

فصل بهار: ماه‌های مارس تا می (۱۰ اسفند تا ۱۰ خرداد)

زمان سفر وان

ترکیب رطوبت و دما در فصل بهار، منجر به آب و هوایی تقریبا سرد می‌شود. دمای میانگین در این فصل در محدوده ۵٫۲ تا ۲۱٫۲ درجه سانتی‌گراد است و هرچه که به تابستان نزدیک‌تر می‌شویم، هوا گرم‌تر می‌شود. بارش باران با متوسط ۵ تا ۶ روز بارش موثر در ماه در بهار، معمول است.

فصل بهار دومین زمان شلوغ گردشگری وان است و همین موضوع این فصل را زمانی ایدئال برای گشت‌وگذار با حضور کم گردشگران دیگر می‌کند.

فصل تابستان: ماه‌های ژوئن تا اوت (۱۱ خرداد تا ۹ شهریور)

زمان سفر وان

ماه‌های میانی سال در فصل تابستان، میزبان آب و هوایی معتدل و به‌صورت مطلوبی گرم هستند. این ماه‌ها با ۱ تا ۲ روز بارش موثر در ماه، کمترین میزان بارش در سال را تجربه می‌کنند.

ماه‌های ژوئن تا اوت، فصل داغ گردشگری از نظر حضور گردشگران در وان هستند، بنابراین ممکن است با افزایش قیمت در هزینه هتل‌ها و پروازها روبه‌رو شوید.

فصل پاییز: ماه‌های سپتامبر تا نوامبر (۱۰ شهریور تا ۹ آذر)

زمان سفر وان

دمای میانگین در فصل پاییز در محدوده ۷٫۸ تا ۲۶٫۴ درجه سانتی‌گراد است که با توجه به میزان رطوبت و وزش باد، به شما احساس خنکی القا خواهد کرد. حدودا در هر ماه به‌صورت میانگین ۲ تا ۵ روز بارش موثر برف یا باران وجود دارد. با توجه به آب و هوا، پاییز از فصول خلوت گرشگری وان است، بنابراین قیمت هتل‌ها و بلیط‌های هواپیما کاهش می‌یابد.

فصل زمستان: ماه‌های دسامبر تا فوریه (۱۰ آذر تا ۹ اسفند)

زمان سفر وان

هوا در فصل زمستان با دمای میانگین ۱٫۲ تا ۶٫۵ درجه سانتی‌گراد در وان بسیار سرد است. به‌صورت میانگین ۳ تا ۵ روز بارش موثر برف و باران در این زمان از سال وجود دارد.

فصل زمستان، فصل خلوت گردشگری وان است.

وان؛ آب و هوا و اقلیم

در ادامه، جداولی از میانگین بارش و دما در ماه‌های مختلف سال به شما ارائه خواهیم کرد تا بهترین زمان سفر را به‌صورت دقیق، انتخاب کنید و چمدانی متناسب با زمان انتخابی خود ببندید.

 ماه دما (سانتی‌گراد)  میزان بارش (سانتی‌متر)
ژانویه۲٫۷-۴٫۱
فوریه۱٫۱-۲٫۸
مارس۳٫۱۴٫۳
آوریل۸٫۳۵٫۸
می۱۳٫۳۴٫۳
ژوئن۱۸٫۳۲
ژوئیه۲۱٫۷۰٫۸
اوت۲۱٫۸۰٫۸
سپتامبر۱۷٫۶۱٫۸
اکتبر۱۱٫۵۴٫۸
نوامبر۴٫۷۳٫۸
دسامبر۰٫۳-۳٫۶

میانگین ماهیانه دما و بارش در وان

چه زمانی به وان برویم

ماهحداقل دمای میانگینحداکثر دمای میانگینتعداد روزهای بارانی
ژانویه۸-۲٫۷۱۵
فوریه۶٫۱-۳٫۵۱۱
مارس۲٫۱-۷٫۴۱۷
آوریل۲٫۸۱۲٫۸۲۰
می۷۱۸٫۱۱۷
ژوئن۱۰٫۸۲۳٫۶۶
ژوئیه۱۳٫۹۲۷٫۲۳
اوت۱۳٫۹۲۷٫۷۳
سپتامبر۱۰٫۱۲۳٫۸۶
اکتبر۵٫۳۱۷٫۱۱۷
نوامبر۰٫۸-۱۰٫۱۱۳
دسامبر۵٫۳-۴٫۹۱۳

حداقل و حداکثر دما در وان

مطالب مرتبط:

دیدگاه